Skocz do zawartości

[5000] MTB do jazdy rekreacyjnej


Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich,

Jeśli chodzi o mnie to - 181cm/74kg. Aktualnie jeżdżę rekreacyjnie Trekiem 3900 głównie w lekkim terenie, który wygląda następująco - https://imgur.com/a/HyReZK4 + czasami trochę asfaltu na podmiejskich drogach, gdzie lubię szybciej się przejechać. Raz na jakiś czas zdarza mi się jeździć po mieście, wtedy bardzo przydają się najtwardsze przełożenia. Problem z aktualnym rowerem jest taki, że zwyczajnie dawno z niego wyrosłem (rama to 16"), a amortyzator praktycznie przestał się uginać, więc doszedłem do wniosku, że najlepszym pomysłem będzie kupienie czegoś nowego. Priorytetem byłoby dla mnie znalezienie czegoś co będzie wygodne w takim terenie jak na zdjęciach oraz asfalcie na trasach do około 50 km. Z czasem może zacznę bawić się w bikepacking.

Przeglądając forum i aktualne oferty rowerów spisałem mniej więcej wymagania zaczynając od najbardziej dla mnie istotnych:

- powietrzny amortyzator (must-have, wszystkie sprzęty ze sztywnym widelcem odpadają)
- 2 przełożenia z przodu (albo 3, jeśli są jeszcze takie MTB) - największy blat ≥36 zębów, ale im więcej tym lepiej
- mocowania na bagażnik/błotniki/stopkę
- hamulce - coś lepszego niż MT200
- przerzutka ze sprzęgłem, żeby łańcuch nie skakał na nierównej nawierzchni
- fajnie gdyby ważył poniżej 13 kg, ale coś koło 13.5 kg też będzie okej
- prowadzenie linek w ramie
- taperowana główka ramy/sztywne osie/piasty boost - fajnie gdyby były, ale wydaje mi się, że tego nie odczuję

Moja największa obawa jeśli chodzi o nowe MTB to brak twardych przełożeń. W aktualnym Treku mam 3x8 - najtwardsze to 42T z przodu, 11T z tyłu i na asfalcie sprawdza się to idealnie. W nowych MTB z napędem 2x10 z 36T i 11T wg kalkulatora wychodzi mi, że przy tej samej kadencji będzie wolniej o 2 km/h (przez 29" zamiast 26"), jednak preferowałbym taką różnicę w drugą stronę. Nie chciałbym w nowym rowerze również niczego wymieniać na starcie, ale dobrze, gdyby sama rama była nowoczesna i pozwalała na modyfikacje w przyszłości.

Aktualnie najbliżej wymagań, które spisałem jest Merida Big.Nine 300 https://www.merida-bikes.com/pl-pl/bike/3039/bignine-300. Ewentualnie Big.Nine 500 Lite, ale wtedy tracę mocowania na ramie.

Zastanawia mnie jeszcze seria crossów Gianta - Roam 1 albo 0 https://www.giant-bicycles.com/pl/roam-disc-1. Tutaj zdecydowanie na plus przełożenia - 44T na korbie oraz niska masa, jednak martwi mnie jedynie 63mm skoku amortyzatora, a dodatkowo nie jestem pewien czy takie opony sprawdzą się dobrze poza asfaltem - nie jeździłem nigdy na takich cienkich. Wiem, że wejdą tu gumy do 55mm, ale tak jak pisałem, nie chciałbym niczego na starcie wymieniać. Ogólnie zastanawia mnie jak dużo taki Roam straci w terenie, a ile zyska na asfalcie względem tej Meridy.

Co myślicie o wymienionych rowerach dla moich zastosowań? Może ktoś zna coś bardziej odpowiedniego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

 jednak martwi mnie jedynie 63mm skoku amortyzatora

Większy skok przydałby się gdybyś zamiast drogą ze zdjęcia jeździł pomiędzy tymi drzewami po lewej i prawej stronie ;). Tak już na poważnie, na takiej drodze jak na zdjęciu żaden amortyzator nie jest potrzebny tym bardziej o jakimś kosmicznym skoku. Crossowy rower do Twoich zastosowań będzie w zupełności ok. Do Roama wsadzisz oponę 2 cale jak już potrzebna szeroka guma, będzie lżejszy i szybszy od większości mtb.

Z drugiej strony do takiej jazdy świetnie sprawdzi się ten Marin, ale odrzucasz napęd 1x i sztywny wideł.

https://www.marinbikes.com/pl/bikes/2023-dsx-2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety dzisiejsze MTB mają 1x, przełożenia terenowe i nie nadają się do takich zastosowań jak to kiedyś bywało.

Na taki teren, może poza kostką brukową amor nie jest potrzebny, to są idealne warunki dla gravela, choć i tak z amorem będzie wygodniej. 63mm to aż nadto, sam mam 40 i jeżdżę po znacznie ostrzejszych miejscach.

Natomiast Giant ma swego rodzaju "wadę" w postaci sztycy D-Fuse, co nie jest standardowym rozwiązaniem i jakby Cię naszła ochota na amortyzację pod tyłkiem to byle czego tam nie wsadzisz. 
Natomiast w takim terenie cross nic nie straci w stosunku do mtb, a wręcz zyska jeśli, przynajmniej teoretycznie, będzie lżejszy. Do czegoś takiego nie potrzebujesz szerokich gum.

A te Tekro w Giancie przecież nie są lepsze od MT200, w sensie to jest ta sama klasa sprzętu. I pewnie w tym budżecie niewiele więcej dostaniesz, takie czasy.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Przyłącze się do tematu

Planuję zakup roweru i zastanawiam się nad Kross Esprit 10 aktualne jest promocja i można kupić do 5100

https://kross.eu/pl/rowery/gorskie/mtb-xc/esprit-10-0-bezowy-polysk

Czy w podobnej cenie dostanę rower z osprzętem nie gorszym. Rama nie musi być karbonowa

Edytowane przez koYote
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...