Skocz do zawartości

[przywrócenie do żywych] Prośba o pomoc od nowicjusza w celu lekkiej modernizacji GT RTS-3#1


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć.
Od lat jeżdżę GT RTS-3 kupionym jakieś +- 12 lat temu na giełdzie używanych rowerów. Od tamtego czasu w rowerze wymieniłem tylko klocki hamulcowe i opony :P. Niestety powoli zaczyna dopadać go starość i łańcuch zaczął strzelać przy mocniejszym nacisku na pedały (np. przy próbie szybkiego ruszenia z miejsca na dużej przerzutce). Odkąd kupiłem rower był także problem z amortyzatorami zarówno w ramię jak i z przodu (słabo chodzą). Chciałem wziąć się za nie od razu po zakupie, ale na internecie wyczytałem, że to nie taka prosta sprawa żeby je odrestaurować i się poddałem. Teraz zamierzam wziąć się za rower na poważnie i zmienić części napędu na nowe i spróbować ożywić te amortyzatory. Piszę ten temat z prośbą o pomoc w doborze nowego osprzętu do roweru. Z tego co udało mi się ustalić nie dam rady za bardzo wsadzić tego samego co w nim było, ponieważ nie jest już nawet produkowane. Będę wdzięczny jeśli ktoś potrafiłby mi doradzić jaki osprzęt powinienem w niego wsadzić. Myślałem o wymianie:
- zębatki z przodu (lub cała korba, jeśli zębatki nie będą do dostania),
- na pewno łańcuch
- możliwe że cała kaseta z tyłu (nie wiem czy dobrze to nazwałem ale chodzi mi o wszystkie zębatki z tyłu, wybaczcie ale dopiero poznaje nomenklaturę rowerową :P),
- może kółeczka w przerzutce tylnej, chyba że nie da się ich wymienić to może cała przerzutka,
+ chciałbym ożywić te amortyzatory, ale potrzebowałbym pomocy w znalezieniu jakiejś instrukcji, albo pomocy kogoś kto już to przerabiał samemu.

PS znalazłem na niemieckiej stronce na promce np. to:
Shimano Deore RD-M6000 Rear Derailleur - Shadow RD+ | 10-speed | long (SGS) - black
ale nie mam nawet pojęcia czy da się to zamontować do mojego roweru.

 

Fotki:
https://imgur.com/a/3qjVURA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Niestety powoli zaczyna dopadać go starość

Jego nie dopada starość tylko kultura serwisowa właściciela

 

Duży blat korby do wywalenia

Kaseta, czy tam wolnobieg też do wywalenia + zapoznaj się z terminem "kadencja"

sprawdź czy nie masz luzów na zawieszeniu

 

i umyj to z tego syfu

 

Mam rozumieć, że jesteś świadomy realnej wartości roweru i tego, że taka reanimacja będzie jej wielokrotnością

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Serwis amortyzatorów około 400zł za obydwa.

Przegląd generalny (łożyska ramy, piasty, hamulce, napęd, koła) - około 700zł za robociznę + części typu łożyska, linki pancerze etc... niech będzie za wszystko 1200zł.

Napęd bym rozważył 1x11. Można użyć tej przerzutki RD-M6000 lub RD-M7000 lub RD-M8000. Do tego kaseta CS-M7000 lub CS-M8000 z stopniowaniem 11-46. Do tego manetka 11 biegowa SL-M7000-11-R lub SL-M8000-R + jakaś korba z linią łańcucha 50mm i tarczą narrow wide 36 zębów (musiałbyś zmierzyć czy się zmieści w ramę, jeśli się nie zmieści to trzeba dać mniejszą tarczę lub większą linię łańcucha). Napęd pewnie wyjdzie nieco ponad 1000zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No jak nie założysz kasety?

image.jpeg.15fedb3851921b27c8e838b709b3eb3b.jpeg

Tam wchodzi normalna kaseta 7-ka. 

Wymienić napęd (raczej z całą korbą i pewnie suportem, bo środkowy blat też może już nie przyjąć nowego łańcucha, a tanie te blaty raczej nie będą, bo to jeszcze na pięć śrub). Na kompletny zestaw z najtańszą korbą Shimano czy jakąś Mirandą wystarczy około 200-250 zł. Do tego nowe linki i pancerze, klocki hamulcowe, przegląd piast, sprawdzenie zużycia obręczy i naciągu szprych. Manetki (te stare STX-y były bardzo solidne) i przerzutki pewnie wystarczy tylko wyczyścić i nasmarować. Oczywiście opony i dętki w razie potrzeby.

Na temat amortyzatorów się nie wypowiadam, bo się nie znam, ale żeby tylko przywrócić ten rower do użytku wystarczy te parę stówek. 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Absolutnie nie ma sensu pakować większych pieniędzy w ten rower. Co do amortyzacji; przód, zrobić serwis podstawowy, czyli rozkręcić, wyczyścić, nasmarować, bez ruszania tłumika. Do ogarnięcia samemu. Po takim czasie nieruszania uszczelki też do wymiany. Tył; tu jest sprężyna i jak nie pracuje dobrze może być po prostu za twarda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie z naprawą roweru nie będzie problemu bo wszystko zrobię sam z pomocą taty. Mamy wszystkie potrzebne narzędzia, jedynie nie znamy się na częściach. Najłatwiej byłoby po prostu kupić nowe części, które już w nim siedzą, ale z racji wieku roweru to już nie realne. Wiem, że przez ten czas mogły zmienić się sposoby mocowań itd, dlatego proszę o pomoc w doborze osprzętu. 

