Skocz do zawartości

[licznik] jak Go ustawić?


kakara

Rekomendowane odpowiedzi

Pewnie już było nieraz na tym forum. Kupiłem sobie licznik w media markt za aż 15 zł. Jednak parametr wielkości koła (w  moim przypadku jest to treking Unibike 28 cali) jest określony w takiej idiotycznej tabeli. Kompletnie jej nie ogarniam. Ustawiłem na 28,00 jednak nie wiem czy to dobre ustawienie. Na logikę tak ale wątpliwość mam.

to ta tabela Licznik BC0101 model SP-BC001

https://obrazki.elektroda.pl/9756643800_1700155042.jpg

Teraz pogrzebałem.... Nie powinienem zrobić to tak jak na filmie? Dotychczas miałem licznik gdzie wpisywało się wartość w calach i tyle. Widocznie świat się zmienił....

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To masz do niego instrukcję i nie ogarniasz?  :)

W miażdżącej większości wpisuje sie obwód ( a nie średnice jak próbujesz ) wyrażoną w mm, cm lub calach - masz zazwyczaj możliwość wyboru jednostek  - metryczne / imperial.

Obstawiam że dla twojego trekinga to będzie 2128 mm   :) ale korzystanie z tabelek  przy posiadaniu miarki i roweru (napompuj właściwie koła przed pomiarem)  wywoła kolejne stresy typu ( no q..wa nic się nie zgadza)  po pierwszej jeździe...

 ( Po wpisaniu wartości zmierzonej też się nie będzie pewnie zgadzać, ale będziesz miał przynajmniej poczucie dobrze wykonanej roboty )  :)  :)  .

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Czyli najlepiej zrobić jak na filmie i będzie OK?

Tak

Cytat

Zatem zatrzymałem się na początku lat dwutysięcznych gdzie wpisywało się cale.

Czyli przez 20 lat licznik ci "coś" pokazywał ale na pewno nie rzeczywiste parametry jazdy. Różnica na obwodzie pomiędzy różnymi rozmiarami opon 28 może wynosić nawet kilkanaście centymetrów więc możesz mieć ładne kilka % przekłamania

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W pełni poważne to było - u mnie na przykład pomiar wykazał obwód 2128 mm - zupełnie nie w zgodzie z "teorią tabelkową".

Musisz najpierw wyczytać co masz wpisać - i w czym wyrażone - a potem zmierzyć  jak na filmie ...

Ja ponaddwudziestoletni licznik "przerobiłem" na licznik kadencji - ale nawet w nim wpisuje się obwód w mm , a prędkość można przestawiać między km/h a mile /h.

A i tak błąd rzędu 5% raczej jest nie do przeskoczenia - więc cyzelowanie obwodu sztuką jest dla sztuki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według jednej ze szkół obwód koła mierzy się pod obciążeniem . Gość na filmie przetoczył  pusty rower wzdłuż miarki , a powinien na nim siedzieć . Przydaje się pomoc drugiej osoby ale nie jest niezbędna , wystarczy ściana  . Wg innej szkoły można toczyć pusty rower ale od pomiaru odejmuje się ileś tam cm na ugięcie koła . Na szosówkach się nie znam , może tam opona nie ugina się ale w trekkingu raczej tak .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez sensu takie rozważania. Ustawienia trzeba zmienić latem i zimą bo inne ciśnienie zewnętrzne. Gdy schudnę lub zgrubne. Gdy mam nową oponę i gdy się zużyje. Zrobię jak na filmie. Dziś ustawiłem tak jak powyżej i zrobiłem trasę do pracy pokazało mi mniej więcej tak jak na starym liczniku czyli ustawiając cale na 28. Ale jeszcze zmierzę. 

A tak na marginesie, nawet auta nie mają dokładnego licznika (zaniżają) choć jest to uzasadnione tym by jeździć wolniej. A kwestii liczników to mój pierwszy to mechaniczny który liczył tylko km. Co jeden obrót popychał licznik i tak sobie to pykało. A że czasy były jakie były to 28 cali miałem chyba 26 czy 27 więc trzeba byłe przeliczać czego i tak nie umiałem :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o w miarę dokładny obwód koła to ja to mierzę w ten sposób że zostawiam na oponie ślad jakimś markerem czy kropeczkę jakiegoś kremu/olejku do opalania, wsiadam na rower, przetaczam żeby zrobić pełny obrót koła, mierzę odległość miedzy 2 punktami które zostawi opona i gotowe masz dość dokładny obwód. 

Tymi tabelkami w internecie można sobie 4 litery podetrzeć.

