Marcinowski Napisano 3 Września 2023 Udostępnij Napisano 3 Września 2023 Cześć, zastanwiam się nad zakupem roweru na pierwszy ogień poszedł MTB Trek x-caliber 8 ale teraz myślę czy aby przypadkiem nie gravel. Mieszkam w małopolsce głównie jazdy po płaskim asfalt szutr jak już to małe górki doradźcie co lepsze ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ChuChu Napisano 3 Września 2023 Udostępnij Napisano 3 Września 2023 MTB będzie lepsze do jazdy w warunkach terenowych, a Gravel do jazdy... Gravelowej. Nie wiem co oznacza "małe górki", ale asfalt i szutry jasno wskazują który rower należy wybrać. Kupno MTB na takie warunki to nieporozumienie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marcinowski Napisano 3 Września 2023 Autor Udostępnij Napisano 3 Września 2023 to inaczej gdzie sprawdzi się mtb na jaki teren warto kupić? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przemeg Napisano 3 Września 2023 Udostępnij Napisano 3 Września 2023 Lasy, łąki, pola, wały nad rzekami. Wszędzie tam gdzie opona 2 cale szerokości to minimum a powietrzny amor da komfort jazdy bez zgubienia plomb. A i jakby co to ja na krótkie odcinki po mieście wybieram mtb. Krawężniki, dziury i inne mam wtedy w poważaniu a hamulec pod palcem też dla mnie plus. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zekker Napisano 3 Września 2023 Udostępnij Napisano 3 Września 2023 Jak masz możliwość, to wypożycz do przetestowania gravela. Przekonasz się czy to ci pasuje, jak się jeździ na baranku i sztywnym widelcu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Artur85 Napisano 3 Września 2023 Udostępnij Napisano 3 Września 2023 Jeżeli nie zależy Ci jakoś mocno „sportowej” pozycji to dobrą opcją może być cross na dobrym widelcu. Np Giant Roam 1 czy Polygon Heist X7 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mr. Dry Napisano 3 Września 2023 Udostępnij Napisano 3 Września 2023 Jeśli nie zamierzasz jeździć po kamieniach i korzeniach na pełnej to gravel. Taki teren też da się przejechać. Wolniej ale się da. Z kolei na szutrostradach będziesz królować. Bardziej bym się zastanawiał nad napędem - 1xX czy 2xX. Najczęściej bywa tak, że jeśli chodzi o najlżejsze przełożenia to w obu przypadkach są bardzo zbliżone, natomiast na twardych 46 zębów robi robotę na asfalcie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcina Napisano 3 Września 2023 Udostępnij Napisano 3 Września 2023 Jeśli nie wiesz co wybrać to wybierz złoty środek - rower crossowy. Opona 40-42 mm + powietrzny amor. Na małe górki wystarczy napęd 1xX. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Miro1970 Napisano 3 Września 2023 Udostępnij Napisano 3 Września 2023 Do takich zastosowań rower crossowy bezdyskusyjnie. Opona ok. 40 mm. Kąt główki ok. 71. Amortyzator powietrzny. MTB zupełnie odpada. Grawel jeśli lubisz jechać na baranku i się trząść na nierównych drogach/szutrach. Rower crossowy nawet na sztywnym widelcu nie trzęsie tak jak gravel, bo ma szerszą kierownicę, większy rozstaw osi oraz daje swobodniejszą pozycję. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RabbitHood Napisano 3 Września 2023 Udostępnij Napisano 3 Września 2023 Cytat po płaskim asfalt szutr jak już to małe górki Treking/cross Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zekker Napisano 4 Września 2023 Udostępnij Napisano 4 Września 2023 20 godzin temu, Miro1970 napisał: Rower crossowy nawet na sztywnym widelcu nie trzęsie tak jak gravel, bo ma szerszą kierownicę, większy rozstaw osi oraz daje swobodniejszą pozycję. Trzęsie tak samo, sztywny widelec i wąskie opony, to sztywny widelec i wąskie opony. Nawet z amortyzatorem potrafi na tarce lub bruku nieźle wytelepać. Większą różnicę potrafi zrobić owijka, która będzie bardziej mięsista niż standardowe gumowe chwyty. 