arekmiz Napisano 3 Grudnia 2023 Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2023 W rowerze mojego szwagra jest stały mostek. Jest pomysł aby wymienić na regulowany. Otóż w obecnym mostku (ahead) są dwie śruby imbusowe, które zaciskają tuleję mostka na rurze sterowej. Oraz jest taka duża nakrętka (raczej wkrętka), wkręcona od spodu w tuleję mostka. Nakrętką tą reguluje się docisk (zapewne) łożyska górnego steru, tak aby nie było luzów. Szwagier upatrzył sobie mostek regulowany, ale taki, żeby regulacja była bez kluczy, tzw. automatyczny, model Promax MA-573-8T. Podstawowe parametry się zgadzają - średnica rury sterowej 28,6mm, średnica mocowania kierownicy 25,4. Pojawia się tylko pytanie o tą nakrętkę dociskową. Na dostępnych w internecie zdjęciach tego Promaxa nie widać takiej nakrętki. Czy zatem jest tam w tej tulei gwint wewnętrzny aby tą nakrętkę ze starego mostka wykorzystać? A jeśli nie, to w jaki sposób zapewnić brak luzów w sterach? PS. Uprzejmie proszę o odpowiedź na temat, bez dywagacji o potrzebie zmiany mostka, tudzież wyboru takiego a nie innego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nikbar1 Napisano 3 Grudnia 2023 Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2023 Ta,k od spodu nawet widać tę dziurę ,od góry jest pod tym zaciskiem . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
chrismel Napisano 3 Grudnia 2023 Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2023 Mostki regulowane mają tendencję do łapania luzów i trzeszczą. Taki zaciskany a nie skręcany na śruby może być wyjątkowo podatny na to. Jeżeli wiemy jaką pozycję na rowerze chcemy uzyskać lepiej od razu kupić mostek z odpowiednim wznosem i odpowiedniej długości. Tutaj masz kalkulator: http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
arekmiz Napisano 3 Grudnia 2023 Autor Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2023 Godzinę temu, nikbar1 napisał: Tak od spodu nawet widać tę dziurę ,od góry jest pod tym zaciskiem . Chyba się nie zrozumieliśmy. W tym oryginalnym rozwiązaniu nie ma długiej śruby, która weszłaby w jakiś gwint w rurze sterowej. Docisk jest za pomocą nakrętki (dużej, bo wchodzącej na rurę sterową), która to nakrętka (a raczej "wkrętka") jest wkręcona od dołu w tuleję mostka. Nie chce mi się dzwonić do szwagra żeby robił zdjęcie (bo on mało "techniczny" jest i jeszcze coś popsuje) ale może taki rysunek przekroju obecnego rozwiązania (czerwone - rura sterowa, zielone tuleja mostka, niebieskie - nakrętko wkrętka o której jest mowa): Mostki regulowane mają tendencję do łapania luzów i trzeszczą. Taki zaciskany a nie skręcany na śruby może być wyjątkowo podatny na to. Jeżeli wiemy jaką pozycję na rowerze chcemy uzyskać lepiej od razu kupić mostek z odpowiednim wznosem i odpowiedniej długości. A o co ja poprosiłem w pierwszym poście na dole, w PS. ??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nikbar1 Napisano 3 Grudnia 2023 Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2023 No to zrób to zdjęcie,bo za cholerę tego sobie wyobrazić nie mogę, przecież ten schemat nie ma prawa działać, co tam ma dociskać ten mostek ? piszesz, ze to ahead ,ten mostek jest tez taki sam, no to musi pasować. To nie są stery klasyczne ? 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
arekmiz Napisano 3 Grudnia 2023 Autor Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2023 (edytowane) Nie są stery klasyczne, bo rura sterowa nie jest gwintowana tylko gładka. Instrukcja do tego mostka mówi, żeby najpierw dokręcić górną śrubę imbusową ściskającą tuleję mostka (żeby wstępnie złapało na rurze sterowej), potem wykręcając tą nakrętkę docisnąć coś tam na rurze sterowej (co kasuje luz sterów) a na końcu dokręcić dolną śrubę imbusową ściskającą tuleję mostka (żeby złapało ostatecznie i zakontrowało tą nakrętkę w tulei mostka). Jak się zdejmie całkowicie ten mostek to rura sterowa lata luźno w główce ramy (jak dźwignia zmiany biegów w Ikarusie). Edytowane 3 Grudnia 2023 przez arekmiz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
