Skocz do zawartości

[suport] Klucz do suportu BSA DUB


Rekomendowane odpowiedzi

Hej, mam pytanie do Was bardziej ogarniętych serwisowo. Będę niebawem instalować suport w ramie z BSA 73 mm i będzie to suport pod korbę w systemie DUB (28,99). Jeszcze dokładnie nie wiem jaki model wkładu wybiorę.

Q: Czy klucze do suportów BSA DUB różnych producentów do ich wkręcania są standardowe (w sensie liczby tych wypustów po obwodzie [12] i średnicy klucza dla BSA [45-47/44]). Jaki kształt klucza jest najlepszy (czy w formie "kubeczka" nakładanego od boku, czy lepiej płaski pełny lub częściowo otwarty? Pytam, bo taki klucz będę potrzebować w swojej skrzynce na przyszłość i zależy mi kupić naprawdę porządny, ale na chwilę obecną nie wiem jeszcze jakiej marki będzie to suport (czy Token, czy SRAM czy Cane Creek) - chciałbym żeby ogarniał jak najwięcej marek suportów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz się posłużyć tą wyszukiwarką do sprawdzenia kompatybilności narzędzia z systemami różnych producentów:
https://www.parktool.com/en-int/category/crank-bottom-bracket/tool-finder
Po znalezieniu odpowiedniego w zakładce "Product fitment" będziesz miał wymienione suporty do których narzędzie pasuje.

Co do konstrukcji klucza, osobiście używam pełnego płaskiego od Bitula.
Nasadka ma tę zaletę, że możesz ją założyć na klucz właściwie dowolnej długości, co bywa pomocne szczególnie przy demontażu zapieczonych misek. Przy dłuższym kluczu trzeba będzie ją prawdopodobnie dodatkowo dociskać drugą (lub trzecią) ręką, żeby się nie ześlizgnęła z miski. Dodatkowo z reguły mają większą powierzchnię styku, co może być pomocne przy demontażu suportu z częściowo obrobionymi przez Zenka-dłubacza wpustami. ;)

Edytowane przez TheJW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwaj najpoważniejsi gracze (Park Tool i Unior) w ogóle chyba nie mają innych narzędzi pod suporty DUB niż nasadki. Poza wymienionymi zaletami nasadek dodam jeszcze mniejsze prawdopodobieństwo uszkodzenia (wyrobienia) nie tylko przy demontażu, ale i wkręcaniu delikatnych aluminiowych misek z odpowiednim momentem (zresztą rozpowszechnienie suportów z takimi delikatnymi miskami chyba wymogło na producentach narzędzi rozwój nasadek). To także możliwość współdziałania z innymi narzędziami w warsztacie. To nie tylko możliwość użycie dużej dźwigni przy odkręcaniu (z odpowiednio długim łamakiem), ale także praca z grzechotką czy kluczem dynamometrycznym. Przy czym warto brać pod uwagę zgodność tych nasadek z posiadanymi lub planowanymi narzędziami. U Park Toola wszystkie nasadki mają gniazdo pod kwadrat 3/8" i takież są wszystkie Park Toolowe grzechotkl, łamaki i klucze dynamometryczne. Ale w Uniorze nasadki mają już gniazdo kwadrat 1/2". Trzeba o tym pamiętać, żeby nie stosować dodatkowych przejściówek.

Tu https://uniortools.com/res/documents/1671.bsa30%23eng%235d5bffb7edac2127ad6f7e76@1.pdf jest tabela kompatybilności nasadek Uniora. Tabelę u Park Toola podał TheJW, ale chyba wszystkie suporty DUB - także te nie od SRAMa (Token, Rotor, Ceramic Speed, Cane Creek), dokręca się nasadką 46 mm / 12 gniazd. To będzie BBT-79 lub BBT-79.3. Ta druga jest nowsza i pozwala zastosować Park Toolowy system "trzeciej ręki", żeby zapobiec zsuwaniu się nasadki z miski w trakcie dokręcania/odkręcania (BBT-RS).

