xiumanag Napisano 3 Stycznia Udostępnij Napisano 3 Stycznia Witam, chciałbym wymienić w rowerze suport, problem w tym że nie mogę o nim nic znaleźć w internecie. Obstawiam że to jakiś suport starego typu, czego mogę się spodziewać w środku, i na co ewentualnie wymienić? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team sznib Napisano 3 Stycznia Mod Team Udostępnij Napisano 3 Stycznia Możesz go zastąpić typowym suportem na kwadrat, np: https://allegro.pl/oferta/prox-wklad-suportu-pakiet-bsa-kwadrat-68-122-5mm-10958275496?bi_s=ads&bi_m=listing:desktop:query&bi_c=N2RmMzM1ZGMtNDNjYS00ZGQxLWI0ZWQtY2ZkN2M3MWI3ZDZmAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=efb32d33-3218-47e7-bfd6-1ed9ac7717e6 tylko długość ośki musi być taka jak w starym. Po demontażu zmierz i szukaj odpowiedniego zamiennika. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HSM Napisano 3 Stycznia Udostępnij Napisano 3 Stycznia Skoro i tak chcesz wymienić, to najprościej ten suport zdemontować, żeby przyjrzeć się mufie suportowej i pomierzyć jej średnicę, sprawdzić gwinty...: -mufa o średnicy ok. 33,7 mm, w którą wchodzą miski o gwincie 1,37"x24 tpi (ok. 34,8 mm x 24 zwoje na cal), a jednocześnie gwinty są prawe po stronie nienapędowej i lewe po stronie napedowej, to masz suport pod mufę BSA (gwint angielski) i w na 99,9% kończysz poszukiwania (kupujesz suport pod ten standard, pamiętając o zastrzeżeni, o którym pisze @sznib - czyli oś do montażu korby musi być tej samej długości... No chyba, że chcesz wymienić z suportem także korbę, to suport dobierasz pod nową korbę, pamiętając tylko, żeby to był BSA. Jednak możesz mieć pecha: -mufa o średnicy ok. 35 mm, w którą wchodzą miski o gwincie 36 mm x 24 tpi, a jednocześnie oba gwinty są prawe, to masz suport pod mufę typu włoskiego (ITA) - zdecydowanie rzadsza, gł. w starszych włoskich rowerach. I tu musisz lepiej poszukać, bo same suporty ITA są rzadkie, a jeszcze znalezienie czegoś z taką samą długością ,osi może być trudne. -mufa o średnicy ok. 34 mm, w którą wchodzą miski o gwincie 35 mm x 1 mm, a jednocześnie oba gwinty są prawe, to masz suport pod mufę typu francuskiego - duża rzadkość w starszych francuskich rowerach (ale jak ktoś załapie się na hipsterską modę na jakiegoś fajnego peugeota, to może się zdziwić). Wtedy pozostaje Ci się modlić o znalezienie czegoś z używek. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Garlock Napisano 4 Stycznia Udostępnij Napisano 4 Stycznia (edytowane) Jaki to rower? Producent, mtb? Edytowane 4 Stycznia przez Garlock Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cervandes Napisano 4 Stycznia Udostępnij Napisano 4 Stycznia Z niespodzianek, to mogą być gwinty inne, zdecydowana większość rowerów ma suporty BSA czyli z prawej strony lewy gwint, z lewej prawy. Ale istnieją też ramy z wkładami ITA, wtedy obie strony mają gwint prawy o ile mnie pamięć nie myli. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Garlock Napisano 4 Stycznia Udostępnij Napisano 4 Stycznia I inny skok gwintu w ITA. Dlatego spytałem o producenta, model, rodzaj roweru. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
xiumanag Napisano 18 Lutego Autor Udostępnij Napisano 18 Lutego Arkusowy Silver bike, rok ok 2000 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
xiumanag Napisano 23 Lutego Autor Udostępnij Napisano 23 Lutego (edytowane) Tą większą (42) przecinakiem udało się popuścić. Teraz ta mniejsza. Edytowane 23 Lutego przez xiumanag Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ks.indian Napisano 12 Listopada Udostępnij Napisano 12 Listopada A tu taki przypadek, po stronie nienapędowej nakrętka odkręca się w lewo. Po stronie napędowej jest to pod klucz 36, ale mała powierzchnia stykowa (szerokość 3mm). Klucz francuski 36mm bardzo ciężki, nie wiadomo czy to nie zapieczone, a może innym kluczem (np. nasadka z grzechotką) lub coś "dedykowane do..". Po prostu źle złapane zarżnie to wszystko. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Garlock Napisano 12 Listopada Udostępnij Napisano 12 Listopada (edytowane) Do tego są dedykowane klucze: https://allegro.pl/oferta/klucz-park-tool-hcw-4-do-suportu-36-mm-kolkowy-12514306962?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_uzsd_sport_rowery_pla_pmax_ps&ev_campaign_id=19694848528&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIut7u4N7WiQMVH2iRBR0DWAs_EAQYBCABEgI82vD_BwE https://allegro.pl/oferta/klucz-rowerowy-do-miski-suportu-bb-z-raczka-16199577306?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_uzsd_sport_rowery_pla_pmax_sc&ev_campaign_id=17566159677&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIrrWu8N7WiQMV4FeRBR1SNg5REAQYASABEgLgyPD_BwE Nasadki do grzechotki pod taką nakrętkę nigdy nie widziałem (to nie jest sześciokąt). Jak już to coś takiego od Bitula (nie wiem czy lepsze od tych powyżej) https://bitul.pl/pl/p/NARZEDZIE-DO-KLUCZA-DYNAMOMETRYCZNEGO-36mm-na-38cala-CR034/396 Edytowane 12 Listopada przez Garlock 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ks.indian Napisano 12 Listopada Udostępnij Napisano 12 Listopada Po tej stronie napędowej odkręcamy w prawo w tym przypadku? Swoją drogą nie wiem czy to nie jest mocno zapieczone, i nie dać jednak do serwisu,,, Z tego drugiego linku klucza 36mm Bike Hand ktoś dopisał, że "klucz musiałem trochę rozfrezować, bo się okazał minimalnie za mały."... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marvelo Napisano 12 Listopada Udostępnij Napisano 12 Listopada Jeśli rower ma już swoje lata, miska była wkręcona na sucho i nie ruszana przez długi czas, to niestety ta strona bardzo często jest zapieczona i czasami wymaga to nacinania lub zeszlifowania (wycieniowania) dremelem aż do samej mufy. Jeśli masz klucz nastawny zdolny do objęcia rozmiaru 36 mm to możesz spróbować (wcześniej spryskać dobrze penetrującym środkiem typu WD40), ale najlepiej jakoś taki klucz przymocować śrubą (na wylot, po wykręceniu drugiej strony lub śrubą do mocowania korby) i szerokimi podkładkami lub tulejkami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ks.indian Napisano 13 Listopada Udostępnij Napisano 13 Listopada Po stronie nienapędowej nakrętka pod klucz hakowy łatwo odkręciła się w lewo, ale co dalej? Tu są jeszcze jakieś wgłębienia? 19 godzin temu, ks.indian napisał: Po tej stronie napędowej odkręcamy w prawo w tym przypadku? A tu nadal nie jestem pewny w którą stronę odkręcać, pomożecie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Garlock Napisano 13 Listopada Udostępnij Napisano 13 Listopada (edytowane) Na 99,9% masz typowy suport BSA czyli z prawej strony (napędowej) jest lewy gwint czyli odkręcasz w prawo/zgodnie z ruchem wskazówek zegara(jeśli masz "analogowy" zegarek)/zgodnie z kierunkiem obrotu korby. Z lewej strony jest normalny gwint czyli odkręcasz w lewo/przeciwnie do ruchu wskazówek zegara/zgodnie z ruchem obrotu korby. Do odkręcania tej bieżni ze zdjęcia służy klucz kołkowy: Ten Park Tool który wcześniej linkowałem ma po drugiej stronie kołki: Pytanie, czy będą pasowały (rozstaw, średnica kołków) do każdego suportu. Albo młotek + punktak. Otwory trochę poharatasz, ale sugerowałbym, aby i tak wymienić ten suport na typowy kompaktowy. Wtedy oczywiście potrzebujesz też klucz do suportów😁 P.S. Tu masz pokazane jak rozebrać i złożyć taki suport (zamiast otworów pod kołki lewa bieżnia ma akurat sześciokąt, ale zasada jest ta sama) https://mslonik.pl/rowery/technika/1030-budowa-starego-suportu-cz-4 Edytowane 13 Listopada przez Garlock 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ks.indian Napisano 15 Listopada Udostępnij Napisano 15 Listopada Co ciekawe jeszcze jest takie narzędzie dla bogaczy https://cyklomania.pl/produkt/unior-przyrzad-do-demontazu-oslon-suportu-16074.html W podpisie: "Przeznaczeniem narzędzia jest montaż i demontaż osłon suportu o rozmiarach 35.8mm oraz 36.3mm" Czyli to oznacza, że klucze mają dwa rozmiary i zawsze to nie jest idealne 36mm. Ja spryskałem lekko przy tej nakrętce jw. po stronie napędowej WD40, ośka