Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

kolejne z rowerowych marzeń odhaczone - przejechaliśmy szlak rowerowy Loary we Francji. A dokładniej jego środkową część, biegnącą przez odcinek Doliny Loary, który został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO. To zaledwie około 380 kilometrów - tyle wynosiła nasza trasa, z około 800 kilometrów dlugości całego szlaku Loary od źródeł do ujścia rzeki.

Te niecałe 400 kilometrów to tydzień jazdy, w sam raz więc, by się nacieszyć klimatem, nieco zrozumieć, poznać trochę nowości i wyjeżdżać nie z przesytem, ale raczej z pewnym niedosytem, dzieki któremu dobrze w niektóre miejsca się później wraca. 

Szlak rowerowy Loary to formalnie produkt turystyczny o nazwie Loire à vélo, czyli dosłownie "Loara na rowerze". I to doskonały przykład, jak stworzyć taką rowerową ofertę dla aktywnych mas ze świata. Jest i fajna infrastruktura, i odpowiedni poziom informacji i komunikacji z gościem, są miejsca przyjazne rowerzystom - hotele, kempingi, restauracje, bistra, serwisy rowerowe, itp. W całej Francji jest ich aż około 7 tysięcy, więc stawiam, że nad Loarą przynajmniej grube kilkaset, może okolice tysiąca. Szlak Doliny Loary ma nawet swój pociąg! 🤯

Ale Loara w praktyce to jednak przede wszystkim zamki, pałace i rezydencje. I w sumie to było dziwne uczucie, gdy - mając na liście kilkanaście wybranych obiektów do zobaczenia i zwiedzenia - obok wielu innych po prostu przejeżdżaliśmy, bo nie byliśmy w stanie zobaczyć wszystkiego. To trochę tak, jakby w szczycie dobrego sezonu grzybowego iść na grzyby i zostawiać w lesie dorodne kozaki wiedząc, że i tak kosze wypełnimy prawdziwkami ;) 

I warto też wiedzieć, ze to nie jest jedna z tych wymuskanych, wyasfaltowanych od początku do końca tras rowerowych. Nie, zupełnie nie. Dla jednych to oczywiście zaleta, dla innych wada, w każdym razie warto sobie zdawać sprawę, że ta marka szlaku bierze się z połączenia wszystkiego, z czym tu mamy do czynienia, a nie z jakości samych tras rowerowych, bo te tutaj są... zwykłe. Poprawne - w sensie świetnie przejezdne, twarde, gładkie, ale jednak często po prostu szutrowe lub naturalne, także znacząco często biegnące w ruchu ogólnym.

Mimo to, jest bezpiecznie. Przyjaźnie. Wystarczająco komfortowo, by na wyprawy tutaj jeździły całe rodziny z dzieciakami w przypczepkach i już "luzem". Na pewno cieszyć się można duzym szacunkiem ze strony kierowców. Do tego stopnia, że wielokrotnie pozdrawiali nas... kierowcy przejeżdżających samochodów, co w innych europejskich krajach naprawdę nie jest standardem. Bardzo przyjemne i bardzo dużo mówiące o serdeczności mieszkańców regionu właśnie wobec rowerzystów.

Natomiast ta "całość" to i warunki do rowerowej podróży, i naprawdę wspaniałe zamki i pałace, i smaczna, bardzo osadzona w lokalnych klimatach, kuchnia, i wszystkie te nadrzeczne tradycje, ślady po dawnych szlakach handlowych, ale też historia Francji, która pisana była właśnie nad Loarą. To tu narodziła się legenda Joanny d'Arc. Marka i magnes Loary to właśnie to unikalne połączenie wszystkiego w całą "konsumowaną" tu masowo turystyczno-krajoznawczą ofertę.

Tyle tytułem wstępu, jaki ma być zachętą do reszty mojego artykułu, na jaki zapraszam na blog:

 

Zamki i pałace w Dolinie Loary. Francja na rowerze

znajkraj-dolina-loary-2022-cover.jpg.6e88eb2bc69fe269eaaf27e3758be38a.jpg

 

W forumowej pigule zaś...

