Skocz do zawartości

[Przerzutka] Jaka przerzutka 9rz.?


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Szukam budżetowej  przerzutki jak w tytule na tył. W mojej obecnej leciwej już trochę XT (nie pamiętam modelu: 772, 771?) odmawia posłuszeństwa sprężyna, która tylko na początku spełniała swoje zadanie, później  było tylko gorzej. W  tym momencie ciężko przycisnąć na pedał, bo zaraz przeskakuje na kasecie. Chyba, że jest możliwość zakupu samej sprężyny, bo używki wiadomo, że też mogą być wyrobione. Może ktoś się w tym orientuje. 

Jeżeli jednak nie ma części zamiennych,  to co sprawdzonego  w boju na dzień dzisiejszy jest jeszcze warte zakupu? Oczywiście podstawa to mocna sprężyna, łatwość regulacji, trwałość. Nie musi być w shadow itp.  Zmiana napędu na dzień dzisiejszy odpada. Może coś już fajnego Chińczycy wymyślili, a najlepiej ze sprzęgłem? Kompletnie nie orientuje się w ich sprzęcie, a wiem że producenci coraz częściej sięgają po firmy trzecie a nie tylko te dwie oblatane. Korba SLX  3x9  i manetki Alivio. 

Edytowane przez morfeusz1805
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, uzurpator napisał:

Jeżeli przeskakuje na kasecie przy pedałowaniu, to masz pewno wyjechany napęd.

EDIT: A tak na marginesie, sprężyny się nie wyrabiają. To mit.

a co robią? bo miałem takiego xt 9s który wyraźnie stracił na sprężynach o czym się przekonałem gdy kupiłem nowego i mając w rękach starą i nową było czuć różnicę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, uzurpator napisał:

Jeżeli przeskakuje na kasecie przy pedałowaniu, to masz pewno wyjechany napęd.

Jeżeli sprawdzam paluchami siłę naciągu, to chyba wiem gdzie leży przyczyna. Łańcuch nawet nie jest sztywno naciągnięty tak słaba jest ta sprężyna. Zmęczenie materiału to mit? Oczywiście, że jeżeli byłaby grubsza sprężyna, to pewnie tego problemu by nie było. 

40 minut temu, leejoonidas napisał:

M592 dostępna na Allegro jako nowa, ponoć M772 dostępna w Centrum Rowerowym jako nowa.

W serwisie mówili, ze te modele, tj. M772, czy 771 mają słabe sprężyny, więc nie chce mi znowu tego bubla kupować.  

Jak w modelu M592 wygląda sprawa z brakiem śruby baryłkowej? Czy o wiele trudniej ją później ustawić? Są jakieś zewnętrzne śruby? Z tego co czytałem, to jest taka możliwość. 

Czy M592 ma lepsza sprężynę od M772?

Rozumiem, że nie ma sprężyn w serwisie a inni producenci chińscy czy inni odpadają? 

4 minuty temu, Rafał87 napisał:

a co robią? bo miałem takiego xt 9s który wyraźnie stracił na sprężynach o czym się przekonałem gdy kupiłem nowego i mając w rękach starą i nową było czuć różnicę.

Dokładnie. 

Edytowane przez morfeusz1805
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Rafał87 napisał:

a co robią? bo miałem takiego xt 9s który wyraźnie stracił na sprężynach o czym się przekonałem gdy kupiłem nowego i mając w rękach starą i nową było czuć różnicę.

Nic nie robią. Działają tak samo jak zawsze.

1 minutę temu, morfeusz1805 napisał:

Jeżeli sprawdzam paluchami siłę naciągu, to chyba wiem gdzie leży przyczyna. Łańcuch nawet nie jest sztywno naciągnięty tak słaba jest ta sprężyna. Zmęczenie materiału to mit?

Kto wygra:

1. Paluchy morfeusza1805
2. ~250 lat rozwoju metalurgii i inżynierii materiałowej

Swoją drogą, bawi mnie te rozdwojenie jaźni u rowerników. Z jednej strony "Stare shimano to się nie starzeje, paanie, nie to co teraz plasticzany szajs" z drugiej "sprężyna mi się wysprężyniła!!!11"

5 minut temu, morfeusz1805 napisał:

Jeżeli sprawdzam paluchami siłę naciągu, to chyba wiem gdzie leży przyczyna.

Przy napędzie w granicach tolerancji zużycia to łańcuch może sobie dyndać bez naprężenia po stronie powrotnej, a i tak nie będzie skakać.

6 minut temu, morfeusz1805 napisał:

Czy M592 ma lepsza sprężynę od M772?

