Skocz do zawartości

[2000] Pierwszy rower crossowy


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Coraz więcej znajomych kupuje sobie rowery i wybiera się na wycieczki i zachęcony przez nich postanowiłem także zakupić swój pierwszy jednoślad od czasów komunii. 

Poczytałem poradniki i fora i najbardziej przekonuje mnie model crossowy ze względu na swoją specyfikację. Będę jeździł ok 80% po mieście (asfalt, kostka) I 20% trasy leśne. Trekking raczej odpada bo nie potrzebuję tych wszystkich bagażników, toreb, itp. Na moje potrzeby wystarczy niewielki plecak dlatego cross powinien być optymalny. Jeśli jestem w błędzie to wyprowadźcie mnie z niego, proszę.

No więc cross. Jestem totalnym amatorem jeśli chodzi o wszystkie podzespoły, poczytałem trochę na forach ale potrzebuję porady od bardziej doświadczonych użytkowników. Aha, mam 190cm i ok 115kg wagi (biorę się za siebie i zamierzam wrócić do swojej optymalnej ok. 90kg - od pandemii spasłem się jak polityk). Celuję w rozmiar ramy 23".

Jeśli chodzi o aspekty wizualne i same części to najbardziej przemawia do mnie ten model:

https://www.mediaexpert.pl/rowery/rowery-cross/rower-crossowy-indiana-x-cross-4-0-m23-meski-czarno-szary#topVariants

Podoba mi się wizualnie, ma też fajne podzespoły (tylna przerzutka alivio, z przodu tourney, hamulce tarczowe hydrauliczne). Wielkim plusem jest też cena - obecnie ok 1700zł.

Czy znajdę coś wartego rozważenia w podobnej cenie?

I od razu drugie pytanie. Jest też wyższy model tego Indiany - 5.0. Tutaj już jednak mamy znacznie większą cenę - ok. 2400zł. Za to dochodzą nieco lepsze podzespoły (m.in. z przodu zamiast tourney mamy altusa, lepsze manetki, korbę, itp.). Czy jako amator odczuję dużą różnice jeśli chodzi o komfort jazdy?

https://www.mediaexpert.pl/rowery/rowery-cross/rower-crossowy-indiana-x-cross-5-0-m23-meski-czarno-szaro-brazowy

Z roweru bede korzystał typowo rekreacyjnie. W tygodniu podjechać do sklepu, na siłownię czy basen, a w weekendy jakąś dłuższa trasa ze znajomymi (mieszana asfalt/las).

Doradźcie mi coś proszę bo nie chcę się rozczarować już na starcie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie idź w tę stronę, weź rower który zniesie obecne 115 kilogramów. Podstawa to solidne koła, a nie najlepszy-stosunek-osprzętu do jakości. 

Sprawdzone sprzęty to na pewno crossowe rowery Unibike, gdzie koła są na solidnych szprychach Sapima. W Indianach masz koła na podzespołach bliżej nieokreślonego pochodzenia, to częsta praktyka producentów tanich rowerów, że oszczędzają na tym na co nikt nie zwraca uwagi.

Wiem że na szprychach Sapima koła mają jeszcze rowery Northtec, to też może być niezła opcja. 

Z Unibike w Twoim budżecie jest do znalezienie model Flash, rozmiar 23 to taki który sprzedaje się rzadko, więc kwestia poszukania po sklepach i negocjacji. 

A ostatnia sprawa - bo widzę że być może powielasz często powtarzany mit - rower trekkingowy to nie rower crossowy z wyposażeniem. Różnią się generalnie geometrią, i zwykle także kierownicą. Na rowerze trekkingowym pozycja jest bardziej wyprostowana, kierownica często gięta do tyłu. Do tego dochodzi zwykle prądnica, oświetlenie, błotniki itd. To są sprzęty na codzienne dojazdy albo spokojnej turystyki. Cross to rower nieco bardziej sportowy, z reguły lżejszy, do szybszej jazdy, zjechania w las itd. I równie dobrze możesz mu dorzucić fajną torbę, czy bagażnik - plecy, jak tylko możesz lepiej mieć wolne. Poprawia to komfort jazdy znacząco, zmniejsza zmęczenie itd. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej Mike, dziękuję za tak wyczerpującą odpowiedź.

Jako laikowi trochę ciężko mi to zrozumieć. Naprawdę solidne koła>osprzęt? Lepiej wziąć jakiegoś unibike czy northtec z tourneyami niż Indianę z alivio?

Podkreślam,  nie pytam dlatego, że jestem złośliwy czy podważam Twoja wiedzę ale czuję się trochę tak jakbyś mi napisał, ze w samochodzie nie liczy się silnik, ważniejsze są dobre koła i felgi. Wiem, że porównanie nie jest precyzyjne bo w samochodzie nie jest istotna waga ale zakładałem, że te 115kg utrzyma każdy duży rower (23").

Możesz się do tego odnieść i ewentualnie wyprowadzić mnie z błędu?

Moja perspektywa - jak kupię rower to pewnie będę go miał 10-15-20 lat. Nie jestem hardkorowym kolarzem, chcę mieć lekką i przyjemną jazdę nastawioną na rekreację. Na pierwszą myśl - im lepszy osprzęt wezme teraz tym lepszy będzie za 5 czy 10lat. 

No i kolejna kwestia - gdyby z kołami faktycznie było coś nie tak to będę w stanie je wymienić. Indiana daje dożywotnią gwarancję na ramę, a podzespoły pozostaną niezłe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym dużym rowerem jest tak, że o ile rośnie mu rama, to nic poza tym się nie zmienia. 

