tobo Napisano 7 Marca Udostępnij Napisano 7 Marca Hej Ostatnio mam sporo styczności z rowerami na nowych grupach Cues, 9-11 biegów. Czytałem trochę na temat tych produktów, obejrzałem parę sprawozdań na YouTube - opinie ogólnie pozytywne, testujący zwrócili uwagę, że szybkość zmiany biegów jest gorsza niż w przypadku klasycznych kaset - ale ma być to spowodowane działaniem zamierzonym w celu zwiększenia żywotności kaset. Brzmi rozsądnie. Wszystkie wspomniane rowery mają na pokładzie przerzutki z grupy Cues, kasety i manetki, elementem niegrupowym są łańcuchy KMC. Przy próbie regulacji przerzutki okazało się, że kultura pracy tego osprzętu jest delikatnie mówiąc dyskusyjna. Zmiana biegów jest dosyć powolna, wrzucanie na większe koronki (od połowy zakresu kaset) jest głośna, przerzutki walczą, żeby wrzucić łańcuch na kolejne. Zrzucanie - łańcuch klei się do koronek, zrzucenie jest z wyraźnym opóźnieniem - działa to tak jak zmiana biegów w zużytym napędzie klasycznym, nawet gorzej. Próbowałem różnych rozwiązań, smarowanie i wymiana linek, sprawdzenie prostoty haka, przerzutki. Nic. Stwierdziłem, że być może problem jest spowodowany stosowaniem niededykowanych łańcuchów KMC - w przypadku grup 1x12 wiele osób raportuje, że KMC działa wyraźnie gorzej od łańcuchów dedykowanych. Pomyślałem, że być może w przypadku Cues/linkglide homogeniczność napędu jest rozstrzygająca. Założyłem więc łańcuch Shimano - w a dokładnie HG 701, który jest umieszczony w specyfikacji grupy Cues 1x11. Niestety - to również nic nie wniosło do działania tego napędu. Proby zostaly przeprowadzone na kilkunastu rowerach z Cues i wszedzie jest to samo. Zmiana biegów jest głośna, powolna, kultura pracy jest ogólnie niska - o wiele gorsza niż nawet podstawowych komponentów z niskich grup Acera czy Alivio. Czy ktoś z was ma rower na Cues - jakie ma odczucia i porównanie do klasycznych napędów w systemie Hyperglide(+)? 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TheJW Napisano 7 Marca Udostępnij Napisano 7 Marca (edytowane) Podstawowa kwestia - sprawdzałeś działanie napędu poza stojakiem serwisowym? Może pod obciążeniem większym, niż zamach ręką, będzie to jednak działało nieco bardziej przyzwoicie? Teoretyzuję na podstawie dotychczasowych doświadczeń z różnymi grupami Shimano, bo Cues'a nie miałem jeszcze okazji nawet pomacać. Edytowane 7 Marca przez TheJW Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 7 Marca Autor Udostępnij Napisano 7 Marca Moje doswiadczenie zawsze bylo takie ze cos co dzialalo kiepsko na stojaku dzialalo jeszcze gorzej w czasie jazdy. Ale moze faktycznie ten przypadek jest inny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TheJW Napisano 7 Marca Udostępnij Napisano 7 Marca (edytowane) Każdy ma inne preferencje i oczekiwania, ale w przypadku grup MTB SLX+ mam wrażenie, że jednak w czasie jazdy działa to trochę lepiej w przypadku, gdy na stojaku nie jest idealnie. Szosowe faktycznie, jak na stojaku nie będą dobrze działać, to w czasie jazdy jeszcze gorzej. Przejedź się kawałek i zobacz jak to chodzi - co Ci szkodzi? Dla potomnych! Niezłe rymy swoją drogą. Edytowane 7 Marca przez TheJW Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 7 Marca Autor Udostępnij Napisano 7 Marca To nie jest kwestia preferencji czy oczekiwan tylko tego ze to dziala na poziomie tourneya i to mocno zuzytego. Zmiana