Skocz do zawartości

[do 8000] rower crossowy


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

proszę o radę w wyborze roweru crossowego. Rozważam następujące modele:

MERIDA Crossway 300

MERIDA Crossway 500

MERIDA Crossway 700

Giant Roam 0 2024

Giant Roam 1 2024

KTM X-life cross

KTM X-life action

KTM X-life 1964 cross

Lazaro Quantum v4

Lazaro x-force v4

 

Ewentualnie inne propozycje ?

 

Generalnie myślę o poniższych wymaganiach:

dobry rower do jazdy po asfalcie, ścieżkach rowerowych, leśnych drogach szutrowych, rzadko leśne ubite ścieżki - nie chcę gravela

amortyzator z przodu

przerzutki Deore lub wyżej

klasyczne manetki

hamulce - najlepiej v-brake, ale inne też mogą być

kaseta ~10 rzędowa

korba hollowtech (2, 3 blaty) ?

prosta kierownica 

dobra klasyczna rama - na Wzrost 189 cm

opony raczej o niskim bieżniku w okolicach 42 mm / 28 cal ?

 

Będę wdzięczny za wszelkie rady.

Pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Giant roam to tak naprawdę uosobienie tego czym powinien być dobry cross. Różnica miedzy 0 a 1 to napęd więc kwestia czy wolisz 1x czy 2x, imo 2x jest ideolo do roweru tego typu.

Cytat

Ewentualnie inne propozycje ?

https://www.canyon.com/pl-pl/rower-hybrydowy/rowery-trekkingowe/pathlite/#section-product-grid

https://www.polygonbikes.com/pl/heist-x7/

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za 8tys. to złożysz sobie crossa na pełnym XT, z porządnym amorem powietrznym i bardzo dobrymi kołami.

Rower taki będzie ważyć, nawet przy dużej ramie poniżej 11kg.

Wymienione przez Ciebie rowery zostaną daleko w tyle.

 

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"A skąd do tego składanego crossa weźmiesz ramę? Z aliexpress czy od accenta? "

Niekoniecznie. Może być np. Cube, Author, Muesing i jeszcze parę innych, jak się poszuka,

tylko trzeba chcieć. I masz fajny, niepowtarzalny rower "uszyty na miarę". No i na najlepszym osprzęcie - oczywiście mówimy w temacie cross.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Składanie roweru ma tę przewagę nad zakupem gotowca, że dostaje się rower, jak to pisałem wcześniej "uszyty na miarę" i często, gęsto dużo lepiej wyposażony niż gotowiec w podobnej cenie. Faktem natomiast jest, że rower składany jest dla ludzi inteligentnych, bez klapek na oczach.... nie dla pierwszego lepszego zjadacza chleba. Oczywiście nic nie ujmując zjadaczom chleba. Wiadomo również, że mnóstwo ludzi na forach ma swoje interesy w polecaniu konkretnych modeli i tu właśnie kłania się inteligencja....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 11.03.2024 o 21:28, Mihau_ napisał:

Giant roam to tak naprawdę uosobienie tego czym powinien być dobry cross. Różnica miedzy 0 a 1 to napęd więc kwestia czy wolisz 1x czy 2x, imo 2x jest ideolo do roweru tego typu....

idzie włożyć 2x do tego Roam 0? wtedy byłoby idealnie dla mnie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W roam 0 2024 masz suport na kwadrat. 

Jest to bardzo dziwne, bo Roam 1 to klasa niżej, a ma suport hollowtech. 

No i czy te 42 zęby z przodu w Roam 0 to nie za mało...

3 lata planowałem kupić rower. Pierwszy po 10 latach przerwy. W mtb zawsze brakowało mi wysokich przełożeń. Zawsze coś mi nie pasowało. Dopiero w tym roku są fajne crossy poniżej 7k. Dołował mnie fakt, że mtb w tej samej klasie osprzętu były o 1/3 tańsze. 

W tym roku w końcu wybrałem roam 1 2024 zamiast 0 przede wszystkim za więcej zębów z przodu. Najwyżej będę się męczyć z przełączaniem biegów z przodu na pojazdach jednocześnie wrzucając cięższe z tylu, ale nie będę musiał bez przerwy jeździć na najwyższym przełożeniu na płaskim. 

Czas pokaże czy to był dobry wybór, ale przez poprzednie 2 lata nie znalazłem żadnego ciekawego gotowca. 

Nie wiem skąd tyle osób poleca polygon heist x7. Jego przednia korba chyba do crossa się nie nadaje... 36 zęby i producent zastrzega, że nie wejdzie tak więcej niż 38...