Ma dokładnie tę samą co M772, bo to ta sama przerzutka z dokładnością do kilku odkuwek. Pewno części nawet można między nimi przekładać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uzurpator, ty tak poważnie, czy sobie jaja robisz? Czy myślisz, że w obecnych czasach wszyscy są aż tak nieświadomi i nie wiedzą  jak  powinna wyglądać siła naciągu przerzutki? Czy myślisz, że przy praktycznie wiszącym łańcuchu nie sprawdzałem sprężyny? Sprężyna jest tak słaba, że ledwo co odbija.  Czy wiesz co to jest zmęczenie materiału, tym bardziej, że jest niskiej jakości? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, morfeusz1805 napisał:

Jeżeli sprawdzam paluchami siłę naciągu, to chyba wiem gdzie leży przyczyna. Łańcuch nawet nie jest sztywno naciągnięty tak słaba jest ta sprężyna. Zmęczenie materiału to mit? Oczywiście, że jeżeli byłaby grubsza sprężyna, to pewnie tego problemu by nie było. 

Poprawnie zaprojektowany mechanizm sprężynowy powinien działać w zakresie odkształcenia sprężystego i nigdy nie wchodzić w zakres odkształcenia plastycznego sprężyny. Do osłabienia sprężyny nie powinno dojść nawet po setkach tysięcy czy milionach cykli ugięcia, ani pod wpływem stałego, długotrwałego obciążenia.

Zmęczenie materiału to co innego. Tu musi zajść najpierw odkształcenie plastyczne, nawet niewielkie, ale wielokrotnie powtarzane, a ostatecznym skutkiem jest pęknięcie czy rozerwanie. 

Tak jak w przypadku tej śruby:

Tu masz wyjaśnienie właściwości stalowych sprężyn (na przykładzie resorów piórowych w samochodach):

Nie twierdzę, że sprężyny w rzeczywistych warunkach nigdy nie słabną ani nie pękają, ale zawsze musi zaistnieć jakiś czynnik nieprzewidziany przez konstruktora, np. wada materiałowa lub zbyt duże obciążenie, wykraczające poza zakres przewidzianej pracy. W przypadku wózka przerzutki moim zdaniem może to być zabrudzenie sprężyny (błoto, piach, korozja) i wzrost tarcia pomiędzy zwojami i korpusem powodujące, że sprężyna nie ma pełnej swobody ruchu i pewne jej fragmenty są zmuszone do większego ugięcia niż wynikałoby to z przewidzianego zakresu pracy, podczas gdy inne nie biorą udziału w ugięciu (bo są częściowo zablokowane). Taką mam hipotezę.

U siebie nie zauważyłem nigdy jakiegoś odczuwalnego osłabienia sprężyn przerzutek, pomimo że rower zostawiam zwykle na większych zębatkach z tyłu, gdy sprężyna jest mocno naciągnięta. 

Edytowane przez marvelo
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, marvelo napisał:

Zmęczenie materiału to co innego. Tu musi zajść najpierw odkształcenie plastyczne, nawet niewielkie, ale wielokrotnie powtarzane, a ostatecznym skutkiem jest pęknięcie czy rozerwanie. 

Rzecz w tym że nie musi dojść do odkształcenia plastycznego.

Pełzanie – powolna zmiana kształtu ciała (odkształcenie) wskutek działania stałych, długotrwałych obciążeń, mniejszych od granicy sprężystości materiału.

Zjawisko pełzania objawiało się w czasie liczonym w godzinach dla elementów turbiny silnika SO-1 i SO-3.

W przypadku elementów pracujących w temperaturze pokojowej można mówić o pełzaniu po kilkunastu-kilkudziesięciu latach pod naprężeniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@KSikorski A co można mówić o pełzaniu w przypadku wież Eiffla, mostów Golden Gate, zwieszeń wagonów czy innych elementów infrastruktury krytycznej? Nieopodal mnie, nad autostradą, wisi ważący, strzelam, 2000t most stalowy od jakichś 30 lat :) mam się bać, że spełznie?

Pełzanie to proces bardzo specyficzny i regułą jest, że oszałamiająca większość elementów stalowych mu nie podlega. Sprężyny w przerzutkach nie są wyjątkiem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Sobek82 napisał:

I za długi łańcuch.

A wy dalej to drążycie. Wózek jest tak słabo  napięty, że nawet nie trzyma sztywno łańcucha. Co ma do tego długość łańcucha i stan kasety? Mnie nie chodzi o to, że łańcuch przeskakuje, bo to oczywiste, ale o stan słabo napiętego wózka. A to, że komuś dalej sprężyna działa, to nie znaczenia. Może pracownik, który robił tę sztukę  był na kacu, może warunki użytkowania sprężyny były  inne, może tak jak mówi Marvelo, piach, który tam się  znalazł pomógł w jej rozciągnięciu się? Czy mi się wydaje, czy część komentujących chce powiedzieć, że nie odróżniam dobrze napiętego wózka w przerzutce? Na silę chcecie mi udowodnić, że rozciągnięcie fizyczne sprężyny nie jest możliwe i mam jakąś schizofrenię,  bo wymyślam coś, co nie ma prawa się zdarzyć?  :D Pomijam przyczynę, bo mogło być ich tysiące. 

