Skocz do zawartości

[pozycja na rowerze] wymiana niewygodnej szosy


TheJW

Rekomendowane odpowiedzi

Ciężka choroba - Roweroza - u mnie postępuje. Spłaciłem jeden rower, więc czas na zakup kolejnego. Bo po co komu pieniądze... ;)

A poważniej - podjąłem decyzję o wymianie swojego obecnego roweru szosowego, na którym od początku (wrzesień 2020) nie mogę znaleźć odpowiedniej pozycji, na coś co w końcu będzie dawało mi z jazdy przyjemność, a nie odparzenia w pachwinie, odciski i bóle różnych części ciała.

Obecny rower to Giant TCR Advanced 2 Disc model 2021, rozmiar ML - według producenta i wszystkich odwiedzonych dealerów idealny dla mnie. Konfiguracja fabryczna jak w specyfikacji: https://www.giant-bicycles.com/pl/tcr-advanced-2-disc-2021
image.png.df7d09270437a1565ca0372d537d71b0.png
Moje podstawowe wymiary: 182cm wzrostu, przekrok (w lekkim rozkroku) ~86cm, ciało kiepsko rozciągnięte - ja nazywam to "drewnem".

Ciężko jest mi sprecyzować konkretny problem w pozycji na rowerze - mam po prostu wrażenie, że wszystko jest nie tak. Jestem bardzo mocno przesunięty w przód, jarzmo ustawione na -5mm oraz maksymalnie wysunięte do przodu siodło. Mimo to wciąż siedzę na jego czubku, a komfortowe sięganie i trzymanie kierownicy jest nadal dużym wyzwaniem. Mostek 110mm, pod nim pewnie z 5-7cm podkładek (nigdy nie mierzyłem, przyznaję). Eksperymentowałem już z krótszym mostkiem (80 lub 90, nie pamiętam dokładnie), ustawianiem jednego i drugiego na dodatni kąt, usuwaniem podkładek, zmianą kąta kierownicy - właściwie za każdym razem było tylko gorzej. Zauważalną, ale wciąż niewielką poprawę dało stopniowe obniżanie wysokości siodła o ok. 1,5-2cm (tak, aż tyle!).
Na dropach ze względu na komfort przestałem jeździć całkowicie, sprinty wykonuję w górnym chwycie, jazdy w mocniejszym tempie staram się robić na łapach, ale nie wytrzymuję zbyt długo. Spokojniejsze jazdy w stylu endurance to trzymanie dłoni na gięciu kierownicy lub na "topach". Niezależnie jednak od stylu jazdy w danym momencie oraz ułożenia dłoni na kierownicy, wciąż siedzę na czubku siodła, mocno wysunięty nad oś suportu.
Na którejś z ustawek usłyszałem tekst w stylu "masz za krótką ramę", co było dla mnie totalnie niezrozumiałe, bo logika podpowiada, że w takiej sytuacji jest ona za długa. Dało mi to jednak do myślenia, bo może faktycznie nieco dłuższa rama, ale o innej geometrii, to to czego potrzebuję. A może nie...

Rozważałem bikefitting, jednak przy tak masakrycznie złej pozycji będą to pieniądze wyrzucone w błoto, gdyż i tak zapewne usłyszę, że po prostu mam zły rower.

Proszę więc o pomoc Was, a szczególnie użytkowników z większym stażem i doświadczeniem w szosowym świecie.

Ze względu na to, że mam zacięcie sportowe i większość czasu jeżdżę po płaskim, rozważam rowery w stylu aero. Planuję czasem zabrać szosę w góry, jednak tam priorytetem jest dla mnie jednak MTB. :) Jeśli okaże się, że potrzebuję endurance, to rozejrzę się za endurance.

Podoba mi się nowa Orbea Orca, jednak wrzucając ją w porównywarki geometrii właściwie niewiele różni się od TCR'a (albo ja coś źle odczytuję). Wpadł im w oko również Lapierre Aicrode DRS. Marka i model nie są jednak najważniejsze - kluczowe jest to, żeby rower był dla mnie wygodny (o ile sportowa szosa może być wygodna) i o właściwych wymiarach.

