kakara Napisano 17 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2023 Kupiłem Unibika drugiego w życiu ale pierwszego z przednim amortyzatorem. Nasłuchałem się/naczytałem że amortyzatory potrafią szybko paść ale co zrobić kiedy już głównie takie rowery są na rynku. Jeżdżę głównie szosami i praktycznie jest mi nie potrzebny. Ale skoro jest to jest. Czy da się go jak najbardziej usztywnić i czy w tym momencie jest on mniej podatny na zużycie? Kręciłem niby jego ustawieniami ale nie widzę jakiejś różnicy. Nie mam instrukcji bo kupiłem używkę. Jak się do tego zabrać? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Brombosz Napisano 17 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2023 https://prawie.pro/pub/szybki-mini-serwis-amortyzatora-co-koniecznie-zrobic-przed-kazda-jazda-13002/ Do tego przeszukaj forum w starych tematach. Zagadnienie poruszane było już wielokrotnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 18 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 18 Listopada 2023 W takich atrapach amortyzatorów problemem jest bardziej rdza (tak, te ładne, błyszczące golenie górne rdzewieją) niż zużycie gdyż ten ozdobnik nie spełnia funkcji innych niż wizualne. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zekker Napisano 18 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 18 Listopada 2023 Łatwiej by było jakbyś podał model tego Unibike lub model amortyzatora. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojcio Napisano 18 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 18 Listopada 2023 W tanich i zaniedbanych amortyzatorach raczej teleskopy blokują się na amen niż rozpadają. Więc sam się usztywni Jak jednak twój pójdzie w luzy, to zmienisz na sztywny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kakara Napisano 18 Listopada 2023 Autor Udostępnij Napisano 18 Listopada 2023 8 godzin temu, zekker napisał: Łatwiej by było jakbyś podał model tego Unibike lub model amortyzatora. Sprawdzę i dam znać @Wojcio no właśnie, jak usztywnić? A co jest w środku? Olej, powietrze mechaniczne sprężyny? Przeczytałem żeby oliwić powierzchnie wcześniej czyszcząc. Olej silikonowy w sprayu sprawdzi się? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kakara Napisano 18 Listopada 2023 Autor Udostępnij Napisano 18 Listopada 2023 Mam taki https://obrazki.elektroda.pl/3279140400_1700332218.jpg https://obrazki.elektroda.pl/4887753200_1700332218.jpg https://obrazki.elektroda.pl/9885168500_1700332218.jpg https://obrazki.elektroda.pl/1083838300_1700332219.jpg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 18 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 18 Listopada 2023 Jak ma nie rdzewieć to najrzadziej co sezon trzeba rozbebeszyć, wymyć wnętrze benzyną ekstrakcyjną, zmienić skartoflałe uszczelki kurzowe i poskładać na smar przystosowany do pracy posuwisto-zwrotnej (łożyskowy to marny pomysł). W środku masz sprężynę stalową i nic poza tym. Żadnego tłumienia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kakara Napisano 20 Listopada 2023 Autor Udostępnij Napisano 20 Listopada 2023 Przyjrzałem się dziś moje amortyzatorowi. Obejrzałem też dwa filmy o rozbiórce i.... Na filmach są imbusy z dołu do odkręcania sprężyny, w moim nie ma. Na jednym widelcu są jakieś śrubeczki ale podejrzewam że do przykręcania czujki licznika. Na drugim też jakiś jest. Podejrzewam, że mam jedną sprężynę i ta śruba z boku ją trzyma nie tak jak na filmach imbusy. Niemniej, ma ktoś jakieś linki z budowy tego mojego (film/zdjęcia) Mam wrażenie że jakiś nietypowy jest. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojcio Napisano 20 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 20 Listopada 2023 W takim masz w goleni ze sprężyną głęboko śrubę dostępną po wyjęciu od góry samej sprężyny (może też być w drugiej goleni). Trzeba mieć długą przedłużkę do klucza. Śruba ta utrzymuje górne golenie w dolnych. Tu masz rysunek, ale to nie koniecznie identyczny model: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kakara Napisano 20 Listopada 2023 Autor Udostępnij Napisano 20 Listopada 2023 Kompletnie nie ogarniam tego rysunku. Nie mam pojęcia jak ta sprężyna ma sprężynować. Jak nie rozbiorę to chyba nie pojmę. Co masz na myśli pisząc: długą przedłużkę? Klucz typu rurka czy po prosty zwykła najzwyklejsza przedłużka do giedora? Da się to rozebrać bez fizycznego wyciągania widelca z ramy roweru? Mam zamiar tak do tego podejść by nie odkręcać hamulców, kierownicy..... Na filmie gość odkręcał te plastykowe kapsle suwmiarką. Wiem, że jest specjalny klucz ale jakiś inny domowy sprawdzony patent? Myślałem, by z płaskownika zrobić odpowiednie szerokie nacięcie by weszło między te wypustki i tym sposobem.