biegow jest gorsza niz na nawet podstawowych grupach shimano. Do tego trzy kasety mialy uszkodzone koronki, lancuch jest podchwytywany przez kolejna - tak jakby produkcja byla wybitne niechlujna. Przypuszczam ewentualnie ze ta wujowa zmiana biegow to zasluga mocnej sprezyny, nizsze cuesy nie maja sprzegla, ma je tylko najwyzszy model, mimo tego napiecie lancucha jest dobre - tylko ze w przypadku shimano po aktywacji sprzegla w przerzutkach z dzwignia zmiana biegow tez lezy gdzies po "ciemnej stronie mocy". Jesli ten "typ tak ma"b to ok, zastanawialem sie jedynie co powiedziec klientom ktorzy kupia rower wysylkowo i zadzwonia z pytaniem dotyczacym takiego problemu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TheJW Napisano 7 Marca Udostępnij Napisano 7 Marca (edytowane) Kurde, słabo to wygląda. A gdzie to jest klepane? Tajwan, Malezja, Chiny? Bo nie sądzę, że Dżapein. Edytowane 7 Marca przez TheJW Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KNKS Napisano 7 Marca Udostępnij Napisano 7 Marca Ja myślę że te "stojakowe" opinie, bez testu w praktyce, to można sobie w buty wsadzić 🙄 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 7 Marca Autor Udostępnij Napisano 7 Marca To wsadzaj. Nie spotkalem sie z sytuacja (28 lat jazdy i 16 lat serwisowania) zeby na stojaku cos dzialalo kiepsko a pod obciazeniem dzialalo lepiej. W czasie jazdy napiecie lancucha obciaza przerzutke, lancuch i kasete i powoduje gorsza/wolniejsza/glosniejsza prace zmieniarki. Moj E bajk ma 160 Nm momentu i gdy wisi na stojaku to zmiana bez wzgledu na tryb wspomagania i predkosc krecenia napedem przez silnik jest taka jak napedu w zwyklym rowerze. Po wyjezdzie na ulice zmiana biegow jest gorsza i bardziej glosna. Ale niech bedzie - warunki polowe sa oszczedniejsze dla napedu niz zwis na stojaku. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KNKS Napisano 7 Marca Udostępnij Napisano 7 Marca (edytowane) A mnie się zdarzyło (8 lat jazdy, 0 lat serwisowania). Głównie na 1x12 od Sram'a w rowerach typu full suspension. Wiesz, obciążenie, skok zawieszenia, te sprawy... Jak się objawiało ? A tak, że podczas regulacji na stojaku nie udało się idealnie ustawić całego zakresu, bo zawsze gdzieś "haczyło" i przycinało, za to podczas jazdy, po drobnych korektach baryłką względem nastaw stojakowych, było idealnie. 😎 Edytowane 7 Marca przez KNKS Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 7 Marca Autor Udostępnij Napisano 7 Marca (edytowane) A w jaki sposob to co napisales jest sprzeczne z tym co ja podalem? Na stojaku miales ok, w warunkach polowych zle. Wiec skoro "ja tu mam zle" na stojaku to jaki cud ma sie wydarzyc ze w warunkach ulicznych bedzie lepiej gdy naped pracuje pod obciazeniem? I jeszcze taki drobiazg, sam siebie zacytuje: "Czy ktoś z was ma rower na Cues - jakie ma odczucia i porównanie do klasycznych napędów w systemie Hyperglide(+)?" To byloby bardzo pomocne. Edytowane 7 Marca przez tobo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KNKS Napisano 7 Marca Udostępnij Napisano 7 Marca Na odwrót, na stojaku haczyło, pod obciążeniem, w trakcie jazdy, działało idealnie. Cues na oczy nie widziałem. Przepraszam za OT. Ale jak będziesz pytał o Sram T-Type, to pomogę 😉 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PiotrWie Napisano 7 Marca Udostępnij Napisano 7 Marca Co prawda nie