Skocz do zawartości

[Napęd] Zmiana 1x10 na 2x10


R4Vr

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, w starym rowerze posiadałem napęd 2x9 korba 36-26T, kaseta 11-36T w nowym posiadam 1x10 korba 30T, kaseta 11-46 już wiem że z blatem 30 będzie brakować mi prędkości, zastanawiam się czy to dobry pomysł wsadzać do kasety 11-46 dwa blaty 36-26, może ktoś jeździ w takim połączeniu i się wypowie, a może lepsze rozwiązanie to zmienić po prostu blat z przodu na 36 i darować sobie drugi blat 26, na starym napędzie jeździło mi się bardzo dobrze i małej z przodu używałem bardzo rzadko gł w górach.

Edytowane przez R4Vr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26/36=0.72
36/46=0.78
ewentualnie 34/46=0.74

Jak nie jeździsz w góry to 36T z przodu starczy, bez bawienia się montażem i kupnem przedniej zmieniarki, co by generowało koszty i niepotrzebne zamieszanie. Poza tym gdybyś jednak jechał w góry to możesz kupić chiński blat 34T za 25zł i podmienić z marszu.

Edytowane przez Chleje24na7
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, R4Vr napisał:

zastanawiam się czy to dobry pomysł wsadzać do kasety 11-46 dwa blaty 36-26

Po pierwsze czy rama w ogóle umożliwia zamontowanie przedniej przerzutki i poprowadzenie linki?
Po drugie taka korba z taką kasetą nie ma sensu. 26/46 to przełożenie rzędu 0,57, absurdalnie lekkie. Jak już to coś w stylu 30-46, będzie czym podjechać, będzie czym dokręcić na zjazdach.

Jeżeli nie masz jakichś specyficznych wymagań, to tak jak wyżej, wymieniłbym tylko zębatkę.
Tutaj też trzeba zwrócić uwagę czy rama zmieści większą. Często są ograniczenia do 34, nie każda rama przyjmie 36.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wbijaj się w koszty tylko załóż zębatkę 34 lub 36 (upewniając się uprzednio że wejdzie w ramę). Będziesz mógł trochę dokręcić na zjazdach a miękkie przełożenia będą wystarczające. Czasem trochę się zmęczysz ale to tym lepiej dla Twojego organizmu. Osobną kwestią jest stopniowanie które w takiej kasecie jest tragiczne. Pomyślałem bym raczej o przejściu z czasem na 11s.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie przełożyłem korbę Shimano FC-M6000-2 ze starego roweru do nowego, 36T spokojnie wchodzi, teraz pytanie czy ta korba może pozostać (czy da się z niej zrobić jednoblatowca) czy muszę zakupić nową korbę typowo jednoblat np. Shimano FC-M5100-1 widzę że linia łańcucha się różni, ale jak shimano podaje jedna i druga jest pod 10rz.

19 minut temu, chrismel napisał:

Pomyślałem bym raczej o przejściu z czasem na 11s.

Wymiana kasety na 11s wiąże się z wymianą piasty  ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam posiadam w swoim rowerze właśnie korbę przerobiona z 3 rzędowej na 2 rzędy 26/36 przy kasecie  10 rzędowej 11-42 nie mam problemu jechać z prędkością 30 km/h ale też żeby podjeżdżać pod strome wzniesienia dzięki małemu blatowi. Czy bym chciał się tutaj bawić w napęd 1 x 10 raczej nie. Po pierwsze nie mam przekosów co wpływa na żywotność napędu i łańcucha. A po drugie nie cierpię na brak przełożeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj sprawdzałem linię łańcucha na korbie która była oryginalna kupiona z rowerem (na kwadrat) i się okazało że ma taką samą linię jak moja korba deore M6000 ze starego roweru, nigdy nie miałem roweru z jednym napędem, ale wydaje się że skos spory, na największej wyraźnie słychać napęd i łańcuch spada jak kręcę do tyłu na 2 biegu już nie, nie wiem czy będzie dobrze widać, ale wygląda to tak jak na zdjęciu. 

 

P31213-174437_Easy-Resize.com.jpg

Edytowane przez R4Vr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, przekosy będą większe. Warto jeszcze sprawdzić jak to wygląda na środku kasety i na najmniejszej zębatce.
Tak, kręcąc do tyłu z największych zębatek łańcuch lubi spadać.

