Stefcshg Napisano 22 Stycznia Udostępnij Napisano 22 Stycznia (edytowane) Użytkuję korbę Shimano FC-M361 kwadrat 8 rz 42-32-22, 170 mm (wymienne zębatki); kaseta - CS-HG41 (8 rzędowa: 20-26-23-20-17-15-13-11) ; łańcuch - 7.3 mm KMC x8 ; rama stalowa Cr-Mo, grubość rury podsiodłowej 31.8, kąt tejże rury 69°; długość osi suportu - zmierzona: 113 mm, szerokość mufy 68 mm; tylna przerzutka - Shimano Acera RD-M360; tylne koło - Swift Arriv, piasta: Joytech; przednia przerzutka: Suntour, down swing, dolny ciąg - podobna do np. Shimano Tourney FD-TZ510, która zupełnie nie pasowała (za mała nawet wizualnie), albo SUNRUN jakie widziałem na Allegro; zmierzona suwmiarką linia łancucha: 43,5 mm - jakby niewiele... W skrajnym położeniu, tj. kombinacji: przód 42 - tył 11, występuje zrzucanie łańcucha na sąsiednią koronkę, tj. 26T i oczywiście nie jest to specjalnie uciążliwe, ale też świadczy o tym, że linia łańcucha nie jest idealna, ale gorsze jest to, że przednia przerzutka jest stara i zużyta (grubo ponad 20 lat...) i pod górkę w zasadzie nie mogę zrzucić na najmniejszy blat, tj. 22T, chyba że uda mi się to zrobić wcześniej jadąc z jak najwyższą kadencją. Dlatego chciałbym ją w końcu wymienić - pomyślałem, że najlepiej na Altus FD Altus FD-M371-6 https://kastor-bike.pl/Przerzutka-przod-Shimano-Altus-FD-M313-3rz-Down-Swing-28-6-34-9mm-42-48T lub ewentualnie Shimano Altus FD-M313-6 https://kastor-bike.pl/Przerzutka-przod-Shimano-Altus-FD-M371-3rz-Down-Swing-31-8-34-9mm - pod tym linkiem pełna specyfikacja, dlatego wklejam. No i teraz widać w czym problem... - A próbowałem też przerzutkę Acera - dual pull, side swing - i teraz rozumiem dlaczego nie pasowała (przy czym taka, a nie inna plastikowa prowadnica linek na spodzie ramy i po zamontowaniu całości jeszcze linka ocierała o rurkę dolnego widelca w miejsu jej przyspawania do mufy). Jest jeszcze Shimano Claris FD-2030, mająca linię łańcucha 45 mm, ale jej pojemność to 20T podobnie jak tej drugiej Altus, a ja rozważam założenie większej tarczy - 44T, więc FD-371 wydała mi się "bardziej perspektywiczna". Tylko z tego co próbowałem znaleźć, ta Claris nie jest też dostępna z redukcją obejmy na ramę 31.8, więc myślę: niech już będzie jakaś z pojemnością 20T, byle by poprawnie działała... Obawiam się, że w ogóle nie uda mi się dobrać żadnej przerzutki, ani długości osi suportu, tak żeby utrzymać wycentrowanie napędu choć takie jakie mam aktualnie. Co do moich przemyśleń odnośnie zalet obecnego napędu może nie będę się rozpisywał (nie wiem na ile słusznych, w sumie jestem "początkujący" i tak najpewniej zostanie :) , aczkolwiek zastanawiam się nad tym 44T, czy by mi to trochę nie pomogło pokonywać większe odległości, ale to raczej osobny temat czy potrzebuję czasem większej prędkości maksymalnej i czy tam gdzie mieszkam mógłbym ją dzięki tej większej tarczy choć czasem wykorzystywać. Proszę o wskazówki co z tym zrobić. Edytowane 22 Stycznia przez Stefcshg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ArtGD Napisano 23 Stycznia Udostępnij Napisano 23 Stycznia No chyba należałoby zacząć od doboru suportu z odpowiednią długością osi, żeby poprawić linię łańcucha. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Stefcshg Napisano 24 Stycznia Autor Udostępnij Napisano 24 Stycznia (edytowane) https://drive.google.com/file/d/1bTsPoL6vUhTbGQCtj4Ae5DwMiql9wEIA/view?usp=sharing Wyliczenie Linii Łańcucha: > Aktualnie zmierzona Linia Łańcucha, mierzona na mufie suportu = 43,5 mm przy aktualnej zmierzonej dł. osi suportu: 112,5 mm (czyli dobrze zmierzyłem, faktycznie to nie 113; znalazłem, że takie kiedyś były suporty i taki mam). Jeżeli dla osi 112,5 mm odjąłbym 1 mm po obu stronach, to: 2x 1mm? = 110,5 mm dł. osi suportu – co dawałoby „lepsze” zazębienie z moją kasetą HG41 na 1-szym biegu kasety i 3-cim korby, tj. 30T i 42T - przy aktualnej szerokości montażowej osi tylnego koła = 135 mm oraz Linię Łańcucha = 42,5 mm „wyliczeniowo optymalną”, żeby łańcuch nie spadał na kasecie w stronę H... > Dla osi koła: 145 mm = 135 mm + 2x 5mm: Żeby uzyskać Linię Łańcucha = 50 mm > 42,5 mm + 7,5mm – co daje dł. osi suportu...: 110,5 + 2x 7,5mm = 125,5 mm ? i wtedy miałbym linię łańcucha po środku kasety, tylko - nie ma takich kół (ani suportów)... Ale: Gdyby jednak mieć linię łańcucha 'przesuniętą na kasecie w stronę H'... - co by to dało... Może wtedy mógłbym zamontować Altus FD-M371-6, pod warunkiem, że nauczyłbym się odpowiedniego sposobu zmiany biegów - jak widać na załączonym obrazku, znam swój napęd, choć jeszcze nie na pamięć, ale prawie . I w zasadzie znam też teren w którym bym się poruszał, a to głównie jednak asfalty, rzadko odcinki na ubitych drogach leśnych, lub bardzo krótkie przejazdy na przełaj, żeby się dostać w jakieś miejsce, albo do drogi. Oznaczałoby to rezygnację z przełożeń: 3-1; 3-2; niestety też 3-3, którego czasem używam na łagodnych podjazdach, (to własnie jedna z zalet mojego napędu), może nawet także 3-4 (widziałem nawet gdzieś wpis na forum, że na tych przełożeniach nie jeździmy). Pewnie też musiałbym zrezygnować z przełożeń 2-1; 2-2; a nawet 2-3? (to już by była strata) , ale za to bardziej "dostępne" stałoby się 2-7, może nawet 2-8? (2-8 chyba nie...) No i jazda pod górę - o wiele częściej, może i prawie zawsze, na najmniejszej tarczy z przodu - 22T, też w jakim zakresie przełożeń... I to wszystko zarówno na korbie 44T - gdybym się na taką zdecydował, to miałbym też niestety bardziej twardo (to też inny temat...), jak i obecnej 42T. Do tego dochodzi kwestia, czy wystarczy długości łańcucha na taką zmianę (jeśli/przecież nie ruszałbym pozostałych dwóch tarcz, tj. 32 i 22T, a przy tym nie używał wyżej wymienionych przełożeń, to chyba starczy?), czy może jednak Altus FD-M313-6, który wymaga LŁ 47,5 mm, ale wtedy korby nie zmienię na ciut większą, czy też może Shimano Tourney FD-TZ-510 - podobna do mojej obecnej starej Suntour, która nie chce poprawnie zrzucać łańcucha na najmniejszą tarczę z przodu i ma już luzy jakby miała się rozpaść na pół. I wtedy tę Tourney bym chyba doginał kombinerkami, albo - nie wiem co . Nawet widziałem coś takiego na YT i to w profesjonalnym serwisie znanej marki; Altus wydaje się masywniesza i chyba nawet się tak nie da, ale też pewnie i tak nic to nie da... ? :). Ten rower jest i tak stary i ciężki, ale "taniość"... No to jaki by tu dać suport - 124,5 mm chyba za dużo? A przerzutkę? - podjazdy pewnie ważniejsze niż długie łagodne zjazdy, po płaskim też nie mam za wiele. Kąt ramy 69°, to ja mam ale między rurą a dolnymi widełkami - mierząc względem poziomu, tak jak widziałem w necie, to wychodzi jakieś 72°, albo i ciut więcej, ale to pewnie nie ma większego znaczenia... Edytowane 24 Stycznia przez Stefcshg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
uzurpator Napisano 24 Stycznia Udostępnij Napisano 24 Stycznia (edytowane) Czy wszystko działa tak jak masz? Jeżeli tak, to nie baw się w aptekarstwo. Jeżeli nie, to przesunięcie o 0.5mm nic nie zmieni. EDIT: Swoją drogą - linia łańcucha 43.5mm to dramatycznie wąsko na góralskim tryplu. Standardowo jest 47.5 lub 50 z marginesem 1mm na obie strony. Dobrze mierzysz? Edytowane 24 Stycznia przez uzurpator 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ArtGD Napisano 24 Stycznia Udostępnij Napisano 24 Stycznia Tu nie ma co liczyć Przeca do korby M361, potrzeby jest suport z osią 122,5 mm +/- 1 mm. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Stefcshg Napisano 27 Stycznia Autor Udostępnij Napisano 27 Stycznia (edytowane) Jest szansa, że jednak źle to zmierzyłem i tam jest 45 mm, ale to tak przykładając suwmiarkę i patrząc z ukosa. Może jest więc jakiś inny sposób, żeby to dokładnie sprawdzić? Te 45 mm to już wystarczająco dla przerzutki Altus FD-M313-6 - podczas gdzy Altus FD-M371-6 wymagałaby rzeczywiście osi122,5 mm (co najjmniej?) , wraz z przesunięciem linii łańcucha w stronę H, o te 5 mm - co nawet zastanawiam się, czy nie spowodowałoby ryzyka, że mi się łańcuch zerwie, o ile bym nie pamiętał o tym przesunięciu przy zmienianiu biegów? (może dlatego niektórzy wożą rozkuwacz?). Jeśli tam jest te 45 mm, to chyba następny suport rzeczywiście też te 113 mm; podany w specyfkacji jako zalecany BB-UN26 ma jednak tylko 100mm, a BB-UN100 - 122,5 mm, ale inwestować w korbę/tarczę 44T nie ma chyba większego sensu dla w sumie tylko minimialnie większej prędkości maksymalnej na najwyższym biegu (przy - wygląda na to, że - większej twardości całego napędu), żeby "dokręcać z górki" - chyba dalej dzięki temu nie zajadę... (czy jednak? ) Jest jeszcze taka przerzutka - Shimano Altus FD-M310-6: https://kastor-bike.pl/Przerzutka-przod-Shimano-Altus-FD-M310-3rz-Top-Swing-28-6-34-9mm-42-48T , też pojemność 20T, ale nie wiem czy jest do niej w ogóle dostępny adapter na 31.8 i czy nie ma tu znaczenia 'odległość zębów góra-środek', tzn. - nie wiem nawet jaka jest różnica między przerzutkami Top/Down/Side Swing , czy zależy to od wielkości zębatek, bo M310 jest zdaje się do korby 48T (różnica zębów góra-środek też 10T), czy ilości miejsca do montażu na ramie? ...Natomiast po co wymyślono Tourney FD-TZ-510 - poza tym, że jest minimalnie lżejsza? Chyba zacznę od FD-M313-6 i przy okazji wymiany zużytych manetek. Edytowane 27 Stycznia przez Stefcshg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Stefcshg Napisano 28 Stycznia Autor Udostępnij Napisano 28 Stycznia (edytowane) BB-UN26 ma 110 mm, moja pomyłka. Zrobiłem sobie taki rysunek: https://drive.google.com/file/d/1eCybKqHmHZAfNQuaxwHhb_LapBQNffWc/view i jeśli dobrze zmierzyłem odległość od ramy do środka kasety, to faktycznie wypada, że oś suportu 122,5 mm - dzięki. Altus FD-M313-6 wydaje się w tej sytuacji najpewniejsza - czy jednak te 2,5 mm nie gra aż takiej roli i mogę śmiało montować FD-M371-6? (a jak dwie pozostałe?). Co do zabawy w aptekarstwo, to szkoda, że nie umiem jakoś lepiej zinterpretować tych danych w tabelkach, przeliczyć jaki tam wychodzi procentowo skok między poszczególnymi przełożeniami na największej tarczy między 42, a 44T, a jaki licząc od 32T, może coś tam jeszcze wymyślę jak będę miał jakiś lepszy dzień. Korzystając z kalkulatora znalezionego na tutejszym forum, próbowałem zrobić też takie porównanie: https://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=22,32,44&RZ=11,13,15,17,20,23,26,30&UF=2050&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&DV=teeth&GR2=DERS&KB2=22,32,42&RZ2=11,13,15,17,20,23,26,30&UF2=2050 i też nie bardzo umiem się tym posłużyć, żeby wyciągnąć jakieś bardziej konkretne wnioski, co zrobić żeby łatwiej się nim dalej przemieszczać, a się nie umęczyć. Różnica między napędami w prędkości, w sumie chyba nie warta ponoszenia dodatkowych kosztów, można by jeszcze pokombinować z oponami, ale czy warto jeśli zysk miałby być minimalny i wydaje mi się, że i tak tylko na bardzo długich dystansach - 2-3 km/h? - to po ilu godzinach jazdy się skompensuje? A może jednak? Nie wiem! Edytowane 28 Stycznia przez Stefcshg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.