Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Pisałem już wcześniej, że miałem Terreno Dry w rozmiarze 35c i były tragiczne. Na szutrze, jak było troszkę luźniejszego powierzchiowo piachu to ślizgały się jak na lodzie, zupełnie jak moje slicki 28c w szosie. Poza tym może miałem jakieś inne Tereno Dry niż kolega @Lextalionis, moje były te tańsze, podstawowe, teoretycznie z "bardziej chamskiej gumy", ale bardzo szybko było na nich widać zużycie - po przejechaniu nie więcej jak 400-500 km tylna opona ma wyraźnie wytarty bieżnik (gdzieś je mam walnięte w garażu, jak nie zapomnę to zrobię zdjęcie), do 2000 km chyba by nie dała rady dojechać :)

Napisano

Miałem Terreno Dry w rozmiarze 38c najwyższy model. Jak dla mnie w miarę szybka i zaskakująco przyczepna na suchym. Niestety przez 3 miechy obie opony złapały ponad 1cm rozcięcia. Za to na błocku czy mokrym było dużo gorzej.

Za to z całą pewnością mogę napisać, że oponami o najgorszej tracji jakie miałem są bez dwóch zdań Caracal Race. Na mokrym to prawie jak na lodzie. Wystarczy odrobina piaseczku lub kamyczków by już mocno pływały. Nieraz wystarczyło stanąć w korbach by zerwać przyczepność tylnej opony na szutrze. Boczne klocki dziwnie zaprojektowane tak, że przy zakrętach wewnętrzna część ( czyli ta gdzie skręcamy )nie trzyma. Może ok jest to na zakrętach asfaltowych by nie " grały" ale już na szutrze zero dodatkowej tracji na zakrętach.

Ja sam do listy opon dorzuciłbym jeszcze Specialized Patchfinder Pro i Tracer Pro. 

Co do posiłkowania się wynikami z BTR to podchodził bym do tego z dużą rezerwą. Po pierwsze testy prowadzone na metalowym bębnie nie są jednak całkowicie miarodajne. Po drugie patrząc na testy na BTR a np test opon gravelowych na GrandFondo to wyniki kompletnie się rozjeżdżają. Po trzecie to miałem kilkanaście różnych modeli opon na moich przełajkach. Jeżeli ktoś twierdzi ( BtR tak ma), że Tufo Swampero są szybsze od Vredensteinów Aventur to bredzi...miałem jedne zaraz oo drugich.

  • +1 pomógł 3
Napisano

@spidelli - przespałem się z Twoimi rozterkami dotyczącymi wyboru opon i jak nie przeszkadza Ci kupowanie nowego kompletu co około 3000 km to wziąłbym jednak Terra Speed. Jak napisałem wcześniej absolutnie każda opona ma wady i zalety. Terra Speed moim zdaniem ma same zalety i tylko jedną wadę - niską trwałość. Jak jesteś w stanie to zaakceptować to ma same zalety.

  • +1 pomógł 2
Napisano (edytowane)

@chrismel ŚWIĘTE SŁOWA, ŚWIĘTE !!! 👍 

@Nemrod82 testy na BTR  należy traktować  jako orientacyjny  punkt do  dalszych dywagacji  nad wyborem ogumienia.   Najlepiej samemu  sobie wyrobić zdanie  podczas eksploatacji.   A jeszcze jedno ..... to co na niektórych  forach (nie naszych 😉) piszą o oponach  w większości można miedzy bajki wsadzić , albo  "podstawiony" marketing  lub  ktoś kto tych opon nigdy nawet nie "macał" 😁

Edytowane przez pecio
Napisano

Jeszcze jedno odnośnie Terra Speedów Contiego. Można je od zera nadymać malusią pompeczką. I jeszcze co ciekawe nie potrzebują mleka aby powietrze w nich" stało". U mnie przez zimę potrafią stać bez mleka  i prawie zero strat ciśnienia. Śmietanę dopiero walę przed pierwszą jazdą.

Napisano
3 godziny temu, pecio napisał:

Najlepiej samemu  sobie wyrobić zdanie  podczas eksploatacji.

