Skocz do zawartości

[mostek] wymiana mostka w gravelu


Rekomendowane odpowiedzi

Marvelo dobrze wyjaśnił dlaczego nie można skracać roweru w nieskończoność. Drobne osoby są skazane na krótkie mostki, jeśli chcą jeździć na standardowych kołach.

Nie przywiązywał bym mocno uwagi do tych 80mm, bo  Cannondale nie podaje wartości długości mostka w specyfikacji z geometrią, dali 80mm bo taki mieli. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, clavdivs napisał:

Powoływanie się na Michau i KNKS którzy nigdy nie czytałem żeby użytkowali jakiegoś gravela, jest troszkę kontrowersyjne. 

Pamiętaj, jeśli jeździsz nastoletnim hyundai i30 1.4 to nie pisz, że maserati mc20 jest szybkim autem. Jeśli nie widniałeś w dowodzie rejestracyjnym maserati jako właściciel (pomijając powody) to nie ma żadnego znaczenia, że twój hjundaj ma 100KM a maserati 630, nie wiesz jak jeździ. 

 

Laska przy wzroście 157 ma rower z poziomą na ~170 i wkładanie tam karykaturalnie krótkiego mostka nie zastąpi odpowiednio dobranego rozmiaru. A może ktoś ze wzrostem 180 zamiast poziomej ~560 powinien sobie wziąć ~600 i zapakować mostek 60mm? Przecież to żadna różnica a ile kasy zaoszczędzonej! Przecież rowery w dużych rozmiarach można kupić na wyprzedażach a i na rynku wtórnym łatwiej negocjować bo zainteresowanie jest niewielkie 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znow rozpetuje sie burza. :D 
Chcialbym zauwazyc ze @martmart juz ma ten rower, wiec najtanszym sposobem jest zmiana mostka. Za 200-300PLN bedzie miala rower na ktorym bedzie jej wygodnie.
Ja wstawilem w swoim pierwszy mostek 80mm, po kilkuset kilometrach zmienilem na 60mm, a po kilku tysiacach wrocilem do 80mm. Jezdzenie na krtrzyma mostku jakos nie odbilo sie negatywnie na mojej aktywnosci rowerowej, a wprost przeciwnie.
@ChuChu wymiana mostaka to dosc popularna metoda 'bikefitingu'. To ze tam jest mostek 80mm nie zanczy ze tak ma byc, bo tak rama byla projektowana. Rozmiary ramy sa jakie sa. Pasuja pewnie najlepiej do wzrostu w srodku przedzialu, ktos kto jest na graincy moze to doregulowac mostkiem :D .
No chyba ze @martmart zamierza startowac w TdF, ale wtedy nie prosilaby o porade na naszej grupie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro wszyscy są zgodni co do tego, że rower jest za duży to należy pozostawić samej Autorce wybór:

a) wymiana mostka na 60mm (pewnie niewiele da), lub 40-50 mm - niższe koszty ale możliwe nerwowe zachowanie roweru, którego znowu może nie odczuć w zależności od tras, które pokonuje i własnego zaangażowania

b) sprzedaż roweru i zakup innego, z dopasowanym rozmiarem ramy - oczywiście należy liczyć się ze stratą części pieniędzy.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, clavdivs napisał:

 

Nie przywiązywał bym mocno uwagi do tych 80mm, bo  Cannondale nie podaje wartości długości mostka w specyfikacji z geometrią, dali 80mm bo taki mieli. 

 

Jasne: Cannondale montuje mostki przypadkowej długości, takie jakie akurat posiada. Całe szczęście, ze nie "mieli" i nie "dali" np. 120 mm.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@marcesco Nie jestem zgodny, roweru ani naszej pytającej dziewczyny na nim nie widziałem.    … Ale jest coś takiego jak adaptacja, obserwacja, eksperyment…  bez Pytającej i roweru obok, a nawet krótkiej wspólnej jazdy nie rozpędzałbym się z wyrokami…  zmiany mostka, a nawet kierownicy, w tym na prostą z zestawem zwykłych manetek  wszystko jest na stole… nie ma bowiem gwarancji, że zakup innego (w tabelce mniejszego)   roweru, coś rozwiąże.  

