Neutron Napisano 4 Marca 2024 Napisano 4 Marca 2024 Witam, W tamtym roku przejechałem się rondo ruut al1 i zakochałem się w tym typie rowerów. Szukam czegoś w miarę lekkiego dlatego zastanawiam się nad czymś karbonowym w okolicach 15000 jednak gdy różnica w wadze i osprzęcie jest nieznacząca wolałbym coś tańszego. Rozważę jednak każdą propozycje. Podobają mi się kierownice z płaską górą. Patrzyłem na różne marki ( canyon, rondo, cannondale, trek). Ceny mają spory rozstrzał i nie wiem w co warto zainwestować a w co lepiej nie? Nie obcuje tak z tym tematem żeby wiedzieć co tu kupić. Jeżeli chodzi o dystans jaki pokonuje to około 200km tygodniowo. Jeżeli chodzi o mnie to wzrostu mam 183cm / 93 wagi. Cytuj
chrismel Napisano 4 Marca 2024 Napisano 4 Marca 2024 (edytowane) Kierownicą się nie sugeruj bo i tak często się ją zmienia. Oryginalnie jest za szeroka, za wąska, nie taka flara, chcemy inne gięcie itd. Co do wagi to rower na ramie karbonowej nie koniecznie musi być lżejszy. Osobiście wolałbym dopłacić za Di2 niż za karbon ale to kwestia indywidualnych preferencji. Odnośnie kierownicy podrzucam linka do jednej z ciekawszych moim zdaniem: Edytowane 4 Marca 2024 przez chrismel Cytuj
Mihau_ Napisano 4 Marca 2024 Napisano 4 Marca 2024 Najpierw trzeba wiedzieć czego się chce. Rodzaj terenu w jakim będziesz się poruszać, ile asfaltu, jaka opona, jaka geometria itd. "Gravel" to szerokie pojęcie Cytuj
Neutron Napisano 4 Marca 2024 Autor Napisano 4 Marca 2024 7 godzin temu, chrismel napisał: Co do wagi to rower na ramie karbonowej nie koniecznie musi być lżejszy. Osobiście wolałbym dopłacić za Di2 niż za karbon ale to kwestia indywidualnych preferencji. A czy na ramie karbonowej nie będzie trochę amortyzował? Di2 to chodzi o elektryczne przerzutki jak rozumiem? Czy odnośnie nich nie ma jakiś negatywnych opinii? A co jeśli się rozładują? Zostaje nam ostanie używane przełożenie? Jeżeli chodzi o rodzaj terenu to w większości jest to asfalt powiedzmy 80/20 Jeżeli chodzi o geometrię to totalnie nie wiem z graveli to jeździłem tylko na tym jednym który wymieniłem rondo ruut al1 i ciężko mi powiedzieć o innej geometrii. Cytuj
marcesco Napisano 4 Marca 2024 Napisano 4 Marca 2024 (edytowane) Kwestia pochłaniania drgań zależy od samego producenta, tj. jak zaprojektował ramę. Z własnego podwórka wiem, że np. Canyon Grizl jest bardziej "komfortowy" niż Rose Backroad. Tobie bardziej pasowałby taki road+ niż gravel. W tym budżecie wybór masz bardzo duży. Ja w przeciwieństwie do @chrismel w chwili zawahania między carbon+mechanika a alu+elektronika, wybrałbym to pierwsze. Oczywiście jeśli oba rowery byłyby w pełni porównywalne. Edytowane 4 Marca 2024 przez marcesco Cytuj
Mihau_ Napisano 4 Marca 2024 Napisano 4 Marca 2024 Karbonowa rama to może mieć znaczenie jak jedziesz szosą z oponami napompowanymi do 8 bar po mikronierównościach a nie gravelem na kapciu 45 z ciśnieniem 2,5 w terenie 2 Cytuj
Neutron Napisano 4 Marca 2024 Autor Napisano 4 Marca 2024 Road plus to jak mniemam coś pomiędzy szosą a gravelem. Zastanawiałem się wcześniej nad szosą jednak wydaje mi się że to jednak nie dla mnie. Gravel wydaje mi sie najbardziej uniwersalny ponieważ pojadę czasami po lesie a po asfalcie nie ma problemów w toczeniu jak na jakimś mtb. Może też to wynika z racji na to że nie miałem nigdy styczności z road plus. 14 minut temu, Mihau_ napisał: Karbonowa rama to może mieć znaczenie jak jedziesz szosą z oponami napompowanymi do 8 bar po mikronierównościach a nie gravelem na kapciu 45 z ciśnieniem 2,5 w terenie Rozumiem że nie mam co szukać w moim przypadku udogodnień z tym związanych? Czyli rama karbonowa w gravelach jest używana tylko pod zmniejszenie wagi? Cytuj