 

@uzurpator dzięki za propozycję, ale na ten moment chcę jeszcze z nim powalczyć (mam jakiś sentyment do tego roweru :D)

Edytowane przez thardy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja się zgadzam z powyższym, tylko biorąc pod uwagę że najbardziej zużyta byla największą zebatka korby można się domyślić że autor używa tego MTB nie zgodnie z przeznaczeniem :) i pewnie zamierza tak robić dalej. Więc większą korba by się przydała, 48\36\26 może sie nie zmieścić, ale ten sam sprzedawca ma 44\32\22, co prawda stówę drożej. 

I nie zapomnieć linki i pancerze na wymianę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak czytam i czytam... o jakichś kasetach M7000... manetkach 11-biegowych... A dopiero na koniec kliknąłem żeby zobaczyć zdjęcie tego roweru o sentymentalnej wartości. :) 

Na moje to sprawa ma się tak, że zakupy na Aliexpress, czy inne polowania przez OLX, to będą środki konieczne aby móc to przedsięwzięcie nazwać inaczej niż "fanaberią nudzącego się nowicjusza".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@marvelo

Dziękuje Ci bardzo za poświęcony czas na znalezienie części. Jesteś pewny, że wszystko będzie pasować, bo z tego co czytałem te dawno sposoby mocowań niektórych elementów poszły już w odstawkę. Mam jeszcze pytanko bo z tego co czytałem to osprzęt, który był fabrycznie montowany ma nowy odpowiednik w postaci serii Deore. Nie lepiej było by z niej szukać części?

@remover
Masz rację 99,9% mojej jazdy to jazda po mieście, ale to też nie jakieś wyczynowe dystanse, ot przejazd na siłownie itp.

@Brombosz
Z Aliexpress chodzi Ci o to, żeby dorwać części taniej? Jeśli tak to nie ma to sensu. Części zaproponowane przez @marvelo cenowo są całkiem OK. Zastanawiam się nawet czy nie warto dołożyć trochę, żeby unowocześnić napęd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@thardy Części, które zaproponował @marvelo są tanie, bo są jednymi z najbiedniejszych technologicznie i od nowości pracują tak sobie, aż całkiem przestaną. Wpychanie ich do roweru z sentymentu jest bez sensu, bo przez to powstanie ulep, który taki przeszczep będzie musiał otrzymywać później regularnie co dwa, trzy lata... albo i częściej, zależnie od stylu jazdy. Jak się już na to zdecydujesz, to policz w przyszłości czy "upgrejdy" tego staruszka nie będą wyższe niż kupno nowego roweru oraz jego późniejsza eksploatacja przez ten czas.

Z tego co pamiętam, to zaproponowana korba ma nitowane zębatki i samych wymienić się nie da. Trzeba będzie w przyszłości znowu całą korbę zmieniać.

Do tego bierzesz się za to od tyłu strony... Sprawdź najpierw w jakim stanie są piasty. W jakim stanie też są stery. Czy zapieczone nic na gwincie jakimś nie jest. Czy kulek gdzieś nie powymieniać. Zajrzyj do amortyzatora, oceń jego stan i zrób mu wymianę smarowania... Ogólnie złóż cały frameset na nowo, postaw to na odświeżonych kołach... i dopiero wtedy rób listę zakupów tego co do wymiany. Wcześniej możesz się niemiło zaskoczyć, że wsio kupiłeś, a i tak będzie tylko na chwilę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Tata na pewno ma klucze do konusów, klucze do szprych, bat i klucz do kasety, ściągacz do korby, klucz do suportu ?

@KSikorski :) Nie zdziwiłbym się gdyby jego tata akurat to miał... Takie to czasy były. Mojego starego jak jeszcze żył, prawie nigdy na rowerze nie widziałem, a z narzędzi miał wszystko. Te dwie dekady później pozostało mi tylko dokupić szpej, o którym nikt wcześniej nie mógł wiedzieć, bo to do czego jest przeznaczony, nie było wtedy jeszcze wyprodukowane.  ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Brombosz napisał:

@thardy Części, które zaproponował @marvelo są tanie, bo są jednymi z najbiedniejszych technologicznie i od nowości pracują tak sobie, aż całkiem przestaną. Wpychanie ich do roweru z sentymentu jest bez sensu, bo przez to powstanie ulep, który taki przeszczep będzie musiał otrzymywać później regularnie co dwa, trzy lata... albo i częściej, zależnie od stylu jazdy. Jak się już na to zdecydujesz, to policz w przyszłości czy "upgrejdy" tego staruszka nie będą wyższe niż kupno nowego roweru oraz jego późniejsza eksploatacja przez ten czas.