Natomiast jeżeli myślisz o uniwersalności takiej nasadki, to raczej się zawiedziesz. Ona pasuje (poza suportami DUB) do wybranych suportów 30 mm (np. Rotora czy RaceFace) i chyba niewiele więcej... No chyba, że będziesz stosował suporty od Cane Creek, bo tam wszystkie (zarówno 24 mm jak i DUB oraz 30 mm) w wersji BSA są dokręcane nasadką BBT-79.

Edytowane przez HSM
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki za rzeczową odpowiedź. Wszystko jasne! Biore kubek Part Toola BBT-79.3. Tak na marginesie - co oznacza w wyszukiwarce Part Toola pojęcie "Thread-Together"??

Odnośnie 1/2 i 3/4 - mam oba klucze dynamometryczne, 1/2 do niższych momentów, 3/4 do wyższych - w suportach są zazwyczaj wyższe więc 3/4 bardziej do mnie przemawia.

Odnośnie uniwersalności/zgodności - chodzi mi wyłącznie o suporty pod system DUB.

Odnośnie Zenka-dłubacza - nie dopuszczam takich ludzi do sprzętu.

Pozdro!

Edytowane przez il.ek.tro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdź dobrze te klucze do nasadek. U Park Toola jest 3/8" - trzy ósme cala, a nie 1/2" ani 3/4", więc ani jeden ani drugi nie będzie pasował. Chyba, że to błąd i chodziło Ci o 3/8" zamiast 3/4", tylko że wtedy byś nie pisał "1/2 do niższych momentów, 3/4 do wyższych", bo 3/8" jest mniejsze niż 1/2".

Threaded-Together zapewne znaczy po prostu "skręcone ze sobą" - czy coś takiego: https://ceramicspeed.com/en-eu/products/ceramicspeed-bb30-sram-dub-alternative-blk?_pos=3&_fid=778ad9c81&_ss=c. Miski nie są gwintowane, ale całość trzeba ze sobą skręcić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli do większych momentów masz klucz ze zbierakiem 1/2", to do prac z suportem:

1. kupujesz Uniora https://uniortools.com/pol/product/1671-BSA30-nasadki-do-obudowy-suportu-bsa30#881723 albo jakąś inną nasadkę z gniazdem 1/2" w zależności od posiadanych środków i chęci ich upłynnienia -:) - na przykład: https://rowerplus.pl/klucze-do-korb-suportow-i-pedalow/8602-bbb-btl-105d-bracketplug-klucz-do-suportu-sram-dub.html?s=0 lub https://bitul.pl/pl/p/KLUCZ-NASADKA-DO-SUPORTU-SRAM-DUB-BB132-ALU/331

2. kupujesz jednak Park Toola BBT-79.3 (bo na przykład mimo wszystko chcesz mieć Part Toola, albo planujesz dokupić ten Park Toolowy system przytrzymywania nasadek o symbolu BBT-RS) i pracujesz z nim, wykorzystując swój klucz ze zbierakiem 1/2" z założonym na niego adapterem gniazdo 1/2" na zbierak 3/8" - na przykład takim: https://products.wera.de/pl/bits_holders_adaptors_and_sets_holders_adaptors_connectors_adaptors_781_c.html To ni musi być droga Wera - podaję ją jako przykład.

Jeżeli pozostałe Twoje narzędzia (grzechotka albo zwykły klucz do nasadek) też mają zbierak 1/2", to pracujesz z nimi z adapterem. Jeżeli mają zbierak 3/8", to używasz ich z Park Toolem bez adaptera. Bo na pewno jakieś dodatkowe narzędzia musisz posiadać. Po prostu klucza dynamometrycznego używasz tylko do ostatecznego dokręcenia. Odkręcasz i dokręcasz wstępnie "głupimi" kluczami... nie ryzykujesz rozkalibrowania klucza dynamomen=trycznego.

Edytowane przez HSM
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...