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest też coś takiego jak wiedza. Jeżeli dla osoby o wzroście X pasuje rower o danych wymiarach, to niewiele mniejszy nie będzie pasował do osoby X - 17 cm.

Przypominam, że to nikt z nas się nie rzucił, tylko sama autorka zgłosiła problem. Jak się trafi z rozmiarem roweru, to powinno być wszystko dobrze od początku. Potem można lekko korygować pozycje.

No ale jeżeli od startu trzeba skracać mostek o 40 mm, to coś tu nie gra.

Po prostu, autorka jest za niska na taki rower. Czy są mniejsze? Może się coś tam znajdzie, może nie. Czy powinna kombinować z pozycją i mostkami? Powinna.

No ale litości, nie piszcie jakiś dyrdymałów, że to jest dobry rozmiar ramy dla kogoś 157 cm... Już nawet nie wspominam o 152 cm z tabelki.

Edytowane przez ChuChu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ChuChu Oczywistym jest że mostek 40mm w rowerze tego typu to patologia. Zaraz rozpiszą się niedzielni grawelowcy że: "a ja tak mam, latam ultra trasy po 15km i tak mi się dobrze jeździ" i "kto mi zabroni, a lajkrowcy się nie znają bo gola nogi" 😁. Niemniej jednak, jeśli nie ma wyboru, to co zrobić. Szkoda że pytająca nie zrobiła wstępnego reserczu i dała sobie sprzedać cos nieodpowiedniego. Teraz musi się ratować półśrodkami i skończy się, jak zawsze regulowanym mostkiem i milionem podkładek.

1 godzinę temu, marcesco napisał:

wymiana mostka na 60mm (pewnie niewiele da), lub 40-50 mm - niższe koszty ale możliwe nerwowe zachowanie roweru, 

Pozwól że się nie zgodzę. Wymiana z 80mm na 60mm będzie BARDZO odczuwalna i w pewnym sensie akceptowalna.

17 godzin temu, Maciorra napisał:

LOL. A jak ktoś nie chce mieć bardzo nisko ani bardzo daleko to przyjedzie aerodynamiczna policja i siłowo ogoli nogi.

Każdy robi to co lubi. Jeden pomarańcze, drugi kozy z nosa 😉

Edytowane przez KNKS
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podkładki ? Dla niskiej osoby niekoniecznie. 
czarny scenariusz- to kierownica riser, zwężona brzeszczotem, bo baranek to moda, i śmiało można zrezygnować… pozostałe  komponenty  pewnie jakoś się zbilansują…  w każdym razie trzymam kciuki, ważne żeby było lepiej, a zmiana mostków na początek to bułka z masłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kup Gravela z barankiem, czytaj o cięciu prostej kierownicy. Jezu...

Czyli co, rama jest jednak dobra, tylko trzeba trochę to tu, to tam poskracać? Wsadzenie prostej kierownicy, skróci odstęp od kierownicy o jakieś 10-15 cm, nawet bez ruszania mostka...

Edytowane przez ChuChu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ChuChu Niekoniecznie. Kolega @itrmądrze zauważył. Baranek to obecnie modny gadżet. Nikt już nie kupuje trekinga czy fitnesa. Teraz tylko grawele... Ludzie wierząc w uniwersalność tego typu konstrukcji nie liczą się z tym, że kierownica tego typu nakłada też pewne ograniczenia. Od operowania w terenie cięższym od drogi pożarowej, obsługi klamkomanetek z najczęściej mechanicznymi 🙄 hamulcami, po pozycję jaką taka kierownica wymusza.

13 minut temu, ChuChu napisał:

Wsadzenie prostej kierownicy, skróci odstęp od kierownicy o jakieś 10-15 cm, nawet bez ruszania mostka...

To są bezcelowe dywagacje, ale tak. Taki manewr, przynajmniej teoretycznie, mógłby podnieść walory użytkowe roweru dla osoby która dosyć sporo przeszacowała wielkość ramy. Ale w takim wypadku to już chyba lepiej sprzedać i kupić coś bardziej odpowiedniego.

20 godzin temu, clavdivs napisał:

Powoływanie się na Michau i KNKS którzy nigdy nie czytałem żeby użytkowali jakiegoś gravela, jest troszkę kontrowersyjne. 

