Skocz do zawartości

[Opony] Dostosuwujemy gravel pod szosę. opona szosowa 28mm, specialized, duro, Schwalbe?


Rekomendowane odpowiedzi

cześć, czołem witajecie.

 

Z racji zakupu typowego roweru mtb, chcę mojego dotychczasowego gravela Cannondale Topstona na GRx'ie dostosować do warunków szosowych.  Jaką oponę polecacie  w budżecie do 300zł za komplet?

Wstępnie wytypowałem następujące propozycje:

1. https://sklep.rowery.pl/opona-rowerowa-szosowa-duro-700-x-28c-stinger

2. https://bikemia.com/opona-specialized-700x28-roadsport-elite-44-opo28-901-339-b

3.  https://www.centrumrowerowe.pl/opona-schwalbe-lugano-ii-pd21646/?v_Id=137781

4. https://sklep.rowery.pl/opona-szosowa-duro-hypersonic-700-x-28c

 

obręcz jaką posiadam to:

WTB ST i23 TCS, 28h, tubeless ready

 

którą oponę wybrać?

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według tabeli WTB, nie możesz zainstalować opon 28c na tych obręczach.

Ktoś pewnie napisze że według samej szerokości, można to zrobić, natomiast producent chyba wie lepiej.

W moim przypadku, przy obręczach DT jest identyczna sytuacja. Niby mógłbym zainstalować 25c według "ogólnej" wiedzy, a producent jasno wskazuje 30c.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W konkluzji tego testu jest rozważanie szerokość komfort opór toczenia

Test dobrych opon 23-28  

szersza opona pozwoli też od wielkiego halo pojechać kawałek, łącznik, dojazd na działkę po drodze gorszej jakości.

bardzo lubię mieszankę na oponach GrandPrix (bez numeru 5000) ale nie miałem szerokich.

szukając opon zobaczyłem ostatnio to :Urban 35  waga dobra, trzeba poszukać opinii użytkowników. Mieszanka ta sama którą doceniam w zwykłych GP

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@itr Od połowy zeszłego roku mam GP5000 32C w gravelu. Zdarza mi się przejechać w nich dość często łączniki szutrowe. Zbieram się żeby to podliczyć dokładnie ale na oko było ich jakieś 200-300km na 6000km całkowitego przebiegu. Są delikatnie pouszkadzane ale myślę że te 10000km z czego będzie 500km szutru powinny wytrzymać.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, fanatyklech napisał:

Wszystkie do niczego biorąc pod uwagę dostępny budżet. Opony duro były "dobre i tanie" ale kosztowały wtedy połowę dzisiejszych cen. Schwalbe to kartofel

 

Jeśli granica 300 jest nieprzekraczalna to stawiałbym na conti grand sport race albo vittoria rubino pro, jeśli możesz trochę go przewalić to dochodzi tufo comtura duo. Wszystkie te modele są w miarę sensownym kompromisem między odpornością, szybkością i komfortem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opony duro były "dobre i tanie" ale kosztowały wtedy połowę dzisiejszych cen.

Ja jeszcze w ubiegłym roku za zwijane Hypersonic 700x23 (żółte paski, realnie balon 25 mm) płaciłem poniżej 60 zł za sztukę i pod względem wagi, wykonania, oporów toczenia czy nawet komfortu są naprawdę OK (a w stosunku do ceny wręcz rewelacyjne), ale przyczepność na mokrym to jest dramat. Nie spodziewałem się cudów i zwalniałem na zakrętach po deszczu dość znacznie (rowerem gdzie mam je zamontowane i tak jeżdżę prawie wyłącznie w ładną pogodę), a i tak kilka razy mnie nieprzyjemnie zaskoczyły, choć obyło się bez wywrotki. W rozmiarze 700x28 i kolorze czarnym być może będzie lepiej, ale wolę uprzedzić. 

130 zł za Stingery to już przesada, ale jest jeszcze inny model w rozmiarze 700x28 za znacznie lepszą cenę:

Opona szosowa Duro Dorado 700 x 28c - ERLI.pl  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W świecie opon szosowych doradzać należy tylko opony które nie zawiodą kiedy zrobi się mokro,  i jeśli na szali jest położenie się pod TIRa to wydanie 60 zł zamiast nawet 260 wydaje się … no na własne ryzyko… ten kawałek gumy jest na wagę życia.   Dorośli jesteśmy i dołożenie kilku stów do opon jest możliwe. Tak, kilka razy miałem opony tanie, miałem też opony tanie i świetnie trzymające, ale to nawet seria może mieć znaczenie…. Pozornie takie same gumy a jednak nie, tak było z Detonatorami ( robili jakieś wypusty z różnicami drobnym drukiem)  i jeden mówił super inny tragedia.  
W tym miejscu polecam mieszankę Black Chili bo na niej jeździ mi się dobrze, Ponieważ ktoś podał, że obręcz  WTB ma dopuszczenie min. 32 to dałem link do dziwnej opony  ( bo wrzuconej do miejskich) aż 35 mm,  ale w wadze 360g czyli  jak na ten wymiar obiecującej.   Cena 15O zł, ja bym drążył.  Chrismel daje dobrą opnię nt klasykaGP 5000 , do rozważenia, droższy…

miewałem przygody z oponami szosowymi,  w górach i deszczu i naprawdę, to nie jazda po krzakach, na asfalcie nie ma co kombinować.  

