Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Czesc,

Po okolo 10 latach odezwala sie stara miłość, chcialbym wrocic do jeżdżenia, przemyslalem i ma to byc rower glownie do traila, ale zeby mial sznase takze na enduro [nie musi to byc jakis hardkor, przynaimniej zeby rower nie wymagal wkladu finansowego na samym poczatku].

Kolejna sprawa, ze miejsce w ktorym mieszkam bedzie wymagalo nieco podjazdow, więc rower powinien miec geometrie ktora mi w tym pomoze [niestety nie znam sie na geometrii ram itd].

Mam 180cm i aktualnie okolo 86kg wagi

Po kilku dniach poszukiwan wynalazlem te oto rowery :

https://www.tredz.co.uk/.Merida-One-Twenty-600-Mountain-Bike-2024-Trail-Full-Suspension-MTB_264650.htm

Wydaje sie bardzo sensowny, jest to prawie najwyzszy model z serii

https://www.merida-bikes.com/en-gb/bike/4065/one-twenty-700

to ten najwyzszy - czy warto dokladac £600? ~3000zl

https://uk.yt-industries.com/products/bikes/izzo/core-2/550/izzo-29-core-2/

Czesciowo karbonowy, najlzejszy ze wszystkich, wydaje sie super na podjazdy, ale co ze zjazdami?

https://uk.yt-industries.com/products/bikes/jeffsy/core-1/637/jeffsy-29-core-1/

Ten bardziej uniwersalny

https://www.commencal.com/uk/en/22METATREBW.html

Bardzo mi sie podoba wizualnie, komponenty tez wydaja mi sie ok, ale totalnie nie znam tej firmy wiec prosze o pare slow czy jest "godna"

Thanks from mountain za pomoc! :)

 

Napisano

Ja fachowcem nie jestem, pol roku temu przesiadlem się z szosy na mtb. I takie moje spostrzeżenia

Podjazd/zjazd, niby czasowo spędzamy 85% czasu na podjazdach i 15% na zjazdach. Ale, na podjazdach jak nie dajesz rady możesz w każdym momencie się zatrzymać, na zjazdach już nie zawsze się daje.

Jak sporo jezdzisz to „łyda” rośnie i te podjazdy są coraz mniej strome.

Podjazd to monotonne kręcenie, gdzie się niewiele dzieje. Można klepać pacieze, obmyślać życiowe plany, czy powtarzać naukę języka obcego, itp. Fan zaczyna się przy zjeździe.

Takze moja rada, wybieraj rower do zjazdu nie do podjazdu. No chyba ze zjazd to polna/leśna droga, a nie single tracki.

I tu kat główki jest nie do przecenienia. Prz większych prędkościach, dobrze jest mieć przednie koło bardziej z przodu. 

Ja ma Shimano 12s M8000, ale jechałem na rowerze ze SRAM. Nie wiem czy inni to potwierdza, ale zmiana w górę (na cięższe), jest możliwa tylko palcem wskazującym, a ten powinien być na klamce. W Shimano manetki chodzą w obie strony.

Jak to ma bez enduro to skok minimum 150mm, im mniejsze doświadczenie tym bardziej będzie Ci dobijał przy przyziemianiu.

 

Napisano

A ja ci mogę doradzić tak:

Przede wszystkim zrób jazdę próbną jeśli możesz i sprawdź czy geometria jest dla Ciebie odpowiednia. Miałem lekki rower karbonowy, ale okazało się że nie pasuje mi geometria - był za mały. Nie chciałem wydawać dużych pieniędzy na nowy sprzęt, więc kupiłem najtańszego fulla o lepszej geo i przełożyłem graty poprzedniego roweru. Okazało się, że tani i przez to raczej ciężki rower w górach jest dla mnie najlepszym rowerem jaki w życiu miałem. Dzięki odpowiedniej geometrii łatwo podjeżdża, na zjazdach jest stabilny, a długa jazda nie męczy. Zacznij od geometrii i jazdy testowej.

