Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Punkxtr Napisano 16 Stycznia Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Udostępnij Napisano 16 Stycznia Umieszczenie tego roweru w dziale "manii lekkości" wydaje się być karkołomne, ale postanowiłem założyć ten temat ze względu na jego niebanalną wartość historyczną. Aktualnie sprzęt jest w budowie więc pozwólcie proszę, że na bieżąco będę dzielił się przemyśleniami jak i dokładną masą. Na wstępie - po co? Otóż niedługo otwieram nowy lokal, który ma być niejako świątynią prawdziwie kultowych gratów z różnych lat historii MTB. Koncept Birii powstały we współpracy ze studiem TM-design w oczywisty sposób wpisuje się w moje podejście do tematu. Czyli grubo, albo wcale. 17 wyprodukowanych sztuk i wielokrotne wystawy w muzeach (ostatnio rok temu w wiedeńskim MuseumsQuartier) pozwalają sądzić, że warto abyśmy w Polsce mieli również możliwość obejrzenia tego sprzętu. Rower kupiłem właściwie w fabrycznie nowym stanie, ale poprzedni Właściciel - traktujący go jako lokatę kapitału - okrasił go niestety nieprzystającym do reszty osprzętem (z którego najciekawsza była tylna przerzutka). Jednym słowem - skundlił. Dlatego też postanowiłem go odbudować tak, aby prezentował top na światowym poziomie znanym z różnorakich grup i stron o tematyce retro. Obszernie rozpisałem się na ten temat na moim fotoblogu: https://serwisbajka.pl/realizacje/biria-unplugged-koncept-mtb-z-konca-lat-90/ Dodam, że osobiście zawsze byłem przeciwny wieszaniu rowerów na ścianie. Dlatego też Biria - jakkolwiek niewygodna i ciężka by była - zostanie solidnie objeżdżona. Temat szczegółowo uzupełnię o masę poszczególnych komponentów i zapraszam wszystkich, którzy będą w Warszawie do wizyt, rozmów, etc. 🙂 13 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sobek82 Napisano 16 Stycznia Udostępnij Napisano 16 Stycznia Czy właściciel tego roweru po ustawieniu pod siebie wysokości sztycy, powinien czy nie dociąć ją tak by dołem nie wystawała? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Punkxtr Napisano 16 Stycznia Autor Udostępnij Napisano 16 Stycznia Oficjalnie rower nie był sprzedawany w konkretnej konfiguracji. Istniały dwie wersje wystawiane na targach, różniące się mniej lub bardziej szczegółami. Wg założeń każdy klient mógł wybrać sobie takie części, jakie tylko chciał, a Biria zajmowała się resztą. Przynajmniej tak twierdzi żyjący (kurczę, jak to brzmi) pracownik montowni z tamtych lat, do którego dotarłem. Sztyca jako taka nie była przewidziana do cięcia ale gdyby ktoś chciał ją nieco skrócić, czemu nie. Natomiast w przypadku tej konkretnej sam się zastanawiam, czy to coś w miarę unikatowego przeznaczonego do tego roweru, czy po prostu wspornik zapożyczony z innych modeli. Z racji bankructwa firmy jak i prawie 3 dekad od powstania modelu, aktualnie naprawdę trudno o sprawdzone informacje 😕 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TheJW Napisano 16 Stycznia Udostępnij Napisano 16 Stycznia Sztyca to pewnie jakiś Zoom albo inne Uno. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sobek82 Napisano 16 Stycznia Udostępnij Napisano 16 Stycznia Z pikseli które widzę to jest tam logo Birii, chodzi mi bardziej o ogólny Look że z tą wystającą u dołu sztycą wygląda jak rower typu full z Tesco za 500zł 😉 Pozdrow'er Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Punkxtr Napisano 16 Stycznia Autor Udostępnij Napisano 16 Stycznia Sztyca to Biria, nawet ładnie wygląda chociaż aktualnie siedzi tam już pachnąca fabryką, kolekcjonerska rurka XTR. Odnośnie wyglądu, lepiej śmiać się w Maserati Quattroporte z Daewoo Nubira (kto wie dlaczego, ten wie), niż odwrotnie - choć niby też można 😄 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 16 Stycznia Udostępnij Napisano 16 Stycznia Sobek tutaj nie popisuj nie popisuj tylko patrz i ucz się jak zrobić koszmarnego ulepa żeby potem w samym Wiedniu na dizajnie się grono oh i ah jaki to „Art” Także Sobek jesteś moim idolem roweru wiecznie ożywionego inwencją w stodole, ale choćbyś rano i wieczrem beer i mbiir to takiej Birri drugi raz już nikt nie zrobi… 😀 co za proporcje chaosu oraz proporcji brak!!! piękny brzydal, i olbrzymie uznanie za odbudowę i podzielenie się z nami!!! Super!!! taka rama i ciekawe części będzie dobrze!!! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
spidelli Napisano 16 Stycznia Udostępnij Napisano 16 Stycznia Rower ciekawy (chociaż nie w mojej estetyce), pomysł zacny. Pytanie zupełnie poważne - co to za złota sprężyna przy tarczy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 16 Stycznia Udostępnij Napisano 16 Stycznia To redbull martwego ciągu, za pomocą hipnozy pomaga robić mocne 360 stopni, inaczej elastyczny Biopace. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sobek82 Napisano 16 Stycznia Udostępnij Napisano 16 Stycznia Wydaje się że ja nie musiałbym ciąć sztycy tylko ją ustawić pod siebie, czyli nic by nie wystawało od spodu. 🙂 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Punkxtr Napisano 16 Stycznia Autor Udostępnij Napisano 16 Stycznia @spidelli estetyka wiadomo - rzecz gustu. Osobiście powiem - to też nie moje klimaty 😉 ale tego typu sprzęt zasługuje na powieszenie na ścianie. Zresztą na zdjęciach trudno to oddać, dopiero na żywo widać cały, naprawdę przemyślany koncept. Sprężyna przy korbie miała wg twórcy przełamywać punkt obrotu korby, w którym ani jej efektywnie nie pchasz, ani nie ciągniesz butami. Jest wiele bzdur na jej temat powtarzanych z przez osoby, które widziały ją jedynie na zdjęciu. Warto więc samemu sprawdzić, jak działała. Ciekawa sprawa. @Sobek82 ten rower na zdjęciu wygląda na kozę. W rzeczywistości jest znacznie mniejszy, ja przy 175 cm wzrostu spokojnie mógłbym się nim poruszać. 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 16 Stycznia Udostępnij Napisano 16 Stycznia (edytowane) Acha mam taką cudowną sztycę Dura Ace 25 anniversary lekka ładna ( szkoda bo ją zajechałem) z tyłu mały znaczek made by Easton… ale do rzeczy wtłoczenie ( wklejenie ) części jarzmowej w rurkę dostało luzów ( trzeba przyznać, że np na szosówce wyścig mtb u C.Zamany na Mazurach zdarzyło się pocisnąc np) dlatego z tym Xtr warto dokładnie konstrukcję obejrzeć i w razie czego nie katować… ( zakładam że to też stareńki NOS, i możliwe że ta żywica klejąca puszcza po tylu latach) / jarzmo nie odpada tylko czuć małe ruchy , stuki.) ps.. może gdy uda się złożyć, a pogoda będzie idealna dasz nam sygnał i spotkamy się neutralnie na obejrzenie w naturze, jeśli znajdziesz na to czas… choć rower jak z muzeum to lepiej zobaczyć go pod znajomym z forum naprawdę zacny pomysł z taką maszyną, myślałem że Treki Y greki to jest szał ale takie koła i hamulce - nie do pobicia… Edytowane 16 Stycznia przez