Skocz do zawartości

[6000-8000] MTB, ostre podjazdy


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć świry, szukam porady.

Aktualnie jeżdżę na Unibike Fusion z 2021, coś takiego: https://sprint-rowery.pl/rower-gorski-unibike-fusion-29-2021.

Planuję ostry podjazd w tym roku - Śnieżka (Uphill Race). Do tej pory jeździłem po mniejszych górkach, ten sezon rozpocząłem od wjazdu na Ślężę (500m przewyższenia na ~8km) i było okay. Miałem wrażenie jakbym mógł mieć zbyt wąskie opony, bo bardzo trudno jechało się po kostce przy niskiej prędkości. Nie znam się, stąd jedynie domniemania. Czy przełożeń mi brakowało? Nie wiem, momentami jechałem na 1-1 i w sumie było ciężko. 

Pytanie: jak dużo może dać mi kupienie lepszego (m.in. lżejszego, ten ma jakies 15 kg) roweru? Z jakim wydatkiem się liczyć? Moglibyście coś polecić? Na jakie elementy zwrócić uwagę? Czy może wystarczyłoby coś "uleszyć" w obecnym? Bardzo lubię jeździć, ale średnio się znam na sprzęcie, a rowery ludzi, którzy tam wjeżdżają wyglądają dosyć porządnie i poczułem się nieco zastraszony :D 

Dzięki!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obawiam się, że w Unibiku należałoby zmienić wszystko. Za taki budżet możesz polować na hardtaila XC z napędem 1x12 i markowym powietrznym widelcem, który zmieści się poniżej 11 kg. Zrobisz koła na mleko, może zmienisz opony i będzie git. Bruk jest przykry, amortyzowany tył nie jest najlepszym rozwiązaniem w wyścigu pod górę. W ubiegłym roku pierwsze miejsce to hardtail z widelcem amortyzowanym, drugie ze sztywnym a trzecie - lekki full.  Nie mówię, że konkretnie ten, ale coś takiego https://www.bike-discount.de/en/cube-reaction-c-62-race-fireorange-n-black się nada. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, Stahan napisał:

Nie wiem, momentami jechałem na 1-1 i w sumie było ciężko. 

Jeżeli to było przód 22 i tył 36 to wszystkie linkowane rowery mają twardsze przełożenia, ale są lżejsze o co najmniej 3 kg.

Edytowane przez chudzinki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co jak co ale na podjazdy to "super" roweru nie potrzeba tym bardziej w układzie 22x36. A po kostkach, brukach i innym tego typu szajsie to na wszystkim idzie ciężej. Pomysl o zmianie jak już gdybyś po prostu w trudniejszym terenie chciał pośmigać. Inaczej szkoda kasy. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za propozycje!

Cytat

Pomysl o zmianie jak już gdybyś po prostu w trudniejszym terenie chciał pośmigać

Jaki to trudniejszy teren? Myślę, że skutkiem ubocznym posiadania lepszego roweru byłaby jazda po trudniejszym terenie :P 

 

@Wojcio, @Galvatron podesłaliście mi trzy propozycje, ale nie mam pojęcia czym się różnią. Czy np. warto dopłacać do tych za 8k względem CAYON XT PERFORMANTE FOX za 7k? W Decathlonie zapewne najłatwiej byłoby z zakupem/serwisem, bo Decathlony są wszędzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cayon ma królewski widelec i osprzęt, ale nie jest najlżejszy. Cube, którego proponowałem, pochodzi z bardziej znanej marki, ma karbonowa ramę, według specyfikacji jest lżejszy, ale tu i ówdzie jest jakaś oszczędność- a to widelec trochę tańszy, a to kaseta. Ale nie są to bolesne kompromisy, a masz lżej. Decathlon jest ok, ale o dziwo mniej wypasiony. To nie są łatwe decyzje. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, Stahan napisał:

Planuję ostry podjazd w tym roku - Śnieżka (Uphill Race). Do tej pory jeździłem po mniejszych górkach, ten sezon rozpocząłem od wjazdu na Ślężę (500m przewyższenia na ~8km) i było okay. Miałem wrażenie jakbym mógł mieć zbyt wąskie opony, bo bardzo trudno jechało się po kostce przy niskiej prędkości. Nie znam się, stąd jedynie domniemania. Czy przełożeń mi brakowało? Nie wiem, momentami jechałem na 1-1 i w sumie było ciężko.

