raleigh Napisano 10 Stycznia Udostępnij Napisano 10 Stycznia Cześć! Posiadam starą szosę z podzespołami shimano 105. Jest to model, zdaje się, 1050, a zatem produkowany w latach 80. Niestety osłonki na klamki (jeszcze nie klamkomanetki) hamulcowe są dość niewygodne i zacząłem się zastanawiać czy jest szansa wymienić na coś sensownego i kompatybilnego. Czy ktoś jest w stanie coś w tym zakresie doradzić? Poniżej zdjęcie poglądowe z internetu (moje są w lepszym stanie choć wciąż niewygodne!) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mihau_ Napisano 10 Stycznia Udostępnij Napisano 10 Stycznia Jakby ci to powiedzieć - nawet do współczesnych klamek ciężko gumy dostać a co dopiero akcesoryjne do 40 letnich😁 BTW w tamtych latach "chwyt na łapach" prawie nie istniał w formie jaką znamy obecnie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marvelo Napisano 10 Stycznia Udostępnij Napisano 10 Stycznia A może pójść w rękodzieło? Komfort pewnie wiele się nie poprawi (choć w zależności od użytego materiału nie jest to wykluczone), ale przynajmniej można osiągnąć ciekawy efekt wizualny. Jeśli sam nie podołasz, można zlecić to zadanie jakiemuś rzemieślnikowi robiącemu w skórze (np. kaletnik, tapicer, szewc). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 10 Stycznia Udostępnij Napisano 10 Stycznia Zrozumiałem że chodzi nie o gumy tylko klamki i rzeczywiście wymiana na współczesne tektro pomoże. Tylko pod ciąg szosowy… ale klu problemu może być w kształcie baranka. Zrób zdjęcie kierownicy z boku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
raleigh Napisano 10 Stycznia Autor Udostępnij Napisano 10 Stycznia Tak właśnie myślałem, że trochę marzenie ściętej głowy. Co do tych skórzanych to podziękuję. Pewnie nic nie zyskam pod względem komfortu, a poza tym rozwiązanie nie w moim guście. Ale doceniam burzę mózgów. 5 minut temu, itr napisał: Zrozumiałem że chodzi nie o gumy tylko klamki i rzeczywiście wymiana na współczesne tektro pomoże. Właściwie chodziło o gumy ale przyznam, że zaintrygowałeś mnie. Przesyłam zdjęcie i czekam na więcej info. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 10 Stycznia Udostępnij Napisano 10 Stycznia To stara szosówka z mostkiem ok 10 cm i dość „długą” kierownicą. Można krok po kroku: podnieść do góry kierownicę wyrównać poziom klamek… schemat. założyć krótszy mostek, albo co jest trudne znaleźć współczesną kierownicę o trochę innym kształcie „krótszą” klamki Tektro mają szerszy uchwyt, ale są mniej retro i plastyk . Jednak działają spoko. Może być tak że nie tylko uchwyt jest niewygodny ale ręce wystawiasz za daleko, do rozważenia, poproś kogoś aby popatrzył. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HSM Napisano 10 Stycznia Udostępnij Napisano 10 Stycznia (edytowane) @itr Tutaj https://michaelperetti.com/blog-catalog/2019/5/2/finding-vintage-shimano-n105-brake-hoods-model-1050 ktoś miał podobny problem i wydaje się, ze znalazł rozwiązanie w kwestii gum. Może rzeczywiście te wciąż dostępne BL-1055 się nadadzą. EDYTOWANE: A co do wygody, myślę, ze to kwestia nie tyle gum, ani nawet starych klamek pod tą kierownicę, tylko po prostu samej kierownicy. Nawet jeżeli zamontujesz tam jakieś współczesne klamki w rodzaju Tektro RL-520 czy mocno klimatyczne TRP RRL , albo nawet sramowskie S-500, to nic nie da. Do współczesnych klamek najlepiej znaleźć kierownicę o bardziej ergonomicznym gięciu, żeby rurka nie opadała tak stromo, ale była ładnie wygięta. Można spokojnie poszukać takich kierownic pod zacisk 26 lub 25,4 mm. EDYTOWANE 2: Nie wiem czemu, oznaczyłem itr, a nie @raleigh, który o te gumy pytał... Edytowane 10 Stycznia przez HSM Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 10 Stycznia Udostępnij Napisano 10 Stycznia Miałem w rowerach klamki z tej epoki z gumami ok, … one po prostu są ergonomiczne inaczej… wąskie podparcie. Wymienia się po upadku albo gdy się kleją, a białe też starzeją się mało godnie, i nawet wyszorowane i po siliko- teflonie z potem ( słonym) potem znowu się paprzą. ale z NOS 105 trochę pojeździłem współcześnie, da się. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HSM Napisano 10 Stycznia Udostępnij Napisano 10 Stycznia (edytowane) @raleigh przyjrzyj się też współczesnym klamkom. Na przykład SRAM S-900 ma te same gumy co mechaniczne klamkomanetki SRAMa - czyli zakładam, że wymiary tych klamek są analogiczne do jakiegoś mechanicznego Reda czy Force'a, a więc powinny być większe, bardziej bulwiaste niż klamki z epoki, albo takie do nich nawiązujące. Chyba to samo się tyczy klamek S-500 (te drugie są tańsze od pierwszych, bo mają nie karbonowy ale aluminiowy uchwyt. Nie wiem jak to wygląda w przypadku przywoływanych wyżej Tektro czy TRP, bo nie miałem ich w ręku. No i na koniec nie wiem, jak to będzie wyglądało po zamontowaniu na tej wiekowej kierownicy. Edytowane 10 Stycznia przez HSM Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 10 Stycznia Udostępnij Napisano 10 Stycznia To nie ja szukam klamek, jak pisałem poza małym dynksem ze zdjęcia tektro są naprawdę dobre. Dynks podczas jazdy wariackiej po brukach drze trochę dłoń. Ale to trzeba naprawdę dobrze sobie dać w kość żeby zauważyć, warto lekko zaokrąglić plastikową krawędź pilniczkiem i papierem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HSM Napisano 10 Stycznia Udostępnij Napisano 10 Stycznia Właśnie się kapnąłem, że odpowiadam nie tej osobie , co trzeba. Mea culpa... 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marvelo Napisano 11 Stycznia Udostępnij Napisano 11 Stycznia (edytowane) 4 godziny temu, raleigh napisał: Tak właśnie myślałem, że trochę marzenie ściętej głowy. Co do tych skórzanych to podziękuję. Pewnie nic nie zyskam pod względem komfortu, a poza tym rozwiązanie nie w moim guście. Ale doceniam burzę mózgów. Wobec tego, jeśli chcesz radykalnej zmiany, to może przeróbka na prostą kierownicę i klamkomanetki? Po co się męczyć z manetkami na ramie? Mostek masz dość długi, ale zawsze można dać nawet 130 mm, jak będzie za krótko. Mam dwie tak przerobione szosówki i to naprawdę świetny typ roweru, a komfort i szybkość zmiany biegów z kierownicy to prawdziwa przepaść w porównaniu do manetek na ramie. Edytowane 11 Stycznia przez marvelo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
raleigh Napisano 11 Stycznia Autor Udostępnij Napisano 11 Stycznia Dziękuję Wam za liczne odpowiedzi. Doceniam dyskusję, rozjaśniła mi sytuację, a ta ma kilka rozwiązań do których tu wspólnie doszliśmy. Zaczynam jednak dochodzić do wniosku, że chyba lepiej pozostać przy tym co mam. Okazuje się, że co najmniej na wymianie kierownicy musiałoby się skończyć aby uzyskać pożądany efekt, a myślałem raczej o rozwiązaniu minimalnie inwazyjnym tj. gumki/klamki do wymiany. Wolałbym pozostawić konstrukt w możliwie najbardziej oryginalnej formie z racji pewnego sentymentu. @marvelo rzeczywiście klamkomanetki to game changer ale tak jak wyżej wspomniałem, wolę zachować rower w oryginalnej konwencji, a przynajmniej w konwencji roweru szosowego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 11 Stycznia Udostępnij Napisano 11 Stycznia (edytowane) Na razie pokombinuj z ustawieniem swojej kierownicy i klamek oraz ewentualnie krótszym mostkiem, tylko przez zakupami upewnij się suwmiarką 25,4 czy 26… Edytowane 11 Stycznia przez itr 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.