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może wypowiem się jako posiadacz wspomnianego wyżej polygona. Jakie prędkości Ty chcesz rozwijać, że 36 zębów to mało? Jadąc na kadencji 90 spokojnie jadę sobie 30 i zostają mi jeszcze dwie czy trzy zębatki z tyłu więc schodząc na najmniejszą te 40 polecisz. Zmieniając zębatkę na 38 dodasz jeszcze te kilka km/h do tego. Serio potrzeba więcej? 🤔

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, że potrzeba. Wystarczy mieszkać na wyżynie, już nie mówiąc o górach. Gdy np. wdrapiesz się na taką przełęcz i w końcu czeka cię zjazd, to te 40 km/h osiągasz momentalnie, a wtedy uczucie uciekających pedałów to nic przyjemnego. Sam mam w crossie 44/32/22 i czasem nawet te 48 by się przydało. 

DSCF4100.thumb.JPG.7ec510a26c37c562cd6b5c56f1941f19.JPG

Albo tu (Lutowiska):

 

 

DSCF4187.thumb.JPG.fe90800b6c8eaeec3c392bb5bb289c29.JPG

Edytowane przez marvelo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, nicniewiem94 napisał:

To może wypowiem się jako posiadacz wspomnianego wyżej polygona. Jakie prędkości Ty chcesz rozwijać, że 36 zębów to mało? Jadąc na kadencji 90 spokojnie jadę sobie 30 i zostają mi jeszcze dwie czy trzy zębatki z tyłu więc schodząc na najmniejszą te 40 polecisz. Zmieniając zębatkę na 38 dodasz jeszcze te kilka km/h do tego. Serio potrzeba więcej? 🤔

Na 36 zębach masz 35km/h przy kadencji 90 i 37km/h przy 38 zębach. 

Ja akurat jeżdżę mocno turystycznie, więc kadencja niższa. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

image.png.8612d8eb8a0f6d55b92d129a61350c96.png

To co wkleiłem powyżej to parametry jazdy jednego z naszych kolegów (Zigfir). Nie wiem, czy była to jazda samotna czy w grupie, ale średnia kadencja jak widać dużo niższa niż 90 obr/min (przy średniej prędkości całkiem wysokiej). Sam na szosówce mam zwykle średnią w okolicach 75 obr/min (samotne, dłuższe jazdy, jeżdżę dużo wolniej, zwykle nie przekraczam średnich 30 km/h), a średnia około 90 obr/min to mi wychodziła dopiero na 10 km czasówkach, gdzie już dawałem z siebie wszystko. 

 

Edytowane przez marvelo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdziłem u siebie, dla roweru (gravel) w którym mam pomiar kadencji  - na 4 przykładowe trasy od 50 do 100 km i średnia kadencja mieściła się w zakresie 70 - 80 rpm. Teren pagórkowaty, niecałe 500 m. przewyższeń na 100 km ale na zjazdach się dokręca - nawierzchnia asfaltowa, dobra i bardzo dobra. Korba 50/34. Jeżdżę głównie asfaltem, szutry tylko dobrej jakości, na dziurach zwalniam, bo mój gravel z pomiarem ma bardziej szosowy charakter a ja wybitnie nie lubię jak mi łeb podskakuje na dziurach.

Zigfir też jeździ na uszosowionym gravelu, z tego co mi wiadomo, ale nie wiem czy te porównania między crossem a gravelem mają sens? Mnie daleko do wyników Zigfira ale staram się podnieść średnią prędkość, mam zapas na korbie i kasecie, to moje możliwości są ograniczeniem. Jak mam ochotę na bardziej turystyczną jazdę, to biorę inny rower - nieco szersza opona i nieco miększy napęd ale tam akurat pomiaru kadencji nie mam. 

Tu widzę, że Kolega szuka roweru raczej do spokojniejszej jazdy i raczej po płaskim bo wymagania wobec hamulców dość liberalne ;) (tylko po co wtedy 3 tarcze?). Nie wiem czy to nie jest większy problem od ilości zębów na tarczy?

Edytowane przez spidelli
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, michasm napisał:

Na 36 zębach masz 35km/h przy kadencji 90 i 37km/h przy 38 zębach. 

Nie wiem gdzie to liczysz ale nie masz racji. 

 

* ile lat na rowerze jeżdżę to jeszcze nikogo na crossie jadącego 40kmh+ na "nadbiegu" nie spotkałem, to są rekreacyjne rowery do toczenia się a ich właściciele nie mają potrzeby dokręcać na zjazdach. I jak doskonale widać po trendach na rynku producenci w pełni są tego świadomi 

 

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 4.04.2024 o 22:27, kniaz napisał:

Wiadomo również, że mnóstwo ludzi na forach ma swoje interesy w polecaniu konkretnych modeli i tu właśnie kłania się inteligencja....

