Skocz do zawartości

[Prostowanie haka przerzutki] Prostowanie niewymiennego haka przerzutki z uszkodzonym gwintem


Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie

Poszukuje porady w przedmiocie naprawy mojego roweru Triban 100. Jest to mój 2 rower, wiąże mnie z nim duży sentyment ponieważ dzięki niemu po latach powróciłem do treningów rowerowych i przejechalem na nim z parenaście tysięcy km. Na codzień poruszam sie Marinem 4 Corners, Triban służy do przejażdzek na Gassy i jako rower zamienny gdy Marin jedzie na serwis. Zdaje sobie sprawę że inwestowanie pieniędzy w Tribana ekonomicznie nie ma żadnego sensu, lepiej byłoby sobie kupić jakąś używkę szose endurance lub nawet trekkinga, ale jak mowię - z racji sentymentu nie chcę go wyrzucać.

Triban kiedyś na wyjeździe wakacyjnym spadł z bagażnika rowerowego na dachu samochodu, na skutek czego wykrzywił się hak przerzutki - w tym modelu jest stałym elementem ramy tzn. nie jest wymienny. Rower dalej jeździł, biegi sie zmieniały choć czasem opornie, aż kiedyś na wyjeździe na Gassy podczas zmieniania na lżejsze przełożenie przerzutka tylna wkręciła sie w szprychy tylnego koła i wyrwała z gniazda w haku przy okazji uszkadzając gwint haka przerzutki.

Na kilku serwisach wskazali mi że naprawa nie ma sensu, gwintu sie nie da naprawić i należałoby albo zrobić z tego single speeda albo wymienic ramę. 

Z tego co szukałem w internetach to jedna z opcji naprawy jest zastosowanie zestawu naprawczego gwintu haka przerzutki - takiego jak np, ten 

https://sklep.k2rowery.pl/nut-001-wkladka-naprawcza-gwintu-przerzutki-do-haka-ramy-p-23648.html

 

Tylko zasadniczy problem tkwi w tym że sam hak przerzutki jest mocno pokrzywiony i przedtem należałoby go jakkolwiek naprostować - przy czym nie zależy mi żeby zmiana biegów z tyłu była super sprawna, ten rower i tak jest używany zasadniczo na jednej trasie gdzie nie ma podjazdów.

 

Stąd pytanie - czy ktoś coś takiego robił i czy waszym zdaniem ma to sens, czy faktycznie lepiej odpuścić temat i np zakupić używaną ramę szosową od Tribana albo zbliżonego geometrią czy też dałoby radę naprawić ten gwint w ten sposób, że :

1) wstawić gwint

2) udać sie na serwis celem próby naprostowania haka

3) następnie zamontować przerzutkę

 

Poproszę o wszelkie rady, zwłaszcza o konstruktywną krytykę że takie druciarstwo nie ma sensu.

na forum 1.jpg

na forum 2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli rama jest aluminiowa to ten hak pęknie podczas prostowania (albo po pierwszym lepszym puknięciu), a jeśli stalowa: to kup nową ramę alu (z wymiennym hakiem).

Inne opcje to: single speed, Alfine-8 albo ostre koło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, wildix napisał:

Jeśli rama jest aluminiowa to ten hak pęknie podczas prostowania (albo po pierwszym lepszym puknięciu), a jeśli stalowa: to kup nową ramę alu (z wymiennym hakiem).

Niekoniecznie. Spróbować warto. Sam miałem podobny przypadek kiedyś w jakimś góralu Arkusa - hak pogięty, a gwint zerwany. Naprostowałem, wstawiłem tulejkę z gwintem i jeździł. Na pewno jednak przy kolejnym skrzywieniu już może być gorzej i nie przeżyje tyle zgięć o prostowań, co stal. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co masz do stracenia? Złap w duże imadło i prostuj, tylko nie pognij rurek trójkąta. Jak pęknie to dobry spawacz pospawa. Potrzebny warsztat ślusarski.  Tobie nie jest potrzebna wkładka fi12 za 70zł tylko śruba M10x1 + nakrętka za 5zł. Długość przytniesz sam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze to wrzucam lepsze zdjęcia uszkodzonego haka. Moim zdaniem jest on skrzywiony względem osi koła i zębatek kasety, natomiast nie jest chyba jakoś dramatycznie wygięty. Poważnie zastanawiam sie nad próbą prostowania lub choćby lekkiego doprostowania i próbą założenia przerzutki (lub  w ostatecznosći przerzutki pełniacej rolę napinacza łańcucha)

Co myślicie?