No i w tym momencie pojawia się problem korzystania z opinii zamieszczonych na forach. Ktoś kupił rower na zwykle najbardziej badziewnych oponach, wymienił na lepsze, jest zadowolony i poleca. A opon są dziesiątki i jest naprawdę bardzo mało osób które przerobiło choćby niewielką część oferty i ma jakąś skalę porównawczą.

Napisano (edytowane)

@chrismel dodałbym jeszcze z własnego doświadczenia. Kupiłem Conti, nie wiedziałem, że jest wersją Black Chili :D Wyszło, ze miałem zwykła. Moje doświadczenia są takie:

  • jeździła OK,
  • znikałą w oczach, 
  • pociła się mlekiem okropnie, boki były ciągle mokre, po 2 miesiącach jakoś to się uspokoiło, 
  • to jedyna opona jaka sama mi zeszła z obręczy. Rower stał 2 tygodnie (byłem na urlopie). Po powrocie zeszło całkowicie powietrze, opona się odkleiła od obręczy i zsunęła do środka. 

Ale i tak sprawdzę wersję lepszą. Ale to jak minie mi zachwyt Pirellkami Gravel H.

Pewnie takich jak ja było więcej. Kupili, nie wiedzieli, psioczą ;) 

Edytowane przez Eathan
Napisano

Właśnie problem mnogości opinii powoduje, że mam problem z wyborem. Nowe gumy będę zakładał na wiosnę/wczesne lato ale szukam już teraz.

Moja lista jest dość obszerna(kolejność przypadkowa):
1. MICHELIN Power Gravel Competition Line
2. HUTCHINSON Touareg
3. Pirelli CINTURATO Gravel H 
4. TUFO Thundero 
5. VITTORIA Terreno Dry

Wszystkie rozważam w rozmiarach w okolicach 42-47c zależnie jak wygląda oferta danego modelu.

Napisano

Problem z opiniami jest taki, że każdy mieszka gdzie indziej, ma inny teren, wagę, ciśnienie i pogodę w jakiej jeździ. I potem opinie ogólnie są prawdziwie, nawet jeśli są odmienne :) 

A z kolei z wynikami na BRR mam pewien kłopot, bo o ile pokrywają się z moimi odczuciami w MTB, tak w gravelu tego nie czuję. Zjeździłem dopiero 3 komplety opon (Rambler 38, Thundero 40, Swampero HD 40) i wszystkie 3 jeździły praktycznie tak samo, a wyniki mają różne. Do tego czy miałem dętki, mleko czy TPU też nie czułem żadnej różnicy w jeździe, większych czy mniejszych oporów. Może to się objawia po dłuższym dystansie rzędu 100+, ale jadąc na MTB inny bieżnik czuć od razu. W gravelu mam wrażenie jakby wszystko było wystarczająco szybkie, jadąc po płaskim asfalcie czy szutrze, czyli tam gdzie większość ludzi jeździ. 

Napisano
1 godzinę temu, kipcior napisał:

wszystkie 3 jeździły praktycznie tak samo

Czy jeździsz gravelem sportowo i ciśniesz na maxa ? Bo jeśli nie to to może być przyczyną. Ja rowerem trekkingowym jeżdżę przeważnie grubo poniżej moich możliwości więc czy pedałuję 60W czy 70W nie robi dla mnie żadnej różnicy. 10W to już spora różnica pomiędzy oponami a ja nie mam szans nawet jej zauważyć. Ale w gravelu 10W odczuwam już na pierwszych metrach tyle że jak na niego wsiadam to wiem że będzie bolało :)

Napisano

Tak w temacie opon, doboru, odczuć i strony BRR 

Najszybsza opona road w zestawieniu to Corsa Pro Speed TLR 28, producent przewiduje że to opona wyścigowa i jej żywotność określa na 1000-1500km 

Oczywiście ma ocenę 5/5 i bardzo polecana choć wspominają że trwałość i odporność na przebicie ma drugorzędne znaczenie.

Także nie sugerujcie się tak bardzo tymi ocenami na tej stronie, bo co z tego że opona jest szybka jak stracicie czas na wymianę 😁 

 

 

Napisano

Oceny na ich stronie uwzględniają wszystkie parametry i przeznaczenie opony a nie tylko opór toczenia.