Wrzucę jeszcze dla lepszego zobrazowania problemu zdjęcia roweru, na których widać jak jest ustawiony (tu jeszcze z siodłem wyżej niż obecnie).

giant.thumb.jpg.fb317802ee1bf37efad559fd9ef31083.jpgggagau.thumb.jpg.9aef7028125d5290aa8b1357ecad6d85.jpg

Edytowane przez TheJW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale to wygląda karykaturalnie😁

Żeby szukać nowego roweru warto wiedzieć ci nie tak jest z obecnym, rzucanie na ślepo modelami nie ma żadnego sensu. Tak samo jak z "Jeśli okaże się, że potrzebuję endurance, to rozejrzę się za endurance." kiedy ten komin podkładek sprawia, że pozycję podczas jazdy masz jak na takim rowerze. 

Ogólnie podejrzewam, że problem nie leży w rowerze a znajdzie go porządny bikefitting z fizjoterapeutą i doborem siodełka. 

Jeśli miałbym coś doradzić patrząc na te zdjęcia i biorąc pod uwagę twoje wymiary i geometrię tcra w tym rozmiarze to:

- siodełko jakieś 3 cm w dół względem tego co na zdjęciu 

- siodełko przesunąć na prętach do neutralnej pozycji, na środek 

- wrzucić mostek 90

- wyrzucić połowę podkładek spod mostka 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest M/L ? Masz bardzo mocno przesunięte siodło. Tym bardziej że sztyca ma raczej symboliczny offset. Do tego 10 podkładek pod mostkiem...

Gdybyś pytał mnie o zdanie to wywaliłbym 25mm podkładek, zastosował krótszy mostek i przesunął siodło do "normalnego" położenia. Może wtedy, na nowo, polubisz się z tym rowerem.

A jak nie to jakieś zrelaksowane endurance w rozmiarze L.

Edytowane przez KNKS
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to nie lepiej isc wydac pare PLN do takiego np Veloartu, niech na CIebie ktos popatrzy jak i czemu siedzisz tak do przodu ??  Na moje oko siodlo dosc mocno wyciagniete wzgledem kierownika... generalnie roznica wysokosci kierownk vs top siodla powyzej 10cm to juz nie jest dla jakiegos drewnianego kolesia, a tu wyglda na ponad 10cm. Oczywiscie jest do przodu wysunięte jak na kozie, pewnie jak puścisz kierownice to sie okaże ze lecisz na twarz.  

Generalnie wysokosc siodla to podstawa. od tego muszisz zaczac, musi byc najlepiej jak sie da 😆 pozniej przód tyl, wyjściowo można zaczac  z tym ustawieniem prostopadłym kolana gdy pedałki sa rownolegle do ziemi a reszta to już następne kroki.  Bloki ustaw neutralnie względem buta i szukaj sam albo idź do Fittera.

Najlepiej samemu wypracowac pozycje na trenazerku moim zdaniem...jak siedzisz 30min i nie dajesz rady to ejst bardzo zle... jak dasz rade godzine to juz jest niezle...a jak potrafisz wysiedziec 2h to albo masz silna psyche i albo pozycja jest juz dobra 😆

jaj bym sie bał doradzić jakikolwiek rower 😆 bo aktualny jest dosc "specyficznie" ustawiony i niewiadomo czego szukac :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem użytkownikiem TCR  rozmiarze M. poprzedniej generacji mając 179cm wzrostu. Użytkuje go z mostkiem 110 (reach 383 ) więc twoją M\L-ke spokojnie ogarnąłbym z mostkiem 100. Moim zdaniem rower masz dobrze dobrany rozmiarem tylko źle ustawiony. Przed wszystkim siodło wydaje mi się że jest sporo za wysoko i do przodu. Ale zacznij od kontroli ustawienia bloków bo tak myśle, że złe ustawienie bloków mogło ci podpowiezieć takie ustawienie siodła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

47 minut temu, Mihau_ napisał:

Ale to wygląda karykaturalnie

A ja jadący na nim jeszcze gorzej. :)

Będę miał teraz duuuużo czasu na stacjonarne eksperymenty, więc zastosuję się do Waszych porad, które właściwe się pokrywają. 

Pedały jak zauważył @KNKS to SPD, miałem w planach przejście na SPD-SL, jednak zrezygnowałem z powodów dla których powstał ten post. Jeżdżę w jednych butach na wszystkich rowerach.  

