zlatan Napisano 3 Października 2023 Udostępnij Napisano 3 Października 2023 Calculation-03102023-102905.pdf Bawię się trochę kalkulatorem DT Swiss, wyszła mi zalecana długość szprych: przód 292.8/294.2, tył 293.2/291.9. Sprychy DT Swissa są dostępne co 1 mm, ale np. Sapim ma chyba tylko parzyste. Czy przód 292/294 i tył 294/292 grozi, że coś może być nie tak? Drugie pytanie, to widzę że jest sprzedawane coś takiego jak podkładki pod nyple. W jakich przypadkach się je stosuje? One służą właśnie do lepszego dopasowania długości szprychy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zlatan Napisano 8 Października 2023 Autor Udostępnij Napisano 8 Października 2023 (edytowane) Heh, no ja wiem, że przeglądanie randomowych tabelek na forum nie jest najciekawszym zajęciem. Przeszukałem sam co tylko umiałem, ale pierwszy raz będę miał do czynienia ze składaniem kół, wydaje mi się, że do tej zabawy trzeba dość precyzyjnie dobrać elementy i nie chciałbym jakoś wtopić. Dlatego liczę, że ktoś bardziej doświadczony będzie chciał mi pomóc Czy z piast DT 350 (J-bend, 32H), obręczy DT XM 481 29", szprych 292/294, nypli 12 mm i podkładek pod nyple uda się złożyć poprawne koła (zaplatając na 3 krzyże)? Według tego powyższego pliku z kalkulatora czasem bliżej jest do 293, ale różnica przy 292/294 nadal nie przekroczy 1 mm, więc chyba styknie? Zastanawiają mnie te nyple 12, bo gwint szprychy ma 10 mm, do tego grubość obręczy i podkładki. Ale na moją prostą logikę lepszy jest krótszy nypel, bo chyba mniejsze zło jak wystaje kawałek gwintu od szprychy, niż kawałek nypla na zewnątrz? Edytowane 8 Października 2023 przez zlatan Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mihau_ Napisano 8 Października 2023 Udostępnij Napisano 8 Października 2023 W dniu 3.10.2023 o 11:46, zlatan napisał: Drugie pytanie, to widzę że jest sprzedawane coś takiego jak podkładki pod nyple. W jakich przypadkach się je stosuje? One służą właśnie do lepszego dopasowania długości szprychy? obciążenie rozkłada się na większej powierzchni Cytat wydaje mi się, że do tej zabawy trzeba dość precyzyjnie dobrać elementy i nie chciałbym jakoś wtopić No właśnie. Dlatego wszyscy sensowni składacze kół skracają szprychy do pożądanej długości. Generalnie lepiej dłuższa niż krótsza (o ile kręcisz się w okolicach tego 1mm) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bastard83 Napisano 9 Października 2023 Udostępnij Napisano 9 Października 2023 Bębenek w mojej piaście Accent Race V2 chodzi coraz gorzej. W związku z tym zastanawiam się nad wymianą piasty 12x142 32H IS 6. Myślę nad jakąś piastą od Novateca. Jaka jest szansa że szprychy będą odpowiedniej długości? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KSikorski Napisano 9 Października 2023 Udostępnij Napisano 9 Października 2023 Tak, jest. Niewykluczone że będzie to samo... ale w tym celu trzeba pomierzyć rozstaw kołnierzy i średnicę szyku otworów. Polecam Novatec D902 (4 zapadki, mocniejsza) lub D792 (3 zapadki, lżejsza). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bastard83 Napisano 9 Października 2023 Udostępnij Napisano 9 Października 2023 Mówimy o tym rozmiarze? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KSikorski Napisano 9 Października 2023 Udostępnij Napisano 9 Października 2023 Zgadza się. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bastard83 Napisano 9 Października 2023 Udostępnij Napisano 9 Października 2023 (edytowane) A czy szprychy do strony napędu są krótsze od tych od strony tarczy hamulcowej (ok 2 mm)? Czo to zależy od piasty i obręczy? Na 99 % moje koła to RACE. Czyli długość szprych już mam, teraz tylko znać wymiary nowej piasty i będzie wiadomo czy długość szprych będzie dobra Edytowane 9 Października 2023 przez bastard83 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bastard83 Napisano 1 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 1 Listopada 2023 Niestety szprychy po stronie napędu okazały się za krótkie, wg producenta to 289 mm, a wg moich pomiarów 290 mm. Gdy zaplatałem krzyże na stronie napędowej, to już ledwo mogłem na nyplach załapać 4 czy piątą szprychę. Szprychy od strony