Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

 

Gravel. Słowo klucz, niczym suv w samochodach. Dzisiaj wszystko musi być suvem, a w światku rowerowym wszystko musi być gravelem, bo jak powszechnie wiadomo inne rowery przestały jeździć. I coś w tym jest, bo po zakupie gravela mój full zaczął się kurzyć. Czym jest więc gravel? Dla każdego czymś innym. Jedni chcieliby tylko szosę na szerszych oponach, a inni full fata z barankiem. I kto ma rację? Wszyscy. Zależy kto czego oczekuje i co komu potrzebne.

PXL8-1-20230527-155420616-MV-Dx-O-t-1600 

 

    Amortyzator w gravelu. A komu po potrzebne i czemu tak drogo?


Potrzebne każdemu, kto ma nierówno pod kołami, co najwyżej może o tym nie wiedzieć ;) A jeszcze bardziej sensownie to wygląda jeśli te nierówności są widoczne za oknem i nazywają się górami. Niektórzy mogli by rozprawiać jak to 5mm szersze opony, niższe ciśnienie i stalowa rama wspaniale tłumią nierówności ale tak realnie to są rozwiązania niemalże homeopatyczne.
Amortyzowany mostek Redshift, którego używałem przez ostatnie 3,5 roku, działa ok na pojedyncze rzeczy. Zjazd z krawężnika, dziura jakaś, daje radę i jest dobrze. Telepanie się po kamieniach albo betonowych płytach, czy bruku, no to już nie. 
Tymczasem RS Rudy ma całe 4cm skoku, ale to jak on działa sprawia wrażenie jakby było więcej. Ma jednocześnie taką charakterystykę pracy, że ciężko byłoby go dobić. Czuć, że wybiera i to znakomicie, a nie że wszystko w ręce idzie. Działa tak, jak amor działać powinien.

PXL8-1-20230708-145700731-MV-Dx-O-t-1600 

Drogo jest, bo płaci się od litery, a on ma długą nazwę. Dowód tego twierdzenia sami możecie sobie sprawdzić:
- Suntour GVX 700C - jest znacznie tańszy
- Rock Shox Rudy Ultimate XPLR 700c Solo Air 40mm - jest drogo
- Fox Racing 32 K Float TC 700c Factory FIT4 3Pos-Adj Tapered Kabolt - jest bardzo drogo.
- Lefty Oliver - wyjątek potwierdzający regułę. Ale on ma bardzo długą nazwę, tylko reszta jest na tej uciętej goleni ;) - Tu jest drogo w... sami wiecie co.

 

    Jak to jeździ?


Po równym tak samo, a jak ma jeździć. Tak samo się rozpędza i utrzymuje prędkość. No może promień skrętu się nieco popsuł. Ale po nierównym to jest zupełnie inna bajka. 
Szutrówka, czy jakaś polna dziurawa droga, w zasadzie wrażenia z jazdy są takie jak na fullu. To jest gigantyczna poprawa wygody. Powinienem napisać trakcji ale ona jest tutaj na drugim miejscu, bo nie ona była powodem zakupu. 
Taką poprawę poczułem drugi raz w życiu. Pierwszy raz to była zamiana kowadła Suntour XCT na powietrznego Epixona jakieś 10 lat temu. 

Płyty betonowe - pewnie każdy się kiedyś natknął na taki szajs. Znam taki odcinek mający kilka kilometrów. Jak się tam przejechałem kiedyś na Redshifcie to wiedziałem, że więcej już tamtędy nie pojadę. 100-200m spoko ale po kilometrze zacząłem patrzeć na mapę co mam dalej zrobić.
Tymczasem z Rudym miałem to gdzieś. Prędkość jazdy jak po asfalcie. 

Kostka brukowa - to zależy od odcinka i wielkości dziur między kostkami. Przy współczesnym bruku jest bez problemu, jeśli to jakaś zabytkowa droga z równie zabytkowymi ubytkami to różnie może być.

Jednak na wszystkich "odcinkach specjalnych" jest po prostu szybciej, pewniej, wygodniej.