Napisano

Meta to marka z duszą ale nie dla każdego. Rower do zapier… do jazdy wokół komina może się okazać zbyt toporny. Miałem i to był jeden z dwóch najlepszych rowerów w moim życiu, a miałem ich z 6. 

YT beznadziejna gwarancja aczkolwiek nowy jeffsy jest ciekawy, 

Merida do gowno z flex-stayem. 

Napisano

Kąty 64-66 główka, 76-78 podsiodlowka, baza kół powyżej 1200mm, skok 130-140, 150 maks. Waga całości fajnie gdyby nie przekraczała 14kg, w kwocie którą wymieniłeś da się znaleźć. Sam szukałabym czegoś takiego, mniej więcej. Można dać ognia na zjeździe, ale też przyjemnie poszwedac się po górach.

Napisano
4 godziny temu, JWO napisał:

Ja fachowcem nie jestem, pol roku temu przesiadlem się z szosy na mtb. I takie moje spostrzeżenia

Podjazd/zjazd, niby czasowo spędzamy 85% czasu na podjazdach i 15% na zjazdach. Ale, na podjazdach jak nie dajesz rady możesz w każdym momencie się zatrzymać, na zjazdach już nie zawsze się daje.

Jak sporo jezdzisz to „łyda” rośnie i te podjazdy są coraz mniej strome.

Podjazd to monotonne kręcenie, gdzie się niewiele dzieje. Można klepać pacieze, obmyślać życiowe plany, czy powtarzać naukę języka obcego, itp. Fan zaczyna się przy zjeździe.

Takze moja rada, wybieraj rower do zjazdu nie do podjazdu. No chyba ze zjazd to polna/leśna droga, a nie single tracki.

I tu kat główki jest nie do przecenienia. Prz większych prędkościach, dobrze jest mieć przednie koło bardziej z przodu. 

Ja ma Shimano 12s M8000, ale jechałem na rowerze ze SRAM. Nie wiem czy inni to potwierdza, ale zmiana w górę (na cięższe), jest możliwa tylko palcem wskazującym, a ten powinien być na klamce. W Shimano manetki chodzą w obie strony.

Jak to ma bez enduro to skok minimum 150mm, im mniejsze doświadczenie tym bardziej będzie Ci dobijał przy przyziemianiu.

 

Czyli lepiej isc w kierunku 150mm - dawno nie jezdzilem, ale lyda sie odbuduje i pewnie bede bardziej zadowolony z wiekszego skoku. 

Commencal ktorego rozwazam jest na amortyzatorach fox i osprzecie shimano SLX

Napisano

Ja też nie szalał bym z reachem, 470mm to max, a najlepiej 460-465. 
W większości Marek pewnie będziesz na przekroju rozmiarów, i tutaj bym sugerował brać mniejszy, rowery juz na tyle urosły, że ciut za mały i tak będzie bardzo stabilny a odwdzięczy się zwinnością na ciasnych sekcjach.

Napisano
2 godziny temu, grabek napisał:

A ja ci mogę doradzić tak:

Przede wszystkim zrób jazdę próbną jeśli możesz i sprawdź czy geometria jest dla Ciebie odpowiednia. Miałem lekki rower karbonowy, ale okazało się że nie pasuje mi geometria - był za mały. Nie chciałem wydawać dużych pieniędzy na nowy sprzęt, więc kupiłem najtańszego fulla o lepszej geo i przełożyłem graty poprzedniego roweru. Okazało się, że tani i przez to raczej ciężki rower w górach jest dla mnie najlepszym rowerem jaki w życiu miałem. Dzięki odpowiedniej geometrii łatwo podjeżdża, na zjazdach jest stabilny, a długa jazda nie męczy. Zacznij od geometrii i jazdy testowej.