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KSikorski Napisano 4 Września 2023 Udostępnij Napisano 4 Września 2023 Wszystkie historie o "szerokich" oponach (że niby 44c czy 50c to szeroka opona) na niskim ciśnieniu, grubych owijkach, "sprężystości" carbonu lub stali to bajki. Na tarce i korzeniach będzie telepało odbierając radość z jazdy, a na dłuższych odcinkach odbierając radość z życia. Jedynym skutecznym rozwiązaniem na taki teren jest uczciwa amortyzacja z tłumieniem olejowym. To jak porównanie nawilżanego papieru toaletowego i wzięcia prysznica. Niby jednym i drugim załatwi się higienę po kupie, ale to nie to samo. 4 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kipcior Napisano 4 Września 2023 Udostępnij Napisano 4 Września 2023 Najlepszym rozwiązaniem jest gravel z amorem. Wtedy można i wygodnie w lekkim terenie poszaleć i pośmigać na asfalcie. Mam i polecam. Tylko jest to po prostu drogie, bo praktycznie w cenie fulla. Inną opcją na większy teren jest zakup jakiegoś lekkiego MTB i zamontowanie w nim szybkich, nie za szerokich opon w stylu Mezcala czy innego Race Kinga oraz kierownicy typu Surly Corner Bar. I też dostaniemy sprzęt dość uniwersalny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KSikorski Napisano 4 Września 2023 Udostępnij Napisano 4 Września 2023 Cytat Surly Corner Bar Szkoda tylko że to stalowe kowadło. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zekker Napisano 5 Września 2023 Udostępnij Napisano 5 Września 2023 23 godziny temu, KSikorski napisał: Wszystkie historie o "szerokich" oponach (że niby 44c czy 50c to szeroka opona) na niskim ciśnieniu, grubych owijkach, "sprężystości" carbonu lub stali to bajki. Na tarce i korzeniach będzie telepało odbierając radość z jazdy, a na dłuższych odcinkach odbierając radość z życia. Jedynym skutecznym rozwiązaniem na taki teren jest uczciwa amortyzacja z tłumieniem olejowym. Nawet full na oliwskich brukach nie daje rady Tarka, bruki to zawsze będzie zmora i nawet działający amortyzator nie wygładzi takiej drogi. Pojedyncze korzenie, drobne kamyczki, szersza opona już ładnie wybiera. A szersza to minimum 42mm. No i tłumik olejowy nie daje gwarancji dobrego wytłumienia. Miałem NCX i działał strasznie topornie, nawet mocno wysłużony RST M29 sobie lepiej radzi. 22 godziny temu, kipcior napisał: Najlepszym rozwiązaniem jest gravel z amorem. Wtedy można i wygodnie w lekkim terenie poszaleć i pośmigać na asfalcie. Mam i polecam. Tylko jest to po prostu drogie, bo praktycznie w cenie fulla. Kwestia co się bierze lub na co podmienia widelec. Owszem amortyzatory dedykowane gravelom są absurdalnie drogie. Są jednak jeszcze crossowe/trekkingowe, gdzie za około 1k zł jest NRX lub Paragon gold. Pytanie tylko czy nie podniosą za bardzo przodu i nie pogorszy się prowadzenie roweru. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
chudzinki Napisano 5 Września 2023 Udostępnij Napisano 5 Września 2023 (edytowane) 23 godziny temu, KSikorski napisał: Wszystkie historie o "szerokich" oponach (że niby 44c czy 50c to szeroka opona) na niskim ciśnieniu, grubych owijkach, "sprężystości" carbonu lub stali to bajki. Dokładnie. 2-calowa opona na sztywnym widelcu to jest dobra do jeżdżenia po wszelkich asfaltach albo do przejechania po szutrze 🙂. Edytowane 5 Września 2023 przez chudzinki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KSikorski Napisano 5 Września 2023 Udostępnij Napisano 5 Września 2023 37 minut temu, zekker napisał: Nawet full na oliwskich brukach nie daje rady Po zjechaniu z Owczarni do Oliwy Kamienną Twarzą jadę dalej do pracy ulicą Kwietną i z oponą 2,4 na fullu jako tako da się jechać 😉 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Miro1970 Napisano 5 Września 2023 Udostępnij Napisano 5 Września 2023 (edytowane) 6 godzin temu, chudzinki napisał: Dokładnie. 