chrismel Napisano 4 Marca 2024 Napisano 4 Marca 2024 Godzinę temu, Neutron napisał: Di2 to chodzi o elektryczne przerzutki jak rozumiem? Czy odnośnie nich nie ma jakiś negatywnych opinii? Dokładnie. Jak dla mnie są same zalety (poza ceną oczywiście ) - nie trzeba ich regulować - przy napędzie 2x można je zaprogramować w tryb automatycznej zmiany przedniego blatu - przy kierownicy baranek i wewnętrznym prowadzeniu przewodów masz przebieg linek z dużymi załamaniami, w przypadku Di2 nie ma tego problemu i masz czysty kokpit Kwestię karbonu ładnie podsumował @Mihau_ Od siebie dodam że "budżetowy" rower na ramie karbonowej wcale nie musi być lżejszy bo wystarczy że producent wrzuci tańsze, cięższe koła i cały zysk na wadze znika. Cytuj
Neutron Napisano 4 Marca 2024 Autor Napisano 4 Marca 2024 Czy znajdę coś w takim razie na tym di2 czy w takim wypadku musiałbym kupić bazę i dostosować sobie sam rower? W jaki tu rower pójść? W pobliżu mam sprint rowery ale nie wszystko tam mają. Canyon ma chyba spoko ofertę jednak nie wiem czy oni gdzieś sprzedają stacjonarnie a średnio mi się podoba zakup w ciemno. Chciałbym rozważyć opcję karbonową i aluminiową. Dodatkowo czasami wożę rowery i nie wiem czy karbonowa rama się nadaje do tego. Przyczepkę na hak będę zmieniał chyba na Thule bo mam jakąś stara która ma średnie mocowania. Cytuj
Mihau_ Napisano 4 Marca 2024 Napisano 4 Marca 2024 (edytowane) Jak zaczniesz szukać gravela na di2 do 15k to ci niewiele z całego rynku ostaje. Juz nie mówiąc o tym, że większość będzie na napędzie 1x Edytowane 4 Marca 2024 przez Mihau_ Cytuj
Neutron Napisano 4 Marca 2024 Autor Napisano 4 Marca 2024 Budżet jaki maksymalnie mogę przeznaczyć to 20k tylko zastanawiam sie czy jest to w moim przypadku uzasadnione żeby wydawać tyle kasy na rower którym jeżdżę dla przyjemności treningu itp chociaż no z drugiej strony zawodnicy mają dużo bardziej rozbudowane technicznie rowery. Może lepiej kupić jakąś dobrą bazę a za jakiś czas zmienić osprzęt na Di2 jak na przykład trochę potanieją? Cytuj
chrismel Napisano 4 Marca 2024 Napisano 4 Marca 2024 Pierwszy z brzegu jaki mi się wyświetlił: https://www.canyon.com/pl-pl/rower-gravel/wydajnosc/grail/cf-sl/grail-cf-sl-8-di2/3098.html Nie sprzedają stacjonarnie (stąd niskie ceny) ale można oddać: https://www.canyon.com/pl-pl/obsluga-klienta/zamowienia-wysylka-zwroty/returns.html Cytuj
Chociemir Napisano 4 Marca 2024 Napisano 4 Marca 2024 (edytowane) 2 godziny temu, marcesco napisał: Kwestia pochłaniania drgań zależy od samego producenta, tj. jak zaprojektował ramę. Z własnego podwórka wiem, że np. Canyon Grizl jest bardziej "komfortowy" niż Rose Backroad. Dokładnie: porównując Grizla do np. Carbondy, rama i widelec tego pierwszego wyraźnie lepiej tłumią. Jeżeli może być napęd 1 X to Riverside jest w budżecie i na elektryce: https://www.decathlon.pl/p/rower-gravelowy-riverside-gcr-karbonowy-sram-rival-etap-axs-fulcrum-rr-900/_/R-p-331421?mc=8640209 Edytowane 4 Marca 2024 przez Chociemir Cytuj