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojcio Napisano 20 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 20 Listopada 2023 Do tych kapsli zamykających od góry golenie jest specjalny klucz. Poszukaj. Inaczej możesz zniszczyć. Raczej bez odpięcia linki hamulca się nie obejdzie. Śruba trzymająca golenie jest głęboko w goleni, więc trzeba do niej sięgnąć nasadką na dość długiej przedłużce. Wykręcasz korek po poluzowaniu preload. I w głębi goleni jest ta śruba. Tu przykład, mogą być pewne różnice typu łeb sześciokątny a nie imbus i wykręcane korki. Może trzeba wpierw wyjąć sprężynę. Ale widać zasadę i długość przedłużki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kakara Napisano 20 Listopada 2023 Autor Udostępnij Napisano 20 Listopada 2023 (edytowane) Co to jest preolad? U mnie chyba tego nie ma.... Klej do gwintu? To nie przesada? Edytowane 20 Listopada 2023 przez kakara Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojcio Napisano 20 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 20 Listopada 2023 Preload to śruba zwiększająca wstępne napięcie sprężyny - gałka na górze goleni. Jak nie ma to nie ma. Co do kleju - ja bym się posłuchał. Albo klej do gwintu albo klej do sztucznej szczęki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Brombosz Napisano 21 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 21 Listopada 2023 (edytowane) @kakara "Klej do gwintu" to najczęściej używana przez ludzi nazwa środka zabezpieczającego połączenia gwintowane. Posiada on szereg różnych właściwości, takich jak np. czas wiązania, zrywalność, konsystencję, optymalną metodę aplikacji itp... Chroni przed różnymi czynnikami, takimi jak wpływ temperatury, wibracje, wypłukiwanie, naprężenia, korozja itp. Na rynku jest całe multum rożnych "klejów do gwintów". Nie wszystkie zakleją ci to połączenie tak, aby była to przesada. Trzeba dobrze wybrać i tyle. Do niektórych połączeń jest wskazany, do innych nie. W internecie jest wszystko co musisz wiedzieć aby sobie poradzić. Edytowane 21 Listopada 2023 przez Brombosz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojcio Napisano 21 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 21 Listopada 2023 To musi być klej do połączeń rozłączanych - nie super glue tylko odpowiedni locktite 243 lub podobny - zawsze mam to w skrzynce z narzędziami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Artwro Napisano 21 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 21 Listopada 2023 Przy takich problemach zamieniłbym na sztywny,dwa kilo z wagi mniej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kakara Napisano 21 Listopada 2023 Autor Udostępnij Napisano 21 Listopada 2023 @Artwro a ja wcale tego nie wykluczam. Jak bym miął możliwość kupna bez tego cudaka to bym kupił bez. Na jazdy gównie szosowe nie jest mi to potrzebne. W moim 20 letnim Unibiku tego nie mam i wcale nie odczuwam braku. Jak padnie to wymienię na sztywny bez odrobiny żalu. Zakładam że jeżdżąc tym latem (Tym 20 letnim zimą) problemy pojawią się z opóźnieniem. Spróbuję rozebrać, przesmarować ale jak zdechnie kupuję sztywny widelec. Albo przewiercę widelec, złapię śrubą i też będzie sztywny, na zawsze Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zekker Napisano 21 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 21 Listopada 2023 Skoro amortyzacja niepotrzebna, jak padnie i tak chcesz wymienić na sztywny, to po co się przejmować serwisowaniem? Szkoda czasu i zachodu na zabawę w rozkręcanie, czyszczenie, smarowanie. Im mniej serwisowany tym szybciej się zatrze i usztywni, chyba że wcześniej złapie luzy 4 godziny temu, Artwro napisał: dwa kilo z wagi mniej Są widelce o wadze 200-300g? Realnie to zejście o kilogram, może półtora jak weźmie się coś naprawdę lekkiego. To jest uginacz miejsko turystyczny, a nie górski, jedna z najprostszych konstrukcji i nie waży 3kg, a coś w przedziale 2-2,3kg. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 21 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 21 Listopada 2023 Węglowe ważą w okolicy 500g lekkie alu 700-800. W kazdym razie podstawowe modele suntoura potrafią ważyć 2600g. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zekker Napisano 22 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 22 Listopada 2023 Ale te grube "górskie". Miejskie, turystyczne są delikatniejsze i ważą jednak mniej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.