Z tego co pamiętam, to zaproponowana korba ma nitowane zębatki i samych wymienić się nie da. Trzeba będzie w przyszłości znowu całą korbę zmieniać.

Nie znam tańszego w eksploatacji napędu niż właśnie takie 3x7. Kultura pracy, wynikająca z wyprofilowania zębatek i konstrukcji łańcucha niczym nie ustępuje wyższym grupom, a mała wrażliwość na zabrudzenie czy rozregulowanie napędu w którym zębatki kasety (tzn. ich środki) oddalone są aż o 5 mm jest tym bardziej przyjazna dla kogoś, kto chce po prostu jeździć rowerem i nie wsłuchiwać się, że mu coś cyka, bo baryłka się przekręciła o ćwierć obrotu. Jeśli się od razu nie zepsuje sprawy słabym łańcuchem typu HG40 (a tego przecież tu nie poleciłem) to taki napęd, powiedzmy na dwóch łańcuchach HG71 pociągnie te kilka - kilkanaście tysięcy kilometrów. Czynienie zarzutu korbie za 50 zł że nie ma wymiennych zębatek też jest śmieszne. Ceny tych części praktycznie wróciły do poziomu sprzed tzw. pandemii, więc jeśli cały nowy napęd można mieć za 200 zł i wymienić raz na parę lat to bądźmy poważni. W cenie jednej kasety 11-12 rz. mogę mieć 10 siódemek, a jedna zębatka NW będzie droższa niż cała ta korba.

Sam mam jeszcze napędy 3x7 w dwóch rowerach i tym mtb (na współczesnej kasecie HG41 i korbie Miranda za kilkadziesiąt złotych) startuję nawet w maratonach mtb, gdzie sprawność zmiany biegów jest w zupełności wystarczająca nawet do dynamicznej, interwałowej jazdy na bardzo pofałdowanych trasach typu Maratony Kresowe Janów. Zajeżdżam kasety wręcz do igiełek na niektórych zębatkach i do samego końca nic mi nie przeskakuje nawet przy jeździe na stojąco. Więc do zwykłej jazdy głównie po asfalcie taki napęd jest w zupełności wystarczający.   

Jeśli jest rower, którego nie da się używać z powodu zużycia napędu, to domyślnie się go po prostu naprawia by był sprawny i aby dało się go używać. To zawsze warto zrobić, a jakiekolwiek upgrade'y to już kwestia woli i fanaberii użytkownika. Jak ktoś ma 20-letnie auto i coś się zepsuje tak, że nie da się go używać lub dostać przeglądu, to zwykle się je naprawia na zamiennikach z niższej lub średniej półki i jeździ dalej. W niektórych przypadkach można się posiłkować częściami używanymi (w starych rowerach mogą być to przerzutki, korby, bo czasem można coś znaleźć praktycznie po znikomym przebiegu), ale to już wymaga więcej czasu i zaangażowania.      

Edytowane przez marvelo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@KSikorski

Ma, wymieniał praktycznie cały osprzęt w innym MTB tylko tam była dużo prostsza sprawa, bo po prostu kupił te same części :D

@marvelo

Dzięki za porady. Kupie chyba te części co podesłałeś, i poszukam jakichś poradników jak się dobrać do dampera i amortyzatorów, żeby je przeserwisować. Gorzej już i tak będzie bo prawie się nie ruszają :D 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, można zostawić 7s, jeśli manetka działa dobrze ,łańcuch  wybrałbym sram 870,  z korbą… nie tak szybko,  można się zastanowić, ktoś zwrócił uwagę że ten rower chyba jeździ nie w góry  tylko tylko jako przemieszczacz?  Przerzutka tylna może być zdemolowana, z luzami, krzywa. Wymycie,  rozebranie inspekcja potem  planowanie i nauka z sieci i you tubki,  zakupy na końcu. 
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawieszenie i koła najważniejsze bo z tobą zostają... I tak jak z kołami jest w miarę prosto, tak stare zatarte uginacze to loteria po całości. Czasami tylko wyczyścić, czasami tylko wyrzucić. Zależy kto i jak używał wcześniej.

Kolego @thardy. Może napisz nam ile ty tak myślisz wydać na tego emeryta maksymalnie, tak żeby zamknąć temat już ze wszystkim? Koledzy wciskają jakieś szajsy bo chcą jak najlepiej... A może jeszcze będzie tak, że pacjenta w jakieś Deore i wyżej po OLXach da się wyposażyć. Jak XT M8000 przerzutkę i manetkę za 250zł igła kupiłem, to ile takie 9/10-rzędowe szpeje teraz kosztują. Zaglądał kto? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1x9 jest tani w złożeniu (szczegolnie na olx, manetka od 40, przerzutka od 80, kaseta nowa od 60, lancuch tyle samo, a jak się znajdzie zębatka NW do obecnej korby, to w ogóle, co to za bcd ciekaw jestem, 110?) Napęd będzie pasował do miasta jak autor tego używa. Tylko że on ma bębenek 7x i tam nic po za kaseta 7x nie wejdzie, koło dochodzi do wymiany. Chociaż może ono i tak do wymiany jest :)

Edytowane przez remover
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...