A widzisz kolego, nie wiem jak kolega @Mihau_, ale ja popełniłem w życiu kilka graveli. Pamiętam, jak przez mgłę, jakiegoś Addict Gravel pierwszej generacji, potem aluminiowego Soot 50, żeby potem znowu wrócić do Addict'a... Nie rozpisuje się nad tym bo to ani szybkie (w porównaniu do szosy), ani sprawne na wertepach (w przeciwieństwie do XC FS) i nie za bardzo jest się czym chwalić 😁, niemniej jednak podstawy przyswoiłem.

42 minuty temu, Maciorra napisał:

I z tym ja się w pełni zgadzam, zwłaszcza z kozami. 

Bardzo mnie to cieszy 😎

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Używałem sobie baranków na zmianę z prostymi kierownicami w moich ramach szosowych,  ostatnio retro, współczesnym Genesis z grawelową gumą, w konwersjach 29 cali  nawet plus… nie ma prostej zasady która skreśla inny rodzaj kierownicy niż „fabryczna”  nawet na ramach torowych fajnie pośmigać z szerokim wiosłem. 😀  Rower kupiony ładny, można sprzedać można kombinować,  jak dusza zapragnie. Dwa mostki 40 i 60 to nie fortuna lepiej zacząć od 40… większa różnica to szybciej zauważy się co daje zmiana.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, ChuChu napisał:

Jest też coś takiego jak wiedza. Jeżeli dla osoby o wzroście X pasuje rower o danych wymiarach, to niewiele mniejszy nie będzie pasował do osoby X - 17 cm.

Przypominam, że to nikt z nas się nie rzucił, tylko sama autorka zgłosiła problem. Jak się trafi z rozmiarem roweru, to powinno być wszystko dobrze od początku. Potem można lekko korygować pozycje.

No ale jeżeli od startu trzeba skracać mostek o 40 mm, to coś tu nie gra.

Po prostu, autorka jest za niska na taki rower. Czy są mniejsze? Może się coś tam znajdzie, może nie. Czy powinna kombinować z pozycją i mostkami? Powinna.

No ale litości, nie piszcie jakiś dyrdymałów, że to jest dobry rozmiar ramy dla kogoś 157 cm... Już nawet nie wspominam o 152 cm z tabelki.

Nadal nie wiem na jakiej podstawie stwierdzasz że rower jest za duży, zakładam że na podstawie długości TT. Jaka powinna być prawidłowa i dlaczego tego nadal nie wiem? Nie wiem skąd mostek 40mm, większość producentów zaleca 70, 60mm

Jak napisałem niskie osoby maja inne problemy, jak osoby z innym wzrostem. Drobna osoba musi się zmierzyć z kołami o takich samych wymiarach, jak gość co ma 180cm, lub nawet jak ja 193. Konkretny wymiar kół ma wpływ na konkretn wymiary ramy. Dlatego jest bardzo mało graweli z TT poniżej 520mm, jesli  będziesz skracał to będzie miał wpływ na inne parametry, takie jak kąt rury podsiodłowej i przedniego widelca. Takie ramy nie skraca się juz więcej TT bo nie ma gdzie, tylko obniża się rurę podsiodłową, wysokość główki ramy i bardzo krótki mostek. Zakładam że kierownica dla niskiej osoby tez ma inny zasięg i spadek niż dla osoby dla średniego wzrostu. 

Itr ładnie to napisał, nie wiemy jak się jezdzi na rowerze w xs z upchanymi kołami 28. 

Moim zdaniem za bardzo przywiązujesz  wiarę w jeden parametr TT, a ignorujesz pozostałe. 

6 godzin temu, Chociemir napisał:

Jasne: Cannondale montuje mostki przypadkowej długości, takie jakie akurat posiada. Całe szczęście, ze nie "mieli" i nie "dali" np. 120 mm.  

Może nie do końca przypadkowo . Założyli pewnie że większość w sklepie  przymierzy facetów z troszkę wyższą średnią wzrostu dla danego rozmiaru niż drobne kobietki. Ja do długości mostku nie przywiązywał bym dużej wagi.

