Piottro1 Napisano 15 Lutego Udostępnij Napisano 15 Lutego Witam. Tak jak w temacie, chciałbym zmienić napęd ale napotkałem na kłopot z dobraniem suportu. Poniżej opiszę obecną konfigurację mojego roweru (Cannondale Topstone Carbon 105): kaseta Shimano 11-34T 11s, przerzutki przód tył Shimano 105, blaty FSA 46/30T, korba Cannondale One 172,5, oś suportu A3008-125L-G19 fi 30 mm, suport Si Hollowgram Presfit 30 (łożyska 30x42x7). Planuję wymianę na: kaseta Shimano SLX 11-42, przerzutki przód tył Shimano GRX810, blaty GRX 46/30T, korba GRX 172,5, oś suportu fi 24 mm, suport ?? Jeszcze chyba ważna informacja - długość mufy to 83 mm. Są w niej zamontowane dwa łożyska (30x42x7), zabezpieczone od środka pierścieniami segera. Pierwszy raz podjąłem się takiej wymiany, więc poproszę o pomoc doświadczonych kolegów. Pytanie, czy taka konwersja jest możliwa? Jeśli tak, to co powinienem dobrać? Poproszę o pomoc. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcesco Napisano 15 Lutego Udostępnij Napisano 15 Lutego (edytowane) To jest zapewne pierwsza generacja Topstone'a z wymysłami Cannondale'a, m.in. homogeniczny typ suportu. Zapomnij o korbie GRX. Edytowane 15 Lutego przez marcesco Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piottro1 Napisano 15 Lutego Autor Udostępnij Napisano 15 Lutego Właśnie. Czyli dyskryminuje mnie długość mufy? Z tego co się orientowałem są suporty wciskane ale w rozmiarach 86 mm (86-90-92). Może jakaś przeróbka takiego skręcanego w środku suportu (skrócenie w środku o 3 mm)? Albo jakieś redukcje dla łożysk (24x37x7)? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcesco Napisano 15 Lutego Udostępnij Napisano 15 Lutego Długość w połączeniu ze średnicą, jest to po prostu rozwiązanie, którego nie przyjął żaden producent. Niecałe dwa lata temu miałem Topstone'a na krótkiej liście graveli, ale wyleciał za ten suport i tylne koło. Jednakże może od tamtego czasu coś się zmieniło, ale wątpię... 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HSM Napisano 15 Lutego Udostępnij Napisano 15 Lutego Tutaj masz kogoś, komu się udało: Jednak, z tego co zrozumiałem, wymagało to abstrakcyjnej rzeźby z suportem Tokena, żeby uzyskać szerokość montażową 83 mm zamiast 73 mm, dla których Token te suporty produkuje. To w sumie ciekawe, dlaczego nie skorzystał z innych rozwiązań od razu na 83 mm - np. https://www.bbinfinite.com/products/bb30-83-83mm-road-gravel-mtb-for-30mm-spindle-cranks Można też rozważać użycie samych wkładów redukujących średnicę wewn. łożyska pod oś 24 mm (gdzie same łożyska od BB30 zostają bez zmian) - coś jak tu: https://projectbike.pl/pl/products/adapter-suportu-bb30-na-os-24mm-571.html lub może lepiej coś co nie zwiększa tak szerokości zestawu miski-mufa suportu (np. takie https://www.tiendamtb.com/en/bottom-bracket/1527-bb30-pf30-and-bb386-to-shimano-24mm-adapter.html), żeby się na koniec nie okazało, że po tych wszystkich zabiegach oś korby GRXa okaże się za krótka i nie skręcisz całości. Zresztą tego gościa na reddicie pytają, czy lewe ramię jest dokręcone do końca, a on przyznaje, że trochę brakuje... To wszystko wymaga dokładnego zaplanowania i pomierzenia wszystkich elementów. Teoretycznie korby GRXa powinny dać pasować pod rozstaw 86,5 mm, czyli w taką szerokość zestawu mufa+łożyska+adaptery, powinno się celować. No i do tego dochodzi specyficzny dla Cannondale'a offset. Jest jeszcze opcja przejścia na srama, bo miał zarówno suporty pod BB-30 Ai jak i pasujące do niego korby (oznaczane jako DUB Ai, gdzie długość osi DUB jest większa niż standardowy szosowy DUB a nawet DUB wide przeznaczony dla graweli). Tylko chyba nawet oni wycofują się z tych produktów, bo od ręki da się wyszukać i kupić już tylko najniższego w gamie Apexa DUB Ai, a grupy wyższe nie za bardzo. Internet wyrzuca chociażby Force'a Ai, ale nie za bardzo jest gdzie go kupić. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piottro1 Napisano 15 Lutego Autor Udostępnij Napisano 15 Lutego @marcesco, możliwe, że przeczyta mój post ktoś kto zmierzył się z takim problemem i podsunie jakieś rozwiązanie. Cytat ale wyleciał za ten suport i tylne koło Możesz trochę rozwinąć, jakie masz zastrzeżenia do tylnego koła? W mojej wersji to dość toporne obręcze WTB ST i23 TCS, 28h, tubeless ready i piasty Formula CL-712, 12x100 centerlock / (R) Formula RXC-400, 12x142 centerlock. @HSM, bardzo dziękuję za odpowiedź, która daje mi światełko w tunelu Będą dążył do tego, żeby zamontować GRX, ponieważ mam już kupiony taki napęd. Jeżeli mi się powiedzie, to odezwę się w temacie. Jednak cały czas czekam na inne rozwiązania i pomysły, być może istnieją i ktoś się z takimi już zetknął. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HSM Napisano 15 Lutego Udostępnij Napisano 15 Lutego Z tym kołem zapewne chodziło o offset - czyli cannondale'owską koncepcję Ai (Asymmetric Integration), gdzie wszystko masz poprzesuwane w osi roweru: mufa suportu jest ułożona asymetrycznie (przesunięta w stronę nienapędową) a także tylne widełki przesuwają piastę w prawo. Efekt jest taki, koła zaplata się dla tego konkretnego układu i użycie ich w innym rowerze wymaga zmiany. 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piottro1 Napisano 15 Lutego Autor Udostępnij Napisano 15 Lutego O do licha, doświadczyłem tego chcąc zamontować koła ze Speca, które mam z odzysku. I właśnie mi nie pasuje tylne, bo opona nie jest w osi ramy roweru. nie wiedziałem co jest grane, dzięki za wytłumaczenie Dopytam jeszcze w takim razie jak dobrać inne koła do tej ramy, czym powinienem się kierować w poszukiwaniach np. jakichś średnich dtswissów? I czy w ogóle to jest możliwe 😐 ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HSM Napisano 15 Lutego Udostępnij Napisano 15 Lutego No po prostu kupić koła pod Cannondale Ai... 🙂 A przy składaniu na zamówienie poinformować składacza, że to będzie jeździło w takiej ramie... Całe szczęście cały offset nie polega na specjalnych piastach czy obręczach (to wszystko jest całkowicie normalne), tylko na doborze długości i naciągu szprych. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcesco Napisano 15 Lutego Udostępnij Napisano 15 Lutego (edytowane) @HSM O ile dobrze rozumiem tego gościa na reddicie to po pierwsze splanował stożek misek suportu od strony napędowej więc suport stracił podparcie poprzeczne na mufie ramy, dodatkowo po stronie nienapędowej nie ma pełnego zazębienia korby na osi. Z tych dwóch powodów z mojej strony całkowita dyskwalifikacja. Fajnie, że są rozwiązania jak od BB Infinite tylko szkoda, że kosztują 15-krotność bardzo dobrego suportu od Shimano, no nie róbmy jaj. Edit: BB Infinite jest pod oś 30mm, a Shimano GRX ma 24mm, czyli należy doliczyć jeszcze zakup adaptera, który nie wiadomo czy pozwoli na montaż korby z uwagi na szerokość całego zestawu. A na koniec wszystko zacznie skrzypieć i trzeszczeć... 1 godzinę temu, Piottro1 napisał: Możesz trochę rozwinąć, jakie masz zastrzeżenia do tylnego koła? @HSM już wyjaśnił, natomiast zazwyczaj nie trzeba zmieniać szprych tylko przesunąć oś piasty. Edytowane 15 Lutego przez marcesco 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HSM Napisano 15 Lutego Udostępnij Napisano 15 Lutego (edytowane) @marcesco z tym Tokenem, to oczywiste - dlatego napisałem, że wynalazek z reddita to "abstrakcyjna rzeźba". Na miejscu @Piottro1 podjąłbym jedną próbę z wykorzystaniem jak najwęższych adapterów pod łożyska BB30 - np. tych ich koszt jest niewspółmierny do ewentualnego ryzyka niepowodzenia. Może myślę nieco naiwnie, ale skoro korby GRXa są przystosowane do stosowania suportów PF86 -z szerokością mufy 86,5 