Cues ale też Linkglide - żona ma 10 rzędowe Deore LG , zrobiła ok 4000 i jest zadowolona - działa dość precyzyjnie. Ja też jestem zadowolony bo nie musiałem przez ten czas nic regulować - w przeciwieństwie do poprzednich napędów - jak miała Alivio 9 rzędów z manetką Altusa to ciągle narzekała na opóźnienia w zmianie biegów szczególnie do góry, potem był pełny Deore XT 9 rzędów i było lepiej choć nie idealnie. Ale może przechodząc od pierwszych grup Linkglide do masowo produkowanego Cues coś spieprzyli. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Przecietny Napisano 7 Marca Udostępnij Napisano 7 Marca Ja się zastanawiałem ostatnio nad tym napędem, widziałem, że nówki juz na nim wychodzą, dobrze, że piszesz tobo będe zatem odradzał póki co. Możliwe, że to jakieś problemy na początku produkcji a później po głosach negatywnych poprawią to i owo. Ciekaw jestem trwałości zwłaszcza w ciężkim zastosowaniu no ale najpierw musi "chodzić" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gallanonim1994 Napisano 18 Lipca Udostępnij Napisano 18 Lipca Cześć, W marcu kupiłem Gianta Fastroad na Cues U6000, wcześniej miałem trekkingowego XT-ka z 2017 r. i różnica w kulturze pracy jest kolosalna - powtarzalność, szybkość i precyzja zmiany biegów oczywiście in minus dla Cues. Praca pod obciążeniem jednak (zgodnie z zapewnieniami producenta) zdecydowanie na korzyść Cues'a. Po pewnym czasie idzie się przyzwyczaić do takiej a nie innej pracy tego napędu - czy jest głośniejszy nie jestem w stanie stwierdzić ale tak jak pisałem wyżej zmienia biegi zdecydowanie wolniej i w mniej powtarzalny sposób (czasem bieg wskakuje szybciej czasem nieco wolniej); haptyka manetki bardzo twarda i "plastikowa", dodatkowo od marca już kilkukrotnie wymagał lekkich regulacji, podczas gdy mój poprzedni napęd raz ustawiony nie wymagał żadnej ingerencji do czasu aż coś nie było w nim grzebane (np. wymiana pancerza czy manetki). Ciekawostką jest też fakt, iż z korbą FSA (42T) był problem z ustawieniem przerzutki (albo wyskakiwała jedynka albo działały wszystkie biegi ale przerzutka "cykała" w środkowym zakresie kasety), pomogła dopiero zmiana linii łańcucha poprzez przełożenie podkładki z prawej strony korby na lewą. Podsumowując, patrząc na styl jazdy większości niedzielnych rowerzystów, którzy katują swoje napędy zmianą biegów pod obciążeniem, sama idea Cuesa jest dobra. Doświadczeni rowerzyści jednak raczej nie będą mieli z niego większych korzyści. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 18 Lipca Autor Udostępnij Napisano 18 Lipca Cues jest kiepski nawet w porównaniu do altusa. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
girek Napisano 21 Lipca Udostępnij Napisano 21 Lipca Czy Waszym zdaniem można połączyć Cuesa z przodu (korba 2 rzędowa https://www.centrumrowerowe.pl/mechanizm-korbowy-shimano-cues-fc-u4000-pd38220/?v_Id=210720 + przednia przerzutka Cuesa) z napędem 8 rzędów z tyłu (przerzutka Acera)? Pytam bo na chłopski rozum jedno z drugim powinno współpracować ale co rusz gdzieś czytam, że Cues nie jest kompatybilny z innymi seriami. No ale nie wiem gdzie miałby być ten brak współpracy, chyba, że łańcuch 8 rzędowy z tą korbą Cuesa nie zadziała? Chodzi o analogowego trekinga a ta korba Cuesa ma idealne przełożenia dla mnie, dlatego tak mi na niej zależy... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MikeSkywalker Napisano 9 Sierpnia Udostępnij Napisano 9 Sierpnia Troszkę czasu upłynęło, napędy się nieco zjechały, jakieś nowe opinie na temat Cues? Nie ukrywam, fajnie że można sobie z niego zbudować jednorodny napęd 1x9, i to mnie przekonuje. Ale, opinie, co ten temat potwierdza są średnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sobek82 Napisano 9 Sierpnia Udostępnij Napisano 9 Sierpnia Trochę bez sensu jest kupowanie 9 bo 10 czy 11 wychodzi podobnie cenowo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MikeSkywalker Napisano 9 Sierpnia Udostępnij Napisano 9 Sierpnia W sumie racja, można iść w 10. Pytanie tylko czy warto. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sobek82 Napisano 9 Sierpnia Udostępnij Napisano 9 Sierpnia Korba koło 2 stów, kaseta też, łańcuch koło stówy, przerzutka koło 150/200 i manetka koło setki. Wychodzi cenowo jak deorka 11s. Tylko cues niby robiony pod elektryki, mam zamontowanego cuesa w Marinie, 10s 11/48 z korbą grx600 40t Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
QuicksilveR Napisano 8 Września Udostępnij Napisano 8 Września Cześć. Kupiłem na początku sierpnia Unibike Crossfire GST, właśnie na Cues. Z przodu CUES U4010-2 / 46X30T, z tyłu SHIMANO CUES U3020-9 / 11-36T. Zrobiłem nim już jakieś 800 km z okładem, w tym ciekawy trip z Wiednia, przez Bratysławę i wokół Balatonu do Budapesztu. Spore obciążenie sakwami na tył. Dużo asfaltu, trochę szutrów i zjazdów po kamieniach. Kilka długich podjazdów >10%. Coś tam już mogę powiedzieć nt tej grupy. W porównaniu do starego Deore odczuwalna jest wolniejsza i mniej płynna zmiana biegów (ale nie jest to jakaś wielka różnica). Nie wszystkich, ale np. 4 z 3 na dużym blacie z przodu wskakuje z wyczuwalnym szarpnięciem i oporem. Może to tylko kwestia regulacji, a może tak to ma - tego jeszcze nie wiem, pewnie po pierwszym większym serwisie wyjdzie. Pod obciążeniem na podjazdach czasami coś "chrupnie" przy zmianie, ale np. RapidFire dziala bardzo płynnie. Generalnie, przy założeniu, że jest to najniższa wersja z tej grupy, to nie mam większych zastrzeżeń. Oczywiście, jeszcze za mało przejechane 😉 na jakieś głębsze wynurzenia i oceny. Na pewno będę chciał zmienić tylną kasetę na 10 lub 11-rzędową, bo na podjazdach nieco brakowało elastyczności, to zobaczymy jak to jest z tą kompatybilnością wewnątrz grupy 😁 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcus65 Napisano 8 Września Udostępnij Napisano 8 Września W dniu 21.07.2024 o 15:40, girek napisał: Czy Waszym zdaniem można połączyć Cuesa z przodu (korba 2 rzędowa https://www.centrumrowerowe.pl/mechanizm-korbowy-shimano-cues-fc-u4000-pd38220/?v_Id=210720 + przednia przerzutka Cuesa) z napędem 8 rzędów z tyłu (przerzutka Acera)? Pytam bo na chłopski rozum jedno z drugim powinno współpracować ale co rusz gdzieś czytam, że Cues nie jest kompatybilny z innymi seriami. No ale nie wiem gdzie miałby być ten brak współpracy, chyba, że łańcuch 8 rzędowy z tą korbą Cuesa nie zadziała? Chodzi o analogowego trekinga a ta korba Cuesa ma idealne przełożenia dla mnie, dlatego tak mi na niej zależy... Ja w moi ACCENT FURIOUS połączyłem Cues FC-U4000-2 40x26 +przednia FD-U 4000do napędu 9 rz z przerzutką Sora RD-R 3000GS+ kaseta Sunshine 9x i jak dla mnie działa wyśmienicie 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
