Skocz do zawartości

[Koło rowerowe] Jakie wzmocnione koło/obręcz?


Rekomendowane odpowiedzi

Rower Merida Crossway 100. Po tym, gdy kolejny raz zobserwowałem pęknięcia obręczy w miejscu, gdzie są wkręcone szprychy szukam czegoś mocnego, co wytrzyma dłużej.  Obecna obręcz, którą mam przejechała pewnie z 6-7 tysięcy km (nie pamiętam dokładnie kiedy to było wymieniane, nie jest to ta seryjnie montowana w tym rowerze, ta która była - tylne koło, puściła jeszcze szybciej, ten sam powód). I widać już, że są pęknięcia obręczy w miejscu wkręcania szprych, za niedługo pewnie to puści, szprychy wyskoczą i czeka mnie wymiana obręczy/koła.

Mam teraz obręcz Alexrims (dokładny typ musiałbym sprawdzić, ale to na pewno wariant wzmocniony, 2 komorowy). Polecacie coś dobrego we w miarę rozsnądnej cenie? Przy masie ~100 kg i przebiegu przynajmniej 5 tysięcy km rocznie potrzebuję czegoś naprawdę solidnego. Jeżdzę głównie po mieście - po asfalcie, ale zdarzają się jakieś krawężniki, płyty chodnikowe czy inne nierówności i taki właśnie mamy rezultat.

Może taki przebieg to nie jest znów tak mało, ale wolałbym żeby koła wytrzymały dłużej.

Edytowane przez leon7877
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

No, fabryczne było gotowe. Te wymienione to przeplatane szprychy na nową obręcz, tu wytrzymało akurat dłużej. Chociaż te fabryczne było centrowane w serwisie, może ktoś coś tam podokręcał za mocno. Po wymianie centrowane nie było. To nie obręcz pęka w zasadzie, a miejsce wkręcenia szprych. Może od uderzeń na nierównościach/krawężnikach przy takiej masie to normalne? Chociaż jakoś za szybko chyba to się dzieje mimo to.

Teraz w serwisie pewnie kupię całe koło, ale tam dają takie jakie dają, mają jeden rodzaj który montują.

Edytowane przez leon7877
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze będzie poskładać całe nowe koło.

Obręcz, której nie powinno Ci się udać zabić w taki sposób to Mavic A719. Jest podwójnie kapslowania, a to chyba najlepsza możliwa opcja na takie przypadłości.

Do tego piasta na 4 maszynach (jakiś Novatec) + szprychy np. Sapim Leader i masz zestaw, który przeżyje resztę roweru.

Pytanie jak po takim przebiegu wygląda właśnie ta reszta roweru? Czy jest sens inwestować w koło, które przejedzie 20 kkm, jeżeli reszcie reweru pozostało np. 5 kkm życia.

Z rad na przyszłość: załóż trochę grubsze opony, które pozwalają jeździć na ciut niższym ciśnieniu, co da dodatkową amortyzację pomiędzy podłożem, a obręczą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
Cytat

Pytanie jak po takim przebiegu wygląda właśnie ta reszta roweru? Czy jest sens inwestować w koło, które przejedzie 20 kkm, jeżeli reszcie reweru pozostało np. 5 kkm życia.

Ale co masz tu na myśli? Ramę? Napęd i tak trzeba cyklicznie wymieniać. Dla mnie koniec życia roweru to pęknięta rama, osprzęt wymienia się tak czy siak co jakiś czas. 

P.S. Ta obręcz jest na V-Brake? Bo na Allegro tylko taki wariant widzę.

Edytowane przez leon7877
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam na myśli całokształt. Wiadomo, że napęd, klocki i tarcze zużywają się w każdym rowerze, ale pozostaje jeszcze amor i parę innych podzespołów. Po prostu nie widzę, więc gdybam. Z drugiej strony, to jakiego roweru crossowego byś nie kupił to koła będą bez szału, więc może i warto zainwestować w te Meridę.

Co do obręczy to tak. Zapomniałem, że możesz mieć tarcze. Jeżeli nie będzie Cię razić srebrna ścianka to bez problemu możesz zakładać, ale jak koniecznie chcesz pod tarcze, to też występują podwójnie kapslowane tylko nie pamiętam nazwy.

Poszukaj po prostu podwójnie kapslowanych Maviców.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Amor to dawno zużyty, w sensie ma luzy ale to jakoś szczególnie nie przeszkadza. Można wymienić  ale jakoś nie mam ciśnienia na to. Najważniejsza jest i tak rama, a ta mi pasuje rozmiarem i geometrią.

Najchętniej to bym kupił całe koło, żeby już się nie bawić w zaplatanie (w sumie nie ja to robię, ale może fabrycznie będzie to zrobione lepiej). Serwisy z reguły niechętnie to robią, a jak już robią to nie wychodzi korzystniej finansowo niż całe koło

Edytowane przez leon7877
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

A co sugerujesz tam wybrać w kwestii osprzętu? (piasta, bębenek, szprychy pewnie lepsze grubsze). W zasadzie potrzebuję nie zestawu, tylko koła tył, przód wytrzyma tak jak jest, bo to mniejsze obciążenia są niż na tył.

Czy ta obręcz w tym zestawie będzie mocniejsza np od tej albo przynajmniej tak samo mocna? https://allegro.pl/oferta/obrecz-alexrims-dh19-700x36-otworow-cnc-kapslowana-12154979824 - wolałbym 3-komorową jednak.

