Skocz do zawartości

[rower trekking/cross] Budowa roweru


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Chciałbym zbudować rower na bazie ramy Kross Trans Solar.

W rowerze planuję zamontować napęd 1x10. W związku z tym mam zapytanie o przerzutkę tył czy na początek wystarczająca będzie Sihimano RD-M5120-SGS ?

Poczytałem trochę i znalazłem, że taka jest polecana ale znów w innych miejscach pisze się o przerzutce z krótkim wózkiem i mam dylemat. 

Drugie pytanie dotyczy widelca bo zastanawiam się nad sztywnym lub użyciem amortyzatora. 

Rama ta używana była w modelach z widelcem sztywnym i amorem. 

Jeśli chciałbym zamontować sztywny czy to musi być widelec typu mosso M5L ? 

Poniżej zdjęcia znalezione w sieci. 

kross 2.PNG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo nie piszesz jaka ma być kaseta. Ta przerzutka w układzie 1x10 obsłuży kasetę mającą najmniejsza zębatką 11 i największą od 42(minimum) do 46. Jak kto chce mieć mniejszą/ większą kasetę, to powinien wybrać inną przerzutkę. 

Co do widelca - wysokość widelca powinna być zbliżona do zakładanej przez producenta z dokładnością plus minus centymetr (no, dobra, dwa) - nie mam pewności, czy do wersji ze sztywnym być stosowana ta sama rama. Więc sprawdć jaki widelec jest fabrycznie do tej ramy, jaka jest jego pełna wysokość, odejmij 20% skoku na wstępne ugięcie i poszukaj zbliżonego sztywnego.

I ostrzeżenie - składając samemu zapewne zapłacisz więcej (kupując nowe części sklepach) i trafisz na jeszcze wiele pytań. Ale to przygoda, więc powodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie posiadam amora od tej ramy. Kupiłem samą ramę.

Był tam montowany SR Suntour NRX-D RL Air skok 63mm lub Rock Shox Paragon Gold 65m. 

Mam Suntour NRX S z poprzedniego roweru.

W opisie tego  mosso M5L jest napisane że to najdłuższy model z oferty.

mosso m5l.PNG

33 minuty temu, Wojcio napisał:

I ostrzeżenie - składając samemu zapewne zapłacisz więcej (kupując nowe części sklepach) i trafisz na jeszcze wiele pytań. Ale to przygoda, więc powodzenia.

Zdaję sobie z tego sprawę, dzięki.

Kaseta 11-42

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Miro1970 napisał:

Przerabiałem gruntownie stary rower i właśnie dałem nam napęd 1x10 Deore z tą przerzutką i kasetą 11-42 Deore i takąż manetką. BDB chodzi, trwały, bezawaryjny i długo wytrzymuje bez regulacji. Sprzęgło pracuje OK. Zdecydowanie polecam.

Napisz proszę dokładnie modele jakie użyłeś. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest pewnie rama nie boost. Musisz mieć korbę z linią łańcucha 49-50, z linią 52 też pojedzie, ale będzie spory przekos na najwolniejszych biegach. 

Sugeruję też dać 1x11, szczególnie, jeśli jeździsz rekreacyjnie i nie po górach. Koronki 15-17-19-21 są o wiele elastyczniejsze i przyjaźniejsze dla kadencji i nogi niż dziurawe 15-18-21. Mówię z autopsji po wielu  km na obu napędach. Różnica w cenie nie jest drastyczna, a potem się żałuje, że za 200-300 zł mogła być odczuwalnie lepsza jazda na lata. Chyba, że często modyfikujesz albo masz 20-30 lat, bo młody organizm w zasadzie nie zauważa tego typu niedogodności. ☺️

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 9.09.2023 o 21:50, Miro1970 napisał:

To jest pewnie rama nie boost. Musisz mieć korbę z linią łańcucha 49-50, z linią 52 też pojedzie, ale będzie spory przekos na najwolniejszych biegach. 

Sugeruję też dać 1x11, szczególnie, jeśli jeździsz rekreacyjnie i nie po górach. Koronki 15-17-19-21 są o wiele elastyczniejsze i przyjaźniejsze dla kadencji i nogi niż dziurawe 15-18-21. Mówię z autopsji po wielu  km na obu napędach. Różnica w cenie nie jest drastyczna, a potem się żałuje, że za 200-300 zł mogła być odczuwalnie lepsza jazda na lata. Chyba, że często modyfikujesz albo masz 20-30 lat, bo młody organizm w zasadzie nie zauważa tego typu niedogodności. ☺️

Przy napędzie 1x11 na jakiej kasecie jeździsz 11-42 czy 11-46 ? 

