Skocz do zawartości

[Osłonka dźwigni hamulca] wymiana osłonki w starej szosie


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć!
Posiadam starą szosę z podzespołami shimano 105. Jest to model, zdaje się, 1050, a zatem produkowany w latach 80. Niestety osłonki na klamki (jeszcze nie klamkomanetki) hamulcowe są dość niewygodne i zacząłem się zastanawiać czy jest szansa wymienić na coś sensownego i kompatybilnego. Czy ktoś jest w stanie coś w tym zakresie doradzić? :) 
Poniżej zdjęcie poglądowe z internetu (moje są w lepszym stanie choć wciąż niewygodne!)

image.thumb.png.13f1e2a3c1b0c31e4213cadd7ba9a473.png
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może pójść w rękodzieło?

Komfort pewnie wiele się nie poprawi (choć w zależności od użytego materiału nie jest to wykluczone), ale przynajmniej można osiągnąć ciekawy efekt wizualny. 

Jeśli sam nie podołasz, można zlecić to zadanie jakiemuś rzemieślnikowi robiącemu w skórze (np. kaletnik, tapicer, szewc). 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak właśnie myślałem, że trochę marzenie ściętej głowy.
Co do tych skórzanych to podziękuję. Pewnie nic nie zyskam pod względem komfortu, a poza tym rozwiązanie nie w moim guście. Ale doceniam burzę mózgów.
 

5 minut temu, itr napisał:

Zrozumiałem że chodzi nie o gumy tylko klamki i rzeczywiście wymiana na współczesne tektro pomoże.

Właściwie chodziło o gumy ale przyznam, że zaintrygowałeś mnie. Przesyłam zdjęcie i czekam na więcej info.
image.png.73994ae56f15c05a0236554caa082c58.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To stara szosówka z mostkiem ok 10 cm  i dość „długą” kierownicą.   Można krok po kroku: podnieść do góry kierownicę  wyrównać poziom klamek… schemat.

założyć krótszy mostek, albo co jest trudne znaleźć współczesną kierownicę  o trochę innym kształcie „krótszą”  klamki Tektro  mają szerszy  uchwyt, ale są mniej retro i plastyk .  Jednak działają spoko.

Snapseed.jpeg

Może być tak że nie tylko uchwyt jest niewygodny ale ręce wystawiasz za daleko, do  rozważenia, poproś kogoś aby popatrzył.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@itr Tutaj https://michaelperetti.com/blog-catalog/2019/5/2/finding-vintage-shimano-n105-brake-hoods-model-1050 ktoś miał podobny problem i wydaje się, ze znalazł rozwiązanie w kwestii gum. Może rzeczywiście te wciąż dostępne BL-1055 się nadadzą.

EDYTOWANE:

A co do wygody, myślę, ze to kwestia nie tyle gum, ani nawet starych klamek pod tą kierownicę, tylko po prostu samej kierownicy. Nawet jeżeli zamontujesz tam jakieś współczesne klamki w rodzaju Tektro RL-520 czy mocno klimatyczne TRP RRL , albo nawet sramowskie S-500, to nic nie da. Do współczesnych klamek najlepiej znaleźć kierownicę o bardziej ergonomicznym gięciu, żeby rurka nie opadała tak stromo, ale była ładnie wygięta. Można spokojnie poszukać takich kierownic pod zacisk 26 lub 25,4 mm.

 

EDYTOWANE 2: Nie wiem czemu, oznaczyłem itr, a nie @raleigh, który o te gumy pytał...

Edytowane przez HSM
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem w rowerach klamki z tej epoki z gumami ok,  … one po prostu są ergonomiczne  inaczej…  wąskie podparcie.  Wymienia się po upadku albo gdy się kleją, a białe też starzeją się mało godnie, i nawet wyszorowane i po  siliko- teflonie z potem ( słonym)  potem  znowu się paprzą.

ale z NOS 105  trochę pojeździłem współcześnie, da się.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@raleigh przyjrzyj się też współczesnym klamkom. Na przykład SRAM S-900 ma te same gumy co mechaniczne klamkomanetki SRAMa - czyli zakładam, że wymiary tych klamek są analogiczne do jakiegoś mechanicznego Reda czy Force'a, a więc powinny być większe, bardziej bulwiaste niż klamki z epoki, albo takie do nich nawiązujące. Chyba to samo się tyczy klamek S-500 (te drugie są tańsze od pierwszych, bo mają nie karbonowy ale aluminiowy uchwyt.  Nie wiem jak to wygląda w przypadku przywoływanych wyżej Tektro czy TRP, bo nie miałem ich w ręku. No i na koniec nie wiem, jak to będzie wyglądało po zamontowaniu na tej wiekowej kierownicy.

Edytowane przez HSM
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie ja szukam klamek, jak pisałem poza małym dynksem ze zdjęcia  tektro są naprawdę dobre.  Dynks podczas jazdy wariackiej po brukach drze trochę dłoń. Ale to trzeba naprawdę dobrze sobie dać w kość żeby zauważyć, warto lekko zaokrąglić plastikową krawędź pilniczkiem i papierem.

IMG_5110.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, raleigh napisał:

Tak właśnie myślałem, że trochę marzenie ściętej głowy.
Co do tych skórzanych to podziękuję. Pewnie nic nie zyskam pod względem komfortu, a poza tym rozwiązanie nie w moim guście. Ale doceniam burzę mózgów.

Wobec tego, jeśli chcesz radykalnej zmiany, to może przeróbka na prostą kierownicę i klamkomanetki? Po co się męczyć z manetkami na ramie? Mostek masz dość długi, ale zawsze można dać nawet 130 mm, jak będzie za krótko. 

Mam dwie tak przerobione szosówki i to naprawdę świetny typ roweru, a komfort i szybkość zmiany biegów z kierownicy to prawdziwa przepaść w porównaniu do manetek na ramie.

 

Edytowane przez marvelo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Wam za liczne odpowiedzi. Doceniam dyskusję, rozjaśniła mi sytuację, a ta ma kilka rozwiązań do których tu wspólnie doszliśmy. Zaczynam jednak dochodzić do wniosku, że chyba lepiej pozostać przy tym co mam. Okazuje się, że co najmniej na wymianie kierownicy musiałoby się skończyć aby uzyskać pożądany efekt, a myślałem  raczej o rozwiązaniu minimalnie inwazyjnym tj. gumki/klamki do wymiany. Wolałbym pozostawić konstrukt w możliwie najbardziej oryginalnej formie z racji pewnego sentymentu.
@marvelo rzeczywiście klamkomanetki to game changer ale tak jak wyżej wspomniałem, wolę zachować rower w oryginalnej konwencji, a przynajmniej w konwencji roweru szosowego. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...