Czeczen Napisano 5 Października 2023 Udostępnij Napisano 5 Października 2023 (edytowane) Powoli nadchodzi czas na kompletny remont napędu 3x10 i zastanawiam się nad zmianą na 1x11. W razie pozostania przy obecnej konfiguracji i tak planuję zmienić obie przerzutki bo ich praca pozostawia już wiele do życzenia (przednia się zacina mimo konserwacji a tylna była prostowana). Rower Northtec Gravity DR 2015 27,5 Obecny konfig: Przerzutka Przód FD-M610 Przerzutka Tył RD-M610 Korba FC-M612 40x30x22 175mm Kaseta SLX CS-HG81 Łańcuch KMC 10.93 Suport BB-MT800 Obecnie jeżdżę głownie po płaskim, w góry od święta i rekreacyjnie. Zębatka 22t jest praktycznie nieużywana. Można powiedzieć, że teraz to 60% asfalt 40% lasy i jakieś zadupia. Bawiłem się trochę kalkulatorem i przy kasecie 11-51 musiałbym mieć zębatkę korby min. 36-38 żeby te 40 na mieście pociągnąć normalnie a na moje górki zakres powinien wystarczyć. W razie problemów zawsze mogę zrezygnować z dużej zębatki i wyższych prędkości lub po prostu kupić u chiniola drugą mniejszą na wyjazdy. Zastanawiam się co mnie może zaskoczyć bo coś czytałem , że duża zębatka może się nie zmieścić z przodu z powodu ramy. No i czy warto się w to pchać czy zostać przy tym co jest tylko w nowszym wydaniu. Edytowane 5 Października 2023 przez Czeczen Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
leejoonidas Napisano 5 Października 2023 Udostępnij Napisano 5 Października 2023 Jeżeli chciałbyś zostać przy obecnym układzie zębatek w korbie to mam do oddania za pół darmo nowy komplet takich zębatek. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Miner Napisano 5 Października 2023 Udostępnij Napisano 5 Października 2023 Miałem podobną sytuację Ja zdecydowałem się zmienić korbę 24-32-42 na 28-38. Z tyłu została kaseta 10rz 11-34 i jest super Wypadły nieużywane, dublujące się przełożenia z 3x10, odpadła ciągła konieczność wachlowania pomiędzy 2 a 3 z przodu, bo 1 i tak nie używałem. I uważam, że taki zestaw jest lepszy od 1x11 czy 1x12. Kupisz sobie przerzutkę przednią 2-rzędową, jest ich jeszcze sporo, pasuje nawet XT dla wersji 11rz. bo to ta sama szerokość łańcucha. Sprawdź czy twoja manetka ma opcję konwersji z 3x na 2x, jeśli nie to pasuje też manetki. Z dużej tarczy + prawie cały zakres kasety (bez dwóch największych koronek) ogarniam zwyczajną jazdę po mieście, po trasie z dużymi prędkościami (w końcu używam ostatniej koronki 11T bo przy 42 z przodu było to możliwe tylko przez chwilę, z górki). Z kolei na małej 28 podjadę spokojnie nawet strome górki + trzymam ją jadąc po terenie bo po kasecie można również latać łańcuchem po całej rozpiętości zależnie od potrzeb (korba 2rz ma linię łańcucha bliżej ramy niż 3rz). Dodatkowo jadąc szybko na dużym blacie i dojeżdżając do mocno pochylonego wzniesienia można bardzo sprawnie zredukować przełożenie zrzucając z przodu na mniejszą tarczę. Nie zrobisz tego tak płynnie i sprawnie przy kasetach 11 czy 12 bo tam łańcuch musi "wspiąć się" na duże średnice, a to lekko spowalnia kręcenie pedałami i często są przy tym zgrzyty Te napędy 1x11 czy 1x12 są dobre dla sportowców ścigających się w maratonach, ale dla zwykłego Kowalskiego to jest lekkie wykastrowanie roweru. Zabawnie wyglądają ci ludzie jadący asfaltami czy ścieżkami, mielący nogami jak chomiki, a posuwający się do przodu z takim tempem, że lekko można ich łykać bez wysiłku bo zwyczajnie brakuje im przełożenia Zastanów się dobrze nad tym i nie kieruj się tym co teraz modne bo to niekoniecznie musi być dla ciebie dobre Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Czeczen Napisano 6 Października 2023 Autor Udostępnij Napisano 6 Października 2023 Myślałem też nad wymianą samych zębatek tak jak kolega wyżej zaproponował ale dawno tego nie rozbierałem i byłem przekonany, że środkowa zębatka jest na stałe i dlatego chciałem zmieniać korbę. W praktyce przy 2x10 i tak muszę mieć obie manetki itd. więc najprościej będzie chyba zostawić jak jest bo w sumie obecny układ mi nie przeszkadza. Zastanawiałem się w razie całkowitej zmiany nad 1x11 ze względu na uproszczenie całości. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Chleje24na7 Napisano 7 Października 2023 Udostępnij Napisano 7 Października 2023 2x10 jest totalnym nieporozumieniem, ani to lepsze od 3x, ani to lżejsze. Ja w swoim crossowym przeszedłem z 3x9 na 1x11 z 38T z przodu i 11-46 z tyłu (SLX 11-46, gdzie 46T służy jako bieg ostatniej nadziei) i jestem bardzo zadowolony. 