Guzik prawda! Chyba świeżaki, którzy zostają od razu zdemaskowani 🙂.

  

12 godzin temu, gomez.pl napisał:

idzie włożyć 2x do tego Roam 0?

A co Ci przeszkadza w Roam 1?

Edytowane przez chudzinki
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, marvelo napisał:

image.png.8612d8eb8a0f6d55b92d129a61350c96.png

To co wkleiłem powyżej to parametry jazdy jednego z naszych kolegów (Zigfir). Nie wiem, czy była to jazda samotna czy w grupie, ale średnia kadencja jak widać dużo niższa niż 90 obr/min (przy średniej prędkości całkiem wysokiej). Sam na szosówce mam zwykle średnią w okolicach 75 obr/min (samotne, dłuższe jazdy, jeżdżę dużo wolniej, zwykle nie przekraczam średnich 30 km/h), a średnia około 90 obr/min to mi wychodziła dopiero na 10 km czasówkach, gdzie już dawałem z siebie wszystko. 

 

Nie znalazłem tak informacji o przełożeniach. Ja liczyłem prędkość dla konkretnego przełożenia i kadencji tym:

https://rowerplus.pl/pliki/kalkprzelozen.htm

Nie wiem na ile jest to poprawne. 

Zawsze na mtb (tanie 3x) brakowało mi wysokich przełożeń i po płaskim zawsze jeździłem na najcięższym nawet przy delikatnym (przez duże D) podjeździe. Na zjeździe już była lipa. 

Cross od mtb wyróżniają m.in. cięższe przełożenia. Był to dla mnie główny argument do wyboru roweru. 

Zakładam, że w roam 1 najcięższych i najlżejszych przełożeń nie będę używać przez 99,9% czasu. 

No i nie liczyłem u siebie nigdy kadencji. Mocno rowerowy kolega, który ma różne typy rowerów mocno się zdziwił na jak niskiej kadencji ja jeżdżę. To pewnie złe nawyki wyrobione w dzieciństwie, ale w drugiej strony jak się jedzie na niedzielną wycieczkę w grupie o zróżnicowanej kondycji to fajnie czasem poczuć coś w nogach. 

Parę lat za dzieciaka byłem w sekcji kolarskiej. Mnie tam uczyli o niskiej kadencji. Zapewne mieli na myśli, aby nie robić pod górkę kadencji 200 na najlżejszym przełożeniu, ale kilometrów narobiłem bardzo dużo po lesie i szosie łapiąc te nawyki. Może to też kwestia budowy ciała. Zawsze byłem bardzo szczupły 

Możliwe, że u mnie typowa kadencja będzie wyjątkowo niska i stąd takie upodobania i spostrzeżenia. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, michasm napisał:

Ja liczyłem prędkość dla konkretnego przełożenia i kadencji tym:

https://rowerplus.pl/pliki/kalkprzelozen.htm

Nie wiem na ile jest to poprawne. 

Te wartości, które podałeś są zaniżone, jeśli weźmiemy pod uwagę fabryczne opony tego Polygona, które mają rozmiar 700x45 (tak podają w specyfikacji). Taki wynik wyszedłby mniej więcej dla starodawnych opon szosowych 700x20 (na 700x23 wychodzi 35.7 km/h na 36/11 przy 90 obr/min). 

Edytowane przez marvelo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Mihau_ napisał:

 

* ile lat na rowerze jeżdżę to jeszcze nikogo na crossie jadącego 40kmh+ na "nadbiegu" nie spotkałem, to są rekreacyjne rowery do toczenia się a ich właściciele nie mają potrzeby dokręcać na zjazdach. I jak doskonale widać po trendach na rynku producenci w pełni są tego świadomi 

Jak będziesz kiedyś jechał samochodem przez moje strony, to mnie wypatruj. Zbytnio generalizujesz, bo różni ludzie kupują takie rowery do różnych celów, a ktoś, kto choćby przez chwilę miał przygodę z rowerem szosowym i jego długimi przełożeniami, oraz wszyscy nastawieni nieco bardziej sportowo, albo po prostu fani prędkości, będą cisnąć i dokręcać niezależnie od roweru. Nawet na holenderskiej damce ze składanym wajchą mostkiem, po opuszczeniu go do poziomu, da się pocisnąć z góry, a ograniczeniem mogą być głównie przełożenia.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...