To przełożenie to 1-1 na manetkach, czyli (według specyfikacji roweru najlżejsze przełożenie 22/36), tam mamy rozumieć?

Jakie miałeś ciśnienie w oponach? Fabrycznie masz Smart Sam 2.25, czyli już dość grube, ale i pewnie ważą ponad 800 g sztuka. Na samych oponach i dętkach można spokojnie urwać z 700 g, zakładając jakieś Thunder Burty lub Rocket Rony w najlżejszej wersji Evo. Moim zdaniem, ponieważ to podjazd, nawet 2.0 - 2.1 by starczyło, w końcu jakoś szybko po tych kamieniach się nie jedzie, a na początku nawet sporo po asfalcie. Pod górę to warto też odchudzić wsporniki  i kierownicę (czasem to wcale nie musi dużo kosztować). No i może wywalić amortyzator (tu zrzucisz nawet 2 kg). Od razu trzeba kupować nowy rower?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 10.04.2024 o 17:20, marvelo napisał:

To przełożenie to 1-1 na manetkach, czyli (według specyfikacji roweru najlżejsze przełożenie 22/36), tam mamy rozumieć?

Tak.

W dniu 10.04.2024 o 17:20, marvelo napisał:

Jakie miałeś ciśnienie w oponach?

Otóz nie wiem, bo nie miałem pompki z manometrem. Teraz już mam i wyszło mi, że coś koło jednego bara (według specyfikacji opony sporo za mało).

 

Cytat

Takie modyfikacje będą kosztować jakieś 2-2,5k

Co jeszcze jest warte wymiany oprócz opon i kierownicy, żeby wyszło 2-2.5k?

Pewnie, że bardziej opłacalne byłoby zmodyfikować swój obecny, niż kupować nowy, ale nowy to jednak... nowy. I lepszy. Nie wiem, jak jeździ się na sprzęcie z nieco wyższej półki, a, choć podjazd na Śnieżkę jest dla mnie w tym sezonie najważniejszy, to będę też jeździł po wielu innych górach i fajnie byłoby się przekonać :P  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jak masz wolne 8k to kup wypasionego górala i nie kombinuj😉 Jak chcesz jechać na Śnieżkę i ogólnie jeździć po górach to kup rower XC, wtedy ta jazda będzie efektywna.

Wątki mi się poprztykały, modyfikacje o których pisałem wcześniej dotyczyły roweru z innej dyskusji, sorry.

Edytowane przez michalr75
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jeszcze podpytam o propozycje rowerów stąd:

  • Cube Reaction C:62 Race - fajny, ale i najdroższy - wychodzi już 8.5k
  • CAYON XT PERFORMANTE FOX - mówicie, że osprzęt świetny, tylko nieco cięższy. W specyfikacji ma 11,2 kg - to niewielka różnica dla mnie, a 1.5k w cenie. Jednak największym problemem jest to, że jestem na granicy dwóch rozmiarów, a średnio może być z przymierzeniem się do niego :/ I jeśli by się dało, to chciałbym spróbować z karbonową ramą.
  • MTB XC Rockrider Race 740 - subiektywnie najładniejszy i miałbym też możliwość się przejechać. Jest jednak najcięższy - Niebieski L: 11,7 kg. Ma też na kasecie 11-50 - czy to nie gorzej niż 10-51 i czy miałoby to znaczenie przy takich podjazdach?
  • MONDRAKER Chrono Carbon R - to propozycja ode mnie, bo przewinęło mi się w internecie. Czy jest warty rozważenia w zestawieniu z poprzednimi trzema?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do przełożenia, to patrz na obie strony przekładni - Rockrider ma korbę 32 a Mondraker 34. Dla szybkich zawodników (nie na podjeździe ) to 11:32 będzie słabe, mo mała prędkość maksymalna a na podjeździe 32 a 34 to znacznie większa różnica niż między 50 a 51 z tyłu. A różnica 10 a 11 zębów na kasecie to procentowo jeszcze więcej.  Zmiana zębatki korby na 30 jak trzeba to nie taki problem- o dziwo problemem jest wkładanie dużych zębatek z przodu - ramy mają ograniczenie do 34, 36 zębów z uwagi na konflikt z widełkami. 

Cube - bez dwóch zdań najlepszy ogólnie. Np koła pół kilo lżejsze niż w Decathlonie,

Cayon - najwyższej klasy osprzęt ale producent raczej z doświadczeniem w tanich modelach, więc nie wiem, co warta rama.

Rockrider - OK jak ten z Rabą :) ale cena nie jest okazyjna

Mondraker - markowe koła, dobre opony, OK osprzęt, ale z oszczędnościami, widelec to Fox, ale podstawowy - cięższy niż w Cube i Cayonie, twardsze przełożenie (ale jak chcesz miękkie, to najmniejszy problem, by zmienić zębatkę na mniejszą - nawet 28t). DLa mnie to numer 2 po Cube i Cena Czyni Cuda :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tego Cuba użytkuję już od ponad roku. Aktualnie przekulane około 8 tys. Mój po złożeniu ważył w sklepie (bez pedałów i na dętkach) 10,27, czyli praktycznie tyle ile podaje producent. Zmieniłem w nim tylko chwyty i siodełko, bo mój tyłek przyzwyczajony do innego. Żadnych awarii i problemów. Jedyne koszty, to koszty eksploatacyjne. Misz-masz napędowy spisuje się bardzo dobrze i aktualnie kaseta bezproblemowo jedzie na trzecim łańcuchu. 

Na pewno robotę robią fenomenalnie lekkie koła od Newmen. Są wylajtowane i sam producent "nie zaleca" skakania na nich oraz jeżdżenia na jednym kole. Ale do typowego upalania po lasach idealne. Z tym przebiegiem koła wciąż nie wymagają centrowania. Tylna piasta FADE na początku absolutnie cicha. Jak już smar się rozjeździł (jakieś 1500 km) zaczęła coś tam brzęczeć. Jak ktoś szuka koła z głośną piastą, to na pewno nie FADE. Zero problemu z zaleczeniem kół (mimo, że na oponach nie było info, że są TLR).  Na obręczy opaska, trzeba samemu oklejać. Aktualnie jadę na nowych oponach, bo jedną rozdarłem.

Lakier na ramie niby delikatny, ale o dziwo, po takim moim użytkowaniu zero śladu, rys itd na głównych rurach, jedynie okolice tylnego trójkąta. W kilku miejscach jest naklejona folia, która robi robotę przy błocie i kamykach.

W tej cenie to jeden z najlepszych możliwych zakupów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Już miałem pisać o podejrzanie niskiej masie Cube, ale skoro właściciel potwierdził...

Wobec tego napiszę, że w razie zainteresowania Northtec'iem wypadałoby się dowiedzieć jaki standard piast posiada - lepiej mieć Boost, a być może ich nie doceniam, ale obstawiam poprzedni system, czyli krok w tył...

Nawet jeśli amor jest Boost, a rama nie, to może być problem przy ewentualnej zmianie kół w przyszłości...  Także dwa znaki zapytania : rama i koła - z jakby nie było - stosunkowo wąskimi jak na dzisiejsze czasy obręczami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...