KSikorski Napisano 2 Października 2023 Udostępnij Napisano 2 Października 2023 @pecio to są wytrzymałości względem jednego milimetra kwadratowego. Należy do równania dodać pole najwęższego przekroju. Cx-Ray w najwęższym miejscu mają przekrój prostokąta 0,9x2,2mm, co daje pole przekroju 1,98mm^2 i wytrzymałość szprychy na rozciąganie 3168N. Dla porównania sapim leader z przekrojem okrągłym 2mm będzie miał wytrzymałość na rozciąganie 3550N, a sapim race 3308N. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marvelo Napisano 2 Października 2023 Udostępnij Napisano 2 Października 2023 Cała magia szprych cieniowanych polega nie na ich maksymalnej wytrzymałości na zerwanie (która faktycznie jest mniejsza niż szprych niecieniowanych z tego samego materiału, choć na jednostkę przekroju, wskutek procesu kucia, ta wytrzymałość wzrasta), ale na tym jakim obciążeniom poddawana jest taka szprycha w toczącym się kole, czyli obciążeniom dynamicznym. Rozsądnie zbudowane koło na szprychach cieniowanych pod względem trwałości bije na głowę koło na szprychach niecieniowanych, choć będzie od niego mniej sztywne. Mam w swoich rowerach kilka kół (własnoręcznie zbudowanych) na cieniowanych szprychach Sapim Laser, DT Revolution, DT Competition, Berg (te nawet nie są z nierdzewki, a jedynie chromowane i cieniowane na nieco krótszej części) i jeszcze żadna mi nie pękła, a niektóre komplety szprych zostały przeplecione w nowe obręcze po przetarciu lub uszkodzeniu starych (hamulce obręczowe), jedynie z nowymi nyplami. Żadnych problemów. Wciąż czekam na tą zerwaną szprychę. Z mojego punktu widzenia eksploatacja kół na dobrych szprychach cieniowanych wychodzi wręcz taniej. Fakt, ważę niewiele 63-65 kg, ale kół nie oszczędzam, wszystkie rowery są na sztywnych widelcach, w górach bywam, więc i po kamieniach czasem jeżdżę. No i nic nie pęka ani się nie deformuje. Tu świetny film edukacyjny (polecam cały kanał tego pana): 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nossy Napisano 2 Października 2023 Udostępnij Napisano 2 Października 2023 Odnosząc się do pytania autora co pierwsze to stałem kiedyś przed podobnym dylematem. W xc zmieniałem zarówno koła z oponami (mavic crossride z conti vapor) na zestaw z bikestacji dtswiss + novatec (waga ok.1550gram plus opony schwalbe rocket ron) oraz amora z rs tora (ok.2,2kg) na suntour axon (ok.1500gram). Koła oczywiście 26cali. Najbardziej odczuwalna była zmiana kół, zmiany amor choć zeszło grubo ponad 0,5kg w trakcie jazdy tak nie czułem jak zmiany kół na dużo lżejsze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 2 Października 2023 Udostępnij Napisano 2 Października 2023 (edytowane) @marvelo fakt, przy 65kg nie ma szprych złych Ja też mam kilka kół zarówno fabrycznych jak i self-made ale ważę "nieco" więcej i szprychy jednak potrafią pękać... i nigdy nie w miejscu gdzie są najcieńsze ale przy zgięciu albo w miejscu krzyżowania najbliżej piasty. Te najbardziej wycieniowane padają stosunkowo szybko bo pracują w największym zakresie. @nossy czułeś przede wszystkim zmianę opon (przy czym w pierwszej kolejności opory toczenia a później masę). Edytowane 2 Października 2023 przez Dokumosa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nossy Napisano 2 Października 2023 Udostępnij Napisano 2 Października 2023 Oczywiście...tyle, że parę maratonów objechałem na nowych kołach i starych oponach, a różnica pod górę była bardzo odczuwalna. Później robiłem tak, że na zimę miałem mavici z min. jednosezonowymi oponami schwalbe, a na sezon dtswiss z nowymi schwalbe. Przesiadka zawsze odczuwalna. Po tym jak doszły schwalbe to oczywiście było jeszcze przyjemniej, szczególnie na płaskim i na zjazdach bo schwalbe na więcej mi pozwalały. Praktycznie w każdym rowerze zmieniałem koła na lżejsze (czasami wchodziły nowe opony, czasami stare) i zawsze jest to zmiana odczuwalna , czy to mtb, czy gravel, czy też szosa. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 2 Października 2023 Udostępnij Napisano 2 Października 2023 (edytowane) No przy jeździe pod górę zawsze jest różnica na masie całkowitej. Oszczędność 1kg na amortyzatorze (czy jakimkolwiek innym elemencie roweru/rowerzysty ;)) zawsze będzie wtedy efektywniejsze niż zdjęcie 990g z kół. Nie doceniasz też potęgi efektu placebo. Edytowane 2 Października 2023 przez Dokumosa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nossy Napisano 2 Października 2023 Udostępnij Napisano 2 Października 2023 noooo...czyli mamy załatwione. Wszystkie te forumowe mądrości, gadania doświadczonych jeźdźców możemy odnośnie najbardziej odczuwalnego upgradu, czyli zmiany kół możemy wrzucić do kosza. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KSikorski Napisano 2 Października 2023 Udostępnij Napisano 2 Października 2023 (edytowane) Policzyłem swego czasu kwestię "masy rotującej": https://drive.google.com/file/d/14lrr_h5cfW3DnRZnMw2fP9pO7ismZ6HP/view?usp=drive_link Edytowane 2 Października 2023 przez KSikorski 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 2 Października 2023 Udostępnij Napisano 2 Października 2023 @KSikorski Czyli w stosunku do całkowitej energii potrzebnej na przyspieszenie różnica wynikająca z naprawdę radykalnej oszczędności masy rotującej (względem tej samej oszczędności masy ale nie rotującej) to niecały 1%. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
heavy_puchatek Napisano 2 Października 2023 Udostępnij Napisano 2 Października 2023 Ja stojąc przed podobnym "dylematem" (bo i tak kupię wszystko, wiadomo, najwyżej z dwa miesiące później czy coś :D) kupiłem widelec. Ja zyskałem 0,5kg ale też lepszą pracę podczas szybkiego nagniatania po dziurach. Koła też wymienię - ja mam właśnie takie Newmen Evolution, które wymieniałeś i wolę koła z aliexpress. Jestem jeszcze lżejszy, we wszystkich rowerach mam zawsze jakieś superlekkie karbony (chińskie) i złe doświadczenia z obręczami aluminiowymi (firmowymi) w terenie. Mówiąc wprost mimo mojej koguciej masy przy niskim ciśnieniu i tak czasami się mocno w coś walnie, nie będę przecież pompować ponad 2 bary ledwo przekraczając 50kg żeby tego uniknąć. Karbony przez lata znosiły dowolnie mocne uderzenia bez śladu (wszak nie waliło się obręczą w skałę tylko obręczą w skałę przez oponę), za to alu przy każdym takim uderzeniu po pierwsze uszkadza się - wgnioty na rancie. I po drugie najczęściej w tym miejscu traci szczelność co powoduje chwilowy koniec zabawy. Do tej pory każdych kół alu jakie miałem używałem krótko, każde wzbogaciło się o taki wgniot i każde zostało wymieniane na dużo lżejszy karbon, który służył... długo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mareckiabc Napisano 29 Listopada 2023 Autor Udostępnij Napisano 29 Listopada 2023 (edytowane) Na ten moment zamówione w piątek koła DT Swiss XR391, piasty nowe 350 ratchet 36T szprychy maja być Sapim lub Pillar. Po małej zniżce z BF wyszło z wysyłką 2050 zł. Następny ma być amortyzator. Po zgłebieniu tematu rozważam Foxa Performance na tłumiku GRIP 1500 zł lub Factory z FIT4 2500 zł. Jakieś rady? Edytowane 29 Listopada 2023 przez mareckiabc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
player123 Napisano 10 Stycznia Udostępnij Napisano 10 Stycznia Całkiem sensownym wybore są tez gotowce DT typu X1700 (dostepne juz chyba tyllko z demontażu lub jak ktos trzymał na zapas, ale trafiaja sie swieze na OLXach, w rozsadnych pieniadzach ) lub X1650 (pierwszy montaż w rowerach) - koła są na 350s, waża okolo 1740g, X1700 mają kapslowane obrecze. Mozna dostac nowe z demontażu za ok 1500pln. OK, sa jeszcze nowe tj. aktualne gotowce XR1700, ale to juz trzeba miec farta zeby dostac ponizej 2tys pln ERm, moze dodam ze to koła Boost P/T. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 10 Stycznia Udostępnij Napisano 10 Stycznia XRy są na obręczach spawanych, nieoczkowanych (górna półka DT). Same Xy mają obręcze jak w serii 1900 - najtańsze mięso armatnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