4 godziny temu, KNKS napisał:

A widzisz kolego, nie wiem jak kolega @Mihau_, ale ja popełniłem w życiu kilka graveli. Pamiętam, jak przez mgłę, jakiegoś Addict Gravel pierwszej generacji, potem aluminiowego Soot 50, żeby potem znowu wrócić do Addict'a... ,

Jesli tak, to odszczekuje to co napisałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@clavdivs Wzrost, wzrostem, ale ten sam rower, który będzie dobry dla mężczyzny, ze względu na budowę anatomiczną, może być przydługi dla kobiety. Zwłaszcza jeśli orbitujemy wokół rozmiarów najmniejszych. Taka, na ten przykład, Sina Frei, mierząca 151cm jeździ poniższym sprzętem. Specialized Roubaix Pro w rozmiarze 44 ( gdyby zastosować ogólnie przyjęte rozmiary - to byłby XXS). Każdy kto miał szosę ze Speca wie, że ich ramy są bardziej "mniejsze niż większe".

To niby gravel, ale tak naprawdę szosa z gravelowanymi oponami. Mniejszych nie robią, trzeba z tym żyć.

 

Clipboard01.jpg

Edytowane przez KNKS
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, clavdivs napisał:

Nadal nie wiem na jakiej podstawie stwierdzasz że rower jest za duży, zakładam że na podstawie długości TT. Jaka powinna być prawidłowa i dlaczego tego nadal nie wiem? Nie wiem skąd mostek 40mm, większość producentów zaleca 70, 60mm

Istnieje coś takiego jak dedukcja. Podałem Ci przykład powyżej. Rower niewiele mniejszy od tego na jakim ja jeżdżę, nie może być dobry dla kogoś 17 cm niższego. A że jest to kobieta, to dodatkowo komplikuje sprawę.

Nie tylko TT ale i Reach. Ten drugi parametr jest istotniejszy.

Wybacz, ale podajesz argumenty, jakby nikt nigdy nie jeździł na rowerze w dobrym rozmiarze i nie był w stanie określić gdzie są granice rozmiarów. To jest dokładnie takie samo podejście, jak sprzedawcy który wcisnął mi szosę z TTH 574 mm, przy moich 174 cm. 

A że nie wiesz jaki jest +/- TTH i Reach dla danego wzrostu, to już mi przykro.

No i jeszcze raz: czy autorka przyszła z pytaniem o opony, a ja jej wygarnąłem że ma za duży rower, czy może z problemem że nie sięga manetek? Sama napisała, że chciałaby możliwie jak najkrótszy. Czy to oznacza że dzieli ją od perfekcji 1 cm, czy może to, że przód jest kompletnie wystrzelony i nie da się tym jeździć?

Podam Ci przykład z mojego życia: miałem szosę Accent Apex. 545 TTH, Reach koło 380 mm, główka chyba 125 mm bez podkładek. Dłuższy niż mój aktualny, ale bez problemu jeździłem na mostku 90 mm i 100 mm. Dopiero przy 120 mm, czułem że jest lekko za długo, czyli pewnie przy 110 mm byłoby nadal dobrze. Pokazuje to, że dobrze dobrany rozmiar ramy, daje wyjściowo duże pole do manewru. Tak jak pisałem, według mnie ta rama to był max dla osoby o moim wzroście, a zobacz ile jeszcze mogłem wydłużać pozycję mostkiem.

Tymczasem autorka ma najmniejszą ramę, króciutki mostek 80 mm, który pewnie by chciała skrócić do 40 mm czy 50 mm. No i nadal uważasz że rama jest dobra?

Dobrze dobrana rama powoduje że siadasz i jeździsz, robiąc drobne korekty w zależności od preferencji. Źle dobrana rama, powoduje że na wejściu próbujesz wydłużać/ skracać pozycje o kilka centymetrów.

Niech autorka kombinuje. Po to są mostki, kierownice z różnym Reach i podkładki pod mostkiem. No ale przestańcie się wydurniać i pisać, że takie wymiary ramy pasują na kogoś kto ma 157 cm lub co lepsze, 152 cm.

 

Edytowane przez ChuChu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, clavdivs napisał:

Rower niewiele mniejszy? 10cm krótszą rura podsiadłową i 3cm niższą główką sterową.  

 

A co ma rura podsiodłowa, do długości roweru? Stack oznacza wysokość roweru, a Reach długość. To właśnie Reach tu był problemem.

Jaki mostek?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...