marekmarek Napisano 17 Marca Udostępnij Napisano 17 Marca (edytowane) Dzień dobry, Rower to Boreas 2 na oponach WTB 700x37C Riddler Ponieważ jeżdżę wyłącznie po asfalcie, wyłącznie suchym, kusi mnie, żeby zamienić opony (teraz albo raczej po zużyciu fabrycznie instalowanych WTB) na odrobinę węższe i gładsze, żeby się łatwiej toczyły. Zastanawiam się nad tymi dwiema: Opona rowerowa Maxxis TR-MX00074 rozmiar koła 28 " 35 mm (https://allegro.pl/oferta/opona-rowerowa-maxxis-overdrive-700x35c-28-drutowana-maxxprotect-15131212819) Opona rowerowa Maxxis OVERDRIVE EXCEL 4717784040387 rozmiar koła 28 " 35 mm 560 g (https://allegro.pl/oferta/opona-maxxis-700x35c-overdrive-excel-60tpi-silkshield-drut-14527348681) Czy ta druga (patrząc na bieżnik) powinna być szybsza od tej pierwszej? Czy rzeczywiście uzyskam gładsze (szybsze) toczenie w porównaniu do WTB Riddler -sądząc po bieżniku, to chyba tak. Czy bez problemu wpasują się te Maxxisy w moje obręcze? Czy któraś z tych dwóch jest pod jakimś względem lepsza od drugiej (oczekiwany przebieg, odporność na przebicie, coś innego)? Dziękuję za podpowiedzi :-) Edytowane 17 Marca przez marekmarek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mihau_ Napisano 17 Marca Udostępnij Napisano 17 Marca Znaczy chcesz wymienić sensowne opony ta jakieś drutowane kartofle cięższe po 100g na sztuce tylko dlatego, że mają bieżnik bardziej gładki? Nie tędy droga https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marekmarek Napisano 17 Marca Autor Udostępnij Napisano 17 Marca Mihau, sprawdziłem kilka i bałbym się jechać na slickach (a tak wyglądają continentale grand prix :-) Ostatnio ujechał mi rower na oponach maxxis 700x40, bo na zakręcie było trochę piasku/zwiru - byłem trochę zdziwiony. Też nie chcę przesadzać i iść w bardzo wąskie opony typu 32/30-komfort. Te 35 mogę sobie wyobrazić, porównując z 37mm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
chrismel Napisano 17 Marca Udostępnij Napisano 17 Marca Tak w dużym uproszczeniu - szerokość opon nie ma wpływu na opory toczenia. Liczy się bieżnik i rodzaj mieszanki. Czyli najszybsze będą slicki a jeżeli chcesz mieć coś z bieżnikiem musisz już iść na kompromisy. Odsyłam do: https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/grand-prix-5000-comparison Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przemeg Napisano 17 Marca Udostępnij Napisano 17 Marca Asfalt. Tylko suchy. Tu się aż prosi o Conti gp5000 na sypkim piachu to ci wiele opon ucieknie nawet mtb ponad 2 cale. Nie fiksuj się na tym przypadku bo tego czasem się nie uniknie. zobacz schwalbe g one speed. Albo g one rs. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marekmarek Napisano 18 Marca Autor Udostępnij Napisano 18 Marca 11 godzin temu, chrismel napisał: Tak w dużym uproszczeniu - szerokość opon nie ma wpływu na opory toczenia. Liczy się bieżnik i rodzaj mieszanki. Czyli najszybsze będą slicki a jeżeli chcesz mieć coś z bieżnikiem musisz już iść na kompromisy. Odsyłam do: https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/grand-prix-5000-comparison Nie, nie uwierzę. Jeśli zostały wykonane z tego samego materiału, węższa musi mieć niższe opory toczenia, bo mniejszą powierzchnia przylega do podłoża, co powoduje mniejsze tarcie (powierzchnia styku i siła nacisku decydują, powierzchnie te same). Te polecane przez was opony są zbyt gładkie (kwestia psychiki i przyzwyczajenia pewnie) i trochę zbyt drogie (ponad 200 zł za sztukę, to ...). Znalazłem coś takiego: Opona CONTINENTAL Contact Speed 28x35(36) (https://www.centrumrowerowe.pl/opona-continental-contact-speed-pd2841/?v_Id=113388 albo 28x32 https://www.centrumrowerowe.pl/opona-continental-contact-speed-pd2841/?v_Id=113389), drutowana, waży 495 gramów, czyli bardzo porównywalnie do moich WTB Riddler. Niby ma bieżnik, ale bardzo gęsty. Dobry pomysł? Przy okazji: Jak to jest z lżejszymi oponami (kołami)-Mihau się oburzył, że zamierzam założyć opony o 100 gramów cięższe. 12 godzin temu, Mihau_ napisał: Znaczy chcesz wymienić sensowne opony ta jakieś drutowane kartofle cięższe po 100g na sztuce tylko dlatego, że mają bieżnik bardziej gładki? Nie tędy droga Rozumiem, że cięższe koła trudniej wprawić w ruch, ale czy po rozpędzeniu nie jest łatwiej (mniejszym nakładem siły) utrzymać je w ruchu? Trochę jak koło zamachowe-trudno ruszyć, ale jak się rozkręci, trudno zatrzymać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