Edytowane przez morfeusz1805
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja rada jest taka, na przykładzie przerzutki Shimano 105 5701 omawiałem to rozwiązanie dwa dni temu. Wróć do zdjęcia powyżej które zamieściłem i obok dwóch otworów wywierć taki sam trzeci otwór i przełóż do niego koniec sprężyny. 

Mogę zagwarantować że "Będziesz Pan zadowolony", tylko nie wiem czy bardziej czy mniej. , Skoro i tak spisałeś tę przerzutkę na straty to potraktuj to jako eksperyment.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z faktami ciężko dyskutować…. 😀  są  trzy możliwości -

walka ze sprężyną   skrócenie -aktywacja, albo dodatkowy otwór.

wymiana sprężyny,        
wymiana przerzutki… 

Może ktoś poratuje sprężyną z przerzutki porozginanej śmiertelnie podczas wkręcenia kija?  
 

w Xt 9s sprężyna nie jest zabójczo sztywna, w napędzie 3x9 z kasetą 34  używałem średniego wózka bo pozornie (może homeopatycznie)  lepiej radził sobie z telepaniem.  Ten egzemplarz był zdegradowany totalnie,  i tak naprawdę sprężyna była dość słaba ( w porównaniu do nowych z długim wózkiem) ale nawet ta słabsza sprężyna dawała radę robić robotę. Jeśli od razu widać że nie ma napięcia coś jest nie tak, 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@itr Ale fakt jest taki, że kolega Morfeusz uparł się jak koza w marasie, że wie lepiej.

A sprawa jest taka, że jego diagnoza jest błędna, więc i problem nie jest ten, który próbuje rozwiązać. Jaki ma problem - nie wiemy. Czy da się go rozwiązać, nie wiemy. Jaki ma model przerzutki? Też nie wiemy. Zdjęcia nawet autor nie zapodał.

Jeżeli po depnięciu łańcuch skacze - to jest zużyty napęd. Przerzutka nie ma tutaj nic do gadania. Jak pisałem wcześniej - jeżeli napęd jest w tolerancji wymiarowej to może sobie dyndać i nie będzie skakać przy depnięciu. Przypominam, że napięcie łańcucha wynosi setki razy więcej niż siła z którą przerzutka go napina.

Jeżeli przerzutka nie napina łańcucha, to jedna/obie sprężyny pękły lub zostały uszkodzone. Powód - na 99.99% wada materiałowa lub efekt strzała. Zdarza się. Rozwiązujemy poprzez kupno nowej przerzutki i nie martwimy się jakiej, bo one _wszystkie_ mają takie same sprężyny w granicach tej samej rodziny - z dokładnością do ~połowy zwoju. Robiłem tyle zmian wózka pomiędzy przerzutkami, że w większości mam powiercone dodatkowe otwory na różne sprężyny.

Sama "silna/słaba" sprężyna to w ogólności mit, bo zakres miejsca w przerzutce jest tak mały, że po prostu nie ma możliwości kombinowania z tym parametrem. Poniekąd dlatego średnie i krótkie wózki naciągają mocniej - po prostu ta sama sprężyna działa na krótszej dźwigni.

@morfeusz1805 za to mógłby nie marudzić.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

terapeutyczna :)  funkcja forum to możliwość pomarudzenia, ważne aby pozostać w sympatii dla siebie... problem tej przerzutki śmiertelnym nie jest  :D  skakanie przy kompletnie obwisłym wózku może się pojawić jeśli przerzutka jest zdezelowana, ( zagięty hak, ma luzy) łańcuch "prostuje się" i skacze na tryb w stronę idealnej linii łańcucha, widać to dramatycznie po urwaniu haka i próbach dotoczenia się do cywilizacji,  wtedy skuty na krótko łańcuch zamiast pracować jak w Wigry np na 32:15 potrafi zmienić tryb i zaklinować się na 17  wręcz zaginając tylny trójkąt ( po rozpięciu koła trzeba wyrwać je z haków z hukiem)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Tak mi się przypomniało, że kiedyś na starej przerzutce SLX podobnie mi się zrobiło, nagle wózek stał się luźny, ledwo co napinał, łańcuch wisiał. Okazało się ze sprężyna, a właściwie jej końcówka, która wchodzi w otwór w korpusie z tego otworu wyskoczyła. Rozkręcenie tego i ponowne zamontowanie sprężyny naprawiło sytuację.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...