Niestety nie bede w stanie przetestowac kazdego z rowerow ktore rozwazam, jeszcze meride to znajde, byc moze nawet yt, ale commencala mysialbym szukac po prywatnych riderach i liczyc, ze ktos sie da przejechac - generalnie w miejscu gdzie mieszkam wszystko przychodzi w kartonach, a sklep rowerowy ktory tu jest to szkoda komentowac :)

Napisano (edytowane)
3 minuty temu, Nokturn_PL napisał:

Commencal ktorego rozwazam jest na amortyzatorach fox i osprzecie shimano SLX

Pewnie masz na myśli Essenstial czy jakoś tak (ten za 2900 euro). Niedawno była jeszcze promocja -10%, na black friday mogą tez zrobić tak samo a wtedy cena jest już rewelacyjna. 
Co do Commencala w Krakowie jest dealer Unreal Bikes, ale nie ma nic na stanie, ściąga na zamowienie. Nie mniej jednak to bardzo równy gość i może jeszcze jakiś mały rabacie dać. 

Edytowane przez Rumcajs.
Napisano
1 godzinę temu, Rumcajs. napisał:

Meta to marka z duszą ale nie dla każdego. Rower do zapier… do jazdy wokół komina może się okazać zbyt toporny. Miałem i to był jeden z dwóch najlepszych rowerów w moim życiu, a miałem ich z 6. 

YT beznadziejna gwarancja aczkolwiek nowy jeffsy jest ciekawy, 

Merida do gowno z flex-stayem. 

Jesli masz chwile i checi to zerknij prosze i powiedz co sadzisz o tym modelu i jego geo

https://www.commencal-store.com/commencal-meta-tr-essential-frozen-brown-c2x38405510

Generalnie pod moj wzrost pasuje rozmiar L

Screenshot_20231104_155626_Chrome.jpg

Napisano

L będzie za duże. Za długi reach po prostu. 465 w M to jest akurat dla Ciebie.

Mam 172cm i miałem ten model w M, był świetny ale po prostu zbyt wyciągnięty w pozycji atakującej. W pozycji siedzącej ten rower jest bardzo krótki bo ma bardzo stromą podsiodlowke, wiec może się wydawać, że jest za mały po zajęciu miejsca ale to jest złudne wrażenie. 
 

Napisano
1 godzinę temu, Rumcajs. napisał:

Meta to marka z duszą ale nie dla każdego. Rower do zapier… do jazdy wokół komina może się okazać zbyt toporny. Miałem i to był jeden z dwóch najlepszych rowerów w moim życiu, a miałem ich z 6. 

YT beznadziejna gwarancja aczkolwiek nowy jeffsy jest ciekawy, 

Merida do gowno z flex-stayem. 

 

6 minut temu, Rumcajs. napisał:

Pewnie masz na myśli Essenstial czy jakoś tak (ten za 2900 euro). Niedawno była jeszcze promocja -10%, na black friday mogą tez zrobić tak samo a wtedy cena jest już rewelacyjna. 
Co do Commencala w Krakowie jest dealer Unreal Bikes, ale nie ma nic na stanie, ściąga na zamowienie. Nie mniej jednak to bardzo równy gość i może jeszcze jakiś mały rabacie dać. 

Tak, wlasnie ten essential wpadl mi bardzo w oko, generalnie on jest za 2800£ po obnizce z 4000£ wiec nie licze, ze cos jeszcze ukreca, ale oczywiscie chetnie bym to przyjął:) czy jako uzytkownik polecilbys tego bike'a? Ten osprzet sie nada? W sumie bedac na swieta w domu moglbym pojechac do Karakowa, ale jesli chlop ma tylko na zamowienie to chyba mnie nie poratuje, no chyba, ze mialby go akurat na stanie :)

Napisano

Oczywiście, że polecam ale to nie jest rower dla każdego, rama swoje wazy ale odwdzięcza się sztywnością i wytrzymałością. Zawieszenie jest dosyć liniowe wiec trzeba chwilkę poświecić na dostrojenie dampera ale jak już się wszystko poustawia jest petarda. Inaczej będzie bardzo „szorstki” lub jeśli ustawisz bardziej miękko aby to zniwelować to będzie przelatywał przez skok. 

