Wektor Napisano 13 Marca 2024 Napisano 13 Marca 2024 CZeść, Pacjent Marin 4 corners, Sora 3x9 Korba 50/39/30 kaseta 11(?)-34 Mój napęd wymaga wymiany. Chcę też go zmiększyć bo przełożenie 50/11 jest absurdalne w tym rowerze. Dodatkowo jest to koń pociągowy - wycieczki bikepacking niekoniecznie płaskie, ale przede wszystkim nowy nabytek - przyczepa potomka i może Śląsk to nie góry, ale też nie Płaskopolska a wzniesienia z przyczepą ~30kg szybko stają się wyzwaniami. Już myślałem, ze mam gotową koncepcję, z wymiana korby na alivio, ale dotarło do mnie to, że nie zgadza się linia łańcucha (do biegłości mi daleko) Klamkomanetki Sory, wolę, żeby zostały. (w 1 momencie myślałem nad upgrade na full GRX 400 (hamulce bodajże SLX/deore bo GRX nie podejdą) ale jednak za dużo do wartości roweru i przy grx 400 2x10 -miękość napędu porównywalna) Reasumując - klamkomanetki zostają, układ korby 3x9 może być ale miększa korba bez zmiany linii łańcucha (jeźdże na spd więc jakieś drobne nawet asymetrie odpadają) i/lub miększa kaseta? Nowa korba, suport kaseta łańcuch, zmiękczenie napędu Przerzutka tył może iść do wymiany, choć podobno Sora obsłuży 36 zebów, z tego co wiem 9 rzędowe alivio/9 rzędowe Deore do dostania i 100% kompatybilne więc przy okazji przerzutkę tylną chętnie wymienie. Przerzutka przód jak trzeba do wymiany (?) choć musiałaby współpracować z klamkomanetką Sory. Dzięki za pomoc i sugestie. Cytuj
wildix Napisano 14 Marca 2024 Napisano 14 Marca 2024 Szosowe wersje kaset zaczynają się często od 12 a 50/12 to w zasadzie to samo co 46/11 (zresztą miałem jedno i drugie). Chyba nawet jest taka kaseta 12-36 9spd. do mtb. Jeśli dojechałeś blaty to masz zagwozdkę czy szukać nowych, czy taniej będzie kupić całą korbę. Cytuj
Mihau_ Napisano 14 Marca 2024 Napisano 14 Marca 2024 Jak ci tak mocno na linii łańcucha zależy to sobie wsadź korbę na kwadrat/octalink i dopasuj. I to będzie najlepsza opcja, jakaś korba trekkingowa + prawdopodobnie nowa przednia przerzutka 1 Cytuj
uzurpator Napisano 14 Marca 2024 Napisano 14 Marca 2024 @Mihau_ Dobrze pisze, Korba na kwadrat na suport 127mm + suport o 10-12mm krótszy i masz blaty na tej samej linii łańcucha co w szosie. Wtedy piekła nie ma, nawet góralskie 42/32/22 wejdzie. Cytuj
KSikorski Napisano 14 Marca 2024 Napisano 14 Marca 2024 Na tył kaseta cs-hg400 12-36 oraz przerzutka rd-m592 lub rd-m3100. Na przód korba fc-m3000 (octalink, tanio) lub fc-mt210-3 (2 piece, tanio) fc-m6000-3 (hollowtech 2, drogo) oraz przerzutka FD-M3100, z niewielką modyfikacją prowadzenia pancerza. Cytuj
chrismel Napisano 14 Marca 2024 Napisano 14 Marca 2024 Przeczytaj mojego posta: https://www.forumrowerowe.org/topic/251773-korba-mtb-w-gravelu-ktoś-przerabiał/ Gdzieś już o tym pisałem ale teraz nie mogę znaleźć - zmieniłem przednią przerzutkę na Alivio ( w serwisie). Chłopaki ponad 2 godziny walczyli żeby ją ustawić i działała marnie. Fabryczna Sora działa zdecydowanie lepiej. Cytuj
uzurpator Napisano 14 Marca 2024 Napisano 14 Marca 2024 Pewno dlatego, że szosowe i góralskie przerzutki przednie nie są kompatybilne. Zwykle z szosowej łapy da się ustawić góralskie 2x, ale do 3x trzeba sobie dokupić wihajster do zmiany przełożenia przerzutki lub przejść na manetkę cierną. Cytuj
chrismel Napisano 14 Marca 2024 Napisano 14 Marca 2024 Przy 9S ciąg tylnej przerzutki jest ten sam. W przypadku przedniej różnica jest minimalna ale jak widać wystarczająca żeby działało to gorzej. Niby przerzucało ale nie działało trymowanie. Cytuj
Wektor Napisano 15 Marca 2024 Autor Napisano 15 Marca 2024 Nie zależy mi bardzo na linii łańcucha rozumiem zmieniając na deore alivio zmienie ją nab50mm ale bedzie symetrycznie korba czy zabawa z blokami, podkładkami na korboe itp? Bo widzę że chyba najlepszy patent to deore/alivio 3x9 ale czy przednia sora może działać na korbie mtb? Skoro przednia mtb słabo dziala z klamkomanetkami sory? Linią łańcucha się przejąłem jak czytałem, że jej zmiana to problemy a jak się jeździ w spd to jeszcze większe. Korba do wymiany i suport tez, nastukane mają dużo, i coś trzaska już. Myślałem jeszcze o opcji żeby zosotweić sore jako korbe ale zmienić jej zębatkę duży blat, moze najmniejszy, a przede wszystkim na tyl kaseta z większą największą zębatką (40?) I przerzutka mtb (alivio/deore 9rz) Dobrze kombinuję? Cytuj
