JWO Napisano 22 Stycznia Udostępnij Napisano 22 Stycznia 31 minut temu, leejoonidas napisał: Niedawno kupiłem dwie szosowe kasety z zamiarem przeszczepu kilku koronek do kasety MTB ... Pojechałem w teren, 2 minuty temu, leejoonidas napisał: No przecież było z klamkomanetką. Szosowa 9 minut temu, Przecietny napisał: Czyli trudniej wprowadzić większe koło w ruch, Przy 26" przy jednym obrocie musisz przesunac rower o 207cm, przy 28" o 222cm, wiec potrzeba wiecej energii. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KSikorski Napisano 22 Stycznia Udostępnij Napisano 22 Stycznia 13 minut temu, Przecietny napisał: Czyli trudniej wprowadzić większe koło w ruch, potrzeba większej siły ale za to łatwiej utrzymać wyższą prędkość. Dobrze rozumiem?Tak się mówiło o zaletach dużego koła jak pamiętam. Duże koło - za jednym obrotem kasety robisz większą drogę. Małe koło - za jednym obrotem kasety robisz mniejszą drogę. W przybliżeniu można przyjąć że to prz napęd 1x z zębatką 34 z przodu i kołem 29x2,0 po zmianie koła na 26x2,0 będzie wymagał zębatki 38 by utrzymać tożsame wrażenia z jazdy. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Przecietny Napisano 22 Stycznia Udostępnij Napisano 22 Stycznia Cytat Przy 26" przy jednym obrocie musisz przesunac rower o 207cm, przy 28" o 222cm, wiec potrzeba wiecej energii. Cytat Duże koło - za jednym obrotem kasety robisz większą drogę. Małe koło - za jednym obrotem kasety robisz mniejszą drogę. W przybliżeniu można przyjąć że to prz napęd 1x z zębatką 34 z przodu i kołem 29x2,0 po zmianie koła na 26x2,0 będzie wymagał zębatki 38 by utrzymać tożsame wrażenia z jazdy. Nie wiem jak dokonaliscie takich obliczeń ale dobrze,że kiedyś znalazłem to forum, dużo rzeczy można się dowiedzieć. Dzieki za wyjaśnienia.😊 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 22 Stycznia Udostępnij Napisano 22 Stycznia (edytowane) Nie trzeba więcej energii z powodu obwodu To tylko skrót myślowy… Z tą samą energią Jaś pojedzie na 26 i 29 tak samo tylko koło większe będzie wolniej się kręcić dlatego ten sam licznik musi być dostrojony inaczej bo magnes czujnikiem w 29 cyka rzadziej. po prostu ta sama korba i kaseta w 29 i 26 to nie to samo uczucie i patrząc na telewizorki manetek -są w tej samej pozycji a pod nogami dzieje się coś innego, w 29 jest twardsze przełożenie.. Edytowane 22 Stycznia przez itr 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marvelo Napisano 22 Stycznia Udostępnij Napisano 22 Stycznia A poza tym podawanie samej średnicy koła (26" vs 29") to jest tak ogromne uproszczenie, że bez podania konkretnej opony (model, rozmiar) takie dywagacje mają niewielki sens. Oba koła poniżej to koła z obręczami 26 " (559 mm ETRTO): Często jest tak, że góral 26 cali z jakimiś "chudziakami" (nawet lekkimi, wyczynowymi jak dawne Maxxis Flyweight) pod strome, techniczne podjazdy w ogóle nie jedzie (bo zrywa przyczepność, choć starasz się jechać jak najpłynniej), a z tłustą 2,3-2,4 cala na tyle można deptać bez większego skupienia, a rower pnie się pod górę jak kozica, choć przełożenie na kasecie to samo (czyli realnie mamy ciężej). Dla mnie sens starych górali na małych kołach w terenie to nieodzowne grube opony na obręczy, bo to niebo a ziemia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team KrissDeValnor Napisano 22 Stycznia Mod Team Udostępnij Napisano 22 Stycznia @marvelo Uspokój się z łaski swojej z tymi samochodami, bo to już przesada... Oczywiście, że duże koło podjeżdża lepiej/bardziej efektywnie - rozmawiamy o MTB, więc nierówności itp. pokonuje się łatwiej na 29". Zupełnie przypadkowo kupiłem rower fabrycznie z 1x12 (co prawda kilkuletnia konstrukcja, choć dostępna modelowo jeszcze w 2022), ale z możliwością montażu przedniej przerzutki, której nie zamierzam jednak montować (na papierze podobała mi się korba 34/24, i z taką ewentualnie mógłbym się polubić). Jeżdżąc wcześniej na napędach 3x8 (pierwszy w 1999) i 3x10 (2016) i tak korzystałem głównie