Skocz do zawartości

[podniesienie prędkości] średniej na niewielkim dystansie 10 km - dyskusja pomysły, teoria, wymiana doświadczeń


Rekomendowane odpowiedzi

Od jakiegoś czasu dojeżdżam pon-pt do pracy, w jedną stronę ok 10 km po równym terenie, na mazowszu. Wszędzie dobry asfalt: szosa lub ścieżka rowerowa, niskie natężenie ruchu samochodowego. Bezpieczne miejsce do parkowania w domu i pracy.

Aktualnie jest to retro MTB na 26" (54-559), stałe przełożenie 2,23 bo blaty 38z / 17z (kompomis prędkość - częste starty - warszawskie podjazdy) i prędkość przelotowa ok 21 km/h.. to przy komfortowym dla mnie zakresie kadencji ok 75-80 obrotów.

Chciałbym podnieść prędkość przelotową :)

Wiem, że to nie problem dla kolarzy, ale nie lubię szosowych rowerów na ultra cienkich oponach, skarpe do połowy łydki i jazdy w tempie. Nie bez znaczenia, jest, że chciałbym zachować świeżość i dojechać umiarkowanie rozgrzany, a nie zlany potem :) Mogę jeździć długo, daleko, bez wzgl na temperatury i pogodę, ale w swoim tempie. To ma być przyjemność, a nie napinka. Aha 170 cm i 63 kg.

A

sama zmiana rozmiaru kół z aktualnych na 29" (700-56) wg fajnego kalkulatora:

https://www.surplace.fr/ffgc/

powinna dać przyrost ok 3 km/h

Pytanie, czy ktoś z Was o podobnym wzroście jeździ na takich kołach ? ewentualnie na jakim rozmiarze ramy ? Dotychczas zawsze korzystałem z 26”, no poza 28” w dziadowskiej i siermiężnej ukrainie J Preferuję MTB, po prostu lubię ich geometrię i mocniejsze podzespoły :) Gravele mają zawyżoną przez popyt cenę, no i chyba trudno o 29' w ttym typie rowerów ?

B

węższe, a przede wszystkim gładsze opony, na pewno też coś poprawią - kenda SB8 wcale nie jest  taka szybka jak na swoją cenę  i opinie

C

zmiana przełożeń, na nieco "twardsze" w ok 2,8 - 2,9 da przyrost ok 6-7 km\h. Czyli przesiadka na rower z przerzutkami lub chociaż  2 biegową piastą

 

Zakładając kadencję jak dotychczas udałoby się przy tych trzech składowych podnieść prędkość o 8-10 km/h ? Jak by nie było opory powietrza rosną do prędkości wykładniczo :(

 

Edytowane przez szybszy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsze co to ładuj blat 50 na przód. Przy kołach 26 to wcale nie jest twarde przełożenie, testujemy takie rozwiązanie z kolegami w pracy. Ale i tak u ciebie to wszystko się o serce rozbija bo jak sam piszesz lubisz jeździć "swoim" tempem. A to oznacza że po prostu turlasz w tlenie i organizm sam stabilizuje dopływ mocy na jakimś tam poziomie. Spodziewam się, że coś 180-200W.

Jak zaczniesz zwiększać przekładnie,czy to kołami, czy zębatkami to albo zaczniesz się źle czuć, albo zaczniesz wolniej pedałować i na jedno wyjdzie. Tak więc jak zawsze, jak chcesz szybciej jechać, bo ładuj więcej mocy, a żeby była moc to musi być powietrze - czyli się usapiesz.

Edytowane przez Electronite
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jazda przez Warszawę na takim miękkim , opisanym w pierwszym poście rowerze to rozbiegane nogi, i ryzyko zagrzania  - albo jazda emerycka.

Twardsze przełożenie pozwala jechać szybciej bez potu.

Proponuję na początek 46:17   Zębatka NW Deckas z Aliexxx… opony napompowane na 4 atm.

W mieście średnia nie wzrośnie znacząco —zgodnie z planem…. Jeśli nie ma bardzo długich  prostych  bez świateł przyspieszenie między światłami będzie dobrym treningiem, ale oczekiwanie ma zielone zniszczy ogólny czas na trasie.

Najbardziej spektakularne poprawienie średniej pojawi się po założeniu „Le Mondki”

Do rozważenia koła 27,5 lub 28 z oponą 32, 28 lub 25. Wejdą w ramę 26”… pytanie jak z hamowaniem - co to za rama. Nowy rower w poszukiwaniu średniej, zostawiłbym na oddaloną przyszłość. Koła 29 na asfalcie nie są perpetum mobile, zyskują w piasku, na korzeniach, w terenie.. lekkie 26 z przemyślaną oponą mogą zostać…jeśli jest dostępna polecam maraton almotion w normalnych szerokościach albo węższe i uszososzosowe 26, były sliki szerokości kasztana od Schwalbe albo Maxxisa ( chyba nawet Detonatory robili 26)     Tylko na dojazdy -wchodzenie w opony lekkie może zwiększać szansę na przecięcie.