Jeden z przykładów: https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/schwalbe-marathon-e-plus Ta opona ma bardzo duży opór toczenia pomimo tego uzyskuje najwyższą notę bo jej przeznaczeniem nie jest bicie rekordów i patrząc w tych kategoriach w pełni na nią zasługuje.

Problemy są wtedy kiedy wyścigowa opona typu slick która właśnie do bicia rekordów jest przeznaczona ma wszystkie parametry o wiele gorsze niż opona MTB:

https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/schwalbe-lugano-2015

https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/continental-race-king-protection-2020

A tak w ogóle to ciągle przewijają się próby dyskredytowania wyników tych testów. Nie ma bardziej obiektywnego sposobu porównania różnych opon niż zrobienie tego w identycznych dla wszystkich modeli warunkach. Nie uwzględniają one rodzaju i stanu nawierzchni, pogody, własnych odczuć typu slick to powinien być szybki.

 

Napisano (edytowane)

Ja tam nie dyskredytuje ich pomiarów ale oceny są według mnie subiektywne, podobnie jak oceny użytkowników które potrafią być skrajnie różne.

Także podglądam tą stronę ale nie patrzę na końcową ocenę a na konkretne parametry które są dla mnie najważniejsze. 

 

co powiesz na takie coś 🤣

edit doczytałem zmienili ocenę po kolejnych testach na mokrym, to dziwne że oceniali bez tego testu 🤔

 

 

 

1.png

Edytowane przez szajbna
  • +1 pomógł 1
Napisano

Tak czy siak, kilka opon się przewija w kilku wypowiedziach. Gdybym szukał opony do szosy, to kierowałbym się tabelką ale przy jeździe mieszanej tabelka jednak nie oddaje wszystkiego i tu mnie ciekawią opinie :) 

Tak, zaletą testów laboratoryjnych są jednakowe, powtarzalne warunki. Ale życie weryfikuje. Testy spalania producentów samochodów najlepszym przykładem - ale to jest już biurokratyczny wymóg komisarzy ludowych, którzy wszystko tylko dla naszego dobra ;) 

Nie chcę być niesprawiedliwym, bo ktoś rozkręcił tę stronę, pełny dostęp wymaga opłaty, więc przedsięwzięcie jest poważne (nie krytykuję w żadnym wypadku) ale test wszystkiego nie pokaże. Co więcej, opony gravelowe, jako z założenia uniwersalne, są trudne do obiektywnej oceny - tabelka da nam jakieś wyniki ale to już od naszych preferencji zależy czy wybierzemy oponę gładką czy z wyraźnym bieżnikiem, opór raz jest wadą, innym razem nazywamy go przyczepnością ;) 

Dla mnie wybór tych opon to nie jest lot w kosmos, co bym nie kupił z tych kilku polecanych to dramatu nie będzie, każda ma zalety i wady, a o tym też czasami decydują konkretne warunki. Większy ból głowy mam przy pakowaniu na sakwy, to są dopiero trudne wybory :) 

Napisano (edytowane)

@szajbna

Najrozsądniejsze podejście bo niektóre parametry mogą być dla Ciebie ważniejsze niż dla innych, np. dla twórców tej strony.

@spidelli

Opinie warto brać pod uwagę ale najpierw trzeba wiedzieć ile opon ktoś zmienił w życiu i ile przejechał. Jak mi @pecio czy @Nemrod82 coś napisze to będę każdy akapit czytał dwa razy. Ale w większości nie mają niestety żadnej wartości merytorycznej. Ktoś kupił gravela przejechał 300 km, zmienił opony przejechał następne 300, skoczył sezon i ma tyle do powiedzenia że niemal doktorat można by napisać.

Edytowane przez chrismel
  • +1 pomógł 1
Napisano

Wiarygodność w testach , to już wspomniałeś na przykładzie branży moto, ale strona na pewno wartościowa ogółem.

 

  • +1 pomógł 1
Napisano

He,he wyniki na BTR nie uwzględniają takich rzeczy jak zagłębianie bieżnika w terenie, przechyłów czy zmiennego przemieszczania masy.

