Skocz do zawartości

[rower] Rondo Ruut AL2 - raport z użytkowania


Rekomendowane odpowiedzi

Pomyślałem sobie, że założę wątek o Rondo Ruut AL2. Chcę w tym miejscu pozbierać wszystkie doświadczenia i przygody, które mnie spotkały podczas użytkowania tej maszyny. Jest to mój pierwszy w życiu baranek, kupiłem do jazdy codziennej, ogarniania różnych spraw, ale i wypadów bliższych i dalszych po lasach, w lekkim terenie i klasycznych DDR-kach. 

1) Stan fabryczny

Pełna specyfikacja na stronie => https://rondo.cc/ruut-al-2,617,pl

2) Sklep 

Kupiłem w sklepie lokalnym, który sprzedaje Rondo. Cena była zacna, ale szybko się okazało, że nie wynikało to z niczego. 

  • przy mnie na filmach szajbajka uczyli się jak przybliżyć klamki, zajęło to z 30 minut... 
  • w ofercie brak podstawowych części. Haka nie mieli, 
  • zapewniano mnie, wszystko jest tubeless i wystarczy wsadzić wentylek i gotowe, 

W związku z powyższym poza zakupem więcej się tam już nie wybrałem. 

3) Rozczarowania i zaskoczenia

  • tubeless to były wyłącznie obręcze. Opony nie były TL, taśmy brak, 
  • notoryczne problemy z tylnym hamulcem REVER MCX - niby działa, po jednej jeździe jakby luzowała się linka i traci moc, trzeba od nowa ustawiać, 
  • uszkodzony gwint w korbie - jeden komin w korbie ma uszkodzony gwint. Nie trzyma, nie da się komina wymienić, bo śruba wchodzi w otwór gwintowany w korbie, 
  • owijka Selle to dramat, papier, zero tłumienia, 
  • fabryczne siodło SELLE ITALIA MODEL X to zaskoczenie na plus. Zostaje, bo jest totalnie wygodne i pasuje do mojego zadka. 

I na koniec największe zaskoczenia, które wymaga wyróżnienia. Urok Rutta to detale! W przypadku tego modelu to subtelne złote dodatki. Na przykład część mostka trzymająca kierownice jest złota. No i wyszło mi, że trzeba zmienić mostek na krótszy. Szukałem w sieci i nie znalazłem mostka. Napisałem do 7Anna w sprawie krótszego mostka. Odpisało mi, że nie mają, nie będą mieć i, że to jedynie część montażowa i nigdy nie była w sprzedaży. 

Efekt jest taki, że mostek został a ja szukam takiego, który będzie mieć złoty element. 

4) Modyfikacje 

Zamysł był taki, że nic nie wkładam i jeżdżę, bo nie wiem, czy mi się spodoba. Niestety życie pokazało, że to nie takie proste...

Opony - to była pierwsza rzecz jaka wymagała wymiany.

  • nowe opony => Continental Terra Trail 700x40
  • taśmy tubeless Stan's
  • mleko Stan's
  • wentyle Trezado, 

Korba - skoro jeden gwint jest uszkodzony a dodatkowo na fittingu wyszło, że powinienem mieć 170-ke, to zamówiłem nową korbę. Planuję cały napęd zmienić na GRX-a więc czekam na kuriera, który przywiezie mi korbę Shimano GRX 600 1x. 

5) Plany 

  • przejście na pełen napęd GRX - klamkomanetki, zaciski, przerzutka 1x11s, 
  • wymiana kół coś ze stajni DT Swissa, 

6) Wrażenia

Takie zupełnie pierwsze to dziwnie, niewygodnie. Pierwsza jazda (30 km) prawie skończyła pozostawieniem Rondla w krzakach. Wóz drabiniasty lepszy dawał lepszy komfort. Zabawa z ciśnieniem pozwoliła wrócić do domu i było lepiej. Fitting poprawił komfort użytkowania w znaczącym stopniu. Ustawienia baranka nigdy mnie nie interesowały i stąd konieczne było wsparcie. Wpadła węższa kierownica, kokpit poszedł w górę, poza tym zabawy z siodłem, blokami, etc. Wyszło też zalecenia zmiany korby na 170. Wszystkie zmiany spowodowało spory wzrost komfortu.  Rondel zostaje! Decyzja zapadła. Martwi mnie tylko, że full aktualnie więcej stoi niż jeździ ;) 

20230621_180113.jpg

20230621_180121.jpg

20230621_180136.jpg

Edytowane przez Eathan
  • +1 pomógł 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rondo dobrze zainwestowało w marketing Ruuta i stąd w całym internecie wszyscy pisali/vlogowali, że

Cytat

wszystko jest tubeless i wystarczy wsadzić wentylek i gotowe

i tak, też się na to złapałem 😅

Udanego użytkowania i szerokości!