GP urban test

Edytowane przez itr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Krypto.Szosowiec napisał:

Według tabeli WTB, nie możesz zainstalować opon 28c na tych obręczach.

Ktoś pewnie napisze że według samej szerokości, można to zrobić, natomiast producent chyba wie lepiej.

W moim przypadku, przy obręczach DT jest identyczna sytuacja. Niby mógłbym zainstalować 25c według "ogólnej" wiedzy, a producent jasno wskazuje 30c.

Ooo dziękuję za cenną uwagę. Jestem laikiem w tym temacie :) zatem jaką najmniejszą oponę jeżeli chodzi o rozmiar mogę założyć na te obręcze? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Założysz węższe i pojedziesz, ale ponieważ nie jest to zalecane, a opony mogą np zerwać się z obręczy producent zakazuje….  My też nie nakłaniamy do złego… :) 

Im węższa opona tym zakres ciśnień się podnosi i ryzyko zsunięcia z hukiem wzrasta. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, fanatyklech napisał:

jaką najmniejszą oponę jeżeli chodzi o rozmiar mogę założyć na te obręcze?

Przeczytaj ze zrozumieniem te testy i przestaniesz się upierać przy wąskich oponach bo to nic nie daje. Nawet kolarze z zawodowego peletonu przechodzą na coraz szersze opony.

https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/grand-prix-5000-s-tr-comparison

https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/grand-prix-5000-comparison

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, fanatyklech napisał:

Ooo dziękuję za cenną uwagę. Jestem laikiem w tym temacie :) zatem jaką najmniejszą oponę jeżeli chodzi o rozmiar mogę założyć na te obręcze? 

https://www.wtb.com/pages/tire-rim-fit-chart

Węższa opona to niższa waga, uczucie nieco większej dynamiki i zwinności roweru.

Tyle że dwa ostatnie wynikają z ciśnienia. Szersza opona pozwala na jazdę na niższym ciśnieniu, nie zwiększając przy tym oporów toczenia.

Efektem ubocznym jest właśnie to, że szeroka opona nie daje tego uczucia dynamiki roweru.

Kwestia czego szukasz i czego oczekujesz. Według mnie, 25c i 28c to opony na naprawdę dobre asfalty. 30c i 32c to już mieszanina, gorszych i lepszych nawierzchni, ścieżek rowerowych itd.

Jeżeli chodzi o zakup opon, to napiszę krótko:

Możesz zaoszczędzić te 100 zł i kupić jakieś zupełnie przeciętne. Natomiast według mnie, warto dopłacić i kupić coś z Topowych produktów. Nie będziesz żałował, a opon nie zmienia się co miesiąc.

Ja opon Schwalbe nie lubię, a Lugano które kiedyś miałem fabrycznie były dramatycznie złe. Spójrz na Continental GP5000, zwykłą zwijaną wersję lub chociażby Vittoria Corsa N.ext.

Te drugie są niesamowicie lekkie, a osiągami odstają tylko trochę od GP5000.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy temu...

Chciałbym się podłączyć do tego wątku.

 

Mam Rometa Aspre 1, to entry level gravelek, mam na nim oponki Bontrager GR1 Team Issue 700x40C. Poprzednio miałem Micheliny PowerGravel, no ale się wytarły. I jakoś tak mi się wydaje, że te Bontragery - chociaż dobrze trzymają na szutrach, leśnych kampinoskich ścieżkach - nie są tak szybkie na asfalcie. Ponieważ czasami umawiam się z kolegami na czysto szosowe ustawki, to pomyślałem sobie, że może warto kupić drugi zestaw kół (kompletny, tj. z kasetą i tarczami) i po prostu w zależności od terenu szybko zmieniać sobie koła.

[Uwaga: wiem, że to nie będzie rower szosowy nawet na szosowych oponach i nie szukam takiego - po prostu, nie mam absolutnie miejsca na drugi rower, natomiast na drugi zestaw kół owszem. Życie składa się z kompromisów - niektóre są dobre, ale inne są zgniłe. Nie wiem, czy to, czego szukam nie będzie takim zgniłym kompromisem.]