Wektor Napisano 17 Marca 2024 Autor Napisano 17 Marca 2024 W dniu 14.03.2024 o 10:14, chrismel napisał: Przeczytaj mojego posta: https://www.forumrowerowe.org/topic/251773-korba-mtb-w-gravelu-ktoś-przerabiał/ Gdzieś już o tym pisałem ale teraz nie mogę znaleźć - zmieniłem przednią przerzutkę na Alivio ( w serwisie). Chłopaki ponad 2 godziny walczyli żeby ją ustawić i działała marnie. Fabryczna Sora działa zdecydowanie lepiej. Właśnie czytam, także Twoje posty w innych tematach o zmianie korbyw gravelu. Moje wątpliwosci dotyczące zmiany linii łańcucha to t że jeżdżę na SPD i jak wertując internet widzę że korba niesymetrycznie po kilka grubszych mm wychodzi to to za dużo na jazdę w blokach. W SPD jeżdżę niedużo (końcówka sezonu 22, nie za dużo pojeżdżony 23, choć trafiły się 2 dł€ższe wypady. Moje zmiękczenie - raz wspominane wiele razy absurdalne stopniowanie 50-11 ale cóż na zjazdach używałem, ale przede wszystkim jazda z przyczepą i nawet jeśli noga się zrobi to z przyczepą każde wzniesienie szybko sie robi alpejskim podjazdem. A chcę wiecej kręcić z młodym bo wtedy mogę więcej kręcić ogólnie. A czy ktos (Szukałem an forum, może źle) - połączył może 3x9 (jak już ustalone i znane - mogę shimano dowolną (prawie?) 9 dać z tyłu) z kasetami z zębami 40t (Shimano, Sunrace?) To jest jakaś opcja, która mi po głowie świta. I/lub korba sora ale przekrecenie innych tarcz? - zmiana blatu 50 i zmiana 30 na mniejsze? Cytuj
chrismel Napisano 17 Marca 2024 Napisano 17 Marca 2024 Tylna przerzutka 9s szosowa ma taki sam ciąg jak MTB. Czyli możesz założyć Alivio które obsługuje kasety do 36 ale czy dałaby radę więcej z jakimś adapterem ? Na to pytanie nie potrafię odpowiedzieć. Cytuj
marvelo Napisano 17 Marca 2024 Napisano 17 Marca 2024 (edytowane) 4 godziny temu, Wektor napisał: A czy ktos (Szukałem an forum, może źle) - połączył może 3x9 (jak już ustalone i znane - mogę shimano dowolną (prawie?) 9 dać z tyłu) z kasetami z zębami 40t (Shimano, Sunrace?) Za przerzutkę obsługującą duże kasety do 40 zębów (w napędach 8,9-rzędowych, a także z klamkomanetkami szosowymi 10-rzędowymi, z wyjątkiem Tiagry 4700) może "robić" nawet taka Acera 3020, która jest formalnie przerzutką 7-8 rzędową, ale ma ten sam ciąg linki co przerzutki 9-rzędowe. Edytowane 17 Marca 2024 przez marvelo Cytuj
kaido2 Napisano 18 Marca 2024 Napisano 18 Marca 2024 (edytowane) W dniu 15.03.2024 o 21:27, Wektor napisał: Nie zależy mi bardzo na linii łańcucha rozumiem zmieniając na deore alivio zmienie ją nab50mm ale bedzie symetrycznie korba czy zabawa z blokami, podkładkami na korboe itp? Bo widzę że chyba najlepszy patent to deore/alivio 3x9 ale czy przednia sora może działać na korbie mtb? Skoro przednia mtb słabo dziala z klamkomanetkami sory? Linią łańcucha się przejąłem jak czytałem, że jej zmiana to problemy a jak się jeździ w spd to jeszcze większe. Korba do wymiany i suport tez, nastukane mają dużo, i coś trzaska już. Myślałem jeszcze o opcji żeby zosotweić sore jako korbe ale zmienić jej zębatkę duży blat, moze najmniejszy, a przede wszystkim na tyl kaseta z większą największą zębatką (40?) I przerzutka mtb (alivio/deore 9rz) Dobrze kombinuję? Najprostsza opcja to wrzucić kasetę MTB z tyłu np 11-32. Mam tak przerobioną szosę pod ultramaratony i stara tylna przerzutka Sory spokojnie radzi sobie z taką kaseta 9s. 30/32 czyli <1 a wiec po asfalcie już ścianki z przyczepką powinno dać się wyjechać. Nie? To kaseta xtr do 36T + adapter do przerzutki( groszowe sprawy) . Jeszcze za ciężko? Korba Deore 42/32/24 z podkładką 5 mm od lewej strony. Należy też pamiętać aby nie tworzyć napędu gdzie nie będziemy w stanie utrzymać progowego 4km/h, a wiec na granicy utrzymania równowagi. Jeżeli jesteś w stanie kręcić z obrotu 120 RPM, to OK. P.S. Z taką opcją z Deore jeżdżę w SPD i nic się nie dzieje. Inna inszość, że jeżdżę praktycznie od dziecka i moje ciało z przebiegami rocznymi 20-40 tys km do różnych anomalii jest już przyzwyczajone Bardziej szkodliwe jest brak dobierania odpowiednich przełożeń, jazda z kwadratu zamiast z rytmu i źle ustawione siodło, jak źle ustawione bloki/linia łańcucha To tak po krótce z praktyki żeby nie mącić Edytowane 18 Marca 2024 przez kaido2 Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.