PS. Fajny kolor!

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@eathan planowane przejście w całości na GRX to taki Twój "fiś" czy obiektywnie czujesz potrzebę bo coś nie działa jak powinno?

Potwierdzasz, że baranek wygodniejszy na dłuższe trasy? Różnica w wadze obu Twoich rowerów odczuwalna w praktyce czy to sprawa drugorzędna?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@girek zacznę od GRX-a.

  • do szału doprowadzają mnie te fabryczne mechaniczne hamulce, bez dwóch zdań do wymiany. Lepsze mechaniczne hamulce kosztują całkiem sporo (AVID BB7 to 700+). Jakoś lepiej mi z hudraulikami. Mam zestawy do odpowietrzania, olej i 3 inne rowery na hydraulice Shimano. 
  • miałem okazje jeździć na GRX i te łapy od Shimano dużo bardziej mi pasują niż APEX.

Poza powyższym APEX działa. Po prostu działa. Trochę zajęło mi przyzwyczajenie się do tego dwukliku przy zmianie. Nadal zdarza się, że mi się za mocno nacisne. 

Waga. Marin po moich zmianach waży minalnie powyżej 13 kg. Rondel fabrycznie to 10,5 kg. Spodziewałem się większej różnicy, ale i tak jest ok. Pewnie po wymianie kół i napęd uda się sporo urwać. Już sama korba to ponad 100g zysku. Liczę, że spadnie poniżej 10 kg. 

Edytowane przez Eathan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Eathan- też mam siodełko SELLE ITALIA MODEL X w swoim Ridleyu. I również moje odczucia przy używaniu go są pozytywne. Również na dłuższe trasy.

Odnośnie kół, zamówiłem w Lemonbike'u koła DT SWISS RR521 na piastach DT SWISS 350 i sprzychach Sapim RACE wraz z tarczami Shimano SLX. Koła przystosowane do tubless, ale obecnie będę jeździł na dętce i oponach Continental Contact Speed 35c - choć pewnie docelowo w pewnym momencie przejdę na tubless. Możesz pisać, jakbyś był ciekawy opinii na temat tej konfiguracji.

Fabrycznie miałem założone koła SHIMANO WH-RS171, straszne kartofle, ważą 1995 g + opony Victoria Terreno Dry 38c 1396 g. miałem je sprzedać, ale przeznaczę je jako koła zimowe, wrzucając pewnie jakieś opony typowo zimowe o maksymalnej szerokości, jaka mi wejdzie.

 

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, Eathan napisał:

Na dzisiaj wiem, że przejście na GRX 1x11 będzie mnie kosztować ok. 3000 zł

Robiłem to rok temu w swoim Ruucie, ze Srama Rival na GRX 810 , kosztów nie pamiętam, muszę zajrzeć do Excela. Nie było łatwo, bo akurat wtedy był szczyt braków w osprzęcie, nawet pancerzy nie dało się kupić od ręki. Finalnie wyszło świetnie i w mojej opinii było warto.

Zważyłem koła od Ruuta, wyszło niecałe 1900 g, oczywiście bez tarcz hamulcowych.

Aha, pamiętaj, że do odpowietrzania klamkomanetek potrzebujesz adapter gwintu do lejka.

Edytowane przez marcesco
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@marcesco dzięki za podpowiedzi i potwierdzenie, że warto. Rozumiem, że waga 1900 to za koła fabryczne? Coś mnie zaskoczy przy okazji zmiany? Co do lejka to mam taki patent z ALI z zestawem różnych końcówek. Podejdzie, czy mam szukać czegoś innego? A z ciekawości, ile Ci wyszło na wadze całości po tej zmianie? 

zestaw.jpg

Edytowane przez Eathan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Końcówki wyglądają podobnie ale pewności nie mam. To jest numer części Shimano jakby co: Y0C698050.

