Skocz do zawartości

[piasta] Smarowanie zapadek i ocena zużycia? - Novatec na maszynowych


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć

od 4 lat na tylnim kole mam piastę Novatec D792SB (4 lozyska). Nie zrobiłem na niej 10.000 km, ale czuję że pod obciążeniem (czyli kiedy jadę), nie kręci się samoistnie i ciągle trzeba dokręcać.

Puszczona na postoju, owszem kręci się ładnie i długo, ale co z tego ;)

Zamontowałem testowo poprzednie koło na łożyskach kulkowych i tam wygląda to inaczej - rozpędzony rower sam się toczy , mozna dopedałować celem zwiększenia prędkosci, ale nie wyhamowuje samoczynnie jak na tych Novatec.

Pytanie - jak to się serwisuje i ktoś miał z tym styczność?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

YouTube prawdę Ci powie. Większość tego typu piast jest zbudowana podobnie, a serwis zazwyczaj jest banalnie prosty nawet z użyciem zwykłych domowych narzędzi i odrobiny wyobraźni. W Twoim przypadku trzeba wymienić łożyska, uprzednio wszystko dokładnie czyszcząc i smarując. Do zapadek bębenka będziesz potrzebował smaru, który się nie klei. Smar do Ratcheta DT Swiss sprawdza się idealnie, ale testowo składałem też na SRAM Butter do amortyzatorów i również spełnia swoją funkcję i nie zalepia zapadek. Możesz poszukać innych podobnych w niższej cenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki, pokazywalem to koło gosciowi z serwisu, ktory sam sobie wymieniał łozyska w novatekach i stwierdzil ze moje sie dobrze kręci.. to było zanim zmieniłem koło znow na kulki.

a czy zmiana bębenka na 54 piny cos mi poprawi? Ktos na YT wstawil filmik z wymiany bębenka "Fabryczny bębenek zazębiał się 27 razy, a podmieniony 54 razy na jeden obrót koła. Im szybsze zazębianie bębenka, tym szybciej koło "ciągnie" po naciśnięciu korby (korba wykona mniej jałowego obrotu zanim zazębi się bębenek)."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdź czy ci hamulec nie ociera. ;) Znajoma z pracy chciała wymieniać rower, pytała mnie jaki wybrać po czym któregoś dnia przyszła zachwycona, że jej rower jednak jeździ lekko i szybko, bo podjechała do serwisu i się okazało, że ma zaciśnięte szczęki. :)))

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no kurczę puszczony hamulec tarczowy jak trzymam rower to nie ociera.... to bylo pierwsze co sprawdzilem ;) a motam się z tematem juz jakis czas.

39 minut temu, TheJW napisał:

Ścigasz się?

nie scigam się, ale na tym rowerze nie mam sily zeby podjechać .. a kiedys było inaczej. i nie, nagle nie stracilem mocy. mam drugi rower w ktorym lekko do 40/h sie rozpędzę. a na tym max 30 i to w bolach. obydwa rowery to crossy, nie roznią sie zbytnio wagą.

38 minut temu, uzurpator napisał:

Prędkość zazębiania nie ma żadnego wpływu na prędkość jazdy.

Jeżeli koło się kręci, chociaż jeden raz, to wpływ łozysk na prędkość jest znikomy.

no kręci się, ale gorzej niz stare kulki shimano podczas jazdy.. mogę wtedy dlzuej nie pedałowac na plaskim. na kole z 792sb muszę to robic ciągle. stad latwiej rozpędzic rower na starych kulkach i myslę co jest tego przyczyną 'przeciez maszynowe mialy byc lekiem na całe zło' . dzieki za odpowiedzi w temacie... ja juz nie mam siły :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, mike78 napisał:

nie scigam się, ale na tym rowerze nie mam sily zeby podjechać .. a kiedys było inaczej. i nie, nagle nie stracilem mocy. mam drugi rower w ktorym lekko do 40/h sie rozpędzę. a na tym max 30 i to w bolach. obydwa rowery to crossy, nie roznią sie zbytnio wagą.

A pozycja na rowerze, opony, przełożenia? Hamulce w obu rowerach tarczowe?

Przy podobnej pozycji, na tych samych oponach różnica pomiędzy prędkością 30 km/h a 40 km/h na płaskim bez wiatru to pewnie już kilkaset watów mocy (niech fachowcy z miernikami się wypowiedzą). Moim zdaniem nie ma takiej możliwości, by to wynikało z różnicy w oporach piast, czy dodatkowo suportu, rolek przerzutki, łańcucha. Albo jakieś skrajnie różne opony (to może być kilkadziesiąt watów różnicy), albo jednak hamulce gdzieś ocierają pod obciążeniem.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

opony podobne... pozycja podobna.. na jednym (z maszynowymi novatec) się namacham zeby to 30/h przekroczyc,  na drugim (gownianym, produkt decathlona na noname kulkach) lekko mam 40/h. najgorsze ze 4 lata temu jak te kola na novatecach byly nowe, to pamietam że śmigały.

serwisy patrzą, kręcą kolem i mowią ze sie kręci to ok i spadaj pan.

"albo jednak hamulce gdzieś ocierają pod obciążeniem".. no to sprawdzę, ale zero odgłosow z hamulcow jak jadę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, mike78 napisał:

mam drugi rower w ktorym lekko do 40/h sie rozpędzę

Mam kilka rowerów, włącznie z 8,5 kg szosówką (z oponami o wadze 200 g sztuka) i na żadnym rozpędzenie się na prostej, bez wiatru w plecy, do 40 km/h nie przychodzi lekko. Pomiędzy 30 km/h a 40 km/h jest naprawdę ogromna różnica. 

A te "podobne " opony to najlepiej podaj konkretnie ich markę i model. Bo np. Continental GP5000 700x35 i Kenda Khan Shield 700x35 są niby podobne, ale w masie i oporach toczenia różnica będzie znaczna.

KENDA OPONA 700x35 ANTYPRZEBICIOWA SHIELD+ GREENGUARD ODBLASK - Opona 700x35 Shield+ - 14927398618 - Allegro.pl

 

Edytowane przez marvelo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki, mam pojęcie o oponach i masie rotującej koła.

Kenda to kilowy kloc, ktorego w zyciu bym nie kupił.

Jezdzę na Michelin Protek Cross 35c (to ten rower z problemem), a koło z kulkami jest na schwalbe smart sam 1,6 (i tak ma wieksze opory z opony)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 13.05.2024 o 18:06, mike78 napisał:

opony podobne... pozycja podobna.. na jednym (z maszynowymi novatec) się namacham zeby to 30/h przekroczyc,  na drugim (gownianym, produkt decathlona na noname kulkach) lekko mam 40/h. najgorsze ze 4 lata temu jak te kola na novatecach byly nowe, to pamietam że śmigały.

Tak jak pisze @marvelo Róznica 30/h i 40/h to kilkaset watów, W hipotetycznej sytuacji gdzie ta różnica idzie w piasty po kilku minutach czułbyś gotujący się smar. W skrócie - albo szukasz sobie wytłumaczenia konsumpcji produktu, albo problem techniczny przed którym stoisz jest totalnie gdzie indziej.

Edit:

http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm

Szybka wrzuta w kalkulator. 30/h to 145W, 40/5 to 315W.

Edytowane przez uzurpator
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...