borizm Napisano 9 Września Udostępnij Napisano 9 Września (edytowane) Mam dylemat w kwestii tylnej piasty, bo w jednym z rowerów myślę o wymianie ~35 letniego 7-rzędowego Exage EX. 1. Czy ładować się w 8/9/10/11rz, czy raczej 8/9/10rz, aby szprychy były mniej napięte i koło sztywniejsze. 2. Czy brać piastę z O.L.D. 135mm, czy może 141-142mm z tego samego powodu, co powyżej. Obecnie mam 129mm, ale sprawdzona w innym rowerze rama stal-cr-mo Anlen wytrzymuje rozciągnięcie na 135mm (tam mam piastę Silent Clutch), choć rozciągnąć na 141-142mm jeszcze nie próbowałem. 3. I w końcu, czy ładować się w tylną piastę Cues FH-QC400-HM-B na maszynówkach, czy może nowe "bliźniacze" Tourney HB-QC300, które ma co prawda nieuszczelnione kulkowe, ale za to szerzej rozstawione. 4. Albo pozostać na 7rz, lub próbować próbować podszlifować bębenek (3.4mm różnicy) i kasetę, aby weszła kaseta 8/9/10? 5. A może wybrać jakąś starszą, sprawdzoną piastę pod 8/9/10, lub 8/9/10/11? Jaką? Edytowane 9 Września przez borizm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 9 Września Autor Udostępnij Napisano 9 Września 1. Piasta pod kasety szosowe 11sp nie różni się od tej pod 10sp, bębenek ma skrócone wypusty podpierające kasetę. Różnica 1 mm. 2. Czy wiesz co za piasty maja 142 mm? To piasty pod sztywną oś i są wariacją piast 135 mm z innymi endcapami. Poza tym są praktycznie wyłącznie pod tarczówki. Ich korpusy są praktycznie zawsze takie same 3. Szersze korpusy mają piasty pod 148 i więcej mm. 4. Piasty 141 mm to z reguły jakościowa padlina, stosowana przez kilku producentów do mieszania w standardach.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
borizm Napisano 12 Września Udostępnij Napisano 12 Września Jeszcze kombinuję nad wymianą samego bębenka w Exage EX na 8/9/10rz, a może o 8/9/10/11rz. Będę musiał coś pokombinować z długością ośki, albo tylko z podkładkami na osi, aby nie musieć korektą szprych przesuwać obręczy dla symetrii koła. Ten rowery Anlen (wraz z rowerami Scott) były pierwszymi rowerami górskimi dostępnymi w Polsce i były spinofem firmy samego Garry Fishera (twórcy górali) - rowery te, mimo iż mają "balony" 26, to pozwalają też na montaż kół 28 cali, czyli w sumie 29 cali z jakimiś cieńszymi oponami. Z mojej analizy piast na polskiej stronie Shimano, piasty 11rz mają węższy rozstaw kołnierzy niż 8/9/10rz, a sprawę ratuje pójście w 141/142mm, aby mieć rozstaw jak w 8/9/10rz. Przemyślałem, że będę raczej montował piastę/bębenek HG 8/9/10/11, ponieważ chińskie firmy ZTTO i SunShine tworzą kasety 12rz pod bębenki HG 8/9/10/11, które mają (jak zakładam) tę samą szerokość co zwykłe 11rz HG - w tym przypadku bębenek MS (MicroSpline) przestaje mieć sens (z wyjątkiem zębatki 10T niedostępnej dla HG). Są oczywiście piasty, jak np. chiński ARC, który daje możliwość zmiany samego bębenka między HD, XD i MS. Jedyna wątpliwość to trwałość takiego mieszańca komponentów, bo z drugiej strony Shimano obiecuje 3-razy większą trwałość nowej geometrii zębów/łańcucha systemu LinkGlide. Mam też wątpliwość, co do żywotności łańcuchów 11s i 12s i ogólnie wolał bym chyba 8s, ewentualnie 9s, ale tu nie ma kaset z dużymi zębatkami jak 50T - zabawa z 50T zaczyna się od 10s. Prośba o opinię, co warte są piasty Cues FH-QC400-HM-B na maszynówkach, i bliźniacze Tourney HB-QC300 na kulkach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.