Driver2135 Napisano 6 Października 2023 Udostępnij Napisano 6 Października 2023 Witam chcialbym sie zapytać o dokręcenie śrub łożysk ponieważ odkręciłem tylną część roweru i przy skręcaniu dokręciłem je z całej siły i pytanie czy nic sie nie stanie z łożyskami jak i z ramą? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KSikorski Napisano 6 Października 2023 Udostępnij Napisano 6 Października 2023 Prawdopodobnie łożyska już są do wymiany po dokręceniu "z całej siły". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rafał87 Napisano 6 Października 2023 Udostępnij Napisano 6 Października 2023 skąd ten wniosek? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KSikorski Napisano 7 Października 2023 Udostępnij Napisano 7 Października 2023 Gdyż łożyska pokroju 6902/6903 w istocie mają bardzo małe kulki i nie są nominalnie przeznaczone do przenoszenia sił osiowych, co branża rowerowa ignoruje. W rowerach wszystkie podparcia bieżni projektuje się z luzami rzędu 0,05-0,3mm (a nawet 1mm w gówno krossach), elementy jak tuleje rozporowe i osie łożysk są aluminiowe i w związku z tym są mało odporne na zgniatanie. Zalecane momenty dokręcenia rzędu 10-15Nm są bezpieczne, ale z "całej siły" oznacza ponad 80Nm i to już śmiało zmiażdży oś podpierającą wewnętrzną bieżnię, a kulki odcisną się na bieżniach. To co piszę jest aktualne dla łożysk łączących wahacz z ramą, nieco inaczej będzie na łączeniu przy tylnej piaście. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team sznib Napisano 7 Października 2023 Mod Team Udostępnij Napisano 7 Października 2023 Cytat z "całej siły" oznacza ponad 80Nm Może jak się kręci długim imbusem 8 i większymi. Śruby na łożyskach wahacza są zazwyczaj na imbus 4 lub 5, nikt tam raczej długiego nie użyje, więc uzyskanie takiej siły jest nierealne. No i określenie "z całej siły" dla wielu oznacza po prostu "z dużą siłą", bo wątpię żeby się ktoś na kluczu wieszał. Niemniej, jak ktoś nie ma wyczucia i doświadczenia powinien używać klucza dynamometrycznego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rafał87 Napisano 7 Października 2023 Udostępnij Napisano 7 Października 2023 (edytowane) Jak u siebie wymieniałem łożyska i dokrecalem kluczem dynamometrycznym na bity i dla alu śruby 5mm było podane przez producenta 25Nm to miałem wrażenie że bit sie obróci w śrubie, klucz na bity długi nie był i dobicie do tych 25Nm wymagało sporo siły. Edit: gniazdo było pod imbus 5mm, śruba większa. Wszystko zależy jak długą dźwignie kolega miał i ile tam faktycznie niutów poszło. Edytowane 7 Października 2023 przez Rafał87 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Driver2135 Napisano 25 Października 2023 Autor Udostępnij Napisano 25 Października 2023 (edytowane) wiem ze jest albo dokrecone na styk albo za mocno bylem w serwisie jedynie co gość sprawdził to czy nie jest za słabo dokręcone nie odkręcał nic żeby idealnie dokręcić wydaje mi się że łożyska dobrze chodzą ale czy jeżeli łożyska były by zabardzo dokręcone to może się coś im stać? Edytowane 25 Października 2023 przez Driver2135 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.