z kilku przełożeń (zębatki 3-6 w napędzie 3x8, i 3-8 w 3x10, choć najlżejsze i najcięższe przełożenia zdarzało się wrzucać (zwłaszcza przy zajawce typu "co jak najbardziej stromego dam radę podjechać ?" - miałem lekkiego fisia na punkcie podjazdów w terenie, i "ile na maxa pojadę z górki") Obecnie nie muszę sobie niczego udowadniać, ale czasem lubię się lekko sponiewierać (najchętniej w terenie), i napęd 1x12 mi do tego w zupełności wystarcza (tu nie rozumiem narzekań kolegi @ahaja na niezaspokojenie potrzeb ciasnego stopniowania w przedziale 20-30 km/h, bo ja nie mam z tym problemu - po prostu trzeba odpowiednio przyspieszyć i gitara ). Co do sensowności mielenia na najlżejszych przełożeniach, zdania są podzielone - przy naprawdę minimalnej prędkości / w specyficznym terenie czasem chyba lepiej odpuścić (bywa, że nie ma innego wyjścia), i wejść/podbiec (zresztą ze zjazdami podobnie - nawet niektórzy pro schodzą w błotnym i technicznym Leogang, inna rzecz, że niby XC, ale na poziomie wyższym niż dawne DH...). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JWO Napisano 23 Stycznia Udostępnij Napisano 23 Stycznia 8 godzin temu, itr napisał: Nie trzeba więcej energii z powodu obwodu To tylko skrót myślowy… Z tą samą energią Jaś pojedzie na 26 i 29 tak samo tylko koło większe będzie wolniej się kręcić Przy rozwiazywaniu zadan mat-fiz, trzeba brac pod uwage zalozenia, zeby rozwiazanie nie poszlo w p..du. 10 godzin temu, leejoonidas napisał: Weź sobie jeden z drugim dwa rowery, każdy z nich ma inną średnicę tylnego koła, oba rowery mają te same kasety i te same zębatki na korbie... ...podjeżdzacie w obu przypadkach na tym samym przełożeniu. Kola maja sie obracac z taka sama predkoscia.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rumcajs. Napisano 23 Stycznia Udostępnij Napisano 23 Stycznia 9 godzin temu, Przecietny napisał: Czyli trudniej wprowadzić większe koło w ruch, potrzeba większej siły ale za to łatwiej utrzymać wyższą prędkość. Dobrze rozumiem?Tak się mówiło o zaletach dużego koła jak pamiętam. Widać z matematyki jesteś mocno przeciętny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
spidelli Napisano 23 Stycznia Udostępnij Napisano 23 Stycznia 10 godzin temu, KSikorski napisał: Duże koło - za jednym obrotem kasety robisz większą drogę. Małe koło - za jednym obrotem kasety robisz mniejszą drogę. A czy nie jest tak, że za tym samym depnięciem duże koło obróci się np. 1x a małe - 1,2? Zakładamy, że dostarczamy tyle samo energii, nawet przyjmijmy, że koła ważą tyle samo.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JWO Napisano 23 Stycznia Udostępnij Napisano 23 Stycznia @spidelli 11 godzin temu, leejoonidas napisał: Weź sobie jeden z drugim dwa rowery, każdy z nich ma inną średnicę tylnego koła, oba rowery mają te same kasety i te same zębatki na korbie... ...podjeżdzacie w obu przypadkach na tym samym przełożeniu. Kola maja sie obracac z taka sama predkoscia.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
spidelli Napisano 23 Stycznia Udostępnij Napisano 23 Stycznia ok, czyli jednak więcej energii w duże koło, bo trudniej rozkręcić Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 23 Stycznia Udostępnij Napisano 23 Stycznia Przeciętny napisał dobrze tylko na inny temat, czyli zachowania bezwładności większej masy rotującej, ale teraz ten wątek pomijamy. Tak jak zdolność pokonywania przeszkód i ślad oraz tarcie potocznie ludzie traktują termin przełożenie jako zestaw korba kaseta. W praktyce przełożenie to korba kaseta koło , a na korbie 4 czynnik to jej długość… z tą samą mocą na wolniej kręcących się kołach 29 ten sam zawodnik aby osiągnąć tą samą prędkość co na 26 ustawi inny tryb na kasecie np 32 zamiast 28. Spidelli nie mieszaj bezwładności ( intuicyjnie, z obwodem) masz rację, ale na obwód nie trzeba większej mocy, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Chleje24na7 Napisano 23 Stycznia Udostępnij Napisano 23 Stycznia Najwięksi agitatorzy ciasnego stopniowania zapomnieli jak Shimano wprowadziło 10 rzędowe napędy i na forum wylewali żale, że: 1. WREDNE JAPOŃCE ZABIERAJOM NAM ZAKRES KORBĄ bo zmienili 22-32-42 na ciaśniejsze (jeden z koronnych argumentów zwolenników FD) 24-32-42 2. PO CHOLERE NAM 10 rzędów??!!?! Już 9sp jest za ciasne, a tutaj będzie trzeba dwa kliki robić! (Ten sam koronny argument zwolenników FD) 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