chrismel Napisano 4 Marca 2024 Napisano 4 Marca 2024 Może to snobizm ale w rowerze za tyle kasy nie chciałbym mieć napisu Riverside na ramie. Nieodłącznie kojarzy mi się z rowerem na całe życie za 800 zł Cytuj
Mihau_ Napisano 4 Marca 2024 Napisano 4 Marca 2024 (edytowane) Godzinę temu, Neutron napisał: Budżet jaki maksymalnie mogę przeznaczyć to 20k tylko zastanawiam sie czy jest to w moim przypadku uzasadnione żeby wydawać tyle kasy na rower którym jeżdżę dla przyjemności treningu To zależy ile dla ciebie znaczy te 20k i czy nie będziesz musiał zrezygnować w związku z tym z deserków przez rok 😂 Ja na pewno bym nie szalał ale nie ze względu na zastosowanie roweru (bo jednak rower to hobby i nie muszą być uzasadnione) ale na to, że nie masz doświadczenia ze sprzętami tego typu, nie znasz możliwości i ograniczeń swojego ciała, nie wiesz czy geometria którą wybierzesz teraz będzie już tą docelową. Edytowane 4 Marca 2024 przez Mihau_ Cytuj
Neutron Napisano 4 Marca 2024 Autor Napisano 4 Marca 2024 Haha nie nie będę musiał zrezygnować z deserków 😂 Kiedyś jeździłem znacznie więcej na rowerze w pewnym momencie ciężko mi było dobrać spodnie przez rower pływanie i trening siłowy. Tyle że rower jaki miałem to był MTB i taki turystyczny trekkingowy. Chciałbym wybrać coś porządnego na dłuższy czas a nie za chwilę zmieniać. Geometria tego rondo mi chyba pasowała bo po przejechaniu 50km nie czułem dyskomfortu. Jedyne co mi tam brakowało to przy momentach takiego sprintu brakowało mi jeszcze trochę biegów ale no przy jeździe jednostajnie szybkiej wystarczało. Nie wiem też co to jest za geometria. Rower z Decathlonu też mi się słabo kojarzy ale może to jakiś stereotyp. Jeśli mielibyście wybrać swój rower do 10, 15 i 20k to jaki by to był model? Cytuj
przemeg Napisano 4 Marca 2024 Napisano 4 Marca 2024 Rama z karbonu to temat rzeka. Karbon można zaprojektować, żeby był sztywny, wytrzymały i tak się robi np. przełaje. Gravele są projektowane różnie, jeśli szukać czegoś co będzie allroadem i pojedzie też jakieś wertepy to po pierwsze opona 40 lub trochę więcej a po drugie modele projektowane pod wygodę. I tu liczy się nie tylko rama, która ma pracować o być sprężysta ale też jej geometria i sztyca. A żeby sztyca pracowała to rama musi mieć slop, dzięki czemu ta sztyca wystaje wysoko i jest trochę centymetrów na których może sobie pod tyłkiem pracować. Trochę ważysz (mam ten sam wzrost I wagę) i docenisz taki układ. Rowery nastawione na wygodę to chociażby giant reveolt advanced i gt grade. Gt grade jest u nas mało znany a to genialna rama. Gt jest jednym z pierwszych graveli a to rozwiązanie tylnych widelek pracuje jak resory. Kolega ma widziałem na własne oczy, też duży chłop i lata tym po Kampinosie. Jest jeszcze Cannondale topstone z kingpinem. Ludzie chwalą natomiast estetyka nie każdemu przypadnie do gustu. Cytuj
TurboRower_18 Napisano 4 Marca 2024 Napisano 4 Marca 2024 7 godzin temu, Mihau_ napisał: Karbonowa rama to może mieć znaczenie jak jedziesz szosą z oponami napompowanymi do 8 bar po mikronierównościach a nie gravelem na kapciu 45 z ciśnieniem 2,5 w terenie zgadzam się w 100% Niektórzy myślą że rama karbonowa w jakiś magiczny sposób będzie tłumiła nierówności w postaci kamieni i korzeni. Rama karbonowa co najwyżej wytłumi delikatne drgania nierównego asfaltu o wysokiej częstotliwości. Lepiej zainwestować w karbonową sztycę i lekkie koła na najlepszych oponach. Ja bym poszedł w ramę alu + upgrade kół + elektroniczny napęd ( w zależności od zasobności portfela) Najwygodniejszą geo miał dla mnie Giant Revolt Cytuj