8 minut temu, player123 napisał:

I moze jak jezdzi też MTB i ma całe kolana jeszcze, to jest szansa ze bloki sa ustawione.

Czasem po ostrzejszej wyrypie na MTB boli mnie prawe kolano, ale to najprawdopodobniej przez łąkotkę uszkodzoną kilka lat temu w czasie upadku na nie właśnie.
Po "normalnej" jeździe, nawet 4-5-godzinnej, nie mam żadnych dolegliwości w okolicy kolan.

Gdyby okazało się jednak, że żadna ze zmian nie pomaga i nie jestem w stanie dogadać się z tym rowerem - w którą stronę powinienem iść? Jakich geometrii szukać? W MTB nie miałem z tym problemu, od razu wiedziałem czego chcę i potrzebuję, w przypadku szosy jestem jak dziecko we mgle...

Edytowane przez TheJW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To siodełko wygląda tu tragicznie, a wysokość jego i mostka wskazuję, że albo jest źle ustawiony, albo za mały. Chociaż przy twoim wzroście i przekroku M/L wydaje się być odpowiedni. Również bym polecał skorzystać z fitera, jeżeli stwierdzi, że ten rower jest nieodpowiedni to nakieruje i pomoże wybrać coś odpowiadającego Tobie. Aczkolwiek uważam, że przy dobrym ustawieniu dogadasz się TCR-em bo to ogólnie świetny rower. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, KNKS napisał:

Wrzuć zdjęcie na rowerze. Zobaczymy co i jak.

Pomyślałem o tym chwilę temu, ale kurde...ciężko samemu sobie zrobić zdjęcie w czasie jazdy, więc nic nie mam w galerii. 😛 Zdjęcia statycznego też nie zrobię, bo aktualnie rozkoszuję się wczasami all-inclusive fundowanymi przez NFZ. ;)
Szperam na Stravie, może ktoś na ustawkach coś robił i znajdę.

Pogrzebałem i coś tam wygrzebałem. Nawet człowiek nie wie co tam wrzuca... ;)
Aktualne ustawienie roweru:

image.thumb.jpeg.bdfdcd5ca309fc1f4273580bc56f63e5.jpeg

I kilka zdjęć mojej pozycji na nim, na tę chwilę nic lepszego nie mam:

111.jpg.8b71946c96cec8fe4b78d19c22f7db65.jpg111.thumb.jpg.bd0a2d48a819a85bff1fb17cbf5d3aff.jpg111.thumb.jpg.7b0c36d7b8ab5840cb4e182578b406d5.jpg111.thumb.jpg.473f844cfa16ff1cbcc0a45ef3a6ffb0.jpg

Dobrze widać, ile siodła wystaje zza tyłka.

 

2 godziny temu, player123 napisał:

pewnie jak puścisz kierownice to sie okaże ze lecisz na twarz

Jeśli odpowiednio mocno cisnę wtedy w korby, to nie lecę. Ale przyjemne to to nie jest. :) Przy delikatnej jeździe nie puszczam, bo faktycznie ciągnie mnie wtedy mocno do przodu.

Edytowane przez TheJW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak sam zauważyłeś w pierwszym poście że gdy siodło obniżysz to jest lepiej i to jest kierunek w którym powinieneś iść. Bo gdy sztycę obniżasz  to automatycznie siodło przesuwa się do przodu, ale jest gdzieś dolna granica do której możesz obniżyć siodło, poniżej tej granicy kolana będą przeciążone. Przekroczenie górnej granicy wysunięcia sztycy powoduje bóle w dolnej części pleców. Moim zdaniem siodło masz ustawione w górnej granicy a nawet ją przekroczyłeś i próbujesz ratować się przesunięciem siodła do przodu. Gdy obniżysz siodło wtedy będziesz mógł to siodło przesunąć do tyłu. 