Czyli najprościej symulują jazdę na wprost po asfalcie.Ale już na szutrze wyniki kompletne mogą się rozjechać bo bieżnik gdy wbija się daje opór. Opór daje również gdy jest wyciągany. Na zakrętach zaczynają pracować boczne klocki, które też dają dodatkowy opór. Wyniki na BTR żadnej z tych rzeczy nie uwzględniają.

Zresztą porównując wyniki pomiarów tych samych opon w różnych testach można zgłupieć. Rozbieżności potrafią być kosmiczne a szybkie opony według pomiarów na jednej stronie potrafią być kotwicami na innej.

Co do szybkości poruszania się na rowerze i znaczenia oporów toczenia to jest odwrotnie ..

Przy małych prędkościach opory toczenia mają duże znaczenie bo stanowią dużą część całkowitych oporów. Jednak wraz ze wzrostem prędkości rosną one dość wolno i liniowo. Tymczasem opory powietrza rosną do kwadratu.

 

 

 

  • +1 pomógł 5
Napisano

Na ten przykład    z BTR  rewelacyjna na szczycie tabeli opona  Rene Herse Snoqualmie Pass TC w wersji Extralight   okazuje się WIELKĄ GIGANTYCZNĄ PORAŻKĄ . Co mi z testów na bębnie  jak ta guma w lekkim przechyle  na asfalcie potrafi odjechać  To tak dla przykładu . Laboratorium   swoje a  realne życie swoje.

  • +1 pomógł 3
Napisano
3 godziny temu, chrismel napisał:

Czy jeździsz gravelem sportowo i ciśniesz na maxa ?

Jeżdżę sobie rekreacyjnie na wysokim ciśnieniu, z rzadka jeno cisnąc. Chyba, że wybiorę się w krainę fulli, wtedy cisnę, bo te gupie rowery nie mają odpowiednich przełożeń i inaczej się nie da, pot się leje, dech zapiera i też nazywam to rekreacją. Ale tam opory toczenia nie mają znaczenia.

 

2 godziny temu, Nemrod82 napisał:

Ale już na szutrze wyniki kompletne mogą się rozjechać bo bieżnik gdy wbija się daje opór.

Po czym jedziesz pod górę szutrową drogą i bez bieżnika tylna opona się ślizga. Niby oporów nie ma, a nie jedzie ;) 

  • Haha 1
Napisano
W dniu 20.01.2025 o 19:09, Przecietny napisał:

Ja też mam pytanko czy takie opony 40 mm są dużo mniej komfortowe niż 45mm? Mam terra trail 45mm ale na obręczy 20 mm wychodzi bliżej 43.Dość cierpię na tych oponach nawet kiepski asfalt boli.

Podstawowa rzecz, na jakim ciśnieniu?
Jak się nabije np. 4bar, to będzie twardo w obu rozmiarach, jak 2bar to będzie miękko. Grunt to znaleźć ten złoty środek między wygodą a efektywnością.

14 godzin temu, szajbna napisał:

Także nie sugerujcie się tak bardzo tymi ocenami na tej stronie, bo co z tego że opona jest szybka jak stracicie czas na wymianę 😁

Coś za coś, albo lekko i szybko, albo na lata.

Napisano
Cytat

Podstawowa rzecz, na jakim ciśnieniu?
Jak się nabije np. 4bar, to będzie twardo w obu rozmiarach, jak 2bar to będzie miękko. Grunt to znaleźć ten złoty środek między wygodą a efektywnością.

Dzięki za odzew. Otóż ciśnienie między 1,8-2,3. Póki co te 2,3 to najwyższe jakie stosowałem i raczej dalej nie zamierzam iść.

Napisano

Tylko właśnie chciałbym zostać przy max 45mm, zeby nie robić z tego mtb, inaczej włożyłbym race kinga 2.0. Jednak w 60%  wykorzystuje je na asfalcie. Już kiedyś pisałem ale szkoda,że conti nie poszło drogą schwalbe i nie ma race kingów 45mm tak jak w przypadku smart samów. Myślałem,że te terra traile to będzie właśnie taki odpowiednik ale moze za duzo oczekuje. Jeśli zdecydowałbym się na coś z lepszej mieszanki czy na jakieś lepsze opony z tych o których piszecie w temacie  z przedziału 40-44mm to mogę liczyć na większy komfort?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...