2-calowa opona na sztywnym widelcu to jest dobra do jeżdżenia po wszelkich asfaltach albo do przejechania po szutrze 🙂 W sumie racja. Mam teraz w jednym rowerze - przy wadze tylko 65-66 kg opony 44 (bardzo elastyczne tufo) i sztywny widelec, w drugim te same opony, ale 40 i amortyzator Paragon. Na szutrach (pomijając mega równe) i startych asfaltach ten sztywny trzęsie chyba troszkę bardziej niż ten z amortyzacją z całkowicie zablokowanym amorem. Tłumaczę to tym, nie wiem, czy słusznie, że mimo blokady amora tłumienie olejowe działa i nie równoważą go nawet opony o wyraźnie większej objętości w sztywnym rowerze. Ja lubię jeździć na sztywnym widelcu po szutrach i twardych leśnych drogach - ale są trzy, a nawet cztery warunki: w miarę wolna jazda, uważne omijanie dziur, nie siedzenie na siodle jak worek kartofli, a najlepiej jeszcze amortyzowana przyzwoita sztyca. Ale nawet spełniając te warunki, jak się pojawi jakiś tłuczeń czy konkretny bruk - to schodzę z roweru. Szybkie śmiganie po lesie bez amora to dla mnie nie jest jazda. Edytowane 5 Września 2023 przez Miro1970 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KSikorski Napisano 5 Września 2023 Udostępnij Napisano 5 Września 2023 Cytat Tłumaczę to tym, nie wiem, czy słusznie, że mimo blokady amora tłumienie olejowe działa i nie równoważą go nawet opony o wyraźnie większej objętości w sztywnym rowerze. Paragon nie blokuje się na kamień, zawsze cokolwiek pracuje. Mimo zamkniętego zaworu ugina się korpus tłumika względem trzpienia i wtedy tworzy się szczelina dla oleju. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Miro1970 Napisano 5 Września 2023 Udostępnij Napisano 5 Września 2023 (edytowane) Tak, to prawda, nie znam się za bardzo na budowie amorów, ale zauważyłem, że na blokadzie ugina się dobrych parę milimetrów, co widocznie daje lepsze tłumienie od tłumienia tych nieco większych opon. Edytowane 5 Września 2023 przez Miro1970 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kettler Napisano 6 Września 2023 Udostępnij Napisano 6 Września 2023 Z reguły po Wrocławiu (ścieżki rowerowe, parki) jeżdżę rowerem trekingowym. Po zmianie opony i zalaniu mlekiem w fullu postanowiłem się nim przejechać po zwykłej trasie aby sprawdzić czy wszystko jest ok. Musze stwierdzić, że jazda rowerem z porządnymi amortyzatorami i pełnym zawieszeniem nawet po mieście to sama przyjemność.😁 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KSikorski Napisano 6 Września 2023 Udostępnij Napisano 6 Września 2023 Spoko, zaraz zacznie się jęczenie o "niewykorzystywaniu potencjału" 😄 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KNKS Napisano 6 Września 2023 Udostępnij Napisano 6 Września 2023 23 minuty temu, Kettler napisał: Musze stwierdzić, że jazda rowerem z porządnymi amortyzatorami i pełnym zawieszeniem nawet po mieście to sama przyjemność.😁 Mam podobne spostrzeżenia 😎 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojcio Napisano 6 Września 2023 Udostępnij Napisano 6 Września 2023 +1 rzadko jadę po mieście fullem, szkoda mi opon, ale w porównaniu do miejskiego (a i tam mam miejski z dobrym widelcem i amortyzowaną sztycą) to inna jazda - jest super fajnie - podskoczyć, zeskoczyć, zjechać kilka schodków. Mimo, że opony szerokie, to dobrej klasy i na mleku - lekko idzie. Kwestie ekonomiczne są - przeglądy zawieszenia, zużycie napędu 12s, który w mieście chodzi na małych zębatkach, wielomieszankowe opony no i zostawienie pod sklepem fulla - to są główne ograniczenia. Ale już w głupim Lesie Kabackim zdecydowanie wolę tego fulla niże mój miejski (który jest właściwie trekingiem z piastą Nexus). Szuter, na którym akceptuję opony 35c to rzadkość. W moim wyobrażeniu (bo jechałem dwa-trzy razy) gravel jest fajny jak się na nim jeździ długie trasy po wsiach asfalt/czasami szuter. 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.