Bercik10 Napisano 1 Lipca 2023 Napisano 1 Lipca 2023 Cześć Tak jak w temacie jaka jest różnica między tymi rodzajami rowerów ? Bo crossowych jest w sklepach stosunkowo mniej niż górskich Cytuj
Gość Napisano 2 Lipca 2023 Napisano 2 Lipca 2023 Pozycja i maksymalna szerokość opony. Jest ich mniej, bo: 1. Producenci robią mniej modeli Crossowych niż MTB 2. W Polsce to trzeba mieć "górala", nawet do toczenia się po bulwarach nad Wisłą. No i Cross się też trochę "rozszedł" na inne typy rowerów. Teraz są też miejskie odpowiedniki "fitness". Pojawiły się też Gravele z prostą kierownicą. Cytuj
Wojcio Napisano 2 Lipca 2023 Napisano 2 Lipca 2023 Do różnic trzeba jeszcze dodać zakres przełożeń - zwykle cross ma szybsze i może szybciej po szosie, ale nie pokona takich podjazdów jak MTB. No i w przypadku prawdziwych MTB konstrukcja powinna być wytrzymalsza, skok zawieszenia większy (cross full to rzadkie dziwadło). Zresztą MTB to cała masa rodzajów rowerów. Cytuj
zekker Napisano 2 Lipca 2023 Napisano 2 Lipca 2023 Ale między którymi górskimi? Rekreacyjnymi - imo niewielka, głównie szerokość opon i skok amortyzatora, drobne różnice w geometrii. XC - zaczynają się większe różnice w geometrii. Szlakowe, enduro, DH i inne pośrednie - zasadnicze różnice w geometrii, która jest bardziej nastawiona na zjazdy. Crossy nie są popularne, bo nie mają zasadniczej przewagi nad podstawowymi góralami. Jedynie łatwiejszy wybór gładszych opon, które będą lepiej się toczyć po równym. Teoretycznie powinno dać się tutaj urwać trochę wagi ale w praktyce rowery ważą podobnie. Trochę szybsze przełożenia, o ile ktoś jest w stanie wykorzystać. Obecnie XC mają przeważnie jedną zębatkę na korbie i to niedużą, więc może brakować z lekkiej górki. Crossy w większości mają zbyt szybkie/twarde napędy, które mogą dać się we znaki na stromych podjazdach, a na zjazdach mało kto dokręci >50km/h. Jeżeli ktoś jeździ rekreacyjnie tylko po twardych i równych nawierzchniach, to cross może pasować. Jeżeli bardziej ambitnie to raczej sięgnie po gravela. Jeżeli jazda też w terenie, po polnych drogach, to mniej doświadczona osoba na wąskich crossowych oponach będzie się zakopywać w piasku, na dziurach, korzeniach itp. wytelepie niemiłosiernie, węższa kierownica nie da takiej kontroli na technicznych odcinkach. Da się, sprawia to satysfakcję ale trzeba mieć trochę masochistycznego zacięcia. Jest jeszcze nisza dla turystów z sakwami. Tutaj albo od razu biorą trekkinga, albo budują na podstawie crossa, ewentualnie mniej sportowego górala, no chyba że teraz wszystkich gibnęło na gravele Cytuj
cervandes Napisano 2 Lipca 2023 Napisano 2 Lipca 2023 Co to jest 'górski MTB'? Podpowiadam, MT w MTB oznacza 'MounTain'... Cytuj
zekker Napisano 3 Lipca 2023 Napisano 3 Lipca 2023 Górskie MTB to mogą być te, które nie mają w opisie "rower do jazdy rekreacyjnej, nie na daje się do uprawiania sportu" Cytuj
Maciorra Napisano 3 Lipca 2023 Napisano 3 Lipca 2023 Nie górski MTB to Mazowsze Touring Bike - kupujesz MTB, potem wkładasz do niego papierowe opony bez bieżnika, denerwujesz się, że nie da się włożyć tarczy 44z z przodu i szukasz blokady do amorka (amorków). Cytuj
grissley Napisano Piątek o 23:34 Napisano Piątek o 23:34 (edytowane) Jakie różnice w geometrii będą między crossem a MTB? Porównujemy oczywiście Crossa do Hardtaila. Załóżmy też, że w tym hardtailu MTB górna rura ramy nie opada zbyt mocno - ot, tak tylko trochę. Jeszcze konkretniej - myślę o takich MTB jak Focus Whistler, Bergamint Revox 7, Radon Jealous, Romet Mustang itp. "Na oko" mają ekstremalnie krótkie mostki, nieco opadającą górną rurę i amor 100mm+zamiast 65mm. Ale nie wiem jak z kątami, offsetami widelców, obniżeniem suportu itp. W praktyce - czy założenie do takiego MTB opon Schwalbe Hurricane i zmiana mostka na 2cm dłuższy sprawią, że staną się pełnoprawnymi Crossami śmigając bezproblemowo po asfalcie (tak długo jak wystarczy 36 zębów z przodu)? Edytowane Piątek o 23:43 przez grissley Cytuj
zekker Napisano Sobota o 08:26 Napisano Sobota o 08:26 Patrzysz na jedne, patrzysz na drugie i widać gdzie są różnice. Np. w kącie główki ramy. Górskie mają łagodniejszy, więc będą trochę mniej zwrotne na podjazdach i płaskim, ale stabilniejsze na zjazdach. Kierownice w crossach będą węższe przedział 600-700mm, w górskich 700-800mm, czyli będzie trochę mniejszy żagiel przy ciśnięciu asfaltem. Jeżeli nie zamierzasz jeździć sportowo, ambitnie na technicznych trasach, to geometria ma mniejsze znaczenie, grunt żeby się wygodnie siedziało. Lepiej się skupić czy potrzeba szerokich opon, jakiego zakresu przełożeń. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.