 

Edytowane przez leon7877
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W linkowanym alexrimsie dodatkowe komory zwiększają sztywność poprzeczną (bo to obręcz do hamulców szczękowych), ale nic nie wniosą do kwestii pękania wokół nypli - bo nyple opierają się wciąż na cienkim przekroju profilu, który pracuje jak membrana.

Żeby wzrosła wytrzymałość na pękanie wokół nypli to przekrój profilu w ich rejonie musi być na przykład bardziej stożkowy.

Niemniej alexrims nie podaje deklarowanej nośności obręczy. DT dla R500 podaje 130kg.

Po za wspomnianą geometrią przekroju znaczenie ma materiał, jego obróbka cieplna i sposób łączenia.

Co do wyboru parametrów dla Twojej meridy to PRAWDOPODOBNIE  100xqr/135xqr, bębenek Shimano 9/10/11, szprychy 2,0/1,8 i nyple mosiężne (aluminiowe słabo znoszą zimy).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

linkowanym alexrimsie dodatkowe komory zwiększają sztywność poprzeczną (bo to obręcz do hamulców szczękowych), ale nic nie wniosą do kwestii pękania wokół nypli - bo nyple opierają się wciąż na cienkim przekroju profilu, który pracuje jak membrana.

Rozumiem, ale zależy mi nie tylko na kwestii pękania wokół nypli, a i na ogólnej wytrzymałości żeby np nie okazało się, że trzeba co i rusz centrować koło.

W każdym razie dzięki za podpowiedzi, jeśli ktoś ma jeszcze coś do powiedzenia w temacie lub inne propozycje to też oczywiście chętnie poczytam 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 6.02.2024 o 12:27, KSikorski napisał:

Zestaw tani i dobry, oraz bardzo mocny. Piasty Novatec D791/D792 + obręcze DT Swiss R500db.

https://szobakbike.com/produkt/dt-swiss-r500-novatec-791-792-6-bolt/

To przykładowa oferta, można sobie zamówić u wielu innych dostawców.

Tak sobie tam patrzę i widzę, że zawsze oferują zestaw 2 kół. Ja przedniego nie potrzebuję wymieniać, widziałes gdzieś żeby można było zamówić jedno koło a nie zestaw?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już przeglądasz takie obręcze kloce to używałem jakiegoś Dartmoora, teraz ma go Sobek, 3 razy lepszy stosunek waga cena.  Szerokość też 40 ale zewn, a to wtb ma 40 wewn a zewn 43 chyba inna obręcz jest na zdjęciu.  Kiedy potrzeba jedno kolo na Nowateku i będzie zaplatane indywidualnie to możesz jeszcze ze względu na wagę poszukać  obręczy 36 otworów   Ale nie wiem co pancernego jest na rynku.  Nie kupuj SunRingle Duroc…  Dartmoor, zbadaj temat, mają kilka modeli ceny nie makabra, masa pozwala wierzyć że się nie rozpadnie. u mnie koło dało radę przejechać się kilka razy ale nie było na górskiej wyrypie, jedynie taśmy trezado się odklejały z mlekiem Stana, taśmy  trezado  wsadzam do zado.   Używam jeszcze obręczy Spank Ozzy szer zewn 39,5 i jest już sprawdzona w górach i skałach , nie wiem czy są w sklepach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak sobie przeglądam, ale mój problem polega na tym, że nie znam sie na tym. Nawet nie wiem, czy ta obręcz którą wkleiłem powyżej będzie pasować do tej opony, którą mam (VREDESTEIN 4 season 28x1,5/8x1,3/8 37-622 ).

Widzę, że są obręcze 28 i 29 cali, do tej opony to chyba jednak 28 cali? Wymieniam jedno koło, a przednie to raczej 28 a nie 29, muszą być przecież takie same.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 i 29 to potoczne nazwy obręczy o średnicy osadzenia 622mm.
Koła 28" i 29" zasadniczo różni się wielkością balonu opony. Można przyjąć że to szerokości 50mm to 28", a powyżej 50mm to 29", ale to luźna interpretacja.

Ja na obręczy DT Swiss R500 zimą mam opony 28" w rozmiarze 700x40c, a latem opony 29" w rozmiarze 29x2,0.

Kapslowanie nie jest potrzebne jeśli stosuje się podkładki pod nyple. W kołach DT Swiss w raz z obręczą dostarczane są fabryczne nyple wraz z podkładkami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę ciemność .. opona 37 i pojawiły się propozycje Wtb  felga- I 40  

do opony 37 szerokość obręczy zewnętrzna 20, 22, 24, 26 ostatecznie 30 mm. Nie należy przedobrzyć aby nie chrupać brzegiem felgi o krawężniki .  Klasyczne plus minus 25 mm  to koła stosowane przez lata w trekingach i rowerach górskich, dziś górale dostają  szersze felgi…  

Wielu producentów podaje wymiar szerokości wewnętrznej np WTB a na schemacie widać  wymiar  zewnętrzny - w przekroju.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 6.02.2024 o 09:16, leon7877 napisał:

Jeżdzę głównie po mieście - po asfalcie, ale zdarzają się jakieś krawężniki, płyty chodnikowe czy inne nierówności i taki właśnie mamy rezultat.

Zerknij na XR 392, jest kapslowana i ma kategorię ASTM 3 (dropy do 60 cm). Kapslowana jest też 533d i ma te wzmocnienia boczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...