mm, to długość osi korby musi pozwalać na jej założenie, kiedy ma się do dyspozycji właśnie tyle miejsca, a przecież suporty PF86 po zamontowaniu są nawet szersze - chociażby o szerokość kołnierzy misek. BB30A-83 w tym Cannondale'u jest pod mufę 83 mm. jak się doda takie minimalistyczne adaptery, to ile wyjdzie...? Być może korbę da się normalnie zamontować i skręcić... Za to problem widzę gdzie indziej. Nawet jak ta korba GRX da się zamontować, to może się okazać, że @Piottro1 polegnie na tym całym cannondale'owkim niesymetrycznym tylnym trójkącie i kombinacjach z offsetem suportu. Być może ta korba poprawnie skręcona w suporcie, będzie haczyła którymś ramieniem o rurki chainstaya... Edytowane 15 Lutego przez HSM 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piottro1 Napisano 16 Lutego Autor Udostępnij Napisano 16 Lutego Cytat Na miejscu @Piottro1 podjąłbym jedną próbę z wykorzystaniem jak najwęższych adapterów pod łożyska BB30 Znalazłem takie jak na foto. Podejmę próbę zamontowania GRX Rozumiem, że jeszcze będę potrzebował zestaw podkładek fi 24mm, żeby podjąć próbę ustawienia w stosunku do przerzutki przedniej? Zapytam przy okazji, po której stronie powinna być ta taka pofalowana (chyba sprężynowa się nazywa), zgaduję że po stronie przeciwnej niż napędowa? Cytat Być może ta korba poprawnie skręcona w suporcie, będzie haczyła którymś ramieniem o rurki chainstaya... Wczoraj złożyłem Cannondale one i GRX, ale w obu korby w jedną stronę. Zmierzyłem odległość w miejscu gwintów pedałów i jest różnica około 6 mm na niekorzyść GRX. Też mam takie obawy 😐 ale jak nie spróbujesz to się nie przekonasz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcesco Napisano 16 Lutego Udostępnij Napisano 16 Lutego Jak już się z tym uporasz to pokaż jak to wyszło 👍 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HSM Napisano 16 Lutego Udostępnij Napisano 16 Lutego @Piottro1 Wczoraj znalazłem jeszcze jeden ciekawy wątek na reddicie gdzie jakiś IEatKittys pokazuje (z dokładnymi) zdjęciamihttps://imgur.com/a/d8TIPkw) instalację korby GRXa. Użył zestawu adapterów i podkładek od Wheelsfg, gdzie z jednej strony ten adapter jest dosyć gruby, ale potem zmienia nieco koncepcję i się udaje (choć prześwity są rzeczywiście małe). Inna sprawa, że on montuje korbę 1x a nie 2x 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piottro1 Napisano 16 Lutego Autor Udostępnij Napisano 16 Lutego Cytat Jak już się z tym uporasz to pokaż jak to wyszło 👍 Bardzo bym chciał 😅 Cytat @Piottro1 Wczoraj znalazłem jeszcze jeden ciekawy wątek na reddicie Właśnie w taki sposób miałem zamiar kombinować. Kupiłem zestawy podkładek i będę przymierzać. Cytat Inna sprawa, że on montuje korbę 1x a nie 2x A wiecie może Panowie, czy jest różnica w długości osi, pomiędzy 1x a 2x GRX? Na fotkach widzę, że sporo cienkich podkładek zastosował i lewa korba prawie weszła do końca na wielowypuście. Jutro wymieniam łożyska suportu. W przyszłym tygodniu powinny do mnie dotrzeć redukcje 30/24, więc będę robił pierwsze przymiarki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piottro1 Napisano 21 Lutego Autor Udostępnij Napisano 21 Lutego Łożyska wymienione, redukcje wstawione (poniżej przesyłam fotki). Jest ciasno Tymczasowo zamontowałem korbę GRX, na wielowypuście lewe ramię wciśnięte do oporu (nie patrzcie na blaty, są do wymiany, nie mam też jeszcze podkładek dystansowych). Starałem się zrobić zdjęcia w taki sposób, żeby Wam pokazać jak to wygląda. Jeżeli chodzi o odległość korby od ramion trójkąta, to moim zdaniem nie jest źle. Obecnie jest jeszcze przerzutka 105, planuję wymienić na GRX. Patrząc na to, jak się ustawiły blaty, mam duże obawy czy uda mi się ją ustawić (na ostatnich zdjęciach widać dwie pozycje przerzutki w stosunku do dużego blatu, na trzecim od końca zdjęciu