zdjecie 1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

To jeszcze ja

Z innych for uzyskałem podpowiedzi że można by jeszcze:

a) oddać ten rower do zakładu spawalniczego i poprosić ich o próbę podprostowania tego fragmentu ramy. Mam świadomosc że aluminium raczej z zasady sie nie prostuje ale po odpowiednim podgrzaniu "operowanego" fragmentu może dałoby radę coś wymyśleć

b) spróbowac zamontowac przerzutkę na hak do ośki koła. Tylko jestem laikiem i nie wiem czy po 1. ta rama sie dio tego nadaje (nie ma poziomego haka) plus czy należałoby w tym celu wpierw usunac fragment ramy z hakiem

c) po prostu kupić nową ramę z wymiennym hakiem (myslałem o ramie do Tribana 540 bądż Acent Piuma -wiem że to damska rama) i przełożyć ta cześć szpeju która będzie pasować.

 

Prosze o szczere rady czy takie druciarstwo jak z punktu a i b według was ma sens czy lepiej zakupić jakąs ramę szosową/przełajową pod hamulce szczekowe i na niej zbudowac rower od podstaw. No bo w sumie to rama jest fundamentem roweru i jeździć na czymś co było "klepane" to też słaby pomysł

 

Pozdrawiam!

Edytowane przez Martinus_vm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są stalowe haki https://allegro.pl/oferta/hak-przerzutki-stalowy-sruba-polksiezyc-13756088421?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_uzsd_sport_rowery-akc_pla_pmax&ev_campaign_id=17967208976&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwrcKxBhBMEiwAIVF8rM0x95QgVG127dXEPmETDao47SOSl2_eq8zmOvI_6AzQpAHAIY5IBhoCm_AQAvD_BwE

 

Trzeba by upiłować stary hak, przypasować ten nowy i ewentualnie w ramie dziurę pod imbusa 4mm wywiercić aby hak na ośce się nie obracał. Być może któryś z otworów pod błotnik lub pod bagażnik w tej ramie by pasował. A jeśli taki gotowiec nie pasuje, to kawałek blachy stalowej 3 mm, szlifierka kątowa, wiertarka i ogień.

Jeśli kupisz  ramę i potem bedzieszwszystko, to potem się okaże, że masa rzeczy nie pasuje. A to średnica nie taka, a to że jakaś śruba przy odkręcaniu się urwie. A to linka od razu do wymiany. Tak więc albo dać metalowy hak, albo kupić przerzutkę tourneya z hakiem.

Edytowane przez bob555
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@bob555 Też sie tego obawiam, że po przekładce rzeczy będą nie pasować plus osprzęt jaki mam w Tribanie to dolna półka (claris, jakieś najtańsze Suntour, korba 1x no name). Najtańśza nowa rama pewnie jest warta 2x tyle co osprzet łącznie

 

Jakbym chciał to przerabiac na 1x1 to czy wtedy całość miałaby szanśe działać bez napinacza łańcucha przy odpowiednim skróceniu łańcucha, czy bez napinacza sie nie obędzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Nie. Nawet jeśli łańcuch będzie jakimś cudem idealnie pasował to i tak z czasem się wyciągnie . Bez precyzyjnej regulacji szkoda zachodu.

Jeśli kupisz przerzutkę tourneya z hakiem 7 rzędowego to ona będzie trochę wystawała na zewnątrz roweru. Może się da wyregulować a może nie. Najwyżej trzeba by zrezygnować z największej tarczy w kasecie/wolnobiegu.

Ewentualnie kupić metalowy hak + altusa M310/Acerę M360 na 7/8 rzędów. Ta przerzutka by miała szerszy zakres. Może łatwiej się da wyregulować na napędzie 7 rzędowym. Ja mam przerzutkę 9 rzędową i mi działa bez problemu na kasecie 8 rzędowej.

A tak na marginesie na swoich rowerach mam osłony przerzutki za 6 PLN. Może i nie wygląda najlepiej, ale mam spokój z pogiętymi hakami. Szczególnie z rowerem dziecka, które pizgnie rower gdzie popadnie :)

Edytowane przez bob555
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie kupuj tourneya. To przerzutka do rowerów miejsko-turystycznych na wolnobiegu i 1-tarczowej korbie. Pojemność 14 zębów. Noo... dociągnąłem do 17. A jak się zapomniałem, których biegów mam nie używać, to łańcuch się splątał i pociągnął przednią przerzutkę.

Po kilku eksperymentach z używkami kupiłem nową Sunrace... Chyba R60. Nie pamiętam, bo to było dawno. Działa do tej pory bez zastrzeżeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...