Skocz do zawartości

[Amortyzator] Raidon vs. Axon vs. Reba


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć wszystkim,

Temat posta to wybór pomiędzy tymi trzeba amorkami. Wymagania to taperowana rura i oś 15x100 mm (piasta kupiona, koło już się zaplata więc nie chcę się teraz wygłupiać...chyba, że piasta Novatec ma możliwość konwersji na boosta?).

Rower jest do amatorskiej jazdy po lasach, korzenie, dołki, jakieś kamienie itp. Oprócz tego w tygodniu służy jako transport po mieście więc krawężniki, progi zwalniające, kocie łby i inne atrakcje betonowej dżungli :) Zależy mi na tym żeby dobrze wybierał małe i średnie nierówności. To na czym mi nie zależy to jakaś ogromna wytrzymałość, sztywność, odporność na napierdalanie (nie będzie jeździł w maratonach) czy szacunek na osiedlu za napis Rock Shox :) Sam go nie będę serwisował, ale mimo wszystko chciałbym żeby był normalny pod względem dostępności części czy kompetencji lepszych serwisów w mieście, a nie jakiś kosmos do którego potrzeba inżyniera z NASA albo Harrego z Tybetu. Do tej pory jeździłem na Epixonie RLC, ale przebudowuję rower na koło 29".

W zasadzie to zakupiłem już Rebę Solo Air RL z 2021, fabrycznie nową za atrakcyjną cenę (wiem, że leżak ale oddam do serwisu zerowego), ale mam jeszcze możliwość zwrotu i stąd moje pytania:

1. Czy Reba będzie pracowała i wybierała nierówności odczuwalnie podobnie/lepiej/gorzej niż dotychczasowy Epixon i podobnie/lepiej/gorzej niż Raidon XC RLR (podobno Raidon i Epixon to te same komponenty w środku)? Pomijam kwestie wagi bo wiem, że tu Reba wypada najlepiej :)

2. Czy Reba to półka bliższa Epixonowi czy Axonowi? Zwrot Reby i zakup Axona wyjdzie mi drożej, ale gdyby było warto no to czemu nie? :)

3. Epixon miał powietrze, rebound na dole i blokadę z manetki. Reba ma powietrze, rebound, blokadę z manetki i system Motion Control czyli coś czego nie znam. Jak to dokładnie działa? Mam manetkę One Lock, a na goleni prawej jest coś takiego:

image.png.3bd79b26b19413ebe57faf991dc46622.png

Manetka działa tylko jako blokada 0-1 czy ma kilka poziomów? Sugeruję się tym paskiem kreska-kropka-kreska czyli jakby trzy możliwe położenia pokrętła.

Zostawić Rebę i bedziesz pan zadowolony czy oddać, kupić Raidona i też bedziesz pan zadowolony?

Edytowane przez Miner
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Technicznie reba pod każdym względem lepsza (sprężyna powietrzna, uszczelnienia, smarowanie, tłumik kompresji czy nawet oś). Co do działania - jak sobie wuregulujesz tak będziesz miał. Generalnie reba to nie widelec do komfortowej jazdy turystycznej a raczej do sportu. Możeez sobie poustawiać czułość pod kostkę brukową ale podczas jazdy nawet po płaskim będzie trzeba używać blokady ze względu na pompowanie od pedałowania. Tłumik kompresji pod manetkę działa analogowo - płynnie przymyka przepływ aż do pełnej blokady. Niestety od lat manetki rockshox działają zero/jedynkowo (kiedyś przy manetce bylo małe niebieskie.pokrętło do regulacji kompresji).

Motion control to nic innego jak mozliwość regulacji kompresji (ale w przypadku manetki na kierownicy będzie tylo 2 pozycje). Kazdy tłumik mc ma też funjcję flood gate która zabezpiecza użytkownika przed skutkami wjazdu w ostry teren (np. wysoki drop, najechanie na wysoki korzeń, wpadnięcie kołem w dużą dziurę itp.) na zablokowanym widelcu. Każde ostre uderzenie w koło przednie będzie pwoowdowało jednorazowy przepływ oleiu w tłumiku co pozwoli na ucięcie się widelca. Próg zadziałania można ustawiać wewnątrz (w wersji RLT z zewnątrz). Niemniej to niskopółkowy tłumik, który do amatorskiej jazdy jest wystarczający. W suntorach (raidon, epixon) tłumik jest nierozbierlny i nienaprawialny i działa marnie. Axon może byc wyposazony w przyzwoity tłumik ale wszystkie pizostałe ułomności bez zmian.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spoko, dzięki za info :) Czyli na moje potrzeby Reba jest zbyt sportowa i lepiej zwrócić? Mojego Epixona też mam w tym momencie ustawionego bardzo miękko i na asfaltach też używam blokady bo nim buja więc to nie problem :) Czyli manetka w tym RS nie pozwala na skorzystanie ze wszystkich funkcji Reby, ale kupując inną mógłbym coś zyskać? Czy nie ma sensu?

