pemekscreen Napisano 1 Stycznia 2024 Napisano 1 Stycznia 2024 (edytowane) Kiedy Shimano zaczęli wkładać kulki w łożyskach do koszyków? Mam starą XT, już tylko w "archiwum" bo bieżnia skasowana, ale nie było tam żadnego koszyka, trafiłem przypadkowo na graf przedniej piasty MT500 i tam kulki są wyraźnie w koszyku, natomiast w tylnej MT500 nie widać żadnego koszyka, jednak w MT501 tylnej koszyki już są. Pytanie kolejne czy te piasty w wersji thruaxle są konwertowalne do starego qr 5mm kapslami? Edytowane 1 Stycznia 2024 przez pemekscreen Cytuj
uzurpator Napisano 1 Stycznia 2024 Napisano 1 Stycznia 2024 W moim Saincie mam koszyk z jednej strony i brak z drugiej Więc conajmniej od ~2010 roku. Cytuj
leejoonidas Napisano 1 Stycznia 2024 Napisano 1 Stycznia 2024 (edytowane) 4 godziny temu, pemekscreen napisał: Pytanie kolejne czy te piasty w wersji thruaxle są konwertowalne do starego qr 5mm kapslami? W przypadku tylnej piasty będziesz zmuszony prawdopodobnie kupić całą oś z konusami i końcówkami gdyż oś pod qr 5mm jest krótsza, jest to nieopłacalne i nie ma pewności że wszystko będzię pasować. Z moimi doświadczeniami w konwersją WH-M8000 142/12mm do 135/10mm mogę powiedzieć że niby wszystko pasowało ale konwersja się nie powiodła bo po skręceniu wszystkiego coś mocno blokowało oś. Z przednią może się udać, ale znowu oś z konusami do wymiany i opłacalność tego zabiegu jest wątpliwa, po za tym przednią najłatwiej skonwertować przez kupno osi redukcyjnej ze 15/100 mm do osi 9/100mm. Edytowane 1 Stycznia 2024 przez leejoonidas Cytuj
Rafał87 Napisano 1 Stycznia 2024 Napisano 1 Stycznia 2024 Piasty xt ktore mialem w rowerze z 2008 łożyska w koszyczku były tylko w przedniej, tylna miała kulki luzem. Z tyłu piasta bardziej obciążona więc lepiej dać więcej kulek kosztem koszyczka. Cytuj
pemekscreen Napisano 2 Stycznia 2024 Autor Napisano 2 Stycznia 2024 tak jest do dzisiaj, wiem bo sprawdziłem w dokumentacji, tylko jedna piasta MTB ma koszyczki po obu stronach, z tyłu i z przodu, teraz XTR i XT mają koszyczki z przodu po obu stronach, a z tyłu koszyczek jest po lewej stronie, przez jakiś czas używałem hubów na maszynowych, ale widzę, że piasty Shimano są teraz nieco uproszczone, ew. serwis powinien zająć mniej czasu, a to w jaki sposób znosi przeciążenia system Cup&Cone bardziej mnie przekonuje niż 4 łożyska maszynowe z tyłu. Faktycznie więcej kulek to oczywiście więcej punktów przeniesienia na bieżnie, a tym samym mniejszy opór na każdej kulce. Z drugiej strony gdyby w piaście był tylko jeden cup&cone a nie para po obu stronach wtedy przewaga cup&cone byłaby oczywista szczególnie jeśli chodzi o napięcia boczne, jednak w przypadku conajmniej dwóch maszyn boczne napięcia są już znoszone tylko przez to, że łożyska są po obu stronach środka koła, przez to ilustrowana przez Shimano potencja Cup&Cone nie jest już tak znacząca, tylko że maszynowe w przypadku obciążenia z napięcia z lewej prawe łożysko jest dociskane do góry a lewe do dołu, co powoduje bardzo duży ew. opór na kilku kulkach, w przypadku cup&cone kulka pracuje na większej powierzchni bieżnie, tak więc szczególnie mtb cykliści powinni jeździć na cup&cone, łożyska maszynowe powinny być tylko w turystykach i rowerach miejskich bo tam przez 95% czasu jest tylko nacisk z góry, w tej chwili wygląda to zupełnie inaczej, rynek wyraźnie nobilituje łożyska maszynowe, a loose balls są bardzo popularne w tanich rowerach, nową piastę shimano można kupić za kilkadziesiąt złotych. W przypadku tego typu piast kluczowe jest jakie materiały są zastosowane w bieżniach, również stop z jakich odlane/kute są kulki jest ważny. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.