11-51 Deore z 36/38T będzie na pewno fajną opcją. Do opcji 1x11 proponuję wrzucić jakiś lepszy łańcuch jak SRAM X01 Eagle (210-230zł szt.), który w mojej opinii jest wraz z XX1 najtrwalszym łańcuchem na rynku i co najmniej przejedzie 2x tyle co jakiś XT lub coś niższego. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Czeczen Napisano 7 Października 2023 Autor Udostępnij Napisano 7 Października 2023 Myślę też nad wypożyczeniem roweru z napędem 1x11 i ocenę jak się tym jeździ. Np. przejażdżka takim gravelem 38/11-42. Raczej nie znajdę nigdzie roweru z osprzętem który ewentualnie zamierzam wsadzić Koszt nieduży a prawda jest taka, że trzeba się na własnej skórze przekonać czym to się je. Miner poruszył też ważną kwestię redukcji przełożeń. Niejednokrotnie zdarza mi się zrzucić na środkową tarczę z przodu i mniejszą zębatkę z tyłu i na odwrót. Pamięć mięśniowa robi swoje i przyzwyczajenia mogą dawać się we znaki. W dniu 5.10.2023 o 21:38, Miner napisał: nie kieruj się tym co teraz modne Akurat jestem odwrotnością mody, po prostu mnie korci coś nowego bo wieje nudą Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sky87 Napisano 8 Października 2023 Udostępnij Napisano 8 Października 2023 Ja chciałem zmienić 3x9 na coś innego i ostatecznie zmieniłem... rower na nowy z napędem 1x12 (mtb). Dla mnie rewelacja, do jazdy w terenie nie wyobrażam sobie powrotu do przerzutki z przodu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcesco Napisano 17 Października 2023 Udostępnij Napisano 17 Października 2023 W dniu 7.10.2023 o 22:12, Czeczen napisał: przejażdżka takim gravelem 38/11-42 Nie znajdziesz takiego. Moja propozycja, z własnego doświadczenia: - korba zostaje ale wywalasz zębatki, a w miejsce środkowej wrzucasz 38T narrow-wide z Ali - kaseta 11-40 lub 11-42 - przerzutka M5100 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Czeczen Napisano 17 Października 2023 Autor Udostępnij Napisano 17 Października 2023 No może przesadziłem ale 40T 11-42 są W tym tygodniu może się uda gdzieś przejechać na takim. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Miro1970 Napisano 19 Października 2023 Udostępnij Napisano 19 Października 2023 (edytowane) 40x11x42 to dość twardo na średnie nawet podjazdy. Ale zależy od siły. Z 3x na 1x przestawisz się, nawykowo, w 2 dni. Ja mam w rowerach 1x12 i 1x11. Jeżdżę rekreacyjnie, ale nie emerycko. Trochę wprawy i bez żadnego problemu i zgrzytów da się szybko i sprawnie redukować i rozpędzać. Klucz to tak dobrać blat i kasetę, by skrajne koronki, szczególnie najmniejsza, były używane bardzo sporadycznie, żeby podstawowa, w miarę szybka jazda wypadała w okolicach 4 koronki licząc od najmniejszej - wtedy w zakresie podstawowego dla nas tempa mamy stosunkowo małe przeskoki zębów/szybkości/kadencji [14-16-18; 15-17-19] i nie zarzynamy za często na przekosach 10-12; 11-13. Ja to sobie precyzyjnie obliczyłem kalkulatorem i analizując, jakich używałem przełożeń w poprzednim rowerze - i jestem bardzo zadowolony z płynności jazdy, choć nigdy nie ma ideału, ale prostota obsługi i konserwacii 1x jest nieoceniona. Edytowane 19 Października 2023 przez Miro1970 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Czeczen Napisano 28 Października 2023 Autor Udostępnij Napisano 28 Października 2023 (edytowane) A więc miałem okazję pojeździć na rowerze z grupą Sram Nx Eagle 1x12 z korbą 32T. Napęd jest cichy ale kultura pracy trochę odstaje od tego co znam. Biegi są zmieniane dosyć ostro, takie mam wrażenie. Manetka chodzi aż za lekko ale to pewnie kwestia przyzwyczajenia. Ogólnie ta grupa wydaje się nieco tandetna więc jak już to celuję w m5100. Jeśli chodzi o same przeskoki w przełożeniach to jest bdb. Nawet w Shimano z jedną koronką mniej powinno być ok. Zębatka przednia 32T to trochę za mało. Myślę, że 36T-38T byłoby w sam raz. Przy okazji linia łańcucha przy najczęściej używanym przełożeniu powinna być w miarę równa bo tutaj przez większość "prostej" używałem 10 koronki. Obawiam się tylko czy będzie miejsce na taką zębatkę z przodu ale mam nadzieję, że będzie ok. Przy 50T z tyłu jest mięciutko, przy 36 lub 38 z przodu i kasetą m5100 11-51 do moich potrzeb powinno wystarczyć. @ Dodam, że rower był na kołach 29 cali Edytowane 28 Października 2023 przez Czeczen Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sky87 Napisano 29 Października 2023 Udostępnij Napisano 29 Października 2023 Niestety Sram zaczyna się dopiero od GX. Użytkuję na przemian GX 32/10-50 i mix manetki slx, przerzutki xt 32/10-51. Zdecydowanie bardziej podoba mi się praca GX, miękko wchodzą biegi, shimano przy tempie wyścigowym to rzeźnik Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.