PawelW84 Napisano 19 Października 2023 Udostępnij Napisano 19 Października 2023 Cześć Mam w szosie koła DT Swiss p 1850 spline 23, 3 pawl hub . Od jakiegoś czasu, podczas pokonywania rond zauważyłem, że tylne (chyba) koło wydaje dziwne dźwięki. Jakby rytmiczne stukanie. Sprawdziłem prawidłowość obsadzenia koła w ramie oraz poprawność dokręcenia ośki, wszystko wydaje się ok. Ośka, ani piasta nie mają luzu. Niestety koło nadal stuka na długich ciasnych łukach. Skojarzyłem, że pojawienie się tego stukania było chyba zbieżne z regulacją hamulców w związku z czym zacząłem szukać przyczyny przy szczękach. Na pierwszy rzut oka wszystko jest ok. Koło ma minimalne bicie ale nie ociera o szczęki. Jednak gdy przyłączy się do niego niewielką boczną siłę, gnie się i zaczyna dotykać klocków. Przypuszczam, że właśnie coś takiego dzieje się w trakcie jazdy na rondzie a słyszany przeze mnie dźwięk pochodzi od klocka obcierającego o felgę, która łapie go w jakimś punkcie Czy to jest normalne w kołach szosowych czy to po prostu dziadowskie koła ? Sprawdziłem naciąg szprych chińskim tensometrem. Wartość jest tu na razie nie istotna ale wszystkie szprychy naciągnięte są równo, mocniej od strony kasety. Już zamówiłem tensometr Parka zobaczymy jak to wygląda po przeliczeniu na jednostki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RafalxM Napisano 19 Października 2023 Udostępnij Napisano 19 Października 2023 Poruszaj mocno na boki kołem - może to nie obręcz a piasta ma luzy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PawelW84 Napisano 19 Października 2023 Autor Udostępnij Napisano 19 Października 2023 Ruszałem, nawet wyjąłem koło z roweru i sprawdzałem w rękach. Jak dla mnie koło gnie się na szprychach. Piasta jest sztywna, nic nie przeskakuje, nie ma luzu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Eathan Napisano 19 Października 2023 Udostępnij Napisano 19 Października 2023 A nie jest tak, że gdyby koło się gięło na łuku to ocieranie miałbyś na całej powierzchni koła, a nie punktowo? 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PawelW84 Napisano 19 Października 2023 Autor Udostępnij Napisano 19 Października 2023 Na logikę masz rację, wydaje mi się, że te puknięcia to punkt w którym koło ma lekką centrę i to tym punktem uderza/ociera o klocek. To akurat można łatwo wyeliminować, rozewrę szczękę jak do zdejmowania koła i zobaczymy, jak pukanie nie ustąpi, znaczy, że to ślepy zaułek. Nie zmienia to jednak faktu, podatności felgi na boczny nacisk. To jest spokojnie kilka mm. Myślę że gdyby luz był na mocowaniu czy piaście to przy takim bocznym naciśnięciu byłoby czuć, że coś przeskakuje. Tu czuć że koło poddaje się płynnie i opiera dopiero na klocku. Zresztą nie wiem gdzie ten luz mógłby wystąpić. Koło jest na maszynach, piasta 100x5mm przód i 130x5mm tył . Ośka siedzi w ramie do końca i jest ściśnięta. Tłumaczyć by to mogło jedynie zmielone łożysko.. no ale to by było słychać i czuć Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mihau_ Napisano 19 Października 2023 Udostępnij Napisano 19 Października 2023 Rama też pracuje 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RafalxM Napisano 19 Października 2023 Udostępnij Napisano 19 Października 2023 A właśnie , dobry trop - warto obadać dokładnie ramę czy nie pękła. Mi rama pykała przez tydzień 'przy suporcie', okazało się że skośna rura pękła pod spodem prawie na samej górze. 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 19 Października 2023 Udostępnij Napisano 19 Października 2023 Rama zawsze pracuje pod obciążeniem. Nie musi być uszkodzona. I raczej stawiałbym to niż koła. Same koła to skrajna budżetówka więc cudów nie ma ale jesli są poprawnie zaplecione (a fabryczne dt są) to mają sensowną sztywność boczną. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PawelW84 Napisano 19 Października 2023 Autor Udostępnij Napisano 19 Października 2023 No to mnie pocieszyliście. Nie dość że g******e koła to jeszcze pęknięta rama. Weź coś tu człowieku napisz.. 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mihau_ Napisano 19 Października 2023 Udostępnij Napisano 19 Października 2023 Koła jeśli były fabrycznie w rowerze to i tak są bardzo dobre. Koło pracuje, rama pracuje więc raz na jakiś czas coś przyhaczy w momencie dużego obciążenia, takie życie, nie ma sensu się tym przejmować. Sprinterzy przed finiszami rozpinali hamulce żeby nie ocierały. Zresztą tarcze hamulcowe też ocierają przy mocnych depnięciach a przecież siła działająca na obręcz (kilkadziesiąt centymetrów od osi obrotu) jest przecież dużo większa niż na tarcze Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PawelW84 Napisano 19 Października 2023 Autor Udostępnij Napisano 19 Października 2023 Jak uporam się z skróceniem mostka I naciągnięciem kondomów wygłuszających wewnętrznym prowadzeniem linek w Backroad wrócę do tematu Pro SL i tych kół. Zobaczymy. Swoją drogą kto wymyślił prowadzenie pancerzy przez mostek i cała rame... masakra. W XC 900 i Pro Sl mam porty i w ramie biegną same linki. Według mnie lepsze i cichsze rozwiazani, chociaż trochę mniej estetyczne ale wymiana mostka to 10 minut. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcesco Napisano 23 Października 2023 Udostępnij Napisano 23 Października 2023 OT i prośba abyś umieścił poradnik z operacji Cytat naciągnięciem kondomów wygłuszających wewnętrznym prowadzeniem linek w Backroad Będę wdzięczny ✌️ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PawelW84 Napisano 23 Października 2023 Autor Udostępnij Napisano 23 Października 2023 Tu chyba nie ma o czym pisać. Odłączasz wszystkie przewody od manetek, demontujesz kiere, mostek, stery, przedni widelec. Na kable wciągasz kondomy z pianki, kamerą inspekcyjną sprawdzasz czy weszły pod/nad suport (w zależności jak było pierwotnie) i trafiły do tylnych widełek. U mnie do końcowych otworów nie doszły. Widełki mają za małą średnicę wewnątrz Składasz w odwrotnej kolejności. Do kondomów można psiknąć jakieś wd 40 żeby kable łatwiej się w nich mogły poruszać i wciągać. Przyda się zestaw do przeciągania linek. W elementach gdzie linki zarobione są końcówkami do przeciągania od razu możesz dać po kropli kropelki, żeby się nie wyrwały. https://pl.aliexpress.com/item/1005005576113952.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.77.5ec01c24FxmzUg&gatewayAdapt=glo2pol 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.