Edytowane przez keltu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, zekker napisał:

Co masz na myśli?
Pora roku nie determinuje ciśnienia atmosferycznego.

https://opony-samochodowe.com/blog/2021/07/14/jak-pogoda-wplywa-na-cisnienie-w-oponach-twojego-pojazdu/

Dziś zmierzyłem i wyszło mi 218 cm czyli ustawiłem 2180. Moje odczucie jest takie, że pokazuje mi za wolno, ale może to tylko odczucie. Mogę jeszcze GPS sprawdzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, Pablo59 napisał:

blog subiektywny - jak w podtytule - i nie do końca prawdziwy ....  :)

Ten blog to wygląda, jakby pisała go jakaś sztuczna inteligencja. A tak na poważnie to jest to jakiś przedruk artykułu w obcym języku przetłumaczony automatycznym tłumaczem. Nikt, kto ma jakiekolwiek pojęcie o fizyce nie użyje słowa "wyciek" w stosunku do powietrza uchodzącego z opony, które to jest tam jedynie sprężone i w żadnym razie nie jest cieczą. 

Oczywiście sama zależność ciśnienia od temperatury, która jest tam opisana jest prawdą i ciśnienie w oponach trzeba sprawdzać regularnie. Jeśli ktoś np. jeździ na oponach wielosezonowych i w ciepły październikowy dzień przy temperaturze powietrza 20 st.C ma ciśnienie 2,2 bar, to po nocnym przymrozku np. przy -5 st.C już na pewno tyle nie będzie (obstawiam poniżej 2,0 bar). Jeśli ma w samochodzie system kontroli ciśnienia pośredni (czyli bez fizycznych manometrów w kołach, korzystający jedynie z czujników ABS i wykrywający różnicę w prędkości obrotowej kół) to taki system nic nie wykaże, bo ciśnienie we wszystkich kołach spadnie o podobną wartość. 

To, że po obniżeniu ciśnienia w oponie spada efektywny obwód koła jest oczywiście faktem i wpływa na odczyty prędkościomierza. 

 

Edytowane przez marvelo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@kakara

W tym linku jest o temperaturze, a nie ciśnieniu atmosferycznym...

Z moich doświadczeń, to tylko zimą jest zasadnicza różnica. Jak się w domu napompuje, to po wyjściu na mróz po jakimś czasie będzie się jechać na flaku.
Jednak to głównie problem cienkich opon.

Tak czy inaczej, rower to nie apteka, różnice na poziomie 3% to żadne różnice. Chyba że ktoś będzie szedł w ekstremum i na 2" oponach spuści całkowicie powietrze, wtedy będzie z 12-14% różnicy.
Nawet przy najlepiej ustawionym liczniku będą przekłamania, np. z powodu pokonywania przez przednie koło innej drogi niż tylne, mikrouślizgi itp.
Tak samo GPS nie jest żadnym wyznacznikiem dokładności, nie te które są w zasięgu ręki zwykłych ludzi. Raz, że siła sygnału zmienia dokładność wyznaczania pozycji, dwa same skoki wyznaczenia pozycji, trzy interwał pomiaru skracający obwód skrętu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opona na kolarzówkę i na 29'era da się nałożyć na mają 28 calową obręcz, ale ich obwód nie będzie jednakowy. Poza tym jeden waży 60 kg, drugi 120, jeden jeździ na niskim ciśnieniu inny na wysokim. Nawet na tej samej oponie mogą być różne wyniki. Dlatego najlepiej samemu zmierzyć a nie posiłkować się tabelkami. Do prawidłowej kalibracji licznika potrzebujesz pastę do zębów i miarkę minimum 3 metry. Procedura jest następująca:

1. Idziesz do łazienki

2. Bierzesz pastę do zębów

3. Bierzesz rower na ulicę

4. robisz kropkę na tylnej oponie wielkości ziarna grochu.

5. Prowadzisz prosto rower

6. Mierzysz na ulicy odległość między białymi kropkami.

Następnie trzeba udać się gdzieś na wycieczkę na w miarę prosty odcinek drogi, najlepiej 5-10 km. Odpalasz jakąś nawigację i rejestrujesz trasę. Następnie porównujesz dystans po tych 5-10 km licznika z tym co ci pokaże GPS w telefonie. Jeśli licznik pokazuje za dużo, to trzeba podać trochę mniejszy obwód koła. Jeśli za mało w stosunku do telefonu to ciupkę zwiększyć. Mi licznik na dystansie 100 km myli się o około 300 metrów.

 

W dniu 17.11.2023 o 14:50, kakara napisał:

Bez sensu takie rozważania. Ustawienia trzeba zmienić latem i zimą st to uzasadnione tym by jeździć wolniej. A

Można skalibrować na wiosnę lub jesienią :)

Edytowane przez bob555
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...