Najpierw rowery i ten wspomniany wcale-nie-tylko-asfaltowy charakter szlaku. Takich obrazków było naprawdę wiele - to świetne, szutrowe, gładkie, przyjemne drogi rowerowe, którymi przejechaliśmy całkiem dużą część trasy:

 

deszczowy-poczatek-podrozy-wzdluz-loary-

szutrowa-trasa-nad-loara-przed-orleanem-

krajobraz-doliny-loary-we-francji-dolina

szlak-rowerowy-doliny-loary-we-francji-d

szuter-dla-rowerzystow-nad-loara-dolina-

szlak-rowerowy-doliny-loary-przed-villan

naturalny-odcinek-szlaku-loary-przed-sau

 

Ale było też asfaltowo. Przeważnie po wałach, którymi prowadziły albo zwykłe szosy - drogi publiczne, albo lokalne, boczne, drogi z naprawdę niemal zerowym ruchem, gdzie niby dozwolony był ruch samochodów, ale i tak nikt po nich nie jeździł:

 

deszczowe-waly-loary-przed-orleanem-doli

szlak-rowerowy-loary-oficjalnie-droga-pu

rowerami-po-zamkach-w-dolinie-loary-doli

loara-na-rowerze-szlak-rowerowy-we-franc

szlak-loara-na-rowerze-na-wale-przeciwpo

szlak-loary-kolo-amboise-dolina-loary-20

rowerem-przez-winnice-na-szlaku-loary-do

szlak-doliny-loary-przez-winnice-dolina-

szlak-doliny-loary-przed-tours-dolina-lo

loara-na-rowerze-w-okolicy-tours-dolina-

szlak-rowerowy-doliny-loary-kolo-langeai

 

Trzeba przyznać, że przyjemnie jeździ się rowerem po miasteczkach nad Loarą. Albo ruch jest rzeczywiście akceptowalny i jeździ się w ruchu ogólnym, w którym nie jesteś zwierzyną do upolowania ;), albo zdarzały się drogi rowerowe. Czasem nawet charakterystyczne, dwukierunkowe, ale ta pierwsza to nie jest rozwiązanie ani przyjemne, ani bezpieczne, szczególnie przy tych krzaczorach wchodzących na ddr.

 

dwukierunkowa-droga-rowerowa-nad-loara-w

dwukierunkowa-droga-rowerowa-w-tours-we-

dolina-loary-wjazd-do-saumur-dolina-loar

 

Tak zorganizowana trasa powoduje, że przyjeżdżają tu takie piękne rowerowe ekipy:

rowerowa-rodzinka-na-szlaku-loary-we-fra

rodzinna-ekipa-rowerowa-w-dolinie-loary-

rodzina-na-rowerach-na-szlaku-loary-doli

 

Teraz kilka ilustracji z miejsc przyjaznych rowerzystom, które tu naprawdę widać. Niemal wszystkie miejsca eksponowały tabliczki o przynależności do oferty szlaku Loara na rowerze i krajowej sieci Accueil Velo zaraz przy wejściu, często przy tablicy z oficjalną klasyfikacją gwiazdkową, co świadczy o randze produktu rowerowego w regionie.

 

oznaczenia-miejsca-przyjaznego-rowerzyst

pensjonat-rowerowy-w-saint-dye-sur-loire

accueil-velo-tablica-przy-wejsciu-do-hot

 

W jednym z tych miejsc, w hotelu Chaptal w Amboise, trafiamy do pomieszczenia na rowery, które okazuje się wszystko mającą rowerownią. Miejsce na rowery gości i do wypożyczenia, regał do ładowania baterii, skrzynka z narzędziami i podstawowymi częściami zamiennymi, zaaranżowana przebieralnie i wieszak by zostawić na nim mokre ciuchy, a do tego wszystko dostępne prosto z ulicy po specjalnym podjeździe.

Do recepcji wchodzimy przejściem widocznym za regałem - przebrani, tylko z sakwami.

 

rowerowy-hotel-w-dolinie-loary-dolina-lo

 

Z innych ciekawostek związanych z Accueil Velo - sposób na miejsce na rowery, gdy masz niewielki hotel w środku miasta i organizacja rowerowni przerasta Twoje możliwości powierzchniowe i praktyczne. Co robisz? Wynajmujesz garaż na sąsiedniej ulicy i przyjeżdżających turystów prosisz o zostawienie sakw w recepcji/lobby hotelu i zaparkowanie rowerów w garażu. Proste?

 

garaz-na-rowery-w-miejscu-przyjaznym-row

 

Ciekawe rozwiązanie jeszcze funkcjonuje w Angers, na końcu naszej podróży. To "rowerowa portiernia", czyli miejscówka, gdzie w boksach mozna przechować rower podczas zwiedzania lub noclegu. To szczególnie przydatne, gdy nocujemy np. w jakimś apartamencie, moze Airbnb i możemy mieć problemy z przechowaniem roweru.

