PiotrWie Napisano 16 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 16 Listopada 2023 Po 19 tyś. km pękły mi dwie szprychy w tylnym kole Ponieważ podejrzewam że pęknięcie kolejnych jest kwestią czasy wymyśliłem że wymienię wszystkie - przeplotę koło i dam do wycentrowania. Mam pytanie - jakiej marki szprychy kupić by mieć dłuższy czas spokoju z pękającymi szprychami?( oczywiście wiem ze odpowiedniej długości - ale sądzę że jak wszystko może być lepsze lub gorsze, chodzi mi o to czy są jakieś sprawdzone marki produkujące szczególnie wytrzymałe szprychy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
leejoonidas Napisano 16 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 16 Listopada 2023 Znajdź najpierw przyczynę pękających szprych. Może obręcz ma już drobne pęknięcia wokół otworów, może naciąg szprych jest źle zrobiony, nierównomierny ...? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 16 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 16 Listopada 2023 DT, Sapim, niektóre CnSpoke. Poza tym masz różne rodzaje (cieniowane, pogrubiane, aero). Na trwałość największy wpływ ma prawidłowy zaplot (z odpowiednio dużą siłą naciągu i jego równomiernością). Oczywiście nyple też do wymiany. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Imar Napisano 16 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 16 Listopada 2023 Polecam Ci szprychy marki Sapim. Sprawdzona marka, solidne produkty. Ten fakt potwierdza to że zdecydowana większość firm budujących koła używa szprych Sapim. W ofercie posiadają wiele modeli szprych, od płaskich, cieniowanych, do szprych grubszych niż standard(samo zagięcie 2,3mm lub przez całość 2,3mm). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PiotrWie Napisano 16 Listopada 2023 Autor Udostępnij Napisano 16 Listopada 2023 Godzinę temu, leejoonidas napisał: Znajdź najpierw przyczynę pękających szprych. Może obręcz ma już drobne pęknięcia wokół otworów, może naciąg szprych jest źle zrobiony, nierównomierny ...? Obręcz jest OK, zresztą pękły przy piaście. A gdyby były jakieś błędy przy wykonaniu kół to chyba by problemy były wcześniej. Myślę że przyczyną jest zmęczenie materiału po 6-letnim użytkowaniu i sporym przebiegu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marvelo Napisano 16 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 16 Listopada 2023 A jakie to były szprychy? Jest jakieś logo na główce? Albo na bocznej powierzchni przy zagięciu? To były szprychy ze stali nierdzewnej, chromowane czy zwykłe ocynki? Możesz to sprawdzić magnesem - do tych nierdzewnych ledwo się klei. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maciek.B Napisano 16 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 16 Listopada 2023 Również głos na sapima. Najzwyklejsze Leader'y - od lat na nich plotę i w większości przypadków dają radę. Jedyne koło w jakim mi pękały to mocny elektryk z silnikiem w piascie zapleciony na zbyt dużą ilość krzyży. Tu przyczyną faktycznie będzie wiek, przebieg i obciążenie. Jedno + drugie + trzecie i każda szprycha się podda. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MikeSkywalker Napisano 16 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 16 Listopada 2023 Sapim Leader, jak wyżej. Tanie i dobre. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maciek.B Napisano 17 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2023 @PiotrWie weź jeszcze poprwakę na stan pozostałych podzespołów. Po tych 19 tysiacach piasta i obręcz raczej nie są już jak nowe Co z tego, że dasz jakieś wspaniałe szprychy, jak za chwilę podda się obręcz, albo posypią się łożyska w piaście, czy bębenku. Choćbyś miał nie wiem jak wspaniałe koło, to taki przebieg z obciążeniem to nie mało. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pecio Napisano 17 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2023 Moje typy w kolejności - Sapim, DT Swiss , Pillar. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