bardzo dobrze się kręci, słychać lekkie zanieczyszczenia w środku suportu, ale tu największym kłopotem jest lekki luz 1mm może ciut więcej. Gdyby nie ten luz, nie myślałbym o serwisie, co o tym sądzicie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HSM Napisano 15 Listopada Udostępnij Napisano 15 Listopada Ten Unior nie jest wcale taki drogi... Jest udaną kopią japońskiego Hozana C-358 https://www.hozan.co.jp/download/manual/C-358.pdf który (jak to narzędzia od Hozana) dopiero jest drogi. W porównaniu do Japończyka za niemal 130 USD ten Słoweniec za 60 EUR wydaje się niemal za darmo 🙂 To są narzędzia do suportów sprzed lat, więc wiedza o tych standardach i narzędziach niezbędnych do demontażu powoli staje się coraz mniej powszechna. Nie powiem Ci, czy istniały trzy standardy 35,8 / 36 /36,3, czy może tylko dwa (35,8 / 36,3) a producenci narzędzi oferowali klucze albo idealnie dopasowane, albo z duża swobodą dopasowania do wymiaru (opisane po prostu jako 36 mm). Nawet Park Tool nie ma czegoś tak dokładnego pod 35,8 i 36,3, tylko klucz HCW-4 z opisem "36 mm". Czy miał kiedyś? Trudno powiedzieć, bo oni wycofują stare narzędzia z oferty, a katalogów sprzed lat nie uśmiecha mi się teraz szukać. Zarówno narzędzie Hozana jak i Uniora jest takim overkillerem dla domowego warsztatu, ale trzeba przyznać, że jest solidne i przemyślane - ma zrobić to, czego oczekujesz łatwo i bez zbędnych strat/uszkodzeń. Jak masz jeden zapieczony suport do odkręcenia, to go nie kupisz. Nawet jak prowadzisz warsztat, to też pewnie nie, bo po pierwsze szanse, że trafi Ci się w dzisiejszym świecie miliona innych suportów klient akurat z takim, są niewielkie, a i pieniądze na to narzędzie wydasz na inne, bardziej wykorzystywane rzeczy. To mogą mieć warsztaty, które istnieją od lat i kiedyś tego używały i po prostu im zostało. No i jeszcze hobbyści/warsztaty specjalizujący się w renowacji starszych rowerów... Normalnie ze zwykłym Park Toolem możesz mieć bardzo podobny komfort pracy jak z tym Uniorem/Hozanem. Czyli osadzić klucz na wypustach miski tak, żeby się nie ześlizgnął w trakcie odkręcania. Akurat w PT jest do tego specjalny dodatek/narzędzie o symbolu BBT-RS, które jest o tyle fajne, że działa z różnymi typami kluczy do suportów (nasadkami ze stali pod suporty cartrige, nasadkami z aluminium pod współczesne lekkie miski wkręcane a także z kluczami płaskimi do suportów w stylu BBT-9 BBT-29 czy własnie tym HCW-4). Tylko to znów jest Park Tool więc nie jest tanio, ale w zamian masz przemyślane kompleksowe rozwiązanie. Ale nawet do prostego klucza za kilkanaście złotych możesz zrobić samemu takie "trzymadło" - z kawałka gwintowanego pręta, dwóch podkładek o dużej średnicy i powierzchni) oraz dwóch nakrętek. Wystarczy trochę kreatywności... A co do Twojego @ks.indian suportu, to bym jednak starał się wykręcić tę miskę z prawej strony - z myślą o wymianie całości, ale nawet jeśli nie, to po wyjęciu całości jest szansa na porządne wyczyszczenie, smarowanie i ponowny montaż bez luzu. Jak nie idzie odkręcić, to najpierw ustal na 200%, w którą stronę kręcić. Masz pewność że to jest BSA i trzeba to odkręcać w prawą stronę)? Wykluczasz włoski (mufa powinna mieć 70mm, a wewn. średnica to 35 mm - gwint 36mm/24tpi), który odkręcasz w lewo? Ewentualnie francuski (mufa 68mm, ale średnica ok. 34mm -gwint M35x1,0mm, czyli blisko BSA, ale nie jest jak w BSA, co często prowadziło do zerwania gwintu, jak ktoś próbował tam wkręcić BSA), który też odkręca się w lewo... 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Garlock Napisano 18 Listopada Udostępnij Napisano 18 Listopada Ewentualnie jeszcze może być szwajcarski gwint, czyli skok i średnica jak we francuskim ale odkręca się w prawo. Witamy w świecie starych suportów 😈 P.S. Szansa, że ktoś w Arkusie w jakimś pijanym widzie zastosował gwint francuski czy szwajcarski jest praktycznie zerowa. Gdzie oni by kupili suport który dałoby się wkręcić w taką ramę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.