napędowej powinny być krótsze, ale też średnica otworów na szprychy od strony napędowej w DS791SB jest mniejsza. Wg moich obliczeń obie szprychy powinny mieć 292 mm (albo 293 jeżeli przyjmiemy że obręcz ma 597 a nie 596 mm). Czy może ktoś z kolegów może to potwierdzić? Myślałem nad zakupem szprych Sapim Leader, czarne. Możecie podrzucić jakiś sklep ze szprychami lub inne polecić dobre, ale nie wyczynowe szprychy? Wymiary mojej obręczy: Zew. szerokość: 28 mm Wew. szerokość: 23.4 mm Wew. średnica obręczy: 596.5 mm Wysokość: 18.9 mm Grubość obręczy: 1.8 mm (w miejscu otworu pod nypel) Ilość otworów: 32 Rozmiar: 29” Waga: 450 g Linki do wymiarów piasty DS792SB Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zlatan Napisano 1 Listopada 2023 Autor Udostępnij Napisano 1 Listopada 2023 To ja też dodam informację dla potomnych, może ktoś będzie składał podobne koła: bez problemu udało się złożyć i wycentrować koła według danych z dwóch pierwszych postów. Na dosłownie kilku szprychach minimalnie wystaje gwint spod nypla, ale uznaję że nie jest to jakiś problem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RabbitHood Napisano 1 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 1 Listopada 2023 Do czasu gdy nypel łapie cały gwint a wystająca szprycha nie wystaje ponad dziurę w obręczy - wszystko jest ok. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bastard83 Napisano 1 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 1 Listopada 2023 U mnie niestety odwrotnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zlatan Napisano 1 Listopada 2023 Autor Udostępnij Napisano 1 Listopada 2023 3 godziny temu, RabbitHood napisał: Do czasu gdy nypel łapie cały gwint a wystająca szprycha nie wystaje ponad dziurę w obręczy - wszystko jest ok. Hmm, jeżeli jest widoczny kawałek gwintu, to znaczy że nypel nie łapie całego? Czy źle to zrozumiałem? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marvelo Napisano 1 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 1 Listopada 2023 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bastard83 Napisano 4 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 4 Listopada 2023 (edytowane) Zaplotłem koło na tych szprychach które mam, czyli 290 i 292 mm. Szprychy są już dość mocno napięte. Niestety strona napędowa jest za krótka, co widać na zdjęciu. Wychodzi jakieś 2 mm. Kalkulator Sapim podał dla dwóch stron 292 mm. Reszta kalkulatorów DT SWISS 291,6 i 291,6 ProWheelBuilder 291,7 i 291,3 Leonard.io 291,7 i 291,3 Jak rozumiem jak wymieniać to wszystkie na nowe wraz z nyplami. Czy Sapim Leader, DT Swiss Champion to będzie dobry wybór? Jazda po drogach leśnych, polnych, nie wyczynowa. Nie potrzebuję ani super lekkich ani jakiś kosmicznych technologii. Możecie polecić jakiś sklep? Muszę jeszcze raz pomierzyć swoje szprychy, bo jak dotąd mierzyłem je źle, czyli ta druga opcja. Edytowane 4 Listopada 2023 przez bastard83 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
leejoonidas Napisano 4 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 4 Listopada 2023 Ze strony nienapędowej już wiesz jaka ma być długość szprych bo widać że ta strona wyszła Ci dobrze, wymontuj jedną szprychę ze strony nienapędowej i wsadź ją na stronę napędową to się przekonasz czy ta długość szprychy będzie właściwa. Jeśli wszystko będzie się zgadzało to bierzesz tę szprychę i biegniesz z nią do najbliższego sklepu i kupujesz kilkanaście takich samych szprych na stronę napędową, montujesz je w kole i sprawa załatwiona. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bastard83 Napisano 4 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 4 Listopada 2023 Tak zrobiłem, wkręciłem jedną dłuższą szprychę w stronę napędową i chyba jest ok. Dlaczego chyba? Ano gwint się chowa ale w mojej ocenie jest zbyt płytko. A może mi się wydaje?? Wszystkie kalkulatory wskazują mniej lub bardziej na 292 mm. A jak się okazało moje szprychy nie mają tyle. Producent czyli Velo podaje 289/291, a mi po mierzeniu nie wyjść więcej jak 290 mm (chyba że są lekko wygięte i ten 1 mm się gdzieś gubi). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.