zaznaczyłem strzałką pozycję małego blatu). Nie mam tyle doświadczenia, żeby stwierdzić czy będzie można wyregulować przerzutkę przednią do obecnego ustawienia blatów 😐 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HSM Napisano 21 Lutego Udostępnij Napisano 21 Lutego No i to jest rzeczowy, wartościowy wpis na forum. Dużo sensownych zdjęć, które ewentualnym zainteresowanym powiedzą więcej niż słowne gdybanie... popieram! W sumie te prześwity wyszły lepiej niż się spodziewałem (albo to tak wygląda na zdjęciach), tylko ten mały blat jest strasznie blisko ramy... Tych ostatnich zdjęć do końca nie ogarniam, ale jeśli obawiasz się, że przedniej przerzutce może zabraknąć zasięgu, to z GRXem może być lepiej, bo linia łańcucha w tej grupie jest nieco większa niż w szosowych, więc przednia przerzutka GRXa musi mieć większy zasięg... Ale w sumie to i tak nie będziesz miał pewności jak ten napęd działa, póki nie zmontujesz całości i nie sprawdzisz w użyciu. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcesco Napisano 21 Lutego Udostępnij Napisano 21 Lutego 43 minuty temu, Piottro1 napisał: Nie mam tyle doświadczenia, żeby stwierdzić czy będzie można wyregulować przerzutkę przednią do obecnego ustawienia blatów Jeżeli da się ręką na sucho poprowadzić przerzutkę przez obie zębatki to czemu nie. Generalnie prześwity wcale nie są jakieś szokujące. PS. Czemu na zdjęciach nie ma plastikowej tulei między zewnętrznymi łożyskami? 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HSM Napisano 21 Lutego Udostępnij Napisano 21 Lutego (edytowane) @marcesco Nie do końca rozumiem..., ale tam nie ma zewnętrznych łożysk. To jest BB30, gdzie bezpośrednio w ramę wprasowuje się łożyska (od wewnątrz ramy, między łożysko o ramę wchodzi jeszcze tylko pierścień, który widać na 3. zdjęciu). Tam nie ma z założenia żadnej plastikowej tulei wewnątrz mufy suportu, między łożyskami. A to, co widzisz na zewnątrz, to są proste adaptery wciśnięte w łożysko, żeby zmniejszyć średnicę wewnętrzną z 30 mm na 24 mm pod oś korby GRXa... Chyba, ze chodziło Ci o coś innego... Oczywiście zdarzają się suporty BB30 (lub konwertujące BB30 ma coś innego), gdzie łożyska połączone są wewn. tuleją, ale to jest coś ekstra - np. wtedy, kiedy taka tuleja jest skręcana, żeby zwiększyć sztywność całości i "zapobiec" skrzypieniu. Tylko standard, taka suportowa normalność dla BB30 to jest suport składający się w zasadzie z samych łożysk...bez jakichś dodatków. Edytowane 21 Lutego przez HSM 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piottro1 Napisano 21 Lutego Autor Udostępnij Napisano 21 Lutego Panowie, dziękuję za słowa otuchy! 🙂 Cytat Dużo sensownych zdjęć, które ewentualnym zainteresowanym powiedzą więcej niż słowne gdybanie... popieram! Z Waszą pomocą, przy ewentualnym powodzeniu tej konwersji, może się w tym temacie utworzyć tutorial Cytat W sumie te prześwity wyszły lepiej niż się spodziewałem (albo to tak wygląda na zdjęciach), tylko ten mały blat jest strasznie blisko ramy... Nie robiłem dokładnych pomiarów, ale... mogę jeszcze odsunąć mały blat (odległość około 3 mm) od ramy, bo prześwity korby lewej i prawej to odpowiednio około 8 i 5 mm. Pewnie jak podkładki dotrą, to będę kombinował z ustawieniem "na sztywno". Cytat Tych ostatnich zdjęć do końca nie ogarniam Tutaj miałem przerzutkę przód ustawioną na duży blat (przedostatnie zdjęcie) a następnie zrzuciłem na mały (ostatnie zdjęcie). Przerzutka nie była regulowana, będę ją wymieniał i regulował już nową GRX. Z tego co widać sporo do przesunięcia, praktycznie o skok pomiędzy małym a dużym blatem w stronę ramy - przynajmniej tak wygląda z poziomu Shimano 105. Cytat ale jeśli obawiasz się, że przedniej przerzutce może zabraknąć zasięgu, to z GRXem może być lepiej, bo linia łańcucha w tej grupie jest nieco większa niż w