PXL8-1-20230527-153506705-MV-Dx-O-t-1600 

Choć są momenty, gdzie mimo terenu amor jest potrzebny jak świni siodło
DSC-2149-Dx-O-1600.jpg 
Jednak najbliższa piaskownica z prawdziwego zdarzenia jest jakieś 100km ode mnie, i to nie w każdym kierunku. Więc jak to mówią, u mnie działa.

W wersji Ultimate można zablokować skok na goleni ale tak realnie to ma sens głównie przy jeździe na stojąco, lub bardzo stromych asfaltach. No i można wpakować oponę do 700x50mm max.


    I gdzie ja tym będę jeździł, na single?


No jasne, że nie. To się do tego nie nadaje, nie ma sensu i w ogóle co to za pomysł... 
PXL8-1-20230616-155130206-MV-1600.jpg
...tak bez myk-myka jeździć, jak w zeszłym stuleciu.
PXL8-1-20230616-161231443-MV-1600.jpg
No ale proste rzeczy można tym przejechać, choć funu takiego jak na MTB to z tego nie ma i nie będzie. Jedynie jak się trafi robiący dobre wrażenie singielek gdzieś po drodze, to można bez strachu tam wjechać.


    A ile to waży?


Wiadomo, że niecałe 1300g ale ile się dokłada? Otóż karbonowy wideł do Meridy Silex 400 waży 700g. 
PXL8-1-20230522-165544322-Dx-O-t-1600.jp
Sądziłem, że mniej, a w takim razie amortyzatorem dołożyłem wagę jednego bidonu. No nie potrafię wyczuć tej różnicy. Powinna być pod górę i od mniej więcej 1kg to już czuję. Czyli, jak wezmę lustrzankę na plecy z małym obiektywem albo dodatkowe dwa bidony/butelki 0,5l to tak, pod górę muszę się bardziej namęczyć. Natomiast subiektywnie przy dołożeniu tego 0,6kg nie ma to dla mnie znaczenia.

 

    A co z geometrią?


Główka ramy oczywiście poszła do góry o 4 cm. Ło panie, to tak się nie da jeździć. Otóż u mnie da się, bo kierownica pozostała na tym samym poziomie. Zwyczajnie wcześniej była wyżej, teraz ją obniżyłem, zdjąłem podkładki, odwróciłem mostek i jest tak samo jak było. Ale to sobie trzeba sprawdzić indywidualnie w każdym przypadku. U mnie pozycja pozostała tak samo wygodna jak była.

Było 
PXL8-1-20230504-185007477-MV-Dx-O-t-1600 
Jest
PXL8-1-20230527-183031327-MV-Dx-O-t-cr-1


    Mostek Redshift VS RockShox Rudy


Redshift nie ma startu do żadnego działającego amortyzatora no ale coś tam jednak działa i jest bardzo lekki. 
Natomiast nie przeszkadza w pracy z Rudym, a wręcz pomaga. Tutaj zaznaczę, że na zwykłym mostku (fabryczny Meridy) zrobiłem z amorem ledwie kilkanaście km. Po tym mogę stwierdzić, że Redshift nie jest konieczny ale nadal poprawia wygodę i robi wrażenie jakby uzupełniał pracę amortyzatora na drobnych nierównościach. Dlatego zostawiłem go.

PXL8-1-20230708-144154580-MV-Dx-O-t-1600


    Jak to się ma do innych gravelowych amortyzatorów?


A skąd mam wiedzieć, jeździłem tylko na tym :)
Suntour jest za ciężki, 400g więcej to już by się u mnie 1kg różnicy zrobił. Tyle to ważą "pełnowymiarowe" amory do XC. Z kolei Fox ma jeszcze bardziej odjechaną cenę, w momencie zakupu był droższy o 170 Euro. Kashima jest wprawdzie znacznie ładniejsza niż takie plebejskie czarne badziewie ale tyle hajsu za 4cm koloru? 
No jest jeszcze Lefty ale to już egzotyka, która mimo ucięcia kątówką jednej goleni nadal jest minimalnie cięższa od RS i Foxa.
Z totalnej egzotyki mamy jeszcze Laufa. Drogi, brzydki, inny, no ale za to lekki. Jednak również nie jeździłem, choć mam wątpliwości czy to działa równie dobrze co tradycyjne rozwiązanie.