Edytowane przez Miner
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie kupisz innej manetki. Możesz zmiemić tlumik na wersję z dźwignią na goleni, która pozwala na regulację kompresji (350-500zł). Jeśli praca epixona ci odpowiada (z tym pompowaniem i blokowaniem) to rebę znacznie bardziej zmiękczyć ale ustawisz na kostkę to na korzeniach bedzie dobikać itd. Na pewno znajdziesz jakieś ustawienie pasujące pod Twój styl jazdy.

Edytowane przez Dokumosa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli jeszcze raz - żebym dobrze zrozumiał: u mnie motion control będzie spełniało tylko funkcję blokady 0-1 i te rysuneczki na korku, kreski, kropki to bez znaczenia? Plus serwis, mając rozebrany widelec, może mi ustawić flood gate na jakąś zadaną siłę, przy której blokada odpuści podczas uderzenia? Czyli w sumie bez tłumika z regulacją kompresji pokrętłem to całe motion control w moim ezgemplarzu to taka trochę atrapa/wersja demo? :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Miner napisał:

Czyli jeszcze raz - żebym dobrze zrozumiał: u mnie motion control będzie spełniało tylko funkcję blokady 0-1 i te rysuneczki na korku, kreski, kropki to bez znaczenia? Plus serwis, mając rozebrany widelec, może mi ustawić flood gate na jakąś zadaną siłę, przy której blokada odpuści podczas uderzenia? Czyli w sumie bez tłumika z regulacją kompresji pokrętłem to całe motion control w moim ezgemplarzu to taka trochę atrapa/wersja demo? :D

Jak we wszystkich widelcach z blokadą z manetki z kierownicy - masz tylko i wyłącznie 0 i 1.

Co do flood gate to bez przesady, że ktoś będzie tam jakąś siłę ustawiał. Można sobie pokręcić i tyle. Żadnej podziałki tam nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to w sumie z tego motion control nie będzie żadnego użytku bo ani nie mam manetki żeby nim sterować ani tłumika z pokrętłem przy goleni? :D To mogę sobie tylko zablokować i odblokować jak w epixonie :D I szacunek na osiedlu bo ma napisane motion control na amortyzatorze :D 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo tak sobie w rockshox wymyślili, że wszystkie reby mają mieć MC, nawet jeśli funkcjonalnie będzie działał jak TK (turn key czyli najprostszy tłumik a właściwie tylko blokada z najtańszych amortyzatorów RS). Pocieszające jest to że nawet w wersji z wajchą na goleni tłumik MC to i tak żaden cud techniki. RS już tak ma, że nazywa zmyślnie proste rzeczy że niby jakaś technologia za tym stoi... W każdym razie z moich obserwacji wynika, że tak czy siak nawet ci co mają regulację kompresji czy to w RS czy suntourach prawie zawsze jeżdżą na pełnym otwarciu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Miałem Duroluxa kiedyś od SR z bajeranckim tłumikiem z ustawieniem szybkiej i wolnej kompresji. I co z tego, jak tłumik miał wadę i stukał przy pracy, najbardziej przy jeździe po kostce brukowej. Nawet full serwis u Activii nie wyeliminował tego zjawiska całkowicie. Do tego brak kąpieli olejowej, amor pracował tylko na smarze. Nic, sprzedałem, kupiłem Lyrika z Motion Control i jestem szczęśliwy. Nic nie stuka, amor prościutki w serwisie i niezawodny. Ja akurat mam tłumik z pokrętłem od kompresji i mogę sobie płynnie regulować, ale ja jestem z tych, co raz ustawiają i więcej (zazwyczaj) nie ruszają. Mam ustawione dwa kliki od najbardziej lajtowego ustawienia i jest ok. Kilka razy zdarzyło mi się skręcić kompresję na max na jakimś asfaltowym podjeździe, czyli de facto zablokować amora i potem na zjeździe zapominałem odkręcić, dlatego wolę nie ruszać :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chcesz sam spróbować? O serwisie Reby w sieci i tutaj na forum jest chyba wszystko. Trzeba tylko zainwestować kilkadziesiąt złotych w chemię i poświęcić z godzinę czasu. Sporo oszczędzisz, bo taki serwis powinno się robić regularnie nawet kilka razy w roku w zależności od przebiegów i warunków jazdy.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pany, właśnie zupełnie przez przypadek popukałem ręką lewą goleń (amortyzator jeszcze nie zamontowany) i słychać ze środka stukanie...To normalne czy mnie w konia zrobili? Trzymam za rurę sterową i uderzam lekko w okolicach zacisku hamulcowego 😕 

Edit: Ok, nieważne, to oś pomimo wkręcenia do oporu ma luz i stukała :P 

Edytowane przez Miner
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, TheJW napisał:

Nie chcesz sam spróbować? O serwisie Reby w sieci i tutaj na forum jest chyba wszystko. Trzeba tylko zainwestować kilkadziesiąt złotych w chemię i poświęcić z godzinę czasu. Sporo oszczędzisz, bo taki serwis powinno się robić regularnie nawet kilka razy w roku w zależności od przebiegów i warunków jazdy.

A kojarzysz może jakiś dobry link gdzie byłby opisany serwis tak jak należy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...