 

Znalazłem na OLX ogłoszenie - facet sprzedaje dokładnie takie właśnie koła do tego roweru, kompletne, one mają obręcz o standardowej szerokości 19 mm. Jaką oponę byście polecali do takich kół? Szukam czegoś raczej zdecydowanie budżetowego - może w granicach do 100-120 złotych za oponę. Czy opona 28 mm będzie szybsza niż opona 32 mm? Jednak te asfalty na bocznych drogach w PL potrafią być popękane (powiedzmy - asfalt jakości gravelowej). Czytałem opinię, że w PL jednak lepiej wziąć oponkę nieco szerszą, różnica w oporach ruchu nie będzie duża, a różnica w komforcie może być spora.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie będziesz zmieniał kół - gwarantuję :) Też miałem taki pomysł.

Co do opon to budżetowe nie będą szybkie. Polecam lekturę (uważną): https://www.bicyclerollingresistance.com/

W skrócie. Opona będzie szybsza nie dlatego że będzie węższa ale będzie wykonana z innej mieszanki. Budżet jaki musisz przeznaczyć na szybkie opony zaczyna się od około 200 zł za sztukę.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@chrismel - dzięki za odpowiedź. Pozwól, że podrążę:

 

1. Dlaczego zmiana kół z oponami to kiepski pomysł? Mam możliwość kupna tych kół (wraz z kasetą i tarczami) za 350 zł, i to wydało mi się dobrą opcją. Ale z drugiej strony - jeżeli to przetestowałeś, to podziel się argumentami, proszę.

 

2. Rozumiem - to jest dobry argument, przemawia do mnie. Sam się zdziwiłem, że ten Bontrager jest jednak wyraźnie wolniejszy niż Michelin (tzn. ja jestem wolniejszy na tych oponach 🙂) - co by potwierdzało Twój argument, że to jakość mieszanki decyduje bardziej niż rozmiar opony. Z drugiej strony - czasami się słyszy "budżetowa opona szosowa", może być przecież i drutowa...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Z lenistwa. Ja od zakupu zmieniłem koła, czekaj, muszę policzyć ...... ok, policzyłem, 1 raz :)

2. Może być drutowa ale jaki jest sens wymiany szybkich opon gravelowych na wolne szosowe ? A szybkie gravelowe przebijają budżetowe szosowe oporami toczenia oraz komfortem. Potraktuj testy na tej stronie z pełnym zaufaniem pomimo że często kłóci się to z naszymi wyobrażeniami.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad 1 - no cóż, trudno mi polemizować, to faktycznie może być dobry argument.

 

Ad 2. Nie każda opona jest w tym teście, przykładowo - myślałem o czymś takim: https://allegro.pl/oferta/opona-duro-700-x-28c-db-7043-stinger-drut-13378940156

czyli na druciku, bieżnik wygląda na raczej szybki (wiem, składu mieszanki nie widać na zdjęciu) - cena zupełnie w porządku, zmieściłbym się w 500 zł za całość tj. koła+opony. Rozumiem, że jeżeli wydam miliony monet, to mam szansę kupić lepszy towar - ale nie mam po prostu takiego budżetu.

 

Ale przyznam, że dałeś mi do myślenia... Może faktycznie lepiej po prostu wydać podobną kwotę i kupić jakieś droższe oponki, ale z niskimi oporami toczenia. Np. taki Hutchison Caracal 40-622 ma wedle tej tabelki opory toczenia podobne, co średnie oponki szosowe 28-622, a kosztuje taniej niż nowe koła i tanie opony. Co prawda, te koła mają kasetę 11-34, a ja mam 11-32 i te dwa zęby też czasami pomagają pod górkę. No już sam nie wiem.... 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opony do testów wybierają czytelnicy. Z prawie 100% pewnością można stwierdzić że skoro się nie pojawiła to nie jest warta uwagi. Niedługo będą opublikowane testy m.in. Caracal ale w wersji nie Race oraz Goodyear ZIPP XPLR Slick 700x40c.

Nie sugeruj się absolutnie tym że coś wygląda na szybkie. Ja tak robiłem do czasu i były to zmarnowane pieniądze. Najlepszy przykład: https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/continental-race-king-protection-2020 2,20" a oporami toczenia przebija niejedną oponę szosową z dolnej półki. Gravel na nich wygląda tak:

 

DJ gravel.jpg

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@chrismel, to powiedz mi taką rzecz :D

Dlaczego mocne chłopaki które przyjeżdżają do nas na zgrupę nieraz na szybkich oponach gravelowych umierają niekiedy już po pierwszej zmianie, a uwierz , że niektóre chłopaki ( bo przeciez to trening) jada na padłach pokroju luigano XD ?

I wielu miszczy później czyta takie poezje i przyjeżdża na zasadzie " e spoko dam rade, bo przecież w internetach fachowcy piszą" i zgon następuje bardzo szybko :D

14 godzin temu, muchor napisał:

Znalazłem na OLX ogłoszenie - facet sprzedaje dokładnie takie właśnie koła do tego roweru

Chłopie, chcesz wytrzymać na szosie z szosowcami na szosach?