Edytowane przez mateoJazz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11x42. Ale mam małą zębatkę z przodu - 34T - w takiej konfiguracji wjadę praktycznie wszędzie asfaltem czy leśnymi dróżkami w moim bardzo pofałdowanym i czasem mocno stromym terenie G. Śląska czy pogórza beskidzkiego, beskidzkimi asfaltami zresztą też. Na asfalcie da się w miarę sprawnie jechać po płaskim, ale za bardzo zarzynam małe koronki - więc jak mi się ta zębatka stępi - to dam 36T, pozostając przy 11-42 i oponach 40 - będzie wystarczająco na spore leśne podjazdy. Rozważam też 38T + 11-46, ale ten duży przeskok między 37 a 46 mnie zniechęca, choć kto wie.

Edytowane przez Miro1970
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 9.09.2023 o 21:50, Miro1970 napisał:

 

Sugeruję też dać 1x11, szczególnie, jeśli jeździsz rekreacyjnie i nie po górach. Koronki 15-17-19-21 są o wiele elastyczniejsze i przyjaźniejsze dla kadencji i nogi niż dziurawe 15-18-21. Mówię z autopsji po wielu  km na obu napędach. Różnica w cenie nie jest drastyczna, a potem się żałuje, że za 200-300 zł mogła być odczuwalnie lepsza jazda na lata. Chyba, że często modyfikujesz albo masz 20-30 lat, bo młody organizm w zasadzie nie zauważa tego typu niedogodności. ☺️

A to ciekawe co piszesz. Ja właśnie też będę modeenizowal napęd, z tym że myślałem o 2x10, ale zaciekawiła mnie Twoja opinia o tych przełożeniach. Na jakiej korbie (zębatki) odczuwałes tab różnicę? Co z z użyciem napędu? 11 nie jest zbyt delikatne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, Miro1970 napisał:

11x42. Ale mam małą zębatkę z przodu - 34T - w takiej konfiguracji wjadę praktycznie wszędzie asfaltem czy leśnymi dróżkami w moim bardzo pofałdowanym i czasem mocno stromym terenie G. Śląska czy pogórza beskidzkiego, beskidzkimi asfaltami zresztą też. Na asfalcie da się w miarę sprawnie jechać po płaskim, ale za bardzo zarzynam małe koronki - więc jak mi się ta zębatka stępi - to dam 36T, pozostając przy 11-42 i oponach 40 - będzie wystarczająco na spore leśne podjazdy. Rozważam też 38T + 11-46, ale ten duży przeskok między 37 a 46 mnie zniechęca, choć kto wie.

Jaką przerzutkę używasz ? Bo ta wcześniej linkowana RD-5120 SGS to zdaje się 10 rzędów ogarnia ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przerzutka SLX M700. Deore RD-M5120  ogarnia i 10, i 11 rzędów - ale M700 lepiej chodzi, Deorka jest nieco twardsza, jakby toporniejsza, ale spokojnie daje radę i w moim odczuciu jest odporna na rozregulowanie - znam dobrze obie, bo aktualnie ja mam SLX, przyjaciółka Deore.

@bzyk69- jutro odpowiem, bo dziś trochę zabiegany.

Edytowane przez Miro1970
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 13.09.2023 o 08:03, bzyk69 napisał:

zaciekawiła mnie Twoja opinia o tych przełożeniach. Na jakiej korbie (zębatki) odczuwałes tab różnicę? Co z z użyciem napędu? 11 nie jest zbyt delikatne?

Nie odczuwam delikatności, mam od bardzo wczesnej wiosny parę tysięcy nakręcone po asfaltach, lichych drogach wiejskich i leśnych. Była jedna regulacja przerzutki po kilkudziesięciu km (jak się linka ułożyła) i tydzień temu. Jeżdżę tak średnio dynamicznie, ani sportowo, ani spacerowo.

Co do tych dziur, to najbardziej jest odczuwalna między 15 a 18, już na korbie 36T na kole 26 się ją wyraźnie czuje - odpowiednik 34T przy kole 28 - opona ok. 40. Im większa zębatka na korbie - tym dziura większa, ale wędruje w wyższy zakres prędkości, że tak powiem.

Tu to można najlepiej sprawdzić, porównując z przełożeniami, prędkościami obecnego roweru:

https://rowerplus.pl/pliki/kalkprzelozen.htm

Przy tym w napędach dwu i trzyblatowych, jak jest blat powyżej 40T - to między koronkami 11-13-15-17 dziury są porównywalnie duże - ale przy nieco wyższych prędkościach - jak między 15-18-21 na korbie 34-36T. Zrób sobie symulację na tym kalkulatorze.

Edytowane przez Miro1970
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...