Co do częstości wymiany, to się nie do końca zgodzę.
Logika podpowiada, że faktycznie zębatki będą się szybciej zużywać. Jednak przy 2x też często jeździ się z przekoszonym łańcuchem.
Praktyka u mnie na razie pokazuje, że nie ma tragedii ze zużyciem. Jak na razie na NX mam natrzaskane 10k, z wymianą łańcucha na GX po 5k (poprzedni przestawał się mieścić na korbie, nowy miał problemy z małymi zębatkami ale dotarło się, byłem lekko zaskoczony że się udało). Napędy zwykle kończyły mi się po około 8k.

Pewną zaletą 1x jest trwalsza zębatka w korbie. Ma dłuższe i szersze zęby, więc nawet przy podobnym ścieraniu, będzie dłużej dobrze trzymać.

33 minuty temu, R4Vr napisał:

jak to jest że w tej z jednym blatem linia bardzie odchodzi niż w tej z dwoma blatami, nie powinno być na odwrót, skoro jeden blat to chyba powinien być bliżej środka suportu a nie dalej, aby na zębatkach 1,2 były mniejsze skosy ?

Pewnie kwestia gdzie ta linia jest mierzona.
Może być tak, że w 2x do małej zębatki.

Jak przesunie się bliżej ramy i zmniejszy skosy do dużych kasety, to wzrosną skosy do małych. Coś za coś.
Najlepiej żeby korba była na środku kasety, ewentualne korekty powinny zależeć od stylu jazdy, czy więcej się podjeżdża, czy więcej dokręca na płaskim, z górki.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj pierwsze kilometry na tym napędzie 1x10, korba 36T po kilkunastu kilometrach łańcuch zaczął spadać z korby na biegach 1,2,3, może dlatego że korba nie jest nowa i ma 4k km najechane EDIT znalazłem winowajcę, do oryginalnego łańcucha musiałem dopiąć 2 ogniwa, i podczas jazdy trzpień zaczął wychodzić 😕 problem też sie pojawił przy robieniu slalomu, pedałami haczę o podłoże, mimo że są poziomo, teraz sprawdziłem geometrię i ten nowy rower ma 310mm od suportu do podłoża stary był nieco wyższy 312.5, do tego dochodzą ramiona korby które oryginalnie miały 170mm, aktualnie mam 175, więc i tak mnie czeka zakup nowej korby.

Edytowane przez R4Vr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Naoczne źródło szkolące z technik jazdy górskiej, pokazywało że w skręcie korby idą w pion (nie do końca). Przy slalomie oznacza to ciągłą zmianę pozycji.

15 godzin temu, R4Vr napisał:

problem też sie pojawił przy robieniu slalomu, pedałami haczę o podłoże, mimo że są poziomo

Co to za podłoże?

Nie wydaje mi się, żeby 2,5mm robiło różnicę. Nawet te dodatkowe 5mm długości ramion przy korbie ustawionej poziomo, nie robi różnicy.
Inny rower, to też może być różnica na oponach. Jakie miałeś, jakie masz?

15 godzin temu, R4Vr napisał:

może dlatego że korba nie jest nowa i ma 4k km najechane

Jeżeli zębatka jest nowa i NW, to sama korba niewiele zmienia. Musiałaby być już mocno wyrobiona na osi i być luźna lub krzywo założona, wtedy zębatka nie kręci się w jednej płaszczyźnie i może nie trafić w łańcuch.

Reszta to kwestia jak dobrze przerzutka napina łańcuch, jak słabo to łańcuch może spadać. W razie co można montować prowadnicę łańcucha.

Do sprawdzenia jak z najszybszymi przełożeniami, jak skos tam występuje, czy łańcuch też potrafi spadać.
Jeżeli jest lepiej, to trzeba pomyśleć nad korektą linii łańcucha. Czasem wystarczy założyć zębatkę odwrotnie (nie wszystkie są symetryczne), w zależności od korby przykręcić na miejscu środkowej, a nie blatu. Być może uda się coś jeszcze ugrać podkładkami ale tutaj bym nie przesadzał, chyba że korba i tak nie ma zagłębień na zębatkę lub nie problem z wyjściem poza nie.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...