DSC-2624-Dx-O-1600.jpg 


    No dobra, pozachwycałem się, to teraz coś o wadach.


1. 

ile_kurla.jpg.30702770c757daee8c5acb811292501d.jpg
Już Redshift jest drogi, a to? A jak ktoś ma żonę, to jak jej to "sprzedać"? ;) Choć przynajmniej na rowerze nie rzuca się w oczy. Ale to pół roweru jest. I jasne, to jest najlepsze co RockShox ma do zaoferowania, tłumik Charger Race Day, podobnie jak w SID, który też ma taką cenę. Tylko SID jest do wyścigów, a RUDY dla przyjemności i taki wydatek boli bardziej.


2. Koszty serwisu również niewątpliwie wzrosną.


3. Tracimy dwa mocowania na bidony z widelca. Ja z tego korzystałem i nadal kombinuję jak to zastąpić. 

Tu mała dygresja:
Kupiłem Topeaka Tri-Backup Elite i rozczarowałem się. Może do szosy to będzie ok, ale w gravelu i tłuczeniu się po dziurach to się po prostu nie sprawdza. Mocowanie na jednej śrubce zwyczajnie się luzuje. Konstrukcja jest wprawdzie taka, że śruba nie może wypaść, więc się tego nie zgubi. Ale na 500km musiałem 3 razy poprawiać w terenie mocowanie. Do tego całość, łącznie z koszykiem na bidon to 4 różne śruby, a luzuje się akurat ta, do której trzeba rozkręcić pozostałe, więc jest to irytujące i niezbyt dobrze przemyślane.

Aktualnie mam podsiodłówkę i to jak na razie rozwiązuje problem.


    A tak podumowując, jakby dołożyć jeszcze jeszcze damper i myk-myk to byłby gravel idealny ;)
Gravel może więcej niż wygląda, choć w terenie MTB nie zastąpi. Amor pozwala jeździć dokładnie to samo co wcześniej tylko szybciej i wygodniej, przy jednoczesnym nie traceniu niczego na asfalcie. To najlepszy zakup do roweru od czasu zakupu roweru :)


DSC-2584-Dx-O-1600.jpg 
 

  • +1 pomógł 4
Napisano (edytowane)

Ale żeś walnął reklamę.

Wielu po przeczytaniu tej recenzji pomyśli że po założeniu tego amorka będzie mogło na cienkich grawelowych gumkach wjechać w każdy teren. Niestety ale gravel to nie MTB, nadal jest to rower z geometrią kolarzówki do jazdy po asfalcie.

Pozwolisz się na tym przejechać parę metrów?

Edytowane przez leejoonidas
  • 4 tygodnie później...
Napisano

@kipcior

Ogólnie to wielkie gratki za realizacje swoich potrzeb, najważniejsze jest by czerpać z tego jak najwięcej, a się nie przejmować się krytyką.

Co prawda w takich terenach co Jeździsz, chwaląc się fotkami, to ja bym raczej poszedł W:

Spoiler

FullSuspensionajkJakzNajwiększąBaterią :) 

 

Napisano
3 godziny temu, jastu napisał:

jak założyłeś zacisk do tego widła, bo chyba coś trzeba dokupić? wrzucisz jakieś foty?

Nie mam teraz roweru pod ręką, a fot zacisku nie robiłem. Z tego co pamiętam to było plug&play. To chyba fabrycznie Merida miała jakiś adapter i trzeba go było zdemontować, a RS w zestawie dołącza śruby mocujące idące przez całą szerokość goleni. W każdym razie to był akurat najmniejszy problem w montażu i nic nie trzeba było dokupywać.

@Mandoleran Dzięki. Beskidy są mocno oszutrowane i to pozwala dostać się w fajne miejsca. Natomiast na szlaki piesze to już nie zawsze mogę się zapuścić, bo mnie prędzej czy później dopadnie beskidzka rąbanka, a to już za dużo na takie oponki.
Full z bateryjką niewątpliwie też się kiedyś pojawi, bo teraz bez prądu to mi się na moim wręcz nie chce jeździć. Tylko bariera wejścia w motorynki jest jednak sroga.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...