Skocz do zawartości

[Napęd] zamiana 3x10 na 1x10 Radon Scart Light 9.0


lvbanan

Rekomendowane odpowiedzi

WItam.

Posiadam crossa Radon Scart Light 9.0.

Z przodu korba Shimano Deore XT FC-T8000, 48x36x26T

Z tyłu:

przerzutka Shimano XT FD-T8000

kaseta Shimano CS-HG500, 11-34

Chciałbym zostawić tył a przodu założyć korbę 1x, z tarczą 36 do 40. Np GRX.

Jak rozumiem, jeśli po prostu wyjmę stara korbę i założę nową, jej tarcza wyląduje w miejscu mojej starej tarczy 26? Jak zrobić, żeby znajdowała się w miejscu starej tarczy środkowej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I po raz kolejny powtarzasz tą głupotę.

W przekładni łańcuchowej zmiana wielkości zębatki oznacza efektywną zmianę przełożenia, a wielkość tej zmiany jest ściśle związana z różnicą ilości zębów i wielkością zębatek. 

Jeśli mamy korbę 48/36/26 to zmiana z największej zębatki na środkową oznacza redukcję przełożenia o 25 % (36/48 = 0,75). Zmiana ze średniej na najmniejszą to redukcja o 27,78 % (26/36 = 0,722....). Dla wartości przełożenia nie ma żadnego znaczenia, czy manipulujemy wielkością zębatek z tyłu (dla redukcji oznacza to zmianę na zębatkę większą), czy z przodu (dla redukcji - zębatka mniejsza). Liczy się stosunek wielkości zębatek i tyle. Ja np. podczas rozpędzania bardzo cenię możliwość szybkiej multiplikacji przełożenia poprzez wrzucenie ze środkowej na duży blat, bo przy dobrze ustawionej przerzutce odbywa się to praktycznie w ułamku sekundy.

Napęd z trzema zębatkami z przodu pozwala za to maksymalnie wykorzystywać sprawność przekładni łańcuchowej, minimalizując straty mocy wynikające z oporów własnych tego typu przekładni. Czyli dla uzyskania szybkich przełożeń możemy używać kombinacji zębatek o większej liczbie zębów i utrzymywać łańcuch w niezbyt dużym przekosie, a dla uzyskania najlżejszych przełożeń korzystać z najmniejszej zębatki z przodu i największych zębatek kasety, znów redukując przekos. 

Ci więcej, wytykane często napędom 3x dublowanie przełożeń to wcale nie jest wada, bo pozwala zbliżone przełożenie uzyskać na różnej kombinacji zębatek, co rozkłada ich zużycie na więcej kilometrów.

Najsłabszym ogniwem napędu 3x jest zawsze jego operator.  

Edytowane przez marvelo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, Dokumosa napisał:

No niekoniecznie. GRX mają szosową linię łańcuha i szosowe OLD. Możesz piszukać nieboostowej korby m71000-1 albo m8000-1 ew. jakiegoś chińczyka jak mpx-11. Niemniej taniej i lepeij będzie w obecnej korbie zamontiwać na środkowej pozycji blat NW za kika dyszek.

Podpowiesz, jaki blat NW ma rozstaw 104?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...