itr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Punkxtr Napisano 16 Stycznia Autor Udostępnij Napisano 16 Stycznia Znany problem z rozklejaniem się tych sztyc. DA w wersji Anniversary mam fabrycznie nową u siebie również poprzedniego XTR na stalowej rurce (w bezsensownej średnicy jak to w stalówkach bywało). Późniejsze modele szosowe były z jednego kawałka alu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Punkxtr Napisano 16 Stycznia Autor Udostępnij Napisano 16 Stycznia 3 godziny temu, itr napisał: ps.. może gdy uda się złożyć, a pogoda będzie idealna dasz nam sygnał i spotkamy się neutralnie na obejrzenie w naturze Jasne. Myślałem nawet o mini zlocie retro - jakiś wyścig albo trasa na luzie, pogaduchy, browary, kiełba z ogniska, etc. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team KrissDeValnor Napisano 17 Stycznia Mod Team Udostępnij Napisano 17 Stycznia Pierwsze zdjęcie i już się pogubiłem, bo czegoś brakuje (chyba łańcuch 🤔) - niemal wykracza to poza moje możliwości poznawcze... Druga myśl (z tym u mnie ciężko), to rower MTB do triatlonu ? Trzecie primo - o sprężynce już było, więc : co robi ten koniko - wybierakowy wihajster przy kasecie (fajnie by było nagrać jak to pracuje) ? Aaa, to zdaje się przykręcona na sztywno osłona... Trochę techniki i się człowiek gubi. Śmiało, można mnie i moje wątpliwości wyjaśnić Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 17 Stycznia Udostępnij Napisano 17 Stycznia Ten wihajster to najdłuższy znany wymienny hak przerzutki zobacz ta rama jest jak lefty, rama opiera się na osi koła za kasetą a po stronie jedenastki ramy nie ma nic, więc trzeba było długi hak zaplanować… Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Punkxtr Napisano 17 Stycznia Autor Udostępnij Napisano 17 Stycznia Otóż nie, bo koła jako takie nie mają osi. Co więcej, same w sobie nie posiadają łożysk. Rama nie opiera się na osi za kasetą, od tej strony podparcie jest zbędne (istniał prototyp bez srebrnego haka z aluminium). Dlatego ten rower trzeba zdecydowanie zobaczyć na żywo, bo wnioskowanie na podstawie zdjęć jest mylne. Kocepcja jest właśnie dlatego ciekawa, że zastosowane tu rozwiązania wymyślono specjalnie pod ten konkretny rower - stąd wspomniane wystawy sztuki nowoczesnej. Jak zbuduję całość zrobię dobre zdjęcia, nagram film i wszystko będzie dobrze widać. Ciekawy jest też sam wygląd - od której strony nie spojrzysz (dół, góra, przód, tył) - całość ma kształt litery S. Jako, że sam frameset i koła są dziwne (wpisują się tym samym w nurt retro i przeróżnych koncepcji), moja koncepcja zakłada włożenie tu reszty osprzętu w takim samym klimacie. Czyli ślepe uliczki rozwoju, bez których jednak trudno byłoby jeździć na tym, czym poruszamy się dziś. Taki osobisty hołd oddany okresowi, który lubię najbardziej. Czy rower jest do triathlonu? Patrząc na zdjęcia sam zastanawiałem się, do czego miałby być i jak na to wsiąść. Jak wspomniałem to koncept, czyli taki rowerowy Bertone (który zresztą sam miał świetny koncept MTB w tamtym czasie). Na żywo okazuje się, że wygląda zupełnie inaczej - wierzcie, lub nie. Z tego co widziałem w sieci, niektóre z pozostałych 16 sztuk są w aktywnym użytku MTB, choć osobiście nie wyobrażam sobie tego. Po pierwsze rower jest absurdalnie ciężki, po drugie geometria jest dobra na płaskie tereny. Realnie można pokręcić się tym po ścieżce i nie ma osoby, która nie odwróci wzroku, nie zapyta co to za rower. Biorąc pod uwagę cenę, do takich zastosowań Biria powstała. Czyli bogaty Niemiec mógłby wozić sobie ten rower na dachu swojego wypasionego samochodu i nigdy na niego nie wsiąść, trochę takie Porche Bike FS Evolution. 