Skocz do zawartości

[Widelec] Konserwacja amortyzatora


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Zdecydowałem się na zimowe jeżdżenie w posolonych drogach. Co przyoszczędzę na paliwie przypłacę nowymi częściami, ale staram się jak najlepiej na bieżąco czyścić rower by odnieść jak najmniej szkód 😛 no i zawsze ruch jest wartością dodaną ;)

O ile napęd ma się póki co dobrze, o tyle źle się dzieje z amortyzatorem. Wypływa z niego pełno rdzawego błota, więc pewnie i uszczelki już poszły i golenie są w rysach (w sumie skąd te rysy to nie wiem). 

Szykuję się na zakup nowego, ale o tym za chwilę.

Ale chciałbym jeszcze ten podtrzymać przy życiu. Chciałem go zdemontować otworzyć, dobrze wyczyścić w środku, myślałem też o zakupie nowych uszczelek, ale ich ceny sięgające 100 zł... więc chyba się taki interes nie opłaca...

Pierwsze pytanie, czy jeśli wykręcę amor z ramy to czy potem jest potrzebna jakaś regulacja kierownicy ? Czy skręcając wszystko z powrotem trzeba dokręcać według jakichś ściśle określonych wartości ?

Amortyzator - prosty elastomerowo-sprężynowy.

Drugie pytanie dotyczy zakupu nowego. Gdzie można w rozsądniej cenie kupić nowy amor ? Kurcze sam rower był budżetowy bo kosztował jakieś 1200 zł 5 lat temu(?), więc teraz będzie wart kilkaset, a taki amor jak widziałem kosztuje 400 zł, to ja nawet nie wiem czy to się w ogóle opłaca... Ale może ja źle szukam :S 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozbierać, czyścić i smarować częściej. Nowe uszczelki wiele nie zmienią bo takiej jakości są to uszczelki. Rysy na stalowych goleniach to norma - to materiał miękki w porównaniu z anodowanym alu na droższych amortyzatorach.

Tak mostek do rury sterowej przykręca się odpowiednim momentem, zwykle 5-6Nm. W pierwszej kolejności przykręcasz kapsel na górze celem skasowania luzów (tutaj z wyczuciem).

Po jednym szorowaniu syfu ze środka dojrzejesz do wymiany na sztywny widelec (ew. prawdziwy amortyzator pracujący w kąpieli olejowej z przyzwoitymi uszczelkami, które przez kilka sezonów pozostają szczelne).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już uszczelki poszły, to w zimę bym go po prostu zarżnął, a na wiosnę szukał czegoś nowego. Tanie amortyzatory kupisz w rzeszy.

26/27.5 https://www.bike-discount.de/en/rockshox-judy-tk-27-5-coil-100-qr - za 300zł widelec warty ~800
29 https://www.bike-discount.de/en/rockshox-judy-tk-29-coil-100-qr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, Davy napisał:

Kurcze sam rower był budżetowy bo kosztował jakieś 1200 zł 5 lat temu

A konkretnie co to za marka i model?
Tak samo z amortyzatorem.

Zanim zacznie się coś kupować, to warto się zorientować jaki typ rury sterowej i jej rozmiar.
Standardem powinna być średnica 1 i 1/8 cala ale w tanich rowerach chyba można jeszcze trafić na 1". Podobnie standardem jest gładka rura sterowa i mostek typu ahead ale w tanich rowerach nadal stosuje się rurę gwintowaną, z nakrętką sterów i mostkiem wpuszczanym w rurę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...