TurboRower_18 Napisano 4 Marca 2024 Napisano 4 Marca 2024 (edytowane) kross esker 8.0. Giant Revolt 1 i Revolt Advanced. (jazda testowa) Ja nie wyczułem żadnej znacznej w komforcie różnicy pomiędzy ramą ze stopu aluminium a włókien węglowych (jazda po nierównym chodniku i asfalcie). Edytowane 4 Marca 2024 przez TurboRower_18 Cytuj
przemeg Napisano 4 Marca 2024 Napisano 4 Marca 2024 No to faktycznie przejechałeś sporo kilometrów na tych rowerach. W sam raz aby wyrobić sobie miarodajna opinie i doradzać innym. 1 Cytuj
TurboRower_18 Napisano 4 Marca 2024 Napisano 4 Marca 2024 (edytowane) przekonaj mnie jak rama karbonowa tłumi drgania? O jakich drganiach mówimy? Częstotliwość/amplituda? Ile taka rama może mieć ugięcia w momencie najazdu na korzeń? Opona może odkształcić się o 30mm... Sztyca może o 20mm... A rama? o 1mm? Proszę o wyjaśnienie tego zjawiska. Z góry dziękuję. Rozumiem że rama z karbonu jest bardziej lekka i sztywna (dla zastosowań pro) ale jak ona tłumi drgania? Edytowane 4 Marca 2024 przez TurboRower_18 Cytuj
przemeg Napisano 4 Marca 2024 Napisano 4 Marca 2024 Materiału o tym jak działa taka rama masz tonę w sieci. Za darmo. Przekonaj mnie jak możesz wypowiadać się na ten temat nie zgłębiając zagadnienia budowy ram, włókien, ich ułożenia oraz kilometrów zrobionych na różnych rowerach. W swoim temacie zadajesz bazowe pytania w temacie zakupu roweru, tu zaś doradzasz jak eskpert. Proszę się zdecydować. Cytuj
TurboRower_18 Napisano 4 Marca 2024 Napisano 4 Marca 2024 (edytowane) nie podaję się za eksperta, wręcz przeciwnie. Chciałbym zrozumieć efekt, którego nie rozumiem. Nie chcę tu wstrzyknąć konfliktów, a raczej się nauczyć czegoś przed zakupem roweru (bo zdecydowałem się na ramę alu). Zauważ że niczego nie stwierdzałem a jedynie zadawałem pytania.. Nie wszystkim artykułom w Internecie ufam, i jak ktoś pisze w recenzji roweru że rama karbonowa podnosi komfort jazdy, nie rozumiem tego zjawiska. Szukałem też artykułów naukowych na ten temat ale mowa w nich jest jedynie o sztywności (odporności na skręcanie i ugięcie) a nie ma mowy o komforcie czy pochłanianiu drgań. Edytowane 4 Marca 2024 przez TurboRower_18 Cytuj
przemeg Napisano 4 Marca 2024 Napisano 4 Marca 2024 3 godziny temu, TurboRower_18 napisał: Niektórzy myślą że rama karbonowa w jakiś magiczny sposób będzie tłumiła nierówności w postaci kamieni i korzeni. Rama karbonowa co najwyżej wytłumi delikatne drgania nierównego asfaltu o wysokiej częstotliwości. Lepiej zainwestować w karbonową sztycę i lekkie koła na najlepszych oponach. Yyy tu nie zadajesz pytań. Jak chcesz się zainteresować to warto poczytać jak się projektuje ramy z różnych materiałów. I jak karbon oddaje energię, jak można zachować sztywność boczna którą efektywnie przenosi nasz wysiłek przy pedałowaniu a jak może pracować w pionie. Giant zrobił patent dfuse, specialized w roubaix też na bazie karbonu zaproponował fajne rozwiązania sztyca rama. Wspomniany wyżej GT Grade - gołym okiem widać jak pracują widelki z tyłu wystarczy je ugiąć. No i z jakiegoś powodu do ram z aluminium dodawane za karbonowe widelce. 1 Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.