Przerzutka z tyłu dopasuje wysiłek do możliwości dnia, wiatru, nastroju, najedzenia czy grubości ( zimą) ubrania.

U mnie twardszy napęd singlowy się nie sprawdzał, albo ostre albo przerzutka.
46x17 to nie jest twardo,

… dlatego polecam  blat  46 NW , a  jeśli  test wypadnie niekorzystnie dla singla  i będzie ochota, to w przyszłości dołożyć kasetę z tyłu.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie rower jest problemem tylko ty. Jeśli będziesz generował większą moc to będziesz jechał szybciej. Noooo ale nie chcesz się zmęczyć więc nie będziesz generował większej mocy.

9 godzin temu, szybszy napisał:

Preferuję MTB, po prostu lubię ich geometrię i mocniejsze podzespoły :)

A co ma twój retro mtb do tego jak dzisiaj buduje się rowery? Przecież ta geometria to na 90% współczesny trekking/cross

Jakie niby mocniejsze podzespoły?

 

9 godzin temu, szybszy napisał:

Gravele mają zawyżoną przez popyt cenę, no i chyba trudno o 29' w ttym typie rowerów ?

A dlaczego ma być "trudno o 29" skoro to tylko nazewnictwo a fizycznie jest 28? A w ogóle po co ci szerokie opony w teren skoro jeździsz po asfalcie?

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każde podniesienie prędkości to zwiększenie wysiłku i nie ważne czy się bawi rozmiarem koła czy przełożeniami.

Jeżeli ma być szybciej ale przy podobnym wysiłku, to trzeba przede wszystkim zmniejszyć opory. Tutaj wchodzą lepsze opony, piasty, zadbany łańcuch i inne kręcące się części.
Druga składowa to opory powietrza, trzeba by zmienić pozycję jazdy na bardziej opływową, co niekoniecznie będzie wygodne.

Alternatywa, to podniesienie swojej sprawności, trening, tak żeby szybsza jazda mniej męczyła.

  • +1 pomógł 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co tu się ostatnio dzieje w ogóle? Same gównowątki, wszyscy nagle stali się Szybcy i Wściekli, biją rekordy zawodowych kolarzy, nie jedzą, nie piją, swoim postem biją mnichów na głowę, a teraz chcą jeździć jeszcze szybciej...
Ludzie nie mają już prawdziwych problemów do poruszenia na forum rowerowym, czy to jakieś sztuczne generowanie ruchu przy pomocy chwytliwych tematów?

Edytowane przez TheJW
  • +1 pomógł 1
  • Haha 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

58 minut temu, TheJW napisał:

Co tu się ostatnio dzieje w ogóle? Same gównowątki, wszyscy nagle stali się Szybcy i Wściekli, biją rekordy zawodowych kolarzy, nie jedzą, nie piją, swoim postem biją mnichów na głowę, a teraz chcą jeździć jeszcze szybciej...
Ludzie nie mają już prawdziwych problemów do poruszenia na forum rowerowym, czy to jakieś sztuczne generowanie ruchu przy pomocy chwytliwych tematów?

Bo jest sporo elektryków i coraz więcej osób odstaje. Nie chcą iść w to samo co chwalebne wiec chcą kręcić szybciej:P

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje za opinie.

 

Faktycznie zmienię jeszcze przedni blat na okolicę 50 i zobaczę co jak.
Chciałbym utrzymać kadencje na poziomie min 70 obrotów, a najlepiej w ok 80 żeby nie męczyć kolan.
Opony raczej szersze bo cenię komfort amortyzacji, możliwość zjechania w polną drogę, jazdę zimą. No i grubsze co by zmiejszyć szanse na przebicie o byle co. Oczywiście 3,5-4,0 bar. na razie przeskoczyłem z 54-559 kenda sb8 na 50-559 kenda 892, przy okazji wymieniłem smar w niezawodnym torpedo (Velosteel), nowy łańcuch i już czuć różnicę. Poschodzę pod 24-25 km/h, ale kadencja staje się za wysoka i robi się za gorąco / męcząco.
podaję linki, bo często sprzedający wstawiają obrazki nie te co trzeba:
sportcross.pl/26/opona-26x1-95-k892
(dość gładka i też dobrze wskakuje na krawężniki z ukosa). Wszelkie slicki odpadają, musi byc kostka na obrzeżu.. napatrzyłem sie już na miejskie wywrotki kolegów nie amatorów.