Alternatywa to Canyon Spectral, tez miałem, przyjemny rower ale wykonanie już nie to :) 

i trzeba by czekać na jakaś promocje żeby kupić CF7 bo aluminiaka to się średnio opłaca. 

Napisano

No to teraz dales mi do myslenia z ta wielkoscia ramy, wedlug tabelek miala mi pasowac rama w rozmiarze L, Ty mowisz zeby brac M, musze sie temu przyjrzeć :)

Kwestie regulacji nie sa mi jakies straszne - w sumie to lepiej jest moc w czyms pogrzebac i ustawic pod siebie czy tez okolicznosci niz jezdzic na tym co dal producent i elo.

11 minut temu, Rumcajs. napisał:

L będzie za duże. Za długi reach po prostu. 465 w M to jest akurat dla Ciebie.

Mam 172cm i miałem ten model w M, był świetny ale po prostu zbyt wyciągnięty w pozycji atakującej. W pozycji siedzącej ten rower jest bardzo krótki bo ma bardzo stromą podsiodlowke, wiec może się wydawać, że jest za mały po zajęciu miejsca ale to jest złudne wrażenie. 
 

 

Napisano
15 minut temu, Rumcajs. napisał:

Oczywiście, że polecam ale to nie jest rower dla każdego, rama swoje wazy ale odwdzięcza się sztywnością i wytrzymałością. Zawieszenie jest dosyć liniowe wiec trzeba chwilkę poświecić na dostrojenie dampera ale jak już się wszystko poustawia jest petarda. Inaczej będzie bardzo „szorstki” lub jeśli ustawisz bardziej miękko aby to zniwelować to będzie przelatywał przez skok. 

Alternatywa to Canyon Spectral, tez miałem, przyjemny rower ale wykonanie już nie to :) 

i trzeba by czekać na jakaś promocje żeby kupić CF7 bo aluminiaka to się średnio opłaca. 

Co do Canyona to rozwazalem go, ale finalnie poprostu mi sie nie podoba tak jak ten commencal, no spojrz na niego ;)

22METATREBW_02.jpg

Napisano

Dodam od siebie, że jak masz ambicje w kierunku enduro to warto jednak mieć trochę mocniejszy amorek - fox36 będzie ok. Unikałbym foxa 34. Generalnie ta meta będzie trochę toporna pod górę, ale możesz kombinować z oponami. Co do rozmiaru to reach 490 byłby u górnej granicy dla mnie a mam 189cm, więc moim zdaniem też M.

  • +1 pomógł 1
Napisano
29 minut temu, KrzysiekCH napisał:

Dodam od siebie, że jak masz ambicje w kierunku enduro to warto jednak mieć trochę mocniejszy amorek - fox36 będzie ok. Unikałbym foxa 34. Generalnie ta meta będzie trochę toporna pod górę, ale możesz kombinować z oponami. Co do rozmiaru to reach 490 byłby u górnej granicy dla mnie a mam 189cm, więc moim zdaniem też M.

O, fajnie, ze jestes kolejna osoba ktora wspomina o wielkosci ramy. Co do tej topornosci, to uwazasz, ze bedzie to cos mega wkurzajacego, czy da sie zyc? Jesli kwestia to kwestia opon to faktycznie nie ma sie czym martwic - jakie opony polecasz?

Napisano

To czy Cię będzie wkurzać to już kwestia bardzo indywidualna :-). Jak jadę na mniej ambitne techniczne trasy, gdzie robię dystans to wolę jechać na moim down country niż brać enduro... ale jak nie masz porównania to może nie będzie Ci przeszkadzać :-). Ale też nie jest tak, że nie będzie się dało na tym jeździć, trasy ponad 100km i 3kkm pod górę można robić, tylko po prostu nie masz tej dynamiki pod górę jak na lżejszym rowerze.