 

Najpierw popracuj nad wysokością siodła a potem dopiero nad ustawieniami kierownicy, nigdy nie rób wszystkiego równocześnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słuszna uwaga. Zauważałem ból "w krzyżu", jednak nie wiązałem go wprost z jazdą na szosie, gdyż nie pojawiał się bezpośrednio po niej lub w jej trakcie.
Obawiam się bardzo o kolana, dlatego też nie chciałem za bardzo tej sztycy opuszczać. Ale jak pisałem - będę miał teraz (znaczy za jakieś dwa tygodnie jak już się pozrastam) dużo czasu na zabawę szosą wstawioną w trenażer, więc zastosuję się do Waszych zaleceń i zobaczymy, co z tego wyjdzie.
Odnośnie obniżania siodła mam jeszcze jedną obawę - "kopanie" kolanami w kierownicę. Już teraz mi się to zdarza, a jak opuszczę sztycę, to kolana będą jeszcze mocniej wysuwały się ku przodowi.

Chciałbym jednak też zacząć się rozglądać za czymś na wymianę w razie gdyby nic nie pomogło, dlatego też pytam na co ewentualnie zwrócić uwagę przy wyborze potencjalnego nowego roweru.

Edytowane przez TheJW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnie ustawienie w tej osi, jakie mam zapisane w notatkach, to 79 cm. Nie pamiętam tylko czy to już po kombinacjach z wysokością, czy przed. Musiałbym więc opuścić aż o 5 cm - to bardzo dużo. Z ciekawości - skąd ta wartość? Własne doświadczenia, czy dane z jakiegoś systemu?

edit: Skontaktowałem się z bazą i powinienem mieć wkrótce aktualny pomiar w tej linii.

edit2: baza melduje, że ta odległość nadal wynosi 79cm. :)

Edytowane przez TheJW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Baza źle podaje. Z tego co wyczytałem masz przekrok 86cm. Dokładnie masz ten sam wzrost i przekrok co ja. Przy 79 to jest masakra taka sama jak  u Ciebie. Rekompensuje ucieczką na przód. A co za tym idzie ustawienie względem pedałów grubo odbiega od ergonomi .

Edytowane przez pecio
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na kartonie było oznaczenie M/L, na ramie jest M/L, więc chyba jest M/L. Jaki to rozmiar - nie mam pojęcia.

Bezpośrednio przed Giantem jeździłem na Fuji Roubaix 1.1 2017 w rozmiarze 56. Była to moja pierwsza szosa, więc pewnie też ustawienia idealne nie były, ale nie przypominam sobie, żebym narzekał na pozycję. Wręcz przeciwnie, po zmianie roweru tęskniłem za jazdą poprzednim.
Poniżej porównanie geometrii:
image.png.4c67bdd5478208411419dc563801973e.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg. zdjęcia notatek na telefonie - w HT 78,5cm w fullu 77,7cm. Na tym HT jeżdżę prawie 5 lat bez żadnych problemów natury fizjologicznej. Fulla kupiłem w tym roku i muszę popracować nad ustawieniem kokpitu, bo mam drobny problem z pozycją nadgarstków. Wydaje mi się, że wymiana mostka na 90mm i wrzucenie grubszych chwytów rozwiąże problem.
Tylko nie jestem pewien, na ile dokładne były te pomiary, bo na zdjęciu tabelka wygląda na robioną w pośpiechu. :)
Zastanawiam się też teraz, czy nie mam jakichś złych nawyków dotyczących pozycji na rowerze i jego ustawień wyciągniętych z MTB, któremu od początku kolarskiej przygody poświęcam najwięcej czasu i uwagi. Coś na zasadzie - skoro na HT jest mi przy tych ustawieniach dobrze, to powinienem te odległości przenieść na szosę. 🤔

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W MTB sztywniaku schodzę poniżej tego co w szosie a w fulu to już ekstremalnie poniżej 74 cm. Każdy rower czy dyscyplina rządzi się swoimi prawami " geometrycznymi". Na tych wysokościach co ty masz pomimo tych samych anatomicznych wymiarów nie dałbym rady jechać. Nie dość, że na nosku siodełka bym musiał jechać to jeszcze rotacja miednicy byłaby zbyt wielka. A Ty jak jedziesz to nie czujesz jak pośladki się odrywają przy kręceniu ?

Edytowane przez pecio
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak jak Kolega powyżej pisze że bardzo duży błąd popełniasz myśląc że jak na HT czuję się dobrze i nic mnie nie boli po jeździe to mogę wszystkie odległości lub przynajmniej jedną przenieść do szosy i też będzie dobrze. Nie będzie dobrze bo rower HT ma inną geometrię która wymusza inną pozycję ciała a po za tym inny styl jazdy niż jest w szosie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...