Przecietny Napisano 24 Lipca 2023 Napisano 24 Lipca 2023 Cześć Dużo się czyta o geoetrii i próbowałem to sam rozwikłać ale chyba nie do końca rozumiem te wszystkie parametry, Głównie stack i reach bo one (chyba nie tylko one?) odpowiadają za pozycję i charakter roweru. Zastanawiam się która z tych ram będzie najbardziej agresywna(wyścigowa) a który najwygodniejsza, która będzie miała bardziej wyprostowaną a która pochyloną pozycje, która bedzie lepiej zjeżdżać i podjeżdzać itd. Oraz dlaczego jesli ktoś mógłby wyjaśnić. Zdaje się,że są to podobne ramy z podobnej pólki jakościowo cenowej tyle,że konkurujących ze sobą producentów. Chodzi o aluminiowe ramy: Specialized Chisel, Merida big nine lite oraz Giant Xtc Slr Cytuj
Przecietny Napisano 25 Lipca 2023 Autor Napisano 25 Lipca 2023 (edytowane) Cześć ponownie Ja to rozumiem tak: jeśli reach ma większą wartość to jest się bardziej wyciągniętym-pochylonym na rowerze pozycja jest bardziej sportowa i lepiej dociąza się przód. Jeśli stack ma wyższą wartość to pozycja na rowerze jest bardziej wyprostowana=wygodna, mniej sportowa. W tym przypadku sytuacja wygląda tak(rozmiary M): Specialized reach=430mm stack=605mm Merida reach=422mm stack=619mm Giant reach=440mm stack=607mm Zatem można uznać,że Giant ma najbardziej pochyloną pozycje bedzie najbardziej sportowy a Merida najmniej? Do kierownicy w Meridzie będzie najbliżej zatem nie będzie trzeba się aż tak "nachylać (kłaść)" a do tego wyskość główki ramy jest najwyższa. Za to w Giancie musimy bardziej "położyć" sie na górnej rurze i zejść nieco w dół by dotrzeć do kierownicy? A Specialized? tam "kładzenie się" na górnej rurze jest pomiędzy, co za tym idzie będzie nieco bardziej pochylona pozycja niż w Meridzie ale mniej niż w Giancie. Mamy za to niższy stack więc musimy niżej sięgac do kierownicy co wymaga przecież pochylenia? Czy możemy podsumować to tak,że Merida najwygodniejsza, najmniej sportowa Giant najbardziej sportowy najlepiej dociąza się przód a Spec jest pomiedzy mimo,że pozycja jest mniej wyprostowana niż w Giancie ale też mniej "wyciągnięta" co w ogólnym rozrachunku daje mniej sportową? Edytowane 25 Lipca 2023 przez Przecietny Cytuj
Przecietny Napisano 25 Lipca 2023 Autor Napisano 25 Lipca 2023 Wiem,że to skomplikowany temat ale czytałem jakiś czas temu na forum i ktoś tam coś na temat geometrii wiedział-pisał. Mało mnie to wtedy interesowało, pewnie niewielu się orientuje ale może ktoś zaznajomiony się znajdzie i podpowie?😊 Cytuj
JWO Napisano 25 Lipca 2023 Napisano 25 Lipca 2023 Ogolnie. Im wiekszy stack to kierownica wyzej. Im wiekszy reach to kierownica dalej. W internecie zanjdziesz sporo stron ktore to obiasniaja Bike geometry 101: Find out why stack & reach are important | road.cc Compare Bikes Using Stack and Reach - Cycling Obsession (cycling-obsession.com) a tu kalkulator Bike Fit Calculator | Jenson USA Cytuj
Przecietny Napisano 25 Lipca 2023 Autor Napisano 25 Lipca 2023 Czytałem objaśnienia ale nie do końca jestem pewny czy dobrze to rozumiem i czy dobrze oceniam pozycje na podstawie 3 opisanych przeze mnie modeli ram. Myślisz,że jest tak jak napisałem? Bo jeśli tak to znaczy,ze chyba w końcu skumałem😄 Cytuj
Maciorra Napisano 25 Lipca 2023 Napisano 25 Lipca 2023 2 godziny temu, Przecietny napisał: Ja to rozumiem tak: jeśli reach ma większą wartość to jest się bardziej wyciągniętym-pochylonym na rowerze pozycja jest bardziej sportowa i lepiej dociąza się przód Reach jest wymiarem, który Ci mówi jaki rower jest długi kiedy stoisz na pedałach, co jest b. ważną informacją, ale istotna jest też długość roweru na siedząco: o tym z grubsza mówi długość górnej rurki (ett). Tu zaczynają się schody, bo producenci różnie mierzą ett, na szczęście niektórzy zaczynają podawać długość górnej rury dla różnych wysokości siodła. No i pamiętaj, że to wymiary gołej ramy, a raczej nikt nie kieruje rowerem trzymając za kikut sterówki, większość ludzi ma jednak mostek i kierownicę, które mają różny wznios, długość itd. Dopiero to wszystko razem daje Ci taką a nie inną pozycję na rowerze na siedząco i na stojąco. Cytuj
Przecietny Napisano 25 Lipca 2023 Autor Napisano 25 Lipca 2023 Rozumiem,że trzeba mieć mostek i kierownice😄zakładam,że w porównaniu tych ram wszystko będzie miało tą samą długość i szerokość. Domyślam się też,ze różnice w praktyce będą niewielkie między tymi rowerami. Nie wiem do końca który bedzie bardziej sportową konstrukcją a który mniej pomijając fakt,że wszystkie są do xc czyli sportowe. Jeździłem tylko na Meridzie i wiem jaka tam pozycja jest, zastanawiam się jakby się ona zmieniła (czy odczuwalnie?) jeśli przerzucałbym osprzęt między nimi. Cytuj
Maciorra Napisano 25 Lipca 2023 Napisano 25 Lipca 2023 Tak na szybki rzut oka Merida powinna dawać najmniej pochyloną pozycję z tej trójki, mimo, że ma też minimalnie dłuższą tt od pozostałych. Ogólnie wydaje mi się, że różnice między tymi rowerami są stosunkowo nieduże. 1 Cytuj
Przecietny Napisano 25 Lipca 2023 Autor Napisano 25 Lipca 2023 Ok dzięki Maciorra potwierdzasz co mi się wydawało. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.