uzurpator Napisano 17 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2023 16 godzin temu, PiotrWie napisał: Mam pytanie - jakiej marki szprychy kupić by mieć dłuższy czas spokoju z pękającymi szprychami? Nie ma absolutnie żadnego znaczenia. 16 godzin temu, leejoonidas napisał: Znajdź najpierw przyczynę pękających szprych. Może obręcz ma już drobne pęknięcia wokół otworów, może naciąg szprych jest źle zrobiony, nierównomierny ...? Przyczyna ta sama co zawsze. Brak kompensacji róznicy naprężenia lewej i prawej strony. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 17 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2023 Ma znaczenie. Zaplotłem dwa koła na tych samych elementach poza szprychami. Oryginalne były "dedykowane" , koło z silnikiem 1000w. Mając doświadczenie z takim samym zestawem wcześniej (pękające szprychy) kolejne koło wycentrowałem i sprawdziłem naciąg szprych od zera, po zakupie. Mimo tego szprychy pękały. Do tego samego silnika założyłem szprychy sapim leader, które były standardowymi 2 mm średnicy. Otwory w kołnierzach piasty/silnika były przystosowane pod szprychy o większej średnicy, co z punktu przykazań do budowy koła nie było dobrym pomysłem. Na zestawie fabrycznym do pierwszego pęknięcia szprych zrobiłem 3k km. Na sapimach 20 tysięcy bez konieczności korekty naciągu i bez zrywania szprych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
uzurpator Napisano 17 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2023 Anegdota nie jest dowodem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 17 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2023 4 godziny temu, uzurpator napisał: Brak kompensacji róznicy naprężenia lewej i prawej strony. Masz na myśli naprężenie na jednostkową powierzchnię przekroju szprych? Total na szprychę w przypadku obręczy usytuowanej asymetrycznie względem kołnierzy piasty musi być różne dla L i P. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
uzurpator Napisano 17 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2023 Mam na myśli dowolną metodę kompensacji tej różnicy naprężenia/szprycha - jest kilka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
leejoonidas Napisano 17 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2023 (edytowane) Napisz chłopie po ludzku o co ci chodzi bo nikt cię tu nie rozumie po za kilkoma uczestnikami tego forum. Rozwiązaniem problemu jest zastosowanie obręczy asymetrycznej, różnej grubości szprych po lewej i po prawej stronie lub inną ilość szprych strona lewa i prawa. Ale kto się takimi pierdołami będzie zajmował w kołach dla amatorów? Edytowane 17 Listopada 2023 przez leejoonidas Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pecio Napisano 17 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2023 (edytowane) DT Swiss Alpine 2,34/1,8/2,0 pancerne Edytowane 17 Listopada 2023 przez pecio Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marvelo Napisano 17 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2023 (edytowane) 6 godzin temu, uzurpator napisał: Anegdota nie jest dowodem. W przypadku tobo, jest, by tylko jego osobiste doświadczenie jest jedyną prawdą. Co nie znaczy, że marka, model i jakość szprych nie ma znaczenia dla trwałości. Ma, ale większość szprych markowych producentów, jeśli jest użyta zgodnie z przeznaczeniem, ma wystarczającą wytrzymałość na długie lata. Mam koła na szprychach Sapim Laser, DT Revolution, DT Competition, DT Alpine, CN (2.0 nierdzewne), a jedynymi szprychami które mi pękły to były czarne DT Revolution podczas rozbierania koła w celu wymiany obręczy. Powodem były zapieczone, aluminiowe nyple, a pęknięcie było tuż przy nyplu. Srebrne (miałem różne kolory w tym samym kole na lewą i prawą stronę, bo takie udało mi się kupić w sklepie od ręki) odkręciły się łatwiej. Koło było zaplatane przeze mnie, ale dociągane i centrowane przez serwis. Niektóre nyple DT (alu) rozsypały się w proch podczas odkręcania. Co ciekawe, nyple CN (też alu), smarowane przy montażu smarem miedziowym (czyli wbrew