arekmiz Napisano 3 Grudnia 2023 Autor Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2023 (edytowane) Proszę, oto zdjęcia: Rura sterowa po zdjęciu tylko mostka: Rura sterowa po zdjęciu mostka, pierścienia dystansującego, stożkowatej osłonki i jeszcze jednego płaskiego plastikowego pierścienia: Mostek odwrócony do góry nogami, z widocznymi 2 śrubami imbusowymi sciskającymi tuleję i nakrętko-wkrętką: Nakrętko-wkrętka częściowo wykręcona z tulei: A tu widoczne wnętrze tulei mostka po wykręceniu tej nakrętko-wkrętki, widoczny wewnętrzny gwint: I sama nakrętko-wkrętka: Liczę teraz na merytoryczne treści a nie puste nabijanie postów. W końcu (mam nadzieję) jesteśmy na forum fachowców a nie forum onetu. Edytowane 3 Grudnia 2023 przez arekmiz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nikbar1 Napisano 3 Grudnia 2023 Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2023 Faktycznie, pierwszy raz widzę, no to musisz szukaj mostka z takim gwintem, ewentualnie nabić gwiazdkę, jak nie ma rurze sterowej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
chrismel Napisano 3 Grudnia 2023 Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2023 Nie wiem czy to będzie pasować ale nie wymaga gwiazdki: https://bbbcycling.com/en_en/bhs-34-highfix Mieli jeszcze nieregulowane bez gwiazdki ale nie widzę teraz w ofercie na 25,4 mm: https://bbbcycling.com/en_en/bhs-26-toprise Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
arekmiz Napisano 3 Grudnia 2023 Autor Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2023 Na tej stronie bbb nie wyświetlają się żadne obrazki. Ponadto tak jak pisałem - celem jest mostek regulowany typu automatyczny. I trzeba rozwiązać problem blokowania górnej części sterów. Tylko tyle i nic więcej. Jest to do rozwiązania w XXI wieku, czy nie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nikbar1 Napisano 3 Grudnia 2023 Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2023 No to gwiazdka, o ile jej tam nie ma. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Garlock Napisano 4 Grudnia 2023 Udostępnij Napisano 4 Grudnia 2023 (edytowane) Ale żeby użyć gwiazdki, to musi być kapsel. A tam kapsla nie ma gdzie włożyć. Być może mostek ma służyć jako opór do śruby wkręconej w gwiazdkę, bo jest jakiś otwór od spodu w ramieniu mostka. Pytanie, czy po podniesieniu dźwigni blokującej widać drugi koniec otworu i wtedy tam można by było przetknąć długą śrubę. Ale wtedy nie będzie możliwości regulacji kąta, otwór będzie pionowo tylko przy opuszczonym ramieniu. Czyli otwieramy dźwignię, obracamy ramię do dołu aby otwór był pionowo, nasuwamy mostek na rurę, wkręcamy długą śrubę w gwiazdkę i kasujemy luzy. Dokręcamy 2 imbusy zaciskając mostek na rurze sterowej. Wykręcamy i wyjmujemy śrubę. Mostek trzyma stery i możemy regulować kąt. Dziwne rozwiązanie. Chyba że ja czegoś nie rozumiem. P.S. Kąt wzniosu reguluje się tak rzadko, że ja bym raczej poszukał mostka regulowanego zaciskanego śrubą z boku (sam taki używam). Zwłaszcza, że po zmianie kąta mostka klamki też ustawiają się pod trochę innym kątem. Jednym to może przeszkadzać, innym pewnie nie. P.S.S. Wygląda na to, że śruba do gwiazdki jest zamontowana we wsporniku, a otwór jest tylko po to, żeby włożyć śrubokręt i ja dokręcić. Ale mostek jest chyba lekko niedopracowany. Tu była dłuższa dyskusja na ten temat: Edytowane 4 Grudnia 2023 przez Garlock 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nikbar1 Napisano 4 Grudnia 2023 Udostępnij Napisano 4 Grudnia 2023 W tym który chce kupić nie musi być kapsla przecież, śruba pewnie włazi głębiej i nic nie zawadza. A ten cudaczny to działa chyba tak, że wkręca się te nakrętkę w mostek, później dociska ile się da, zaciska 2 imbusy i wykręca tę nakrętkę,a ona wtedy napiera na ramę . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Garlock Napisano 4 Grudnia 2023 Udostępnij Napisano 4 Grudnia 2023 (edytowane) W tym który chcesz kupić śruba ściągająca jest ukryta w mostku (dostarczona z mostkiem) I ta walcowa tulejka pełni rolę kapsla (opór dla śruby). Choc jak piszą jest krótka. Więc w takim przypadku albo trzeba wybić gwiazdkę i osadzić ją na nowo wyżej, albo (co polecam) kupić nową gwiazdkę i nabić ją płycej. Albo kupić dłuższą śrubę. Edytowane 4 Grudnia 2023 przez Garlock 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
arekmiz Napisano 4 Grudnia 2023 Autor Udostępnij Napisano 4 Grudnia 2023 (edytowane) OK. Zapytałem szwagra, co tam jest w środku rury sterowej i powiedział, że taka jakby gwiazdka, z jakby nakrętką - czyli OK, jest tzw. gwiazdka. Mostek oryginalny rzeczywiście działa tak, jak kolega napisał: A ten cudaczny to działa chyba tak, że wkręca się te nakrętkę w mostek, później dociska ile się da, zaciska 2 imbusy i wykręca tę nakrętkę ,a ona wtedy napiera na ramę. Tylko na nim samym cyferkami jest podana kolejność kręcenia: (1) górny imbus, (2) ta nakrętko-wkrętka (3) dolny imbus. A tu rozumiem, że mowa o tym "automatycznym" Promaxie: W tym który chce kupić nie musi być kapsla przecież, śruba pewnie włazi głębiej i nic nie zawadza. Nie pozostaje nic innego jak go kupić i sprawdzić czy jest tam rzeczywiście śruba, a jak jest to czy sięgnie do gwiazdki w rurze sterowej. Jak się kupuje przez neta to ma się 14 dni na zwrot, jakby coś nie pasowało. To jeszcze jedno pytanie: jakie wymiary (średnica, długość) ma zazwyczaj taka śruba wkręcana w taką gwiazdkę? Edytowane 4 Grudnia 2023 przez arekmiz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marvelo Napisano 4 Grudnia 2023 Udostępnij Napisano 4 Grudnia 2023 (edytowane) Montowałem kiedyś koleżance podobny mostek (dokładnie taki: Mostek EXE TDS-C533-8 regulowany 110/25,4 GAZELLE - TDS-C533-8 - 12758547406 - Allegro.pl , nieco tańszy niż te Promaxy) i tam była długa śruba (widać na jednym ze zdjęć), więc nie było problemu z sięgnięciem do gwintu w gwiazdce. Do sceptyków powiem, że działało to wygodnie i sprawnie, a konstrukcja była całkiem sztywna i nic nie skrzypiało podczas jazdy. Okupione jest to tylko dużą masą (ten z linku 555g). Taki jak ten można postawić nawet całkiem do pionu (nie wszystkie regulowane tak się da). Edytowane 4 Grudnia 2023 przez marvelo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nikbar1 Napisano 5 Grudnia 2023 Udostępnij Napisano 5 Grudnia 2023 10 godzin temu, arekmiz napisał: To jeszcze jedno pytanie: jakie wymiary (średnica, długość) ma zazwyczaj taka śruba wkręcana w taką gwiazdkę? Ja sienie znam, ale pewnie te gwiazdki są wbijane do konkretnej głębokości i jest jeden standard średnicy gwintu, wiec producent tego mostka pewnie to uwzględnił , zresztą jak piszesz, nie będzie pasować to odeśle Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
arekmiz Napisano 15 Grudnia 2023 Autor Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2023 Dobra. W końcu kupiony normalny mostek regulowany (Nexelo L277699NEX). Żeby śruba wchodząca w gwiazdkę dobrze całość ścisnęła trzeba było jeszcze wymienić pierścień dystansowy z 10 mm na 15 mm. I teraz wszystko gra. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.