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 17 Stycznia Udostępnij Napisano 17 Stycznia Aaaaa , aaaaa , łup . Szczęka na podłodze… Perpetum kasetomobile :))) Myślałem ze tam czarny kołnierz wchodzi z ramy, ale żeby bez łożyska? Tzn łożysko owesajz jest przyklejone do wypustu ramy ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Punkxtr Napisano 17 Stycznia Autor Udostępnij Napisano 17 Stycznia (edytowane) Łożyska są duże choć zupełnie standardowe (w sumie w dobie dzisiejszych maciupkich byłyby opisane jako oversize ;-)), ale nie pamiętam teraz numeru. Wszelkie tuleje, gniazda łożysk etc. wykonano z brązu. Wiadomo - samosmarowność, trwałość ale i wysoka masa. Tak czy śmak, lepszym patentem jest zacisk tylnego hamulca częściowo schowany w ramie. Żeby było ciekawiej, bez żadnych śrub. Przez to przy pierwszym poznaniu dobre 20 minut zastanawiałem się, jak zdjąć tylne koło. No i srebrna śrubka na płaski śrubokręt widoczna przy kasecie. Patent genialny w swej prostocie - płynna regulacja zacisku na boki, czyli taki pra-Post Mount, ale bez śrub imbusowych mocujących zacisk. Takich ciekawostek jest tu multum. Edytowane 17 Stycznia przez Punkxtr 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pecio Napisano 17 Stycznia Udostępnij Napisano 17 Stycznia Do tego pasowałby osprzęt "pradziadek sramulca" czyli Sachs. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Punkxtr Napisano 17 Stycznia Autor Udostępnij Napisano 17 Stycznia @pecio zgadza się, trop jak najbardziej słuszny. Hamulce to w końcu Sachs, a tylna przerzutka i manetki były w jednej z wersji katalogowych. Myślałem o tej opcji, na tamte lata topem był Sachs Quarz. Miałem nawet kupować zestaw na ebay, ale osobiście jakoś mi nie pasował do reszty. Hamulce z alu tarczami robią robotę, a reszta była mało ciekawa i nie pasowała mi do mojej koncepcji. W ogóle katalogowe setupy Birii były zupełnie z czapki. Np. korba Caramba, przerzutka tylna Quarz i przednia XT. Jakby wsadzali to, co mieli akurat na stanie (zresztą możliwe, że tak było). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pecio Napisano 17 Stycznia Udostępnij Napisano 17 Stycznia To może coś takiego samego zmyślnego do tej konstrukcji Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Punkxtr Napisano 17 Stycznia Autor Udostępnij Napisano 17 Stycznia Za nowa i nie pasuje 😉 Przerzutki akurat mam, czekam tylko na kierę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pecio Napisano 17 Stycznia Udostępnij Napisano 17 Stycznia Fakt nowa stylizowana konstrukcja. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Punkxtr Napisano 18 Stycznia Autor Udostępnij Napisano 18 Stycznia @Sobek82 tak się ciekawie złożyło, że wczoraj kupowałem coś na niemieckim ebay, porozmawiałem ze sprzedawcą i okazuje się, że zna kolekcjonera Birii. Podesłał mi zdjęcie od niego i tak wyglądają rowery ze skróconymi wspornikami. Osobiście bałbym się tak jeździć, ale chyba i tak one tylko stoją 😉 Swoją drogą "sprzedał" mi garść ciekawostek. Firma TM-design istnieje do dziś, działa w branży i nawet twórca roweru wciąż pracuje. 4 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.