SzejkJasim Napisano 9 Sierpnia 2023 Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2023 Dzień dobry, pierwszy temat/post proszę nie bić. Posiadam z tyłu xt m8100 z kasetą m6100 10-51, z przodu 34T, łańcuch SLX M7100 (126), manetka m6100. Łańcuch zaczął się ślizgać na 2 ostatnich zębatkach, przebieg ciężko mi stwierdzić ale okolice 1000km. Suwmiarka pokazuje że łańcuch ok. Rozumiem że jakby wózek był krzywy to ślizgałby się również po innych zębatkach? Organoleptycznie jak dla mnie ostatnie dwie zębatki są już nieco zmęczone. Priorytetem dla mnie jest niezawodność (nawet kosztem przełożeń) co zrobić? Waga nie ma znaczenia. 1.Wymiana zębatek - na ali widzę same 2 zębatki poniżej 200zł, niewiele drożej można kupić całą kasetę ale czy ona jest ok? (skoro już się wyrobiły 2 zębatki) ponoć 6100 jest stalowa a wyższe modele już alu? to chyba nie ma sensu pchać się w coś droższego z tej serii 2.Przejść na 11s? Technicznie manetka i przerzutka ogarnie? Jak to zrobić?/ co kupić? 3.A może zostać na 12s tylko kupić jakąś turbo wytrzymałą kasetę? Coś polecicie? (bębenek micro spline) 4. Jakieś inne rozwiązanie? Dziękuję za odpowiedzi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcesco Napisano 9 Sierpnia 2023 Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2023 Co to znaczy, że się śliga? Przeskakuje? Co do punktu drugiego - szkoda sensu. Konieczna byłaby wymiana bębęnka, kasety i manetki, przerzutka może by została. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
uzurpator Napisano 9 Sierpnia 2023 Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2023 O! Mastępny góral mazowiecki (?) :> Dwie ostatnie - tzn te najmniejsze? Zębatka z przodu 30 lub 32? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SzejkJasim Napisano 9 Sierpnia 2023 Autor Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2023 2 minuty temu, marcesco napisał: Co to znaczy, że się śliga? Przeskakuje? Co do punktu drugiego - szkoda sensu. Konieczna byłaby wymiana bębęnka, kasety i manetki, przerzutka może by została. tzn nie ma problemu z przerzucaniem, ale jak depne to przeskakuje w obrębie tej samej zębatki nieee, jestem z Rzeszowa, ale zrobiłem ostatnio kilka dobrych trasek tak dwie ostatnie, 10 i bodaj 12T, z przodu tak jak napisałem w 1 poście - 34T Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
uzurpator Napisano 9 Sierpnia 2023 Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2023 To w sumie też płasko. Przynajmniej z rowerowego punktu widzenia. Zębatki 10/11/12T to są zębatki do użytku sporadycznego, podwójnie jeżeli są zapięte do zebatki 34 czy mniejszej. Jeżeli je zajechałeś, to po prostu za dużo na nich jeździsz. Co sugeruje albo za małą zębatkę z przodu, albo przyzwyczajenie do zbyt niskiej kadencji. Tak czy inaczej. Możesz próbować szlifować ząbki, albo kupujesz nową kasetę i, możliwe że, łańcuch. Albo nauczysz się kręcić szybciej, albo po prostu zmienisz zębatkę z przodu na coś z zakresu 38-40T. XTRy, wypasy oraz inne tego rodzaju nic tu nie pomogą. To jest problem z obsługą. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KSikorski Napisano 9 Sierpnia 2023 Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2023 Można też przejść na napęd z serii linglide. Ciężkie, ale grubsze koła zębate deklaratywnie mają być bardziej żywotne. Wymagałoby to wymiany kasety, bębenka, przerzutki i manetki. Niemniej zgadzam się z @uzurpator, to raczej wygląda na niedostosowanie roweru/napędu do warunków użytkowania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SzejkJasim Napisano 9 Sierpnia 2023 Autor Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2023 (edytowane) Linglide jest niby dedykowane do e-bike - więc wygląda na to że to rozwiązanie idealne, ale widzę że musiałbym wymienić pół roweru który dopiero co kupiłem. 