 

rowerowa-portiernia-w-angers-dolina-loar

 

Dwukrotnie trafialiśmy na roboty drogowe prowadzone tak, że przejazd szlakiem rowerowym był niemożliwy. Nie było problemu - dwukrotnie znaki objazdu wskazywały nam drogę. Tak, rowerzysta ma swoje potrzeby, takie same jak kierowca samochodu, więc to zupełnie normalne, że informuje się w ten sam sposób:

 

objazd-dla-rowerzystow-we-francji-dolina

roboty-na-szlaku-rowerowym-znaki-objazdu

 

Ale czymś fantastycznym był pociąg, jaki obsługuje szlak rowerowy Doliny Loary. W sezonie wozi aż 83 rowery i trzykrotnie przejeżdża główny (ten "nasz") odcinek szlaku tam i z powrotem. Niezwykła jest też obsługa - rowery zabiera steward/stewardessa i ustawia w uchwytach w niedostępnym dla pasażera przedziale. W ten sposób wracaliśmy z końca szlaku na początek, do samochodu.

 

train-velo-loire-pociag-dla-rowerzystow-

wagon-dla-rowerzystow-na-szlaku-loary-do

loara-na-rowerze-specjalny-pociag-dolina

train-velo-loire-gorny-poziom-dla-pasaze

 

I tyle rowerowych smaczków. Zamkowych jest wiele więcej, ale po nie zapraszam już na strony bloga :) Napiszę tylko, że przez tydzień zwiedziliśmy kilkanaście zamków, zameczków, pałacyków, ale z żadnego nie wychdziliśmy znużeni. Wszystkie są inne, w różnym stanie wewnątrz, z różną historią, w różnym stanie ocalone, itp. Nie jestem nałogowym zamkowym zwiedzaczem, ale tam nad Loarą było w powietrzu coś, co sprawiało, że się chciało, że się z przyjemnością zajeżdżało pod kolejny zamek i wchodziło do środka.

Istotne jest też, że w kilku miejscach są specjalne tablety z informacjami - histopady, także z językiem polskim. Więc zwiedzasz jak chcesz, co chcesz, ile chcesz - po polsku.

 

histopad-pomoc-w-zwiedzaniu-zamkow-nad-l

z-histopadem-w-zamkach-nad-loara-dolina-

histopad-tablet-na-zamku-w-amboise-dolin

 

No i tylko tytułem zajawienia kwestii zamkowych, kilka ujęć tego, po co się przyjeżdża nad Loarę:

 

zameczek-w-sully-nad-loara-we-francji-do

zamek-w-meung-sur-loire-we-francji-dolin

zamek-chaumont-sur-loire-nad-loara-dolin

zamek-amboise-w-dolinie-loary-we-francji

palac-clos-luce-w-amboise-dolina-loary-2

otoczenie-zamku-amboise-w-dolinie-loary-

zamek-villandry-w-dolinie-loary-dolina-l

zamek-langeais-w-dolinie-loary-dolina-lo

twierdza-chinon-we-francji-dolina-loary-

panorama-saumur-w-dolinie-loary-dolina-l

twierdza-w-angers-we-francji-dolina-loar

 

I jeszcze ten bardzo specjalnie udekorowany Orlean:

ukrainskie-flagi-w-orleanie-dolina-loary

 

Zapraszam do pełnej lektury na blogu 👇

https://www.znajkraj.pl/zamki-i-palace-w-dolinie-loary-francja-na-rowerze

 

Z pozdrowerem :)

Szy.

Edytowane przez szy
  • +1 pomógł 7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To prawda, chociaż miałem też wrażenie, że ten pociąg jest wręcz "przeprojektowany" ;) 

Oprócz tego głównego miejsca na rowery...

wagon-dla-rowerzystow-na-szlaku-loary-do

 

... kawałek dalej są jeszcze takie miejsca - wiszące w pionie i mocowane w poziomie za przednie koło:

uchwyty-na-rowery-w-pociagu-loara-na-row

wnetrze-pociagu-loara-na-rowerze-dolina-

 

Zaznaczam - nie jestem ekspertem od projektowania przestrzeni użytkowej w pociągach :rolleyes:, ale tak na mój pierwszy rzut oka - turysty, który chce się sprawnie zapakować do pociągu - organizacja tych dodatkowych miejsc wygląda na nieco przekombinowaną. Robi na mnie ogromne wrażenie łączna liczba rowerów, ale zdecydowanie wolałbym jedną, prostą, dużą przestrzeń ładunkową.

Szy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie to wieszanie jest koszmarne . 1 Uchwyty wąskie . Szosówka czy cross wejdzie ale oponę 2,3 " trzeba wciskać . 2 Uchwyty są za blisko siebie . Jak wisi kilka rowerów z kierami 700 to wszystko się plącze . 3 sam pomysł wieszanie nie jest najlepszy . Stojąc obok siebie wejdzie więcej i konduktorzy z doświadczeniem tak dysponują miejscami . Czasem niestety trafi się służbista . Rowery maja wisieć , a jak nie ma już wieszaków to więcej rowerzystów nie wsiądzie . Itd itp . Najgorsze miejsca na rowery są moim zdaniem w Pendolino i w Dartach .

To sobie ponarzekałem ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...