miksonto Napisano 11 Lipca 2023 Udostępnij Napisano 11 Lipca 2023 (edytowane) Cześć, od jakiegoś czasu aktualizuję się w nowych realiach rynku rowerowego. Mam obecnie kross level a6 2008, osprzęt przyzwoity i generalnie wystarczający, ale przyznam, że zacząłem rozważać zmianę z kilku powodów: odczuwam różnicę we włożonym wysiłku vs rezultacie kiedy dziewczyna jedzie obok na 27.5", kwestia dostępności części pod 26", wątpliwy sens inwestowania w coś co znika z rynku (muszę powoli kupić chociażby nowe opony, a chciałbym też trochę upgrejdować resztę), a finalnie zwyczajna chęć sprawienia sobie czegoś nowego po kilkunastu latach i złapania zajawki na nowo. Nie jeżdżę bardzo dużo, 50% miasto / 50% poza miastem. Przy czym miasto mam na myśli także dziury, krawężniki i doceniałem komfort amora w mtb, kompromis zapewniający komfort w każdych warunkach. Nie mam potrzeby wykręcania średniej 35kmh, więc rozumiejąc niechęć do "górali na potrzeby miejskie", to świadomie się ku tej opcji skłaniam. Niemniej w ostatnich dniach do rozważań wszedł też gravel, który w teorii pod miasto / lekkie trasy poza miastem mógłbym być również ciekawą opcją. Zmierzając do sedna - zacząłem zastanawiać się co dalej i widzę poniższe opcje: 1. Zakup mtb 29" i w ramach zabawy w recykling odchudzenie obecnego (np. węższe opony, sztywny widelec, kierownica z baranem). Dla was frankenstein - dla mnie dodatkowy rower do nieco innych zastosowań z niską wagą przy niewielkim koszcie zmiany modyfikacji, a też mniejszy strach zostawić to gdzieś na mieście na chwilę. Sprzedać go za 800-1200 zł, jeśli w ogóle, byłoby mi zwyczajnie szkoda. 2. Kupić gravel, mieć coś do szybszej jazdy, ale nadal częściowo uniwersalne. Zostawić 26", inwestować niezbędne minimum na bieżąco, aż nie będzie wyjścia. Niedługo będę miał okazję pożyczyć gravela od znajomego i sprawdzić w praktyce. 3. Powolny upgrade z 26" na 29" - opcja teoretycznie najbardziej mi bliska, bo mniejsze nakłady finansowe na raz, fun z majsterkowania i robienia roweru pod siebie kupując porządne kluczowe bazowe komponenty (rama / amortyzator / koła), a docelowo też resztę. Same plusy problem tylko w tym, że po wstępnym rozeznaniu z obecnymi nowymi standardami (np. 1x11 / 2x11, tapered amory, sztywne osie boost i kto wie co jeszcze) pomysł może okazać się niewykonalny, bo do recyklingu z obecnego pójdzie ledwo kilka części. Ciężko po tylu latach nadrobić zaległości techniczne, więc przede wszystkim byłbym wdzięczny za wsparcie z opcją nr 3 - co tak naprawdę dałoby się przełożyć z 26 na 29? Sztyca, siodełko, korba, hamulec tarczowy przod? Korba, suport? Ocenię wtedy, czy byłaby to jakakolwiek różnica czy raczej z góry trzeba się nastawiać na kompletowanie całego roweru - w całości albo w częściach. I dylemat pozostaje raczej między nowym mtb lub gravelem. Dodatkowo za składakiem przemawia fakt, że nie chciałbym brać gotowca, z którego zaraz połowę rzeczy chciałbym wymieniać, bo zauważalnie odstawałyby kulturą pracy od tego co mam obecnie - a do 4/5 tys. widzę, że jest takie ryzyko. Załączam w spoilerze obecnego rumaka, a budżet na zabawę ustalam na 4-5k. Będę wdzięczny za pomoc i wsparcie w odnalezieniu się w nowych realiach Spoiler Pogrubione - zmiany po zakupie, reszta z internetu, ale raczej się pokrywa. Widelec: Rock Shox Tora 318 Air Koła: tył OEM Novatec i Alex Rims X2100 / przód novatec D711 / Mavic XC717 disc Dźwignie przerzutek: shimano xt sl-m 770 Przerzutka przód: Shimano Deore LX M580 Przerzutka tył: Shimano Deore LX M581 Hamulce: Avid Single Digit 7, V-Brake (tył ) / Avid Elixir 5 (przód) Korby: Truvativ Firex 3.3, 44-32-22 z. Środek suportu: Truvativ GPX Team Edytowane 11 Lipca 2023 przez miksonto Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
chrismel Napisano 11 Lipca 2023 Udostępnij Napisano 11 Lipca 2023 Upgrady na "baranek" są bardzo kosztowne i nie mają żadnego ekonomicznego sensu. Zresztą wejdź na stronę jakiegokolwiek sklepu i zobacz ceny np. klamkomanetek. Jak podliczysz całość to zaraz się okaże że na samą grupę napędową musisz wydać ~3000 pln. To połowa ceny nowego roweru typu gravel na grupie GRX, z hydrauliką, sztywnymi osiami, gwarancją i geometrią dostosowaną do baranka, np.: https://romet.pl/rower-gravelowy-romet-aspre-2-2023-3 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
miksonto Napisano 11 Lipca 2023 Autor Udostępnij Napisano 11 Lipca 2023 Dzięki za informacje, oczywiście w przypadku próby przerabiania 26" na coś drogowego (a w świetle tego co napisałeś po prostu na coś lżejszego na cieńszych kołach, raczej bez barana) zakładałem też kupowanie używanych części - to raczej byłby niskobudżetowy projekt na boku, w ramach pomajsterkowania niż robienia poważnego gravela/szosy. Rower zapisuję na listę ciekawych propozycji w swojej klasie, aczkolwiek budżetowo już trochę ucieka. Doprecyzuję tylko - w opcji nr 3 skłaniałbym się ku upgrejdowi z 26" na również mtb 29", aczkolwiek zdaję sobie sprawę, że nadal może to nie zmieniać faktu, że mało co może nadawać się do przełożenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team bogus Napisano 11 Lipca 2023 Mod Team Udostępnij Napisano 11 Lipca 2023 Upgrade roweru na kołach 26 cali nie ma sensu. Po pierwsze zmieniając ramę - bo to od niej trzeba zacząć musisz zmienić koła i amortyzator. Tak naprawdę to co zostaje to zwykle napęd, choć też nie wszystkie części (o ile rama ma mozliwość montażu przedniej przerzutki) i hamulce (o ile przewodów nie braknie, bo przecież rowery są dłuższe). O szeroko pojętych rurkach nie piszę, bo to już tańsze tematy, a zapewne sztyca będzie miała inną średnicę, kierownica za wąska, a mostek zbyt długi. W taki sposób wymieniasz cały rower, a możesz kupić w podobnej cenie coś lepszego gotowego do jazdy. W 2019 roku stałem przed podobnym dylematem i doszedłem do powyższych wniosków. Inwestycja w 26 cali ponad jego utrzymanie na obecnym poziomie nie ma żadnego sensu. Ja finalnie kupiłem nowy rower ze wszystkimi najnowszymi obowiązującymi standardami, a stary stoi i czeka na zimę lub finalnie na rozebranie na części pierwsze. 😉 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.