17 minut temu, uzurpator napisał: To w sumie też płasko. Przynajmniej z rowerowego punktu widzenia. Zębatki 10/11/12T to są zębatki do użytku sporadycznego, podwójnie jeżeli są zapięte do zebatki 34 czy mniejszej. Jeżeli je zajechałeś, to po prostu za dużo na nich jeździsz. Co sugeruje albo za małą zębatkę z przodu, albo przyzwyczajenie do zbyt niskiej kadencji. Tak czy inaczej. Możesz próbować szlifować ząbki, albo kupujesz nową kasetę i, możliwe że, łańcuch. Albo nauczysz się kręcić szybciej, albo po prostu zmienisz zębatkę z przodu na coś z zakresu 38-40T. XTRy, wypasy oraz inne tego rodzaju nic tu nie pomogą. To jest problem z obsługą. Z 1 strony 34 wydaje się ok bo korzystam nawet z 51 gdy jest taka potrzeba, a z 2 strony rzeczywiście często latam na 2 ostatnich i nie chciałbym wymieniać kasety co chwila... czyli kupić tą samą kasetę? A nie same zębatki? Z Przodu wrzucić 38 i starać się nie używać tyle 10 i 12? Rozumiem że większe zębatki (z tyłu) z racji większej ilości zębów powinny znieść więcej? Edytowane 9 Sierpnia 2023 przez SzejkJasim Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KSikorski Napisano 9 Sierpnia 2023 Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2023 Jaki to rower? Na 90% zębatka 36 lub 38 nie zmieści się w ramę. Możesz po prostu prenumerować koronki 10 i 12, kod Y1X498030. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SzejkJasim Napisano 9 Sierpnia 2023 Autor Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2023 (edytowane) bazowo to był apache quruk Y1X498030 - już namierzyłem wcześniej, klucz do tego ten będzie ok ? https://allegro.pl/oferta/klucz-do-odkrecania-zebatek-kasety-shimano-sram-13871508162 Edytowane 9 Sierpnia 2023 przez SzejkJasim Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sky87 Napisano 9 Sierpnia 2023 Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2023 Czyli elektryk? Jeśli tak to najrozsądniej / najkorzystniej w eksploatacji zmienić napęd na 10s. Raz inwestujesz zmieniając bębenek na tradycyjny, manetkę i przerzutkę, a później dużo taniej to wymieniasz. Z przodu nie zmieścisz 36/38T? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kettler Napisano 9 Sierpnia 2023 Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2023 (edytowane) Zamiana na większą zębatkę z przodu nic nie da jeżeli będziesz jeździł z niską kadencją, zajedziesz środkowe zębatki kasety, których już nie dokupisz naucz się szybciej kręcić będzie z korzyścią dla napędu i kolan. Edytowane 9 Sierpnia 2023 przez Kettler Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KSikorski Napisano 9 Sierpnia 2023 Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2023 Godzinę temu, SzejkJasim napisał: bazowo to był apache quruk Y1X498030 - już namierzyłem wcześniej, klucz do tego ten będzie ok ? https://allegro.pl/oferta/klucz-do-odkrecania-zebatek-kasety-shimano-sram-13871508162 Każdy klucz do kasety będzie OK, ale potrzebujesz jeszcze bata do zablokowania kasety. Napędy Shimano 1x12 nie nadają się w ogóle do elektryków. Moim zdaniem co byś nie kombinował z kadencją to intensywnie używany elektryk skazuje Cię na prenumeratę koronek i kaset. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
uzurpator Napisano 9 Sierpnia 2023 Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2023 @Kettler Zmiana zębatki z 34T na 38T przedłuży okres eksploatacji jakieś 2-3 razy. taka już natura małych zębatek. @SzejkJasim Jeżeli to elektryk z centralnym napędem to jesteś potrójnie w zadku. Po pierwsze - określ jaka jest największa zębatka jaką w rower wsadzisz, i ją tam zapodaj. Mając te 250W + swoją siłę to 34/51 na elektryku wystarczy na _wszystkie_ góry w Polsce. Ale... właśnie - jaka największa wejdzie w rower? Po drugie - pewno, jak większość elektryków, piłujesz na najmniejszych zębatkach, bo motor na to pozwala. To jest notoryczne i pewno dlatego Shimano wprowadza automatyczną skrzynię do napędów steps. Tutaj jest kwestia nauki korzystania z całej kasety. Po trzecie - elektryk na 250W ( czy tam 500 nawet, chyba takie są ) daje Ci w praktyce siłę trzech osób. W takim układzie najrozsądniej jest przejść na napęd z chińskich kaset na 10 rzędach i bębnie HG, bo po prostu będziesz zajeźdżać kasety. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SzejkJasim Napisano 9 Sierpnia 2023 Autor Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2023 (edytowane) 1 godzinę temu, sky87 napisał: Czyli elektryk? Jeśli tak to najrozsądniej / najkorzystniej w eksploatacji zmienić napęd na 10s. Raz inwestujesz zmieniając bębenek na tradycyjny, manetkę i przerzutkę, a później dużo taniej to wymieniasz. Z przodu nie zmieścisz 36/38T? Tak, spotkałem się z tą opinią i najbardziej mnie przekonuje, szkoda mi tylko przerzutki bo działa naprawdę fajnie i dobrze sobie radzi w terenie, zaproponujesz zatem jakieś pancerne rozwiązanie? A co mnie ogranicza z przodu? Jak dla mnie tylko długość piszczela 1 godzinę temu, Kettler napisał: Zamiana na większą zębatkę z przodu nic nie da jeżeli będziesz jeździł z niską kadencją, zajedziesz środkowe zębatki kasety, których już nie dokupisz naucz się szybciej kręcić będzie z korzyścią dla napędu i kolan. W elektryku jest to trochę inaczej, w dodatku (nie chcę się rozpisywać - generalnie sporo trenuję inne sporty) przeważnie jestem zmęczony i jeżdżę często dla fanu a nie żeby się zmęczyć stąd zdarza się wrzucić najszybszy bieg i np przelecieć 10km po asfalcie byle tylko wrócić już do domu Cytat "Napędy Shimano 1x12 nie nadają się w ogóle do elektryków. Moim zdaniem co byś nie kombinował z kadencją to intensywnie używany elektryk skazuje Cię na prenumeratę koronek i kaset." teraz już mogę to potwierdzić, co prawda nie wiem ile wytrzymałby inny napęd ale to co teraz przejechałem to jednak mały dystans Zastanowię się czy wymieniać Y1X498030 2x na sezon czy jednak przejść na 10s - bardzo dziękuję za odpowiedzi. Cytat Po pierwsze - określ jaka jest największa zębatka jaką w rower wsadzisz, i ją tam zapodaj. Mając te 250W + swoją siłę to 34/51 na elektryku wystarczy na _wszystkie_ góry w Polsce. Ale... właśnie - jaka największa wejdzie w rower? Po drugie - pewno, jak większość elektryków, piłujesz na najmniejszych zębatkach, bo motor na to pozwala. To jest notoryczne i pewno dlatego Shimano wprowadza automatyczną skrzynię do napędów steps. Tutaj jest kwestia nauki korzystania z całej kasety. Po trzecie - elektryk na 250W ( czy tam 500 nawet, chyba takie są ) daje Ci w praktyce siłę trzech osób. W takim układzie najrozsądniej jest przejść na napęd z chińskich kaset na 10 rzędach i bębnie HG, bo po prostu będziesz zajeźdżać kasety. hymm nie bardzo widzę ograniczenia, każda która spasuje do bosch gen 4 ? na szybko widzę 38T muszę sprawdzić które podejdą i czy mam patrzeć na same koronki czy kupić trzeba całą od wieloklina patrząc drugie - jak już pisałem, tak - zdarza się ze względu na brak siły trzy - to ciekawe, mam też 2 rower tak zwaną konwersję, jest tam silnik ( Bafang 750W podkręcony na jakieś 850-900W) w teorii 3x silniejszy od tego Boscha o którym rozmawiamy, w praktyce rower owszem jest szybszy ale myślę nie 3x, w każdym razie jest tam zwykły napęd bodaj 8s? Nigdy nie było z nim żadnych problemów Edytowane 9 Sierpnia 2023 przez SzejkJasim Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kettler Napisano 9 Sierpnia 2023 Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2023 Ja bym nie kombinował z powiększaniem przedniej zębatką bo może to wpłynąć na trwałość łożysk w silniku , wymienić zębatki w kasecie i po temacie. 1000 km samochodem to jakieś 1000 zł tu wyjdzie dziesięć razy mniej 😁 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Chleje24na7 Napisano 9 Sierpnia 2023 Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2023 Ja sam sceptycznie podchodziłem do linkglide, ale mój kolega sobie bardzo chwali ten napęd i jest bardzo zadowolony z niego w elektryku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sky87 Napisano 9 Sierpnia 2023 Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2023 11 godzin temu, SzejkJasim napisał: Tak, spotkałem się z tą opinią i najbardziej mnie przekonuje, szkoda mi tylko przerzutki bo działa naprawdę fajnie i dobrze sobie radzi w terenie, zaproponujesz zatem jakieś pancerne rozwiązanie? A co mnie ogranicza z przodu? Jak dla mnie tylko długość piszczela W przypadku nie ma pancernych rozwiązań, mogą być po prostu tańsze. Wystarczy przerzutka Deore, która od 10rz ma już sprzęgło, łańcuch xt i jakakolwiek manetka 10rz. I tak wszystko zajeździsz czy np urwiesz przerzutkę, więc nie ma sensu zakładać nic drogiego. Zębatka przednia może być ograniczona jakimś wystającym elementem, w przypadku analoga widełkami. Popatrz od góry i oceń czy się zmieści trochę większa np 36t. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SzejkJasim Napisano 10 Sierpnia 2023 Autor Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2023 18 godzin temu, Kettler napisał: Ja bym nie kombinował z powiększaniem przedniej zębatką bo może to wpłynąć na trwałość łożysk w silniku , wymienić zębatki w kasecie i po temacie. 1000 km samochodem to jakieś 1000 zł tu wyjdzie dziesięć razy mniej 😁 aktualnie to właśnie robię, spróbuję nie używać ich tak często jak dotychczas 18 godzin temu, Chleje24na7 napisał: Ja sam sceptycznie podchodziłem do linkglide, ale mój kolega sobie bardzo chwali ten napęd i jest bardzo zadowolony z niego w elektryku. Jest opcja że kolejny raz nie kupię już zębatek tylko wymienie cały napęd, dziękuję Cytat W przypadku nie ma pancernych rozwiązań, mogą być po prostu tańsze. Wystarczy przerzutka Deore, która od 10rz ma już sprzęgło, łańcuch xt i jakakolwiek manetka 10rz. I tak wszystko zajeździsz czy np urwiesz przerzutkę, więc nie ma sensu zakładać nic drogiego. Zębatka przednia może być ograniczona jakimś wystającym elementem, w przypadku analoga widełkami. Popatrz od góry i oceń czy się zmieści trochę większa np 36t. Rozumiem sytuacje, co do zębatki przedniej jak dla mnie nie ma tam żadnych ograniczeń a już na pewno nie do tarczy 36/38 , dziękuję za odpowiedzi, temat raczej wyczerpany Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
uzurpator Napisano 10 Sierpnia 2023 Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2023 19 godzin temu, Kettler napisał: Ja bym nie kombinował z powiększaniem przedniej zębatką bo może to wpłynąć na trwałość łożysk w silniku , wymienić zębatki w kasecie i po temacie. Bzdury gadasz. 20 godzin temu, SzejkJasim napisał: hymm nie bardzo widzę ograniczenia, każda która spasuje do bosch gen 4 ? na szybko widzę 38T muszę sprawdzić które podejdą i czy mam patrzeć na same koronki czy kupić trzeba całą od wieloklina patrząc drugie - jak już pisałem, tak - zdarza się ze względu na brak siły trzy - to ciekawe, mam też 2 rower tak zwaną konwersję, jest tam silnik ( Bafang 750W podkręcony na jakieś 850-900W) w teorii 3x silniejszy od tego Boscha o którym rozmawiamy, w praktyce rower owszem jest szybszy ale myślę nie 3x, w każdym razie jest tam zwykły napęd bodaj 8s? Nigdy nie było z nim żadnych problemów Jeden - nie wiem, roweru nie widziałem. Ale sporo analogowych rowerów ma ograniczenia co do wielkości zębatki. Trzy - masz tam silnik centralny? Bo jak jest w pieście, to dla napędu rowerego jest przeźroczysty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SzejkJasim Napisano 10 Sierpnia 2023 Autor Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2023 powyżej wrzuciłem link dokładnie do roweru - tak silnik jest centralny Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
uzurpator Napisano 10 Sierpnia 2023 Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2023 Nie widzę żadnych fotek. Poza tym piszę o tym Bafangu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KSikorski Napisano 11 Sierpnia 2023 Udostępnij Napisano 11 Sierpnia 2023 W dniu 9.08.2023 o 10:20, SzejkJasim napisał: bazowo to był apache quruk @uzurpator Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PiotrWie Napisano 12 Sierpnia 2023 Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 2023 W dniu 9.08.2023 o 12:35, SzejkJasim napisał: trzy - to ciekawe, mam też 2 rower tak zwaną konwersję, jest tam silnik ( Bafang 750W podkręcony na jakieś 850-900W) w teorii 3x silniejszy od tego Boscha o którym rozmawiamy, w praktyce rower owszem jest szybszy ale myślę nie 3x, w każdym razie jest tam zwykły napęd bodaj 8s? Nigdy nie było z nim żadnych problemów Sam sobie odpowiedziałeś - porównaj łańcuch 8 rzędowy i 12 rzędowy - ten drugi jest prawie 2 razy cieńszy więc musi być słabszy. Jak chcesz trwalszy napęd to musisz zmienić na mniej rzędów, wydaje mi się że 10 będzie dobrym kompromisem. I najlepiej rzeczywiście Linkglide, i tak musisz zmienić kasetę, łańcuch i manetkę, więc przerzutka to już nie będzie dużo większy koszt. Ja bym założył kasetę 11 - 48 , 10rzędową Linkglide i powinna być dużo trwalsza. Lepszym rozwiązaniem byłaby pewnie 8 rzędowy napęd z grupy E1 od SRAM, ale oni raczej przesadzili z ceną Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.