teorii) w innym kole dały się odkręcić bez problemu. Nawet złożyłem na nich inne koło w damce i do dzisiaj żaden nie pękł. W każdym razie szprychy srebrne DT polecam, ale ich nypli alu już nie. Wolę CN czy Sapim. Nie wiem w czym rzecz, ale wyraźnie dało się zauważyć różnicę. Edytowane 17 Listopada 2023 przez marvelo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 17 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2023 (edytowane) 1 godzinę temu, leejoonidas napisał: Napisz chłopie po ludzku o co ci chodzi bo nikt cię tu nie rozumie po za kilkoma uczestnikami tego forum. Rozwiązaniem problemu jest zastosowanie obręczy asymetrycznej, różnej grubości szprych po lewej i po prawej stronie lub inną ilość szprych strona lewa i prawa. Ale kto się takimi pierdołami będzie zajmował w kołach dla amatorów? O ile zastosowanie obręczy asy jest dla mnie zrozumiałe tak stoaowanie różnej średnicy szprych jaki ma sens? Jeśli dajmy na to szprychy napędowe o srednicy 2mm mam naciągnięte na 1200N i przeciwnapędowe o tej samej średnicy na 900N to zmiana średnicy czy to lewych czy prawych nie spowiduje zmiany wartości tych sił. Edytowane 17 Listopada 2023 przez Dokumosa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
uzurpator Napisano 17 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2023 @Dokumosa Jak ciężkiej inżynierskiej rozkminy chcesz? W największym skrócie: koło przenosi obciążenia przez luzowanie szprych. Tym procesem rządzi prawo Hooke'a. Stosowanie odpowiednio dobranych szprych o różnej średnicy powoduje, że lewa i prawa strona uginają się o tę samą wartość. To sprowadza koło do stanu identycznego z kołem idealnie symetrycznym. Jeżeli zaś masz typowe koło tylne plecione tymi samymi szprychami po obu stronach, to po stronie napędu szprychy luzują się dużo bardziej niż by wynikało z róznicy naprężeń. Co zaprasza uszkodzenie związane z zmęczeniem materiału - najczęściej urywanie łebków szprych - klasycznie. Będąc analnie upierdliwym, dążymy do tej samej wartości naprężenia podzielonego przez przekrój szprychy. W praktyce - używanie szprych oczko grubszych po stronie napędu niż po stronie tarczy. 3 godziny temu, leejoonidas napisał: Ale kto się takimi pierdołami będzie zajmował w kołach dla amatorów? Ktoś kto zerowym kosztem chce mieć koła które się nie psują? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
leejoonidas Napisano 17 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2023 Równie dobrze można przeciągnąć koło o dwa, trzy milimetry w jedną stronę, lub kupić piastę z symetrycznym rozstawem kołnierzy, mam taką w przednim kole w rozstawie 15x110. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
uzurpator Napisano 18 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 18 Listopada 2023 Tak. Myślę, że zamiast wydać 0zł podczas kupowania szprych i kupić szprychy 2.3 na stronę napędu zamiasta 2.0, lepiej mieć krzywe koła lub kombinować z mniej lub bardziej ezoterycznymi piastami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 18 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 18 Listopada 2023 No i w kole tylnym to raczej 6-7mm przesunięcia względem środka piasty. Różnej wysokości kołnierze tylko delikatnie minimalizują problem - nadal jest 20-25% różnicy w sile naciągu między L i P. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
uzurpator Napisano 18 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 18 Listopada 2023 Różnica naciągu pomiędzy lewą i prawą stroną w tylnym kole to może sięgać i 50% w niektórych przypadkach - np w szosowych kołach pod hamulce obręczowe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
leejoonidas Napisano 18 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 18 Listopada 2023 (edytowane) To co robić? Jak z tym żyć? Czy mam wyrzucić moje wszystkie koła oprócz tego jednego przedniego o którym wcześniej wspomniałem a reszta nadaje się na śmietnik? Edytowane 18 Listopada 2023 przez leejoonidas Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.