szosowych, więc przednia przerzutka GRXa musi mieć większy zasięg... Cytat Jeżeli da się ręką na sucho poprowadzić przerzutkę przez obie zębatki to czemu nie. @HSM, @marcesco , dziękuję. Jest nadzieja 🤞👍 Cytat PS. Czemu na zdjęciach nie ma plastikowej tulei między zewnętrznymi łożyskami? Jest dokładnie tak jak napisał @HSM - mufa + 2 x seger + 2 x łożysko 30x42x7 Teraz czekam na podkładki i będę ustawiał. Tutaj zapytam jeszcze raz: Cytat po której stronie powinna być ta taka pofalowana (chyba sprężynowa się nazywa), zgaduję że po stronie przeciwnej niż napędowa? Do tego czasu zrobię serwis kół i bębenka (wymiana łożysk). Pewnie będę musiał wymienić przerzutki , będę to robił pierwszy raz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piottro1 Napisano 23 Lutego Autor Udostępnij Napisano 23 Lutego (edytowane) Nie mam jeszcze docelowych podkładek ale dzisiaj zamontowałem korbę GRX. Kolega wydrukował mi kilka rozmiarów (3, 2, 1 i 0,5 mm) i postanowiłem zrobić próbę. Podkładki o średnicy 41,5 mm z otworem 24 mm (lekko podszlifowałem te wymiary, bo wydruk 3D wyszedł nieprecyzyjny 😕 ). Poniżej fotki wraz z opisem (zrobiłem pomiary prześwitów). 1) Wydruk: 2) 5 podkładek na oś od strony napędu (8 mm) i jedna z drugiej strony (1,3 mm - taki wydruk 😕 😞 3) Przy zakładaniu lewej korby docisnąłem ją, przytrzymując od strony napędowej, i wkręciłem nakrętkę. Przy takiej ilości podkładek korba weszła na wielowypust do końca i nie było luzu poprzecznego. Poniżej fotki - pierwsza z przyłożoną nakrętką do lewej korby a druga już z wkręconą: 4) Taka ilość i układ podkładek pozwolił mi na uzyskanie około 3 mm odległości małego blatu od ramy (dwie fotki, widok od dołu): 5) Odstęp od trójkąta - lewa korba 6 mm: 6) Odstęp od trójkąta - prawa korba 3 mm: 7) Wszystko skręcone, nic nie obciera. Myślę, że takie ustawienie jest optymalne z punku widzenia odległości korby i blatów od ramy (okolice suportu i trójkąta). Nie mogę bardziej odsunąć małego blatu po stronie napędowej, ponieważ lewa korba jest niewiele ponad 1 mm do ramy (przy suporcie). No chyba że kosztem lewej korby (wysunięcie na wielowypuście). Jak dotrą zamówione podkładki, to je wymienię zachowując dzisiejsze ustawienia. Wyczyszczę korbę i wymienię blaty. Wymienię też przerzutki. Zacznę od przedniej i się okaże, czy uda się ją ustawić do zamontowanej dzisiaj korby GRX. Edytowane 23 Lutego przez Piottro1 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcesco Napisano 27 Lutego Udostępnij Napisano 27 Lutego (edytowane) @Kamil190Co za bełkot. W dniu 24.02.2024 o 00:40, Piottro1 napisał: 6) Odstęp od trójkąta - prawa korba 3 mm Pytanie czy pod dużym obciążeniem typu mocny sprint czy podjazd nie będzie dzwonić. Edytowane 27 Lutego przez marcesco 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piottro1 Napisano 27 Lutego Autor Udostępnij Napisano 27 Lutego @Kamil190 założyłem temat na forum, bo sądzę że tutaj otrzymam bardziej rzetelną pomoc. Wydaje mi się, że doświadczenia innych użytkowników będą bardziej cenne niż porady serwisowe. @marcesco Nie mam zbyt dużego pola manewru dla prześwitu prawej korby 😕 ogranicza mnie odstęp lewej w okolicy suportu, już jest tam bardzo mało miejsca: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcin_ostrów Napisano 27 Lutego Udostępnij Napisano 27 Lutego Mnie bardziej niepokoi te 3mm małego blatu od ramy. Ciekawe co będzie jak założysz łańcuch i depniesz konkretniej pod górkę .... 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piottro1 Napisano 27 Lutego Autor Udostępnij Napisano 27 Lutego W miejscu gdzie jest odległość 3 mm od ramy nie będzie łańcucha. Twierdzisz, że zębatka będzie się zbliżać do ramy przy intensywnej jeździe? Jeśli tak, to będę musiał zwrócić na to uwagę, dzięki za sugestię? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.