Używając analogii o której wspomniałeś - widziałeś dużego SUVa na 14" "kółkach"? :P

W omawianym przypadku to nie masa roweru jest problemem (tak jak duży samochód waży więcej) bo ramy 17" i 23" ważą prawie tyle samo, ale już Twoja masa robi swoje. 

I nie, Tourneya nie warto brać (chyba że to przednia przerzutka, tył to szmelc) ale już Acera/Alivio/Altus, to są na tyle zbliżone do siebie grupy że wyższy model przerzutki nie daje spektakularnie wyższych odczuć z jazdy. 

A jak szukasz roweru na lata to właśnie taki Unibike byłby dobry, są długowieczne, i koła, i ramy. 

Na gwarancję nie patrz, dożywotnia to tzw. chłyt marketingowy. Dla mnie Indiana to rower marketowy, chociaż nie jest z hiper- ale elektromarketu. Na czymś musieli oszczędzić, nie dokładają do interesu. Więc koła zapewne są z plasteliny - czyli bardzo kiepskie. Dolicz sobie np. 500zł na komplet jakiś niedrogich, przyzwoitych kół - i już nie wychodzi tak opłacalnie. A nieco lepsza przerzutka kosztuje naprawdę niewiele - możesz sobie sprawdzić. Za 170zł można mieć tylną Deore 8/9rzędową - a jak to się nią nie chwalą producenci/sprzedawcy w niektórych modelach

Nie wiem na ile wyjaśniłem a na ile zamieszałem. Ale 115kg to nie jest norma, większość rowerów projektują pod ok. 80kg wagi użytkownika. Jak jest więcej - trzeba częściej centrować koła, czasem nawet bardzo często, szprychy pękają, i człowiek się złości zamiast jeździć. Unibike jako jedna z nielicznych firm zakłada maksymalną wagę użytkownika 120kg. 

I powiem tak - pewnie kiedyś patrzyłem na osprzęt, jak wszyscy. Ale kilka lat pracowałem w serwisie, sporo rowerów przeszło przez moje ręce - i od tego czasu uważam że koła to bardzo ważny element, a kompletnie pomijany. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to nie są różne modele/z różnych lat? Mało prawdopodobne jest, że napisali o 1biegu z przodu, a są 3. Może ten sam model ma różne wersje albo są z różnych lat?

nie chce przekombinować i wziąć sobie za mały rower. Z jednej strony 23" są na 190-200cm więc te pół cala nie powinno być dużo mniejsze. Z drugiej strony na stronie sklepu jest podane, że pasuje na 177-187cm więc wierzę, że wiedzą co sprzedają. Trudna decyzja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brałbym tego Treka, naprawdę fajny cross chwilę go miałem. Całkiem ładna rama / malowanie, dość niska waga, ten nowy Altus też działa niczego sobie, rewelacyjne warunki gwarancyjne - np. brak wymaganych przeglądów dla utrzymania gwarancji na rower czy ramę.

Gdybyś się zdecydował to polecam też w przyszłości rozważyć upgrade w postaci korby - FC-MT210-2 + suport BB-MT501 i za niecałe 200 zł. masz 0.5 kg. redukcję wagi. Blaty identyczne jak w oryg. konfiguracji więc nawet nie trzeba skracać łańcucha. ;)

Edytowane przez keltu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dual Sport to zdecydowanie najlepszy wybór, rower według mnie (ale nie tylko) wygodniejszy od wielu innych crossów, Z podobną geometrią jest też Giant Roam. Koła - nie są tak solidne jak w Unibike, ale też nie są byle jakie - spokojnie powinny wystarczyć jakby redukcja wagi była w miarę szybka. A jak nie można zmienić w przyszłości. Rama z dożywotnią gwarancją, zostanie na lata. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Winna działać.
Wiecie że pomiędzy 9rz Acerą T3000 a  11s Deore M5100 jest 35 zł różnicy? 😉

To będzie piękny crossik 26er na kołach 27,5, jeden razy dziewięć bo wala mi się trochę dziewięciorzędowych deorek😉 tak to szedłbym już w 10/11s

DSC04784.thumb.png.08e44004083947a9e9f30afd4bcc2792.png

 

DSC04787.thumb.png.206e23111919dbc83964b4033160de41.png

Pozdrow'er 😘

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, chudzinki napisał:

Naprawdę 0,5 kg? Sprawdziłeś? A ktoś wie czy ta korba będzie poprawnie działała przy 10s?

Na Pepperze ktoś się chwalił taką podmianką i ponoć taka była różnica w wadze, osobiście tego nie sprawdzałem ale myślę że to możliwe.

Co do 10s nie jestem pewien.

Edytowane przez keltu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 8.08.2023 o 16:10, Aquaman napisał:

A to nie są różne modele/z różnych lat? Mało prawdopodobne jest, że napisali o 1biegu z przodu, a są 3. Może ten sam model ma różne wersje albo są z różnych lat?

nie chce przekombinować i wziąć sobie za mały rower. Z jednej strony 23" są na 190-200cm więc te pół cala nie powinno być dużo mniejsze. Z drugiej strony na stronie sklepu jest podane, że pasuje na 177-187cm więc wierzę, że wiedzą co sprzedają. Trudna decyzja.

W to akurat nie wierz, ja mam 181, zamówiłem tego Ghosta bo przecież na 177-187... i przyszedł za duży

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...