spidelli Napisano 23 Stycznia Udostępnij Napisano 23 Stycznia @Chleje24na7 podaj łaskawie nazwiska, adresy, kontakty... Kto, kiedy? Cała ta dyskusja, jak każda wojna religijna, skończy się rozpalaniem stosów 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
uzurpator Napisano 23 Stycznia Udostępnij Napisano 23 Stycznia 8 minut temu, Chleje24na7 napisał: Najwięksi agitatorzy ciasnego stopniowania zapomnieli... I to wszyscy, bez wyjątku. Jak jeden mąż tak sądzili! Pamiętam, że robiłem badanie i 100% z kolumny A trafiało w kolumnę B. I dokładnie te same osoby teraz marudzą, że chcą FD. Serio. Nie kłamię. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zekker Napisano 23 Stycznia Udostępnij Napisano 23 Stycznia 16 godzin temu, KSikorski napisał: Nie wiem zatem gdzie jest komfort ciasnego stopniowania dla prędkości 20-30km/h, które daje napęd 2x, a nie może dać napęd 1x. Chętnie się dowiem. Przy 1x te prędkości to kilka najmniejszych zębatek. Przy 2x to środek kasety na blacie. Można też 11rz zamiast 11-42 założyć 11-36 i wtedy na dole masz przejście 13-12-11 zamiast 15-13-11. 12 godzin temu, Przecietny napisał: Czyli trudniej wprowadzić większe koło w ruch, potrzeba większej siły ale za to łatwiej utrzymać wyższą prędkość. Dobrze rozumiem? Większe koło to większe przełożenie. Różnica to około 10%, czyli jadąc na takim samym biegu 26" 10km/h, na 29" będziesz miał 11km/h. Po prostu taka jest różnica na promieniu/średnicy/obwodzie koła. Ludzie często zapominają, że przełożenie w rowerze to nie tylko zębatki ale też długość ramion korby i rozmiar koła. 17 godzin temu, uzurpator napisał: Praca to iloczyn siły i przesunięcia [...] Według mnie za bardzo upraszczasz sprawę i pomijasz ważny aspekt, czyli opierasz się na ruchu roweru, a pomijasz ruch korby. Przy stałej mocy, przy stałej prędkości, na danym przełożeniu trzeba na pedały naciskać z siłą F. Przy redukcji przełożenia o połowę, zwiększeniu kadencji dwukrotnie, moc i prędkość zostaną zachowane, siła nacisku na pedały będzie F/2. To jest właśnie działanie dźwigni. Podawałeś na jakim przełożeniu robiłeś podjazd (jeżeli dobrze pamiętam to 46/23). No to pytanie, czy na 46/11 też dałbyś radę, skoro zachowując prędkość potrzebujesz tej samej mocy. Jeżeli nie dasz rad, to dlaczego? Człowiek ma dwa limity: - siły mięśni - wydolności krążeniowo oddechowej - w skrócie mocy Są to powiązane sprawy ale nie równoważne. Kwestia minimalnej prędkości i utrzymania równowagi, to oddzielna kwestia, która ogranicza możliwości podjazdu. Zresztą popatrz kiedy łatwiej osiągnąć większą prędkość, na maksymalnie twardym przełożeniu, czy jednak trochę niższym, szybciej kręcąc. Można też przywołać przykład z samochodem. Większość współczesnych pojedzie 150km/h, potrzebna do tego moc nie jest mała, bo opory powietrza duże. Czy dasz radę takim samochodem ruszyć z 5? No w większości przypadków nie da rady, a przecież mocy silnikowi nie ubyło, bo to niezależne od biegu. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Chleje24na7 Napisano 23 Stycznia Udostępnij Napisano 23 Stycznia Godzinę temu, spidelli napisał: @Chleje24na7 podaj łaskawie nazwiska, adresy, kontakty... Kto, kiedy? Cała ta dyskusja, jak każda wojna religijna, skończy się rozpalaniem stosów W 2011/12 na forum najlepiej widać, wróć do wątków gdzie Shimano wprowadzał dynasys. Olaboga nic nowego nie dajom, tylko beznadziejne stopniowanie i JESZCZE NIE MA wstecznej kompatybilności. Wiesz wg mnie tutaj osoby dzielą się na 2 typy: 1. Zaklinacze rzeczywistości, którzy uparcie bronią 2x/3x i węszą spisek OEM, blogowców. 2. Osoby, które de facto przyjęły z własnej chęci (w ramach modernizacji) wrzuciły 1x czy przeszły na 1x kupując nowy rower z takim sprzętem i są zadowolone. Rzeki kijem nie chcą zawrócisz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