player123 Napisano 11 Stycznia Udostępnij Napisano 11 Stycznia No ale te serie się nieco zmieniaja, Aktualnie koła X1700 nie sa juz dostepne, a w 2020 jescze były. Za to wtedy nie było X1900 ktore nie są tym czym byly X1700 ...bo są na 370s, waża ze 100g wiecej. I ja szczerze nei wiem czy Aktualna obrecz z x1900 to ta sama ktora byla kiedys w X1700 - niewydaje mnie sie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mareckiabc Napisano 11 Stycznia Autor Udostępnij Napisano 11 Stycznia https://www.fahrrad.de/dt-swiss-xr-1700-spline-ratchet-laufradsatz-29-25mm-15x110mm-12x148mm-sram-shimano-hg-M1190195.html X1700 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcin_ostrów Napisano 11 Stycznia Udostępnij Napisano 11 Stycznia X1900 te nowe mają 370, fakt , ale już tego na ratchecie LN. A tez fahhrad to XR ( na 350 z "normalnym " ratchetem ) , a nie X Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 12 Stycznia Udostępnij Napisano 12 Stycznia (edytowane) 16 godzin temu, player123 napisał: No ale te serie się nieco zmieniaja, Aktualnie koła X1700 nie sa juz dostepne, a w 2020 jescze były. Za to wtedy nie było X1900 ktore nie są tym czym byly X1700 ...bo są na 370s, waża ze 100g wiecej. I ja szczerze nei wiem czy Aktualna obrecz z x1900 to ta sama ktora byla kiedys w X1700 - niewydaje mnie sie. Przez wiele lat X1900 i X1700 były produkowane równolegle. Był też trzeci, najwyższy alu model - XR1501 (ten miał obręcze XR i piasty 240) oraz koła udziwnione dla producentów rowerów np. X1850 itp. (nawet nie katalogowane). I w X1900 oraz X1700 były te najtańsze obręcze, koła różniły się piastami i szprychami. To konkretnie były obręcze X412, a w kołach oznaczonych np. X1900/1700-25 były (i są do dzisiaj) X432. DT ma od nastu lat tylko 2 linie obręczy alu pod dane zastosowanie czyli np.: X i XR, M i XM, E i EX, H i HX, każdy model w kilku szerokościach. W roku 2024 bardzo mocno posprzątano ofertę obręczy i kół i teraz mamy Xy tylko w jedynie słusznej szerokości 25mm. Obecnie w miejsce XR1501 są te same pod względem specyfikacji koła nazwane XR1700. X1700 wypadły z katalogu bo obecnie piasty 370 i 350 różnią się na dobrą sprawę tylko fabrycznie zamontowanymi pierścieniami 18T vs 36T. Edytowane 12 Stycznia przez Dokumosa 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Michal2008 Napisano 12 Stycznia Udostępnij Napisano 12 Stycznia W dniu 10.01.2024 o 09:31, Dokumosa napisał: XRy są na obręczach spawanych, nieoczkowanych (górna półka DT). Same Xy mają obręcze jak w serii 1900 - najtańsze mięso armatnie. przy okazji; wiesz może jakiej klasy są koła P1750 spline na DT370? obręcze dobre czy raczej średnie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 12 Stycznia Udostępnij Napisano 12 Stycznia No z tymi co mają 50 na końcu różnie bywa. W każdym razie zwykle (i tak jest w przypadku P1750) koła bazują na modelu katalogowym z pełną setką (tu konkretnie P1800) i mają obręcz z wyższej półki (czyli PR zamiast P - spawana, kilkadziesiąt g lżejsza). 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Michal2008 Napisano 12 Stycznia Udostępnij Napisano 12 Stycznia nie do końca zrozumiałem P1800 są "lepsze" od P1750? P1750 niby są lżejsze? ogólnie koła P1750 są warte uwagi? czy obręcze w P1750 to najtańsze mięso armatnie ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 12 Stycznia Udostępnij Napisano 12 Stycznia (edytowane) Tak. P1750 to są P1800 z lepszymi obręczami (jak pisałem PR (spawane) zamiast P (klejone na wcisk)). Tylko pod warunkiem że porównujesz te same roczniki. Bo stare P1800 i P1750 były na starych piastach na zapadkach a współczesne są z ratchetem ln. Edytowane 12 Stycznia przez Dokumosa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Michal2008 Napisano 12 Stycznia Udostępnij Napisano 12 Stycznia chodzi mi o te zestaw: https://www.olx.pl/d/oferta/fv23-nowe-dt370-dt-swiss-p1750-spline-1595g-kola-szosa-szosowe-tubeles-CID767-IDVMi1k.html jakoś mam opory złożenia czegoś konkretnego pod hamulce szczękowe, dlatego szukam innych alternatyw... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 12 Stycznia Udostępnij Napisano 12 Stycznia To jest stary model na piastach 370 z zapadkami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Michal2008 Napisano 12 Stycznia Udostępnij Napisano 12 Stycznia Wiem tylko koła jakie bym sam skonfigurował wyjdą 2300-2500 i tak jakoś się bije z myślami czy składać je pod hamulce szczękowe Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 12 Stycznia Udostępnij Napisano 12 Stycznia Zależy jak bardzo potrzebujesz/chcesz mieć koła skrojone na swoje potrzeby. W sumie nawet zapadkowe piasty 370 nie są złe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.