Co do przeszczepu to u mnie było łatwiej niż myślałem, jednakże w Ruucie ST wszystkie przewody są na zewnątrz (dobra, oprócz widelca 😉). Co do wagi to się nie wypowiem bo niestety nie pamiętam a nie chcę rozsiewać fałszywych informacji. Generalnie we wrześniu ubiegłego roku złożyłem koła karbonowe i zrobiło to sporą różnicę.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Mandoleran oglądałem. Generalnie problem jest taki, że:

  • góra ma kształt prostokąta z mocno zaokrąglonymi końcami, 
  • otwór jest pośrodku i pod kątem wchodzi w ramę. Patrząc z boku to tak z 45 stopni, 

Klasyczna zaślepka nie podejdzie, bo tam masz kapturek i trzpień pod kątem prostym.

Tutaj coś podobnego znalazłem, ale akurat tego co ma zbliżony kształt brak 

https://pl.aliexpress.com/item/32569453635.html?gatewayAdapt=glo2pol#nav-moretolove

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby nie było nudno:

  • wyleciała fabryczna korba FSA OMEGA EXO - korba + blat 40t 1,03 kg
  • wpadła korba Shimano GRX FC-RX600-1 z blatem 40t - 0,743 kg

czyli 290 g uzysku! Suportu nie liczę, bo wymieniłem press fita dla FSA na press fita dla Shimano. Zakładam, że waga podobna.

 

 

20230705_161714.jpg

Edytowane przez Eathan
  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 3.07.2023 o 08:09, Eathan napisał:

Martwi mnie tylko, że full aktualnie więcej stoi niż jeździ

To tak jak u mnie :) Zdecydowanie wolę nawijać kilometry bocznymi trasami po okolicy. Ale od czasu do czasu, jak czuję przesyt, jadę do lasu i pozjeżdżam sobie (i zaraz banan na ryju) albo w niedzielę zamiast asfaltem zwiedzam okolicę polami ;)

 

Fajna maszynka 👍

Zdaje się, że do Marinów widziałem różne zaślepki (o ile mnie pamięć nie myli) może coś podejdzie?

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@marcesco czekaj, czekaj... Jeszcze została przerzutka i klamki APEX 1. Poza tym hamulce mechaniczne. To idzie na pierwszy ogień. Po urlopie będę nad tym pracować. Potem planuję zmienić koła. Zakładam, że po tych zmianach na wadze pojawi się 9 z przodu. 

Właśnie analizuje kwestie hamulców.

1) Klamka GRX 600 + Zacisk GRX 400
2) Klamka GRX 800 + Zacisk GRX 400
3) Klamka GRX 800 + Zacisk GRX 800

Już wiem jaka jest różnica między klamką 600 i 800 (głównie to servo) ale z zaciskiem nadal mam problem i poza kolorem nie znalazłem nic sensownego. Różni się to siłą hamowania czy nie? 

@spidelli zobaczę będę szukać. Co do fulla to jeszcze stoi, ale zobaczę jak długo. Może po prostu go sprzedam jak nie uda się sensownie pojeździć. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja w połowie sezonu czuję już pewien przesyt takimi popołudniowymi przejażdżkami. Po pracy brak czasu na dłuższe jazdy więc w końcu nadchodzi znużenie.

A tymczasem MTB daje jakąś odmianę. Również zimą, kiedy pogoda odstrasza od jazdy po asfalcie...

Trzymaj fulla 🙂

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

50 minut temu, Eathan napisał:

 Właśnie analizuje kwestie hamulców.

1) Klamka GRX 600 + Zacisk GRX 400
2) Klamka GRX 800 + Zacisk GRX 400
3) Klamka GRX 800 + Zacisk GRX 800

Już wiem jaka jest różnica między klamką 600 i 800 (głównie to servo) ale z zaciskiem nadal mam problem i poza kolorem nie znalazłem nic sensownego. Różni się to siłą hamowania czy nie? 

Jak w każdym tego typu produkcie, jak nie wiesz o co chodzi, to chodzi pewnie o wagę :)

 

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O ile się nie mylę to zaciski są identyczne, ale tłoczki w wyższej grupie są ceramiczne. Z kolei przewód w obu jest ten sam - BH90. Co do klamek to główna ale i znacząca różnica to ServoWave, bo regulacja wychyłu nie jest aż tak istotna.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...