chrismel Napisano 18 Marca Udostępnij Napisano 18 Marca @marekmarek - masz podlinkowane 2 testy - jeden w warunkach laboratoryjnych, drugi na drodze - i dalej twierdzisz że węższa musi mieć niższe opory toczenia. Upór godny podziwu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marekmarek Napisano 18 Marca Autor Udostępnij Napisano 18 Marca Wygląda, ze masz rację. Byłem przekonany, że siła tarcia zależy od powierzchni stykających się przedmiotów, a tu nie. Nie rozumiem, ale tak twierdzi google. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przemeg Napisano 18 Marca Udostępnij Napisano 18 Marca Ludzie w F1 pewnie to mierzą i dlatego bolidy mają szerokie ale gładkie laczki, z odpowiedniej mieszanki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marvelo Napisano 18 Marca Udostępnij Napisano 18 Marca 3 godziny temu, marekmarek napisał: Nie, nie uwierzę. Jeśli zostały wykonane z tego samego materiału, węższa musi mieć niższe opory toczenia, bo mniejszą powierzchnia przylega do podłoża, co powoduje mniejsze tarcie (powierzchnia styku i siła nacisku decydują, powierzchnie te same). To nie takie proste. Opór toczenia opony wynika przede wszystkim ze zjawiska histerezy, a ta jest zależna od samych właściwości mieszanki gumowej, konstrukcji karkasu opony, ciśnienia, kształtu powierzchni styku opony z podłożem (która jest zależna od szerokości i ciśnienia w oponie). 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Greg1 Napisano 18 Marca Udostępnij Napisano 18 Marca Ja do takich zastosowań jak Twoje, czyli głównie lepsze i gorsze asfalty używam semi-slicków - w jednym rowerze mam Hutchitson Overide 35c a w drugim Vittoria Terreno Dry 35c - dzięki tym małym ząbkom po bokach daja one możliwość bezproblemowego przejechania po jakichś szutrach. Jak zajadę któreś z nich to planuję kupić Specialized Pathfinder 38c - też semi-slicki. Te Hutchitsony są zwijane i ważą poniżej 400 g, chyba 350 g jeśli dobrze pamiętam (wersja pod dętkę) i zapłaciłem za nie 15 eur za sztukę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
chrismel Napisano 18 Marca Udostępnij Napisano 18 Marca @marvelo - ciekawe te filmiki. Kiedyś nawet bym nie podejrzewał jaki ogrom wiedzy trzeba posiadać żeby efektywnie jechać na rowerze Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mihau_ Napisano 18 Marca Udostępnij Napisano 18 Marca @chrismel można to obejść, prawdziwa siła techniki się nie boi 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marekmarek Napisano 18 Marca Autor Udostępnij Napisano 18 Marca (edytowane) 4 godziny temu, chrismel napisał: @marvelo - ciekawe te filmiki. Kiedyś nawet bym nie podejrzewał jaki ogrom wiedzy trzeba posiadać żeby efektywnie jechać na rowerze Też tak pomyślałem, kiedy ktoś mi napisał o q factor - rowerologia 😉 Co do opon, jeśli dobrze zrozumiałem, dla oporów toczenia nie ma znaczenia szerokość opony, czyli ten sam model 32 mm, 35 mm, 37 mm czy 40 mm będzie toczył się tak samo, tak? A szersze będą bardziej komfortowe, choć koło będzie nieco cięższe, tak? Dobrze rozumiem? Edytowane 18 Marca przez marekmarek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
chrismel Napisano 18 Marca Udostępnij Napisano 18 Marca W zasadzie tak. Ale nie ma co przesadzać z szerokością i należy ją dostosować do podłoża po którym się poruszamy. Najlepiej ślepo zaufać testom na https://www.bicyclerollingresistance.com/ pomimo że czasami "logika" podpowiada nam że jest inaczej. Ilekroć próbowałem podważać te wyniki i kupowałem opony wg. własnego widzimisię okazywało się że rację mieli oni a nie ja. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 18 Marca Udostępnij Napisano 18 Marca Ten sam model teoretycznie będzie toczył się lepiej szerszy , ale z zasady szerszą oponę lubimy mieć mniej napompowaną , czyli wtedy waty wzrosną... do tego dochodzi placebo/ nie placebo masy rotującej, oraz przy prędkości powyżej 30 km/h narastający opór powietrza.... wrażenia z testów w życiu zdobędziesz sam, a tego nie da się zobaczyć w komputerze. Do tego zmieniające się podłoże w czasie jazdy, może przechylać wskazanie na zegarze zadowolenia na korzyść raz opon szerszych raz węższych... ... ... opony szosowe bardzo wąskie, lekkie i twarde na super nawierzchni są miłe, ale nawet peleton przez 30 lat odszedł od 19 przez 23 do 28 mm nie przez przypadek... Ps opinia o szerokości dotyczy opon o przekroju okrągłym, dość gładkich, bo czasami są opony jednej nazwy bardzo szerokie z niskim zakresem ciśnień i wąziutkie z wysokim, do tego bieżnik mtb wielkie kloce na grubej i minimalne na małej oponie jednak inaczej pracują, kiedyś zdarzały się wąskie wersje przełajowe bieżników z mtb ... wzór proporcjonalnie pomniejszony wysokość wzoru i wielkość klocków nie zgadza się ... czyli nie trzeba generalizować. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marekmarek Napisano 19 Marca Autor Udostępnij Napisano 19 Marca Kusi mnie sprawdzenie opon Contact Speed, bo podobają się, bo znalazłem sporo pozytywnych opinii (https://www.mantel.com/pt/reviews/continental-contact-speed-tyre). Pytanie: 700x35 czy 700x40? Dotychczas byłem przekonany, że im wężej, tym szybciej, ale okazuje się, że to nie tak działa, czego nie rozumiem, ale.. Więc pewnie te 40-ki będą rozsądniejszym wyborem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Greg1 Napisano 19 Marca Udostępnij Napisano 19 Marca Jak tylko asfalty to bym chyba wziął 35c - jak pisałem wcześniej mam w grawelu i fitnessie semi-slicki 35c bo też głównie jeżdżę po twardym, czasem się zdarzy jakiś dobrej klasy szuter ale semi-slicki dają radę na szutrach premium. W trudniejszy teren wybieram mtb. Te Contact Speedy w rozmiarze 40c chciałem do fitnessa bo w mieście więcej jest różnych niespodzianek na drodze typu kostka, bruk, krawężniki, studzienki, itp. ale zostały mi w spadku po poprzednim "bieda-grawelu" semi-slicki Hutchinson Overide 35c więc poszły do fitnessa 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marekmarek Napisano 19 Marca Autor Udostępnij Napisano 19 Marca Dzisiaj zrobiłem 65 km po asfalcie (plus jakaś kostka na chodniku, kiedy nie chciałem tamować ruchu podjeżdżając, więc zjechałem na chodnik) na riddlerach 37 i czasem ten asfalt był tak dupiaty, że przeklinałem siebie za dopompowanie powietrza przed jazdą, więc chyba jednak 40-ki :-) Tak nawiasem to riddlery łudząco przypominają hutchinsony. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Greg1 Napisano 19 Marca Udostępnij Napisano 19 Marca Nie no, Riddlery mają małą kostkę/bieżnik na środku a Overide mają na środku gładki pasek. To już bardziej podobne do tych Riddlerów są Vittoria Terrano Dry, które mam w grawelu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marekmarek Napisano 21 Marca Autor Udostępnij Napisano 21 Marca No nie, rzeczywiście :-) Dwa pytania: Czy opony mają datę ważności? Czy jeśli poczekają na swoją kolej dajmy na to dwa lata, będą w porządku? Daty produkcji nie zauważyłem. Jeśli na obręczach mam opony oznaczone 700x37C i 700x40C, to bez problemu wsadzę na te obręcze opony oznaczone 700x35C? Te obręcze trochę się różnią-pierwsza jest wyraźnie wyższa od drugiej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Greg1 Napisano 21 Marca Udostępnij Napisano 21 Marca Guma się starzeje, w samochodach mówi się żeby nie jeździć na oponach starszych niż 10 lat. Są tabele, które mówią do jakiej szerokości wewnętrznej obręczy jakiej szerokości opony pasują 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marekmarek Napisano 22 Marca Autor Udostępnij Napisano 22 Marca (edytowane) Skąd mam wiedzieć, ile czasu przeleżała u dystrybutora, ile w sklepie? Obręcze to: MERIDA COMP TK 20 IWR i Ryde DP19 - domyślam się, że 20 i 19 to szerokości wewnętrzne w milimetrach, tak? Nie bardzo mam ochotę ściągać opony, żeby zmierzyć szerokość obręczy wewnątrz :-) Edytowane 22 Marca przez marekmarek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Greg1 Napisano 22 Marca Udostępnij Napisano 22 Marca Powinna to być szerokość wewnętrzna obręczy. Znalazłem gdzieś w necie, że: "Data produkcji opony rowerowej zapisywana jest czterema cyframi (często wewnątrz owalu). Pierwsze dwie cyfry kodu numerycznego zawierają informację o tygodniu produkcji gumy, dwie ostatnie cyfry to rok produkcji." Czyli tak samo jak w samochodowych oponach. Tu źródło: https://e-katalog.pl/post/4970/947-markirovka-velosipednyh-shin/ 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marekmarek Napisano 9 Kwietnia Autor Udostępnij Napisano 9 Kwietnia W dniu 19.03.2024 o 19:04, Greg1 napisał: ...semi-slicki Hutchinson Overide 35c więc poszły do fitnessa A jak oceniasz ich odporność na ścieranie? Jaki masz przebieg zrobiony? jak wyglądają? Cena jest dziwnie niska... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.