To kup chociażby  podstawowe sztywne i  lekkie koła szosowe najlepiej z lekkim stożkiem, i do tego laczki szosowe pokroju 700x25.  Wytelepie , no albo rybki, albo pipki :) Trzeba się do tematu przyzwyczaić :) 

Na start mogą być Conti Ultra III tylko na mokrym to one są średnio teges. Widzę że spec który jest bardzo spoko w takie tematy , tutaj jest w dobrej cenie https://www.greenbike.pl/opona-rowerowa-specialized-turbo-pro-700x24-p-7683.html?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIyojJqPbniQMVsQWiAx2cLiHDEAQYASABEgKUY_D_BwE

 

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, drogi @kaido2 - ja mam prawie 60 lat i nie mam ambicji aby "przyjechać na zgrupę" ani wytrzymać na szosie z szosowcami na szosach 🙂

Zazwyczaj jeżdżę po polach i lasach, ale czasami spotykam się z kolegami (młodszymi, około 40-45) i oni wolą jakieś jazdy szosowe, ja na swoim rowerze i oponach terenowych mam trudniej aby za nimi nadążyć. No i stąd pomyślałem, że pewnie na wąskiej i gładkiej oponce miałbym łatwiej - ale przecież nie będę zmieniał opon przed weekendem. No i tak sobie pomyślałem, że mógłbym kupić używane i kompatybilne obręcze i nałożyć na nie jakieś szybkie oponki. Ale kolega @chrismel mnie raczej odstręcza od tego pomysłu.

 

Doskonale rozumiem, że gravel z wąskimi oponami nie będzie szybkim rowerem szosowym i nie szukam niczego takiego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przerobiłem w gravelu GP5000 32C, GP5000 AS 35C, aktualnie mam Conti Terra Speed 40C. Latem pewnie wrócę do GP5000 AS 35C głównie dlatego że do końca ich nie zużyłem. Czy kupię następne teraz nie wiem. Do GP5000 32C już na pewno nie wrócę. Różnice w prędkości oczywiście są ale nie takie że powalają na kolana. Miałem też opony o oporach toczenia powyżej 20W i takich na pewno nie chcę nigdy w gravelu. Dla mnie złotym środkiem są szybkie opony gravelowe o oporach toczenia w przedziale 13-16W. Terra Speed byłyby idealne gdyby nie ich mała trwałość - około 3000 km. Na chwilę obecną moja prywatna lista faworytów wygląda tak jak na poniższym obrazku.

Czekam jeszcze na testy Goodyear ZIPP XPLR Slick 700x40c, Hutchinson Caracal 700x40c oraz Continental Pure CONTACT 40-622. Być może coś do niej dojdzie.

 

top gravel tire.jpg

Edytowane przez chrismel
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, muchor napisał:

Nie, drogi @kaido2 - ja mam prawie 60 lat i nie mam ambicji aby "przyjechać na zgrupę" ani wytrzymać na szosie z szosowcami na szosach 🙂

Zazwyczaj jeżdżę po polach i lasach, ale czasami spotykam się z kolegami (młodszymi, około 40-45) i oni wolą jakieś jazdy szosowe, ja na swoim rowerze i oponach terenowych mam trudniej aby za nimi nadążyć. No i stąd pomyślałem, że pewnie na wąskiej i gładkiej oponce miałbym łatwiej - ale przecież nie będę zmieniał opon przed weekendem. No i tak sobie pomyślałem, że mógłbym kupić używane i kompatybilne obręcze i nałożyć na nie jakieś szybkie oponki. Ale kolega @chrismel mnie raczej odstręcza od tego pomysłu.

 

Doskonale rozumiem, że gravel z wąskimi oponami nie będzie szybkim rowerem szosowym i nie szukam niczego takiego.

Sam musisz zdecydować, ale wydaje mi sie że taka opcja z przekładaniem ma sens, tym bardziej że nie chcesz wydać jakiś potężnych kosztów.  Sam się przekonałeś że na oponie terenowej trudniej nadążyć. Dobra opona gravelowa, nawet jak ma dobre opory toczenia, to będzie szybko znikać w wyniku jazdy po szosie, szybciej trafi do kosza.   Szosowa znacznie dłużej będzie użytkowana.

Jak masz stojak serwisowy to ile taka przekładka może trwać, 15 min? Kazdy ma inne doświadczenia, czy się chce czy nie chce, ale trudno mi sobie wyobrazic sytuacje że umawiam sie z kimś na rower szosowy, męczyć sie kilka godzin, tylko dlatego bo nie chciało mi się poświęcić 15 min na wymianę kół. 

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...