W sumie mam tylko 3 skrzyżowania ze światłami i tylko na jednym "muszę" się zatrzymać zatem startów wiele nie będzie. Praktycznie same długie proste i b.łagodne zakręty.
Wszelkie elementy wymuszające pozycję "napinacza w obcisłej odzieży" odpadają.. rozumiem, że to zmniejsza opory czołowe i byłoby b.wymierne. Ma być wygodnie.

Jeśli się zdecyduję na większe koła to tylko w drugim rowerze.. przy okazji będą już przerzutki. W razie co posiadam napinacz i elementy do konwersji na single speed.
w retro MTB kół już nie będę zmieniał.
Kupię jakiś używany 29" (a w zasadzie 700C) do testów to nie problem, jak nie przypasuje sprzedam.

Co do retro MTB, pomimo iż mam kierownicę jaskółkę, główka ramy jest dość nisko (wzl aktualnych mtb 27,5" i 29") i stąd siedzac wysoko, jednak pozycja jest nadal pochylona.

forumrowerowe.org/garage/ve/garage/vehicle/8150-niagara-zr-300/

Jeśli chodzi o konwersję, pisałem, ale wątek usunięto:
https://www.forumrowerowe.org/topic/265746-wybór-zakup-roweru-elektrycznego-z-silnikiem-w-kole/#comment-2443280
Stworzyłem nowy:
https://www.forumrowerowe.org/topic/266614-do-ok-8000-pln-elektryk-mtb-xc-cross-z-silnikiem-w-tylnim-kole/#comment-2452338
to temat "na później" jak nie wypali z podniesieniem prędkości, ale pewnie z grymasu i ciekawości i tak kupię elektryka:
https://www.forumrowerowe.org/topic/266614-do-ok-8000-pln-elektryk-mtb-xc-cross-z-silnikiem-w-tylnim-kole/#comment-2452338
bo skuter elektryczny nie daje tyle radości i swobody co rower. Przelotową 25 osiągnę bez baterii.

Edytowane przez szybszy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1

jedno z niewielu for, na którym edycja wpisu dopuszczalna jest tylko w określonym czasie. No cóż.. zaufanie. Czuję się jak bym co najmniej do sądu pismo składał :)

2

moderatorów poproszę o usunięcie pozbawionych merytoryki i spamowych "gów.. wpisów"

3

w efekcie kolejny zbyteczny wpis, bo nie można uzupełnić/poprawić poprzednich

 

Edytowane przez szybszy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, szybszy napisał:

Opony raczej szersze bo cenię komfort amortyzacji, możliwość zjechania w polną drogę, jazdę zimą. No i grubsze co by zmiejszyć szanse na przebicie o byle co. Oczywiście 3,5-4,0 bar.

Jeżeli jazda zimą wchodzi w grę, to ja bym się poważnie zastanowił nad powrotem do przerzutki. Jak spadnie śnieg, to będzie ciężko się przebić na cięższym przełożeniu. No chyba że wtedy nie jeździsz lub zakładasz, że wszystko będzie odgarnięte.

Druga kwestia, to widzę pewną sprzeczność. Chcesz szersze opony dla komfortu ale pompujesz je na kamień.

Jak chcesz odporne na przebicia, to polecam takie z wkładką. Turystyczne z serii Marathon się sprawdzają, choć niekoniecznie będą miały najmniejsze opory i potrafią sporo ważyć.
Ewentualnie można dokupić opaski zakładane między oponę a dętkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...
Napisano (edytowane)

3,5 to nie 8 bar, ale i nie komfortowe 2,2.. :) no ale aktualnie większość po równym asfalcie i kostce, zatem jest OK !

Szerokość opon 50 jest dobra i wyglądają całkiem fajnie.  Budżetowa Kenda 892 dawała bardzo dobrze radę na lodzie i zmarzniętej brei przy wyraźnie mniejszych oporach toczenia! Przejechałem kilka potłuczonych butelek i ich okolice. Bez dziur jak na razie :) Zatem opasek nie planuje.

Być może spróbuję 46 zawsze to jeszcze mniejsze opory i waga.

Zgadzam się z tym co piszesz. Ta zima nie była jakoś śnieżna, ale kilka tras tych samych co zawsze, ala jak to bywa w PL przez zaspy przypomniało, że warto mieć lżejsze przełożenie.

Jako rozwiązanie problemu z tematu myślę nad jedną z piast:

www.forumrowerowe.org/topic/268419-piasta-tylnia-sram-automatix-i-sturmey-archer-duomatic/#comment-2473279

wątek piast rozwijamy w dedykowanym temacie! a nie tutaj.

Edytowane przez szybszy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...