Co do opon - ciężko znaleźć obecnie lekkie opony o dobrym profilu. Kiedyś była masa opon około 850g np. magic mary, teraz wszystkie rozsądne opony pod trail/enduro ważą powyżej 1kg... Ja jeżdżę obecnie na Wolfpack Enduro - stosunkowo lekkie, dobrze trzymają nawet w poważnych górach i w miarę wytrzymałe, najlepszy kompromis jak dla mnie na takie codzienne jeżdżenie. Jak trzeba iść na całość to mam Michelin Wild Enduro ale one ważą już 1,4kg...

Napisano

Jesli nie zasugerowaliscie, ze ten rower/rama to lipa to chyba juz mozna uznac, ze nie bedzie zle :) zlotem byloby postawic je wszystkie w rzadku i moc sie przejechać, jednak to nieosiągalne wiec w sumie na jaki padnie taki bedzie zaisty i najlepszy :) przynajmniej do czasu jak gdzies kiedys przejade sie czyms innym ;)

Napisano

Na podjazdy jest jedna rada czyli kondycha. Nie ma sensu się rozwodzić jak co jedzie pod górę bo to indywidualne kwestie są. Kup to co jest najbliższe rowerowi kompletnemu czyli nie trzeba będzie dużo wymieniać. Swoją drogą jakaś tajemnica gdzie chcesz jeździć? Że będziesz miał nieco podjazdów to mocno ubogie stwierdzenie by dokładniej wycelować w rower. 

Napisano
19 minut temu, Tyfon79 napisał:

Na podjazdy jest jedna rada czyli kondycha. Nie ma sensu się rozwodzić jak co jedzie pod górę bo to indywidualne kwestie są. Kup to co jest najbliższe rowerowi kompletnemu czyli nie trzeba będzie dużo wymieniać. Swoją drogą jakaś tajemnica gdzie chcesz jeździć? Że będziesz miał nieco podjazdów to mocno ubogie stwierdzenie by dokładniej wycelować w rower. 

A zerknij prosze w posty powyzej i specyfikacje tego commencala i daj znac czy wedlug Ciebie to sensowna konfiguracja.

Nie, to zadna tajemnica gdzie zamierzam jezdzic :) aktualnie jeszcze chwile bede mieszkal w Szkocji, w miejscu gdzie nie ma lasu tylko taki krajobraz jak ze zdjec ponizej, takze sporo podjazdu ale sadze, ze znajde jakies ciekawe miejscowki na ciekawe zjazdy.

Screenshot_20231104_191225_Gallery.jpg

Screenshot_20231104_191213_Gallery.jpg

Screenshot_20231104_191202_Gallery.jpg

Napisano

No to raczej sprzęt w kierunku enduro jeśli ktokolwiek miał wątpliwości. Canyony, Mety, YT kupuje się dla swego rodzaju najlepszych stosunków cena-jakość a nie gwarancji jej obsługi i tym podobnych bzdetów. Ciężko dostać takie szpeja u nawet u Dżajata, Meridy czy innego "Sreka".   

Napisano (edytowane)
3 godziny temu, Nokturn_PL napisał:

Fajna stronka, w sumie tam zaczęły sie moje poszukiwania :) polecilbys jeszcze jakas? 

Zaraz zapoznam sie z tym artykulem, prawde powiedziawszy mialem juz w zakladkach do przeczytania na pozniej :D

Raczej nie mam już nic do polecenia, Michał ma bardzo przyjemne gadane i sporo się można dowiedzieć jeśli ktoś jest nowicjuszem. 
 

@Tyfon79 Commencal mocno poszedł w górę z cenami i już nie jest tak konkurencyjny w stosunku do Yt i Canyona, nowa Meta V5 (swoją droga bardzo ciekawy sprzęt) kosztuje już sporo hajsu. 

Edytowane przez Rumcajs.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...