spidelli Napisano 23 Stycznia Udostępnij Napisano 23 Stycznia A ja tylko piszę, że lepiej mi się jeździ na 2x10 niż na 1x12. Proszę mnie nie odsyłać - to Twoja teza nie moja Godzinę temu, Chleje24na7 napisał: Najwięksi agitatorzy ciasnego stopniowania zapomnieli jak Shimano wprowadziło 10 rzędowe napędy i na forum wylewali żale, że: i to na Tobie spoczywa ciężar dowodu 😎 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
uzurpator Napisano 23 Stycznia Udostępnij Napisano 23 Stycznia @Chleje24na7 Parafrazując: Ludzie dzielą się na 2 typy: - Ci którzy węszą spisek - Ci którzy pogodzili się ze spiskiem 2 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Michal2008 Napisano 23 Stycznia Udostępnij Napisano 23 Stycznia podsumowanie jest takie, że jest tyle konfiguracji napędów, że każdy powinien sobie dobrać CO JEMU ODPOWIADA i tyle, a typowy polaczek będzie przekonywał wszystkich w koło, że co wybrał to jest lux najlepsze itd Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Chleje24na7 Napisano 23 Stycznia Udostępnij Napisano 23 Stycznia Nie no, teraz mamy spory wybór i producenci OEM i inni dają nam wiele mozliwosci: 1x9 1x10 1x11 i kasety 11-40 11-42 11-46 11-50 11-51 10-42, 1x12 10-50 11-50 10-51 10-45 10-52. O rozmiarach zębatek z przodu i kształcie nie wspomnę. Dawniej było tylko 22-32-44 i kasety 11-28 11-32 i w późniejszym okresie 11-34. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rumcajs. Napisano 23 Stycznia Udostępnij Napisano 23 Stycznia (edytowane) 37 minut temu, Chleje24na7 napisał: Nie no, teraz mamy spory wybór i producenci OEM i inni dają nam wiele mozliwosci Wcześniej dawali wszystko na raz!!! Miałeś pan taki zakres że napędy były do wszystkiego!!! Ale wiadomo, że jak coś do wszystkiego to jest do... :)))) Edytowane 23 Stycznia przez Rumcajs. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Przecietny Napisano 23 Stycznia Udostępnij Napisano 23 Stycznia Cytat Widać z matematyki jesteś mocno przeciętny nie tylko z matematyki, nie bez powodu mam taki nick😄 Cytat Ludzie często zapominają, że przełożenie w rowerze to nie tylko zębatki ale też długość ramion korby Tu też się zastanawiam odnośnie długości ramion korby, nigdy nie wiem czy wybrać 170mm czy 175mm i co te 5 mm daje lub odbiera w stosunku do krótszej. Ale to już chyba temat na inny temat.😄 Tak czy inaczej znów się czegoś człowiek dowiedział. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Staberinde Napisano 23 Stycznia Udostępnij Napisano 23 Stycznia (edytowane) Cytat Tu też się zastanawiam odnośnie długości ramion korby, nigdy nie wiem czy wybrać 170mm czy 175mm i co te 5 mm daje lub odbiera w stosunku do krótszej. Przede wszystkim to, czy przy danej wielkości ramy i kół będziesz zawadzał pedałami o glebę, czy nie. I trochę jeszcze kwestia pozycji (kolano względem osi pedału), chociaż tu masz jeszcze możliwość manewru przesuwaniem siodełka. Edytowane 23 Stycznia przez Staberinde Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mentos Napisano 23 Stycznia Udostępnij Napisano 23 Stycznia (edytowane) Krótszą nie będziesz tak wadził o kamole i korzenie, no chyba że masz FD to ci się łąńcuch zakleszczy. 😉 EDYTA: ooo, już ktoś o tym w tym samym momencie pisał 😉 Swoją drogą podziwiam fanatyków 1x i ich zacietrzewienia do 'ustawiania ' innych, choć ja się takim zabiegom wymykam mając i to i to, i lubiąc i to i to, i nikomu nic nie nakazując/zakazując podając jedynie bardzo konkretne przykłądy kiedy co lepsze z mojego pkt. widzenia. Przednioprzerzutkowcom mówimy stanowcze